THAT'S ALL RIGHT (MAMA)

 

 W 2024 roku najlepszym nagraniem muzycznym uznano, jak wszyscy czytający ten blog, "Now And Then" - chyba naprawdę ostatnią piosenkę The Beatles. Zespołu, którego nie ma już od ponad 50-ciu lat. Dzisiaj opisuję piosenkę, której opis jeszcze nie znalazł się na moim blogu. Z prostego powodu. To mało, mimo wszystko, znany cover zespołu, choć piosenka to kamień milowy w muzyce rock and rollowej. Z prostego powodu, powtórzę znowu ten zwrot. "Wszystko w porządku, Mamo" to singiel, od którego rozpoczęła się kariera Kinga, Króla Rock And Rolla, Elvisa Presley'a. Przypuszczalnie gdyby nie on, nie byłoby The Beatles i wskutek tego kolejnych generacji muzyków. Obie legendy muzyki spotkały się raz i opisałem to tutaj. Z opisem dzisiejszej piosenki i odhaczeniu niedługo LUTY 1980 zmierzam nieuchronnie do końca tworzenia bloga. Opiszę jeszcze wszystkie ostatnie miesiące życia Johna i skompletuję posty wszystkich piosenek umieszczonych na albumach "The Beatles w BBC" - wtedy to będzie już na 99% koniec przygody z tworzeniem tego bloga.

      

 
Kompozycja: Artur Crudup
Album: Live At The BBC
Nagrana: 2 lipca 1963
Wydana: 30 października 1994 (UK), 5 grudnia 1994 (USA), 11 listopada 2013
Producent: Terry Henebery, George Martin (producent wykonawczy składanki Apple).
Długość: 2:54
Wytwórnia: Apple Records



"Live At The BBC" - nagranie dla show "Pop Go The Beatles" 16.07.1963



Obsada:  
PAUL  wokal gitara basowa
JOHN: gitara rytmiczna
GEORGE: gitara solowa 
RINGO:  perkusja

Dostępne na: 
Live At The BBC



The Beatles i rock and roll – nierozerwalny związek, który ukształtował brzmienie zespołu. Wśród licznych coverów, które wykonywali w swoich wczesnych latach, szczególnie wyróżnia się  właśnie „That's All Right Mama”, oryginalnie nagrany przez Elvisa Presleya. Ta piosenka, będąca kamieniem węgielnym rock and rolla, znalazła się w repertuarze Beatlesów już w czasach ich hamburskich występów, jak i tych wczesnych w liverpoolskim klubie Cavern (jeszcze w składzie z Pete Bestem).


  Piosenka napisana i nagrana pierwotnie przez bluesowego piosenkarza Arthura Crudupa w 1946 roku (bez sukcesu), i prawie na pewno Beatlesi jej nie znali. Został wydany ponownie na początku marca 1949 roku przez RCA Victor pod tytułem „That’s All Right, Mama”, który został wydany jako pierwszy rytm i bluesowy rekord RCA w nowym formacie 45 obr/min.Często piosenkę Crudupa i jego wersję uważa się za pierwszą piosenkę rock and rollową. Największą sławę przyniosła jej wersja Elvisa Presleya z 1954 roku, uważana za jeden z pierwszych rockandrollowych hitów.  Znana jest niezwykła więź łącząca Presley'a ze swoją matką, więc niewykluczone, że chciał on nagrać jakąś piosenkę z czytelną dedykacją do matek. Sam Phillips musiał osłupieć gdy po raz pierwszy usłyszał tego młodzieńca, który jak głosi legenda miał w czasie prób wygłupiać się i śpiewać właśnie "That's all right".. Wszyscy znali wypowiedzi tego producenta i właściciela studia Sun, że jeśli znajdzie białego muzyka z "czarnym feelingiem" to zarobi na nim miliony. Philips rozpoznał "surowy talent" Elvisa i ... reszta jest historią na inny post lub blog.
 
Elvis, Moore, Black i Sam Philips - odkrywca Elvisa

 
King nagrał "That's All Right" w dużo szybszym tempie niż Crudup w Sun Studio w Memphis 15 lipca 1954, a był to jego debiutancki singiel, który rozpoczął jego wielką karierę, sprzedając się w ilości 20 000 kopii. Utwór został wydany jako singiel 19 lipca 1954 roku przez Sun Records.  Podczas nagrywania albumu jako trio The Blue Moon Boys (Scotty Moore i Bill Black oraz D.J. Fontana - na dolnym zdjęciu pierwszy z lewej), zespół zagrał That’s All Right między ujęciami. Żywiołowy styl, charakterystyczny dla rockabilly, zwrócił uwagę producenta Sama Phillipsa, który poprosił o dopracowanie interpretacji – ta wersja została później nagrana. Piosenka została wydana pod oryginalnym tytułem That’s All Right, a na okładce jako wykonawców wymieniono Elvisa Presleya, Scotty’ego i Billa. 
ELVIS PRESLEY:  Nigdy w życiu nie śpiewałem tak, dopóki nie nagrałem tej pierwszej płyty. Pamiętam tę piosenkę, ponieważ słyszałam, jak Arthur ją śpiewa i pomyślałem, że chciałbym ją spróbować. To było to.

Jej numer katalogowy to Sun 209. Presley nie odtworzył utworu Arthura Crudupa w identyczny sposób – jego wersja była „co najmniej dwa razy szybsza od oryginału”. Niektórzy krytycy muzyczni uważają ją za jeden z pierwszych utworów rock’n’rollowych. Arthur Crudup został oficjalnie podany jako kompozytor na etykiecie singla Presleya, ale mimo wieloletnich batalii sądowych aż do lat 70., podobno nigdy nie otrzymał należnych mu tantiem. Ugoda pozasądowa miała zapewnić mu około 60 000 dolarów zaległych opłat, lecz nigdy nie doszła do skutku. Crudup wykorzystał w swojej piosence wersy pochodzące z wcześniejszych nagrań bluesowych, m.in. That Black Snake Moan Blind Lemona Jeffersona z 1926 roku.W artykule The Guardian z 2004 roku podkreślono, że wersja Presleya nie była jednym z pierwszych nagrań rock’n’rollowych, lecz raczej „jedną z pierwszych interpretacji tego brzmienia przez białego artystę” – styl ten istniał już prawie dekadę wcześniej w wykonaniu czarnoskórych muzyków jako hałaśliwa, energetyczna odmiana rhythm and bluesa. W 1955 roku Marty Robbins nagrał wersję country, która dotarła do siódmego miejsca na liście Billboard Hot Country Singles.

 Jak wiemy już z lektury tego bloga lub innych źródeł o zespole, Beatlesi nie tylko inspirowali się Elvisem, ale sam John Lennon mówił wiele razy, że jego muzyczna podróż zaczęła się właśnie wtedy, gdy usłyszał Elvisa po raz pierwszy. Wersja singlowa Elvisa ukazała się ponownie w lipcu 2004 roku, dokładnie 50 lat po jej wydaniu, wydana jako singiel CD w kilku krajach, w tym w Wielkiej Brytanii, gdzie osiągnęła trzecie miejsce na listach przebojów. 
 


 

oryginalna wersja Elvisa

 PAUL: Najbardziej podobał mi się mniej więcej w 1956 roku – młody, przystojny, z błyskiem w oku. Miał świetne poczucie humoru i niesamowity głos. Był fenomenalnym wokalistą. Spróbuj zaśpiewać jak on – wszyscy próbowaliśmy – ale on wciąż pozostaje numerem jeden.

Wykonanie „That's All Right Mama” przez Beatlesów to fascynujący wgląd w ich muzyczne korzenie. Słychać w nim energię i surowość, które definiowały ich wczesne brzmienie. Nagranie to, zachowane dzięki sesjom dla BBC, pozwala nam usłyszeć, jak młodzi Beatlesi interpretowali klasykę rock and rolla, dodając do niej swoją własną, unikalną sygnaturę, udowadniając także jak wtedy młodzi muzycy byli zespołem koncertowym, brak której to cechy zarzucano im w późniejszych latach. W tej wersji wokal prowadzący przejął Paul McCartney, który z ogromnym entuzjazmem śpiewał rockandrollowe kawałki, zwłaszcza te inspirowane Elvisem. Towarzyszyła mu dynamiczna gra zespołu – gitarowe partie George'a Harrisona, charakterystyczny bas McCartneya oraz energiczne bębny Ringo Starra. Brzmienie tej wersji jest surowe, energetyczne i oddaje ducha wczesnych występów The Beatles.

"That's All Right" to obok wielu innych utworów także dowód, że repertuar Beatlesów na początku nie ograniczał się tylko do ich własnych kompozycji – grali wszystko, co kochali i co pasowało do klimatu ich koncertów. I najważniejsze: song "That's All Right Mama" w wykonaniu The Beatles to nie tylko cover, to hołd złożony jednemu z największych artystów w historii muzyki, który miał ogromny wpływ na ich własną twórczość. Chociaż The Beatles wykonali około 30 piosenek Presleya w latach 1957–1962, nagrano tylko trzy. Kolekcja "Live At The BBC" zawiera wszystkie trzy: oprócz „That’s All Right (Mama)” są jeszcze wersje "I’m Gonna Sit Right Down And Cry (Over You)" i "I Forgot To Remember To Forget" - opisane na blogu. 
Żadne z nagrań Elvisa nie zostało nagrane w studiu Abbey Road.

 Elvis Presley - That's All Right ('68 Comeback Special)

Zespół nagrał piosenkę  2 lipca 1963 na potrzeby radiowego show BBC, "Pop Goe to The Beatles", który został wyemitowany dwa tygodnie później.  The Beatles wykonali ją w  londyńskim Maida Vale Studios razem z dwoma swoimi piosenkami ("There's A Place" i "Ask Me Why") oraz coverami:  "Carol", "Soldier Of Love", "Lend Me Your Comb", "Clarabella", "Three Cool Cats", "Sweet Little Sixteen". Atmosfera w czasie nagrań była znakomita, Beatlesi stawali się już stałymi bywalcami BBC. Pierwszy raz do studia  do Maida Vale Studios w Londynie Beatlesi weszli 17 czerwca 1963, aby nagrać sesję, która miała stać się ikoną w annałach historii muzyki (zdjęcie). Ta konkretna data jest często wspominana jako znaczący moment w szybkim wzroście sławy zespołu, ponieważ był to pierwszy raz, kiedy nagrywali dla BBC, prezentując ich unikalne brzmienie szerszej publiczności... Maida Vale Studios, znane z bogatego dziedzictwa muzycznego, gościło wielu legendarnych artystów przed The Beatles, ale atmosfera była elektryzująca, gdy Fab Four wkroczyli do środka. Zespół szybko zyskiwał popularność w Wielkiej Brytanii, a ich poprzednie single "Please Please Me" i "From Me to You" już wspinały się na listy przebojów”. W nagraniu "That's All Right (Mama)" George starał się naśladować gry Moore'a i chyba z powodzeniem.

 

 21 stycznia 1969 roku podczas sesji „Get Back” The Beatles zagrali wersję utworu „That’s All Right” w wykonaniu Elvisa Presleya w połączeniu z „My Baby Left Me”, inną piosenką Arthura Crudupa.  

 

 Paul McCartney nagrał  " That’s All Right (Mama)"  w  1987, (nagranie wydał na albumie "Choba B CCCP"

 


Paul nagrał kolejną wersję w 2000 roku, wraz z Elvisem Presleyem sidemanem/gitarzystą Scottym Moorem i perkusistą D.J. Fontana; ta wersja została wydana na "Good Rockin' Tonight: The Legacy Of Sun Records". Do nagrania doszło przypadkowo. Scotty Moore, znany jako gitarzysta Elvisa został wprowadzony do słynnej Galerii Sław w kategorii "sideman" (muzyk studyjny). Dzień później znalazł się w nowojorskim studiu razem z sir Paulem i D.J. Fonataną. Paul chciał zasmakować gry z "człowiekiem Elvisa" i wczuć się w klimat nagrań Kinga, stąd pomysł na nagranie klasyka Elvisa na wspomniany album. Paul zagrał na swoim słynnym basie Hofner. W nagraniu Paul trochę dodał tekstów, które w swojej wersji Elvis pominął.  Scotty wspominał brak Billy'ego Blacka na co Paul wspomniał, że dostał kiedyś w prezencie od swojej żony Lindy oryginalną gitarę basową Blacka.

 


 

 

Well, that's all right, mamaThat's all right for youThat's all right, mama, just anyway you doWell, that's all right, that's all rightThat's all right now, mama, anyway you do
 
 
Well, mama, she done told mePapa done told me too"Son, that gal you're foolin' with, she ain't no good for you"But that's all right, that's all rightThat's all right now, mama, anyway you do
 
I'm leavin' town, babyI'm leavin' town for sureWell, then you won't be bothered with me hangin' 'round your doorBut that's all right, that's all rightThat's all right now, mama, anyway you do
 
Ah, da-da-dee, dee, dee-deeDee, dee, dee-deeDee, dee, dee-dee, I need your lovin'That's all rightThat's all right now, mama, anyway you do

 

 


Historia The Beatles
History of  THE BEATLES

 



 

 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz