03."FROM ME TO YOU"



Singiel : „From Me To You”
B-strona: „Thank You Girl”
Indeks: (UK: Parlophone R5015) , (US:Vee-Jay VJ 522), także jako strona B „Please Please me” (Vee-Jay VJ 584)
Kompozycja: Lennon-McCartney (obie strony)
Nagranie: 5 marca 1963
Producent: George Martin
Inżynier nagrania: Norman Smith
Podejście (próby, „takes”): 13
Wydane: 11 kwietnia 1963 (UK), 27 maja 1963 (USA)

Obsada:
John Lennon – śpiew, harmonijka (Hohner), rytmiczna gitara (1958 Rickenbauer 325)
Paul McCartney – śpiew, gitara basowa (1961 Hofner 500/1)
George Harrison – chórki, rytmiczna gitara (Gretsch Duo Jet)
Ringo Starr – perkusja (Premier)

Dostępne na (albumy): (CD)
Past Masters Volume 1, (UK: Parlophone CDP 7 90043 2, US: Capitol CDP 7 90043 2)
The Beatles Hits (EP), (UK: Parlophone GEP 8880)
The Beatles 1962-1966, (UK: Apple PCSP 717, US: Apple SKBO 3403, Apple CDP 0777 7 97036 2 3)
The Beatles 1, (Apple CDP 7243 5 299702 2)

Pozycja na listach: nr 1 – bezdyskusyjnie już pierwszy nr 1 zespołu na Wyspach (UK) wg. wszelkich notowań, rodzaju podsumowań, głosowań lub zakupów płyt.

Trzeci singiel zespołu – rozpoczynający już na serio fascynację zespołem, nazwaną niebawem „beatlemanią”. Lennon i McCartney napisali ją w czasie jazdy busem ok. 28 lutego 1962 na koncert do Shrewsbury. Tytuł był inspiracją działu w „New Musical Express” - From You To Us (od Was dla nas).
PAUL: „Napisaliśmy ją w stylu starego ragtime... w średniej ósemce (nuta)”
JOHN: „W nocy, w której napisaliśmy z Paulem „From me To You”, byliśmy na tournée z Helen Shapiro, jechaliśmy z York do Shrewsbury. Nie braliśmy tego wszystkiego wtedy na serio, wygłupialiśmy się na gitarach aż do chwili gdy złapaliśmy dobrą melodię i zaczęliśmy już pracować na poważnie. Zanim się skończyła podróż mieliśmy już gotowy tekst, wszystko. Pomysł pzryszedł z NME, który czytaliśmy by się zorientować jak nam idzie na listach...”
HELEN SHAPIRO: „Pamiętam jak John i Paul przyszli do mnie i spytali się czy nie mogłabym posłuchać kilku ich piosenek, które właśnie napisali. Szukali niezależnej opinii ponieważ nie byli zdecydowani, która powinna być ich następnym singlem. Skupiliśmy się wokół pianina i Paul zagrał dwie ich ostatnie kompozycje. Jedną była „Thank you Girl” a drugą, która bardziej mi się podobała „From Me to You”.
JOHN: „Napisaliśmy właśnie „Thank You Girl” zmyślą, by była następnym singlem po „Please Please Me”. Nowy numer był na stronie B.”
George Martin zasugerował chłopcom (Johnowi i Paulowi) by napisali nowy numer w stylu podobnym do drugiego singla, by kontynuować dobrą passę.


PAUL: „Odkryliśmy już wcześniej małą sztuczkę, wstawianie I, Mnie, Ciebie, Tobie było bardzo bezpośrednie i już skierowane personalnie. „Please Please Me, Love Me Do, From Me To You. To działało lepiej... Średnia 8 była już dla nas dużym odlotem, jesteś w C, następnie idziesz do A minor, zwyczajnie, po prostu, teraz C, zmieniasz to w G i znowu spokojnie do F...tak to szło. Przejście z G minor do C odkrywało Ci cały świat. To było ekscytujące”.
McCartney - Lennon
Jeszcze jedna nuta we „From me To You” brzmi bardzo wysoko (fasletto): Whooo, która stała się jakby znakiem rozpoznawczym zespołu. Mimo, że grupa używała takiego rozwiązania w „Twist And Shout” to „From me To You” była pierwszym singlem z takim rozwiązaniem melodycznym (nutowym – początek C-dur a koniec na A minor – w tamtych czasach nie słyszalne w muzyce pop), powtórzonym później na „She Love You”. Beatlesi doskonalili swój warsztat i rozpoznawali nowe „przestrzenie muzyczne”. Czasem jakiś numer muzyczny, niezły podoba Ci się ale z czasem ograny w radiu, słuchany i słyszany wszędzie zwyczajnie się nudzi. Dlaczego po latach, po tysiącach przesłuchań nawet najprostsza piosenka Beatlesów jak np. obie z trzeciego singla wciąż Cie „ruszają”, nie nudzą się, wciąż podobają i zachwycają ? 
Łatwą odpowiedzią byłoby stwierdzenie, że zespół stosował lepiej niż inni całą gamę możliwości jakie dają wszystkie nuty i tonacje plus własny geniusz, mi się podoba t moje stwierdzenie, że każdej piosence jest „dotyk … Boga”.
Na potrzeby swoich audycji w BBC (1963-1965) oraz fan clubów, zespół nagrał krótką wersję tej piosenki pod tytułem „From Us To You” (Od nas dla Was).

W roku 1980, 3 dni przed śmiercią Jonathan Cott przeprowadził wywiad z Johnem i Yoko (książka: "John i Yoko, Dni, dni których nigdy nie zapomnę"). Czytamy tam:
JOHN: ... A byłem atakowany wiele razy ... i to od samego początku: piosenka "From Me To You" była 'poniżej poziomu Beatlesów', nie zapominaj o tym. Tak napisali  w recencji 'New Muscial Express'. Jezu! Bardzo przepraszam. Może i nie była tak dobra jak 'Please Please Me', nie wiem, ale żeby 'poniżej poziomu'. Nigdy nie zapomnę tego sformułowania bo zawsze mnie intrygowało... A kiedy skrytykowali "From Me To You", pisząc, że jest poniżej poziomu Beatlesów, po raz pierwszy sobie zdałem sprawę z tego, że muszę dalej robić swoje, że jest to pewnego rodzaju system, w którym trafiasz na koło i musisz się bez przerwy kręcić...

  If there's anything that you want,
If there's anything I can do,
Just call on me and I'll send it along
With love from me to you.

I got everything that you want,
Like a heart that's oh, so true.
Just call on me and I'll send it along
With love from me to you.

I got arms that long to hold you
And keep you by my side.
I got lips that long to kiss you
And keep you satisfied, oooh.

If there's anything that you want,
If there's anything I can do,
Just call on me and I'll send it along
With love from me to you.
From me, to you.
Just call on me and I'll send it along
With love from me to you.

I got arms that long to hold you
And keep you by my side.
I got lips that long to kiss you
And keep you satisfied, oooh.

If there's anything that you want,
If there's anything I can do,
Just call on me and I'll send it along
With love from me to you.
To you, to you, to you. 







 THANK YOU GIRL
„Thank You Girl”
Strona B
Kompozycja: Lennon-McCartney
Nagranie: 5, 13 marca 1963
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith
Podejścia: 6
Obsada: jak w „From Me To You”
Dostępna na : (CD – podkreślone)
Past Masters Volume 1, (UK: Parlophone CDP 7 90043 2, US: Capitol CDP 7 90043 2)
The Beatles Hits (EP), (UK: Parlophone GEP 8880)
The Beatles & Frank Ifield On Stage, (US: Vee Jay VJ1085)
The Beatles' Second Album, (US: Capitol (S)T 2080, Capitol CDP 7243 8 66877 2 2)

Piosenka napisana z myślą na trzeci singiel. Pierwszy przypadek gdy w nagraniu Beatlesów zastosowano podwójną ścieżkę wokalu. Zwrotkę napisał John, refren Paul, w obu częściach rozpoznajemy różne osobowości Autorów.
Ah, ah, mm, you be good to me
You made me glad when I was blue
And eternally I'll always be
In love with you
And all I gotta do is thank you girl
Thank you girl

I could tell the world
A think or two about love
I know little girl on ly a fool
Would doubt our love
And all I gotta do is thank you girl
Thank you girl

Thank you girl for lovin' me the way that you do
(way that you do)
That's the kind of love that is too good to be true
Al all I gotta do is thank you girl
Thank you girl

Ah, ah, mm, you be good to me
You made me glad when I was blue
And eternally I'll always be
In love with you
And all I gotta do is thank you girl
Thank you girl
Ah, ah, ah 




"FROM US TO YOU"


Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz