Szukaj :

TRANSLATE - below

TRANSLATE - below
Choose Your Language

Szukaj na tym blogu

Moja lista blogów

...


Moje motto, nie tylko na ten blog, to:
Kocham od zawsze The Beatles, dzisiaj 100 razy mocniej niż wczoraj oraz 100 razy mniej, niż będę ich kochał jutro.




PROSZĘ WSZYSTKICH O REKLAMĘ MEGO BLOGU. Facebook, Twitter, czaty, blogi muzyczne, maile. Pozwólcie mi dotrzeć ze swoim blogiem do wszystkich fanów The Beatles. Szczegóły współpracy - na maila blogowego, adres na dole.

Baner reklamowy do pobrania - z prawej strony obok.
Dziękuję!!!


TICKET TO RIDE/ Yes It Is - SINGIEL

 
TICKET TO RIDE

 
Kompozycja: Lennon (100%) & McCartney 
Napisana : grudzień 1964, 14 lutego 1965 
Nagrana: 15 lutego 1965 
Wydana: 9 kwietnia 1965  (UK: Parlophone R5265), 19 kwietnia 1965 (US: Capitol 5407)

Podejścia: 2
Długość : 3'03" (mono), 3'10" (stereo)
Reżyser nagrania: Norman Smith

Najwyższa pozycja : 1 (24 kwietnia 1965 - dwa tygdonie w UK, 22 maja 1965 - USA)





Obsada:

The original US sleeve for
singiel w USA
JOHN:  główny wokal (zdublowany), gitara rytmiczna Framus 12-string acoustic "Hootenanny")
PAUL: wokal wspomagający, gitary: solowa (!)  (1962 Epiphone Casino),  oraz basowa  (1961 Hofner 500/1)

GEORGE: gitara solowa rytmiczna (niektóre źródła sugerują, ze George w tej piosence tylko śpiewał w chórkach): (1963 Rickenbacker 360-12 Fire-Glo and 1961 Sonic Blue Fender Stratocaster) 
RINGO: perkusja (Ludwig), tamburyna, klaskanie
video



Ticket To RideDostępne:(wytłuszczone - CD)

Help!, (UK: Parlophone PMC 1255, US: Capitol (S)MAS 2386, Parlophone CDP 7 46439 2
The Beatles 1962-1966, (UK: Apple PCSP 717, US: Apple SKBO 3403, Apple CDP 0777 7 97036 2 3
The Beatles 1, (Apple CDP 7243 5 299702 2)
Anthology 2 
Live At The BBC


 

Pierwszy singiel z pierwszego w 1965 roku albumu, jednocześnie filmowego "Help!", pokazujący fanom inna muzycznie twarz zespołu. Zdaniem lennona był to jeden z pierwszych numerów muzyki heavy, przyszłego  hard rocka przede wszystkim, ze względu na mocną, "buczącą" gitarę oraz ciężką perkusję (jej rytm, tempo - pomysł Paula). Pierwsza piosenka zespołu, w której na gitarze solowej zagrał McCartney (najlepiej go słychać w zamykających piosenkę dźwiękach) , także pierwsza piosenka, której długość przekroczyła trzy minuty. prasa muzyczna oceniła piosenkę jako odejście zespołu od pisania tzw. "piosenek dla całej rodziny".

video
Zdaniem Johna wkład Paula w piosenkę ograniczał się do wskazówek dla Ringo jak ma grać na perkusji. Paul utrzymywał, że tak jak w przypadku wielu piosenek napisali ja razem. 
PAUL: "Napisaliśmy melodię razem, John prowadzi śpiewa a ja go uzupełniam. Często tak pisaliśmy razem ale ponieważ on śpiewał główna partię wokalna to wydaje się, że 60% było jego. To dobry numer... Sądzę, że bardzo ciekawe było zakończenie, szalony koniec piosenki. Zamiast typowego zakończenia, zmieniliśmy całkowicie tempo. Wybraliśmy linijkę :"my baby don't care" zmieniając całkowicie melodię. Całkowicie to wymyśliliśmy, zmienny rytm i melodia w ściszeniu songu - specjalnie dla tego efektu tak to napisaliśmy. To było dość bezczelne ale i radykalne jak na tamte czasy".
video


Jak wspominał często John, piosenka na owe czasy bardzo nowatorska w strukturze muzycznej oraz rozciągnięta w innym tempie codą. Zwrot "my baby don't care" był ulubionym zwrotem Johna z dzieciństwa (gramatycznie powinno byc: my baby doesn't care). Piosenka bardzo mocno rozgranicza "stary okres" działania zespołu  od tzw. "średniego" i stała się bardzo ważnym songiem w karierze zespołu.
Tytuł: zdaniem niektórych "lennonizm" sugerujący, że "ticket to ride" (bilet na podróż) to określenie prostytutki lub bardzo wyzwolonej dziewczyny, po raz kolejny gotowej do kontynuacji swego stylu zycia. Miał oczywiście na mysli prostytutki z Hamburga, którym niejako dawano "wolna drogę" do powrotu do zawodu. Pozornie tekst po raz kolejny opowiada prostą historię o dziewczynie, która rezygnuje ze swego faceta, który dorpowadza ja do szaleństwa (John po raz któryś pokazuje siebie jako zazdrośnika, apogeum szczerości osiagnie już w karierze solowej w songu "Jealous Guy"). Paul prosto sugerował, że "bilet na drogę" oznaczał bilet brytyjskich linii kolejowych do miasta Ryde na wyspie Wight. Kuzynka Paula Bett oraz jej mąż mike Robbins mieli na wyspie swój pub. na początku lat 60-tych John z Paulem często odbywali tam podróż autostopem, i wspomnienie tych wycieczek zasugerowała im utworzenie ich własnego kalamburu "ticket to Ryde", co w piosence zmienili na "Ticket to Ride". do dzisiaj jest wiele teorii na temat innych znaczeń tekstu i tytułu piosenki (np. wspomnienia Dona Shorta po wspólnej podrózy z zespołem do Hamburga w 1966 roku - "ticket to ride" miał oznaczać kartę zdrowia, jaką dawano prostytutkom).
 W filmie "Help!"  piosenkę "Ticket To Ride" ozdobiono specjalnym clipem - przypuszczalnie to jeden z pierwszych teledysków - kręconym na stokach  w Obertaurn w Austrii. Zespół spiewał ją prawie na każdym koncercie do końca swego koncertowego życia. Zagrał ją w czasie swego ostatniego występu w programie Eda Sullivana oraz na Shea Stadium. Piosenka też została nagrana w studiach radiowych BBC.
Choć piosenkę zakończono tylko w dwóch podejściach, była ona pierwszą piosenką, którą Beatlesi "zbudowali" w studiu od zera. Nie było tym razem tak, że zespół miał juz opracowaną aranżację, miał  gotowy, przećwiczony pomysł na piosenkę i w czasie nagrywania tylko dopracowywał szczegóły. piosenka urodziła się w studiu przy Abbey Road. Ale dwa podejścia nie oznaczało kilku goidzn pracy nad nią, nad taśmą, dublowaniem ścieżek, dyskutowaniem na miksem itd.

video




 JOHN: "Tak , lubiłem ją, bo jak na tamte czasy brzmiała jakby trochę inaczej.  Po prostu jak na tamte czasy była dość mocna.  Jeśli spojrzysz na to, co wtedy trafiało na listy przebojów, na to jaką inną muzykę tworzyli inni, i posłuchasz go teraz, przekonasz się, że ten kawałek nadal nie brzmi najgorzej.  To jeden z tych, przy których nie musisz kulić się ze wstydu... Gdybyś mi dał taśmę z ośmioma ścieżkami, można by go na nowo zmiksować - pokazałbym ci  jaki naprawdę jest, chociaż i bez tego to w nim słychać".



TICKET TO RIDE - Clip z filmu 
TICKET TO RIDE - Ed Sullivan Show (live) 
Ticket To Ride - Shea Stadium 
W TV - playback 
video

 

YES IT IS 
 

Kompozycja: Lennon (80%) & McCartney(20%) 
Napisana : grudzień 1964, 14 lutego 1965 
Nagrana: 15 lutego 1965 
Wydana: 9 kwietnia 1965  (UK: Parlophone R5265), 19 kwietnia 1965 (US: Capitol 5407) 
Podejścia: 14 
Długość : 2'40"
reżyser nagrania: Norman Smith

Obsada:

John: główny wokal, gitara rytmiczna  (Gibson J160E)
Paul: wokal wspomagający, gitara basowa  (1961 Hofner 500/1)
George: wokal wspomagający , gitara solowa rytmiczna 
(Gretsch 6119 "Tennessean") 
Ringo: perkusja (Ludwig), tamburyna, klaskanie
Posiadłość Johna, gdzie powstała "Yes It Is"
JOHN : "To moja nieudana próba napisania jeszcze raz 'This Boy' ale to nie zadziałało".
PAUL : Byłem tam (w Weybridge - dom Johna), gdy powstawała ta piosenka. Ale to był jego pomysł a ja tylko pomagałem mu ją skończyć. To bardzo piękna piosenka, tak niezwykła wtedy dla Johna. Pisał piękne ballady a to niby ja miałem być tym od ballad".
video
Strona B singla "Ticket To Ride". To druga piosenka z trzyczęsciową harmonią (po "This Boy"), do podobnej wrócą Beatlesi dopiero w 1968 roku przy "Because". W nagraniu George po raz pierwszy w dyskografii zespołu zastosował gitarę na pedał, której brzmienie tak bardzo wzbogaca tem cudowny song.  Cynthia stwierdziła w owym czasie, że jak dotychczas ulubiona jej piosenka zespołu, nie będąc świadoma, że John niejako żegna się z nią, z żalem konstatuje, że tak to czasem bywa gdy coś się kończy. O jakim romanie mysli John w tekście ? Nie wiemy, możliwe, że to Maureen Cleave lub inna dziewczyna z wielu, z którymi John zdradzał Cynthię.  Dokładna interpretacja tesktu nie jest dzisiaj możliwa, związek z Cynthią jeszcze będzie trwał,  ale w 1965 roku rozpad małżeństwa Lennonów stał się faktem. tekst pomijając opis rzeczywistości jest także dla Johna okazją do zabawy słowami, choć później sam szydził z siebie za użycie zwrotów w stylu:"for red is the color that will make me blue".

PAUL: "Zrobiliśmy go rano. Skończyliśmy 'Ticket To Ride' i zajęliśmy się tym numerem. Wieczorem przesłuchaliśmy nagranie i uznaliśmy,że piosenka brzmi dziwnie, bardzo inaczej niż to było w naszym stylu". 

Jak pokazuje cała dokumentacja studyjna mogło być trochę inaczej ale nie jest to tak ważne. 'Ticket To Ride' było zarejestrowane 15 lutego, "Yes It Is" dopiero na drugi dzień i dopiero wieczorem a nie rano,wcześniej kończono piosenkę Harrisona "I Need You" oraz numer McCartney'a "Another Gir". Nad "Yes It Is" pracowano ponownie od 17 do 22.
 
 
 YES IT IS
 Yes It Is - Antologia


Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz