Szukaj :

TRANSLATE - below

TRANSLATE - below
Choose Your Language

Szukaj na tym blogu

Moja lista blogów

...


Moje motto, nie tylko na ten blog, to:
Kocham od zawsze The Beatles, dzisiaj 100 razy mocniej niż wczoraj oraz 100 razy mniej, niż będę ich kochał jutro.




PROSZĘ WSZYSTKICH O REKLAMĘ MEGO BLOGU. Facebook, Twitter, czaty, blogi muzyczne, maile. Pozwólcie mi dotrzeć ze swoim blogiem do wszystkich fanów The Beatles. Szczegóły współpracy - na maila blogowego, adres na dole.

Baner reklamowy do pobrania - z prawej strony obok.
Dziękuję!!!


TWIST AND SHOUT


 

14. TWIST AND SHOUT
Album: 'PLEASE PLEASE ME' 
Kompozycja Phil Medley - Bert Burns (podpisana jako Medley-Russell)
Napisana:  luty 1961 (w przybliżeniu)
Nagranie11 lutego 1963
Miksowana: 25 luty 1963
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith, Richard Langham

Długość:  2:23
Podejście:2
Wydana: 22 marca 1963 (UK), 10 stycznia 1964 (US)


video

  Obsada:
JOHN: główny wokal, rytm. gitara (1958 Rickenbacker 325),
PAUL: chórki, bass (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: chórki, solo gitara (Gretsch Duo Jet)
RINGO: bębny (Premier) 

 
________________________________________________________

 
Dostępne na:
Please Please Me, (UK: Parlophone PMC 1202, PCS 3042, Parlophone CDP7 46435-2p, US: Capitol CLJ 46435) I
Introducing The Beatles, (US: VeeJay VJLP 1062)
The Early Beatles, (US: Capitol (S)T 2309), Capitol CDP 0946 3 57498 2 3)
Twist And Shout (EP), (UK: Parlophone GEP 8882)
On Air - Live At The BBC Volume 2
Anthology 1 




video


Piosenkę napisali Russell i Medley (na zdjęciu z lewej). Jako pierwsi nagrała ją grupa R&B z Filadefii Top Notes w 1961 roku dla wytwórni Atlantic i co ciekawe, wyprodukował ją wtedy młodziutki Phil Spector. Bert Russell znany także jako Bert Berns nie był zadowolony z tej wersji i określił tą wersję jako 'bałaganiarską'.

 
 Największe wpływy miała spółce kompozytorów przynieść wersja Beatlesów ale sukces piosenka odniosła także w wykonaniu The Isley Brothers, którzy dotarli z nią aż na 17 miejsce Billboardu. 
Niestety w 1967 roku Bert zmarł na atak serca. Wśród wykonawców, którzy wykonywali jego piosenki są także B.E. King, Van Morrison oraz The Drifters.


W czasie pracy nad 1-szym albumem, w czasie 'najszybszej albumowej sesji w dziejach muzyki rozrywkowej' piosenka nagrywana jako ostatnia. Martin nie chciał zbyt mocno eksploatować głosu Johna a wiedział, że ten song wymaga nie lada czadu głównego wokalisty.

Beatlesi w studiu 1963, w tyle George Martin, po lewej wydawca Dick James
Sesja zaczęła się o 10 rano i dochodziła już 22-ga gdy zaczęto się zastanawiać nad ostatnim numerem na płytę. Wszyscy byli zmęczeni, szczególnie ich gardła. Poszli wszyscy do kantyny EMI napić się kawy i zjeść trochę herbatników. Nikt nie mógł się zdecydować co ma zamykać sesję. 'Hold Me Tight' było w zapasie ale uznano, że to za mało mocny kawałek na finał sesji. Do dzisiaj nikt specjalnie nie pamięta, kto wpadł na pomysł 'Twist And Shout' (pewnie jednak George   Martin). Głos Johna był w fatalnym stanie ale zgodził się zaśpiewać. Possał kilka cukierków Zubies, popił szklankę ciepłego mleka, przy mikrofonie rozebrał się do pasa (z nieznanego nikomu powodu) i zespół zabrał się do nagrania. 
Decyzja podjęta w ostatniej minucie! Ponieważ  wszyscy byli świadomi złej kondycji głosu Johna wiedziano, że piosenka musi zostać nagrana za 1-szym podejściem. Będący na całej sesji Brian Epstein zasugerował, że nagrać jeszcze jedno podejście 'tak na wszelki wypadek". Zrobiono drugie podejście, po którym głos Johna kompletnie wysiadł.
 
Wszyscy Beatlesi - tak bardzo podekscytowani nagrywaniem SWOJEJ PIERWSZEJ PŁYTY - nalegali na zebranych w studiu, by mogli odsłuchać cały nagrany tego dnia materiał muzyczny. John wspomniał, że dla nich wszystkich, absolutnie perfekcjonistów, słuchanie albumu było 'jednym z najbardziej niepokojących doświadczeń'. Powiedział, że jeśli uznają oni (Martin, Epstein), że nie jest dobrze, to oni mogą to nagrać jeszcze raz (przypuszczalnie jednak w innym terminie), ale Martin  i inni (poza zespołem) są 'bardzo zadowoleni z końcowego rezultatu'. 
O 22:45 Epstein kazał Richardowi Langhamowi jechać do swego domu do Camden Town.

Pomagający Smithowi Richard Langham (na  zdjęciu po lewej)  wspomina zakończenie sesji jako "niesamowite wydarzenie". 

George Martin skomentował to bardziej obrazowo: Nie wiem jak oni to robili. Nagrywaliśmy cały dzień a oni byli coraz lepsi.

NORMAN SMITH: „Do tej piosenki ich gardła już były w fatalnym stanie. To było 12 godzin pracy. John kompletnie stracił głos. Podratowaliśmy go , wszystkich gorącym mlekiem i rozeszliśmy się do domu”
MARTIN: „Widziałem, że ten utwór może załatwić krtań. Powiedziałem: 'Nie nagramy jej dopóki nie będziemy mieli już wszystko za sobą, jeśli nagramy go wcześniej, nie będziecie w stanie zaśpiewać niczego innego. Tak więc to był ostatni numer tego dnia. Mieliśmy tylko dwa podejścia piosenki, po nich John już nie mógł nic powiedzieć. Ale to wystarczało do nagrania na płytę...”



JOHN: „Ostatnia piosenka nieomal mnie zabiła. Mój głos potem przez bardzo długi czas nie był taki sam. Wszystko co połykałem odczuwałem jak papier ścierny...”

PAUL: Dzięki naszemu menadżerowi, Brianowi Epsteinowi, który miał własny sklep płytowy – NEMS – mieliśmy okazję rozglądać się wśród nowych płyt, w dużo łatwiejszy sposób niż przypadkowy klient. Znaliśmy też ludzi, którzy zbierali i kupowali płyty. Chodziłeś do nich na prywatki, na których mogłeś usłyszeć coś, czego nigdy nie słyszałeś oraz zawsze mogłeś obrócić płytę na stronę B i wysłuchać z niej kawałek. Oczywiście, musiały to być rzeczy, o których sądziliśmy, że potrafimy je zagrać dobrze. Np. piosenka Arthura Alexandra 'Anna' – którą do tej pory niewielu ludzi znało – była taką dziwną piosenką, którą ktoś miał na płycie. Odkryliśmy tak 'Twist and Shout' The Isley Brothers, która była ledwie znana. Pamiętam jak kiedyś gdy przyjechaliśmy do Londynu i ktoś powiedział: 'Wow, słyszeliście może Isleysów?' To wszystko dawało nam pewną przewagę nad innymi zespołami, które może tak uparcie jak my, nie szorowali stojaków z płytami.
Ringo dostawał sporo płyt od marynarzy. Nie sądzę, aby reszta z nas znała jakichś marynarzy, ale on miał kilku kumpli, którzy żeglowali na trasie do Nowego Orleanu i Nowego Jorku i stamtąd mieliśmy całkiem fajne rzeczy bluesowe lub country and western. Ringo był bardzo za country.

Cała harmonia wokalna piosenki została skopiowana przez zespół od Isley Brothers, jedynie okrzyk 'wooo' między zwrotkami to już znak firmowy  Beatlesów (np. taki sam w "She Loves You"). Przez bardzo długi okres czasu numer każdego koncertu zespołu, także wykonany 15 sierpnia 1965 na Shea Stadium - pierwszym rockowym koncercie na stadionie
Słynny występ przed Królową.
 

Z omawianą teraz piosenką „Twist And Shout” wiąże się jedno z najbardziej ciekawych i spektakularnych wydarzeń w historii zespołu The Beatles ale i w całej historii muzyki. Wydarzenie ważne z wielu względów. Sami ocenicie dlaczego.
W tym samym roku,  w którym nagrano omawiany album (na jego koniec, w czasie rozpoczynającego się wszędzie zjawiska Beatlemanii), 4 października, zespół został zaproszony do występu w szacownym Royal Command Performance w Prince of Wales Theatre w Londynie, przed ówczesną elitą Wielkiej Brytanii. Na widowni była Królowa oraz Księżniczka Małgorzata (Margaret).
 Przed wykonaniem piosenki „Twist And Shout” John powiedział: 'For our last number I'd like to ask your help. The people in the cheaper seats clap your hands. And the rest of you, if you'd just rattle your jewellery. We'd like to sing a song called Twist And Shout. ' (przed naszym ostatnim numerem, chciałbym prosić was o pomoc, ludzie na tańszych miejscach niech klaszczą w dłonie, reszta z was niech pobrzękuje biżuterią, zagramy dla was 'Twist And Shout'). 
Zresztą zobaczcie poniższy film. Dodam tylko, ze oczywiście to „kontrowersyjne” wystąpienie Johna przyjęto z humorem i akceptacją. Beatlesi mogli sobie wtedy pozwolić na wszystko. Byli Bogami.
  
____________________________
Opisane wykonanie piosenki przez Fab4 możesz obejrzeć także tutaj
___________________________
 


Po latach w rozmowie z Jonathanem Cottem (książką "John i Yoko. Dni, których nigdy nie zapomnę") John wspomina: Wiesz, kiedy byłem młodszy, śpiewałem na większym luzie.. Ale  potem stałem się bardziej spięty, bardziej..., cóż, właśnie taki jak  wtedy, kiedy stajesz się sławnym tym czy tamtym. No i czułem się też bardziej skrępowany, śpiewając z Paulem i George'm. Na 'Twist and Shout' trochę mnie poniosło, podobnie jak na niektórych koncertach, kiedy już nie mogłem się pohamować, wychodziłem z siebie i po prostu szalałem.


 


50 lat temu 



Well, shake it up, baby, now, (shake it up, baby)
Twist and shout. (twist and shout)
C'mon c'mon, c'mon, c'mon, baby, now, (come on baby)
Come on and work it on out. (work it on out)

Well, work it on out, honey. (work it on out)
You know you look so good. (look so good)
You know you got me goin', now, (got me goin')
Just like I knew you would. (like I knew you would)

Well, shake it up, baby, now, (shake it up, baby)
Twist and shout. (twist and shout)
C'mon, c'mon, c'mon, c'mon, baby, now, (come on baby)
Come on and work it on out. (work it on out)
You know you twist your little girl, (twist, little girl)
You know you twist so fine. (twist so fine)
Come on and twist a little closer, now, (twist a little closer)
And let me know that you're mine. (let me know you're mine)

Well, shake it up, baby, now, (shake it up, baby)
Twist and shout. (twist and shout)
C'mon, c'mon, c'mon, c'mon, baby, now, (come on baby)
Come on and work it on out. (work it on out)

You know you twist your little girl, (twist, little girl)
You know you twist so fine. (twist so fine)
Come on and twist a little closer, now, (twist a little closer)
And let me know that you're mine. (let me know you're mine)

* * *
Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz