Sgt. Pepper Anno Domini 2017 - (2)

Premiera "nowego albumu" The Beatles, czyli rocznicowej edycji z okazji 50-lecia wydania 'Sgt; Pepper's Lonely Hearts Club Band' w nowych miksach Gilesa Martina zbliża się wielkimi krokami. 26 maja 2017. 
Kolejne nowe rzeczy do kolekcji Fana The Beatles. Cd, DVD, winyle. Wersje kolekcjonerskie! Pisałem o tym zresztą niedawno na blogu, co łatwo znajdziecie bez podawania przeze mnie linka, jeśli nie to zakładce MIX. Na całym świecie stacje telewizyjne, radiowe, wytwórnie muzyczne, magazyny muzyczne ekscytują się tym wydarzeniem a ci, którzy mieli okazję wysłuchania nowego albumu są pod ogromnym wrażeniem. 

Ringo Starr powiedział krotko: Moje bębny wróciły!!!

Nowych programów o albumie, zespole, audycji, artykułów jest i będzie bez liku. Wspomnę dzisiaj tylko o jednym. Produkcje BBC zawsze zasługują na szczególną uwagę. Jakiekolwiek. Na początku czerwca BBC 2 zaprezentuje nowy film dokumentalny wytworni Huge Films w reżyserii Francisa Hanly'ego zatytułowany 'Sgt. Pepper's Musical Revolution', w którym zobaczymy materiały nigdzie wcześniej niedostępne. 
Który to już raz? W filmie usłyszymy fragmenty nieopublikowanych, nieznanych dotąd między innymi zapisów rozmów pomiędzy Beatlesami w czasie nagrywania albumu. Czy będą to naprawdę materiały 'dziewicze' dla nas, fanów zespołu ? Śmiem wątpić. Już sam film, 'Eight Day's A Week' The Touring Years' reklamowany był jako zawierający przez nikogo nie słyszane, nie oglądane materiały. Z tym było różnie. Dla fanów The Beatles bardziej obeznanych w twórczości bootlegowej i pirackich filmach o The Beatles (choćby z The Fab Four Productions), kolekcjonowaniu ich, były to materiały od dawna znane i może gdzieś parę minut błysnęło na ekranie coś, czego nie znaliśmy.


O ważności, spuściźnie legendarnego albumu The Beatles dla całych, kolejnych już pokoleń słuchaczy, fanów muzyki pięknie powiedział znany brytyjski muzyk, dziennikarz, kompozytor (między innymi do brytyjskich seriali komediowych),   w tym także propagator muzyki poważnej, na zdjęciu wyżej, Howard Gooddall, (który zresztą zaprezentuje w telewizji wspomniany wyżej dokument 'Sgt. Pepper's Musical Revolution'): Bez względu na to jakiej muzyki lubisz słuchać, jeśli powstała ona po 1 czerwca 1967 roku, jest bardzo prawdopodobne, że powstała pod mniejszą lub większą inspiracją albumem "Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band". Już sama ambicja w nagrania albumu jak konceptu, jego kompozycjach, aranżacjach, czy wykorzystaniu przełomowych technik i nowinek nagraniowych wyróżnia album spośród innych. Ten album to punkt zwrotny w muzyce XX wieku a mnie zawsze pasjonowało odkrywania historii ukrytej za muzyką.



No cóż, czekamy.
Sgt. Pepper Anno Domini 2017 1
 _________________________________
Beatleblog * Historia The Beatles * Beatleblog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY OF THE BEATLES 


CIRCLES

Kompozycja: George Harrison
Napisana: styczeń - marzec 1968
Nagrana: maj 1968
Wydana: niewydana (tylko wersja demo)
Długość: 2:24




Obsada:
George Harrison: wokal, organy




Jedno z kilkunastu nagrań zespołu w domu George Harrisona w Kinfaus (16 Claremont Drive in Esher, Surrey, George kupił tą niewielką posiadłość w 1964, kiedy to czterech Beatlesów spotkało się by nagrać wszystkie posiadane przez siebie kompozycje, przeznaczone na najnowszy album zespołu, którym okazał się 'The Beatles', znany jak 'The White Albim (Biały Album). Spotkanie odbyło się w maju 1968 roku, precyzyjna data nagrania nie jest znana, niektóre źródła wymieniają datę 24 maja, ale nie przesądzałbym w tym względzie. Wydaje się, że tak duża ilość nagrań (ok. 27 nagrań - wszystkie zostały wydane na wielu bootlegach, zazwyczaj zatytułowanych 'Kinfaus Demo') nie została nagrana w ciągu jednego spotkania. Wiele z tych nagrań zostało wydanych na 'Białym Albumie', kilka z nich, jak np. 'Circles' zostało schowanych do szuflad, w tym tak urokliwe jak choćby 'Child Of Nature' Johna Lennona (przyszły 'Jealous Guy').


"Circles' zostało napisane w Indiach w 1968, wydane jednak dopiero w 1982 roku na solowym albumie Beatlesa 'Gone Troppo', z rozbudowanym już bardziej tekstem. W czasie demonstracji wszystkich piosenek, tą musiała pozostała trójka zignorować lub całkiem jest prawdopodobne jest to, że Harrison jej wcale swoim przyjaciołom wcale nie zaprezentował. W każdym razie 'Circles' nie znalazła się na żadnym oficjalnym wydawnictwie The Beatles. Nawet na 'Antologii', odnajdziemy ją tylko na bootlegach.
Pamiętajmy, że George Harrison w 1968 roku wciąż rozwijał się jako kompozytor. Wprawdzie w tle nagrania, w którym Harrison akompaniuje sobie tylko na organach słyszymy głosy, ale niekoniecznie muszą to być głosy pozostałych Beatlesów (np. telewizor, radio). W 1968 roku George tkwił mentalnie bardzo głęboko w świecie Wschodu, kulturze i religii hinduskiej, w wywiadach otwarcie się przyznawał o przejściu na buddyzm. 

1964, pierwszy własny dom młodego Beatlesa
1967, rok psychodelii, George i Patti przemalowują elewację bungalowu
Pobyt w Akademii Maharishiego w jego hinduskiej siedzibie w Rishikesh oczywiście umocnił jego przekonania, że wybrał właściwą drogę wewnętrznego rozwoju, do którego tak bardzo namawiał trójkę pozostałych Beatlesów. Dlatego 'Cirlces' to przede wszystkim bardzo filozoficzne rozważania, nawet medytacyjne, zbliżone do tych, które świat już poznał na albumie "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band" w jego utworze 'Within You, Without You' (także w 'Inner Light', Życie przychodzi, życie toczy się a ja poruszam się po zamkniętych kręgach...Ten kto wie, nie mówi, ten który przemawia, nie wie nic). Niby nic odkrywczego czy porywającego, ale w owym czasie niewielu muzyków pisało takie teksty. Gdy Harrison wydał song w 1982 roku na 'Gone Troppo', tekst był już dużo głębszy niż ten pierwotny z Kinfaus. Krytycy zgodnie uznali tekst songu jako jedne z nielicznych w muzyce rozrywkowej rozważania na temat reinkarnacji (w tekście padają wprost słowa: With life and death along the road the soul reincarnates).  Poniżej obie wersje tekstowe utworu.

Friends come and friends go
As I go round and round
In circles
Love warms and love colds
As I go round and round
In circles
He who knows does not speak
He who speaks does not know
And I go round in circles
Life comes and life goes
As I go round and round
In circles
He who knows does not speak
He who speaks does not know
And I go round in circles
Life comes and life goes
As I go round and round
In circles
Life comes and love goes
As we go round and round
In circles



-------

Friends come and friends go
As I go round and round in circles
Love someone change your mind
Decide he was a swine
As you go round and round in circles
He who knows does not speak
He who speaks does not know
And I go round in circles
Dislike someone and will not bend
Later they may become your best friend
As life it goes around in circles
He who knows does not speak
He who speaks does not know
And I go round in circles
Soul takes on a body with each birth we make our date
With life and death along the road the soul reincarnates
The show goes round and round in circles
When loss and gain and up and down
Becomes the same, then we stop going in circles
Round and round in circles
 _________________________________

Beatleblog * Historia The Beatles * Beatleblog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY OF THE BEATLES 


"SGT. PEPER" - Anno Domini '2017 (1)



JESZCZE  TYLKO  32  DNI
Dzisiaj: 25 kwietnia 2017

Oficjalnie potwierdzono (Record Store Day) informacje, na którą czeka cały The Beatles World. Znowu będzie się działo w świecie Naszej Ukochanej Magicznej Czwórki, o czym wspominałem już na blogu. Wszak mija 50 lat od magicznego roku 1967, najbardziej magicznego w historii zespołu i to nie z powodu ‘Magiczno-Tajemniczej Wycieczki’, w którą zespół zabrał nas w swoim pierwszym telewizyjnym filmie. 1967 rok to ukazanie się albumu i singla, wydawnictw wyjątkowych. Debiut Orkiestry Klubu Samotnych Serc Sierżanta Pieprza oraz wspominki z dzieciństwa Johna i Paula i wyprawa z nimi na uliczkę Penny Lane oraz do tajemniczego ogrodu Truskawkowych Pól. 

Sir George Martin (1926 - 2016) i jego syn Giles

Singiel "Penny Lane" / "Strawberry Fields Forever" z nowymi oczywiście miksami. Przynajmniej ten pierwszy przebój McCartney’a z całkowicie nowym miksem stereo. "Strawberry Fields Forever" ukaże się z tym samym miksem, jaki usłyszeliśmy na albumie video „1+” przy okazji cyfrowego remasteringu videoclipu. Wydawnictwo dodane będzie do kolekcjonerskiej edycji albumu ‘Sgt. Peppera’. Za nowy miks nagrań, które w 1967 roku produkował jego ojciec, wziął się Giles Martin.

 Paul McCartney wspominając wydanie legendarnego albumu oraz jego nową dźwiękową wersję, w wywiadzie dla magazynu ‘Mojo’ powiedział: Zawsze mówiono nam, że wydając to, stracimy swoich fanów. A my odpowiadaliśmy: No dobrze, niektórych stracimy, ale niektórych zyskamy. Musimy się rozwijać... „Sgt. Pepper” miał okropną recenzję w ‘New York Timesie’. Krytyk (nazywał się Richard Goldstein) napisał w niej, że nienawidzi albumu, że uważa go za straszną chałę, ale potem cały następny tydzień w czasie swoich spacerów słyszał to co ludzie mówią o albumie. Po jakimś czasie już w The Village Voice wycofał się z tego. „Hm... może to nie jest takie złe’. Ale my byliśmy do takich rzeczy przyzwyczajeni. „She Loves You” uważano za banalne. Ale jeśli nam się coś podobało, wchodziliśmy w to.

Weźmy na to numer George’a „Within You, Without You”, nagranie w całkowicie hinduskim stylu, nie zrobione przez nikogo wcześniej. Przynajmniej w ten sposób. Choć tkwiło w tym pewne ryzyko i byliśmy go świadomi...

Oryginalny stereo mix [Peppera] to znak tamtych czasów. Miałeś perkusję w jednym narożniku. Wokal w drugim. Jakbyś był na jakimś party ze znajomymi i ktoś obok mówi: Oh, posłuchaj bębnów! Ale ty ich nie słyszałeś, bo zagłuszają je dźwięki z innej części pokoju.

Wszystkie te „wady” wersji z 1967 zostały usunięte i nowe wydanie ‘Peppera’ ma ukazać się 26 maja. Nowy miks Martina Sir Paul McCartney mazywa ‘muscular’ (barwnie, potężnie, pełen mocy). Martin umieszcza w nagraniach perkusję i wokale w centralnej pozycji, podobnie jak w wersjach mono albumu (przypomnę, że takie także były wydawane i najczęściej Beatlesi odsłuchiwali tylko takie wersje; po latach John przyznał się, że niektóre piosenki swego zespołu w wersji stereo usłyszał dopiero niedawno).



‘Muscular’ to dobre określenie. Teraz to wszystko brzmi jakbyśmy grali w tym samym pomieszczeniu i bardziej przypomina to, co chcieliśmy wtedy uzyskać'.


Szczegóły wydawnictwa:


 

Disc 1 (CD) – stereo, nowy mix, producent: Giles Martin (syn Sir George'a Martina)

wersja zgodna z oryginalną wersją winylową albumu wydaną w Wielkiej Brytanii (1967)
1. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
2. With A Little Help From My Friends
3. Lucy In The Sky With Diamonds
4. Getting Better
5. Fixing A Hole
6. She's Leaving Home
7. Being For The Benefit Of Mr Kite!
8. Within You Without You
9. When I'm Sixty-Four
10. Lovely Rita
11. Good Morning Good Morning
12. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)
13. A Day In The Life


Disc 2 (CD) – odrzuty z sesji
1. Strawberry Fields Forever (Take 1)
2.  (Take 4)
3. Strawberry Fields Forever (Take 7)
4. Strawberry Fields Forever (Take 26)
5. Strawberry Fields Forever (2015 stereo mix)
6. When I'm Sixty-Four (Take 2)
7. Penny Lane (Take 6: instrumentalnyny)
8. Penny Lane (nakładka wokalu, przemowa)
9. Penny Lane (2017 stereo mix)
10. A Day In The Life (Take 1)
11. A Day In The Life (Take 2)
12. A Day In The Life (orkiestrowa nakładka)
13. A Day In The Life (buczenie na ostatnim akordzie: Takes 8, 9, 10 and 11)
14. A Day In The Life (The Last Chord)
15. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (Take 1: instrumentalny)
16. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (Take 9 and przemowa)
17. Good Morning Good Morning (Take 1: instrumentalny, przerwany)
18. Good Morning Good Morning (Take 8)

Disc 3 (CD) – odrzuty:
1. Fixing A Hole (Take 1)
2. Fixing A Hole (przemowa and Take 3)
3. Being For The Benefit Of Mr Kite! (przemowa przed Take 1; Take 4; przemowa na końcu)
4. Being For The Benefit Of Mr Kite! (Take 7)
5. Lovely Rita (przemowa and Take 9)
6. Lucy In The Sky With Diamonds (Take 1, przemowa na końcu)
7. Lucy In The Sky With Diamonds (przemowa, false start, Take 5)
8. Getting Better (Take 1: instrumentalny; przemowa na końcu)
9. Getting Better (Take 12)
10. Within You Without You (Take 1: tylko hinduskie instrumenty)
11. Within You Without You (George ćwiczy z muzykami)
12. She's Leaving Home (Take 1: instrumentalny)
13. She's Leaving Home (Take 6: instrumentalny)
14. With A Little Help From My Friends (Take 1: błąd na starcie; Take 2: instrumentalny)
15. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise) (przemowa, Take 8)

Disc 4 (CD) – mono mixy:
1. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
2. With A Little Help From My Friends
3. Lucy In The Sky With Diamonds
4. Getting Better
5. Fixing A Hole
6. She's Leaving Home
7. Being For The Benefit Of Mr Kite!
8. Within You Without You
9. When I'm Sixty Four
10. Lovely Rita
11. Good Morning Good Morning
12. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)
13. A Day In The Life
14. Strawberry Fields Forever (oryginalny mono mix)
15. Penny Lane (oryginalny mono mix)
16. A Day In The Life (niewydany pierwszy mono mix)
17. Lucy In The Sky With Diamonds (niewydany mono mix: No. 11)
18. She's Leaving Home (niewydane pierwszy mono mix)
19. Penny Lane (Capitol Records US promocyjny singiel: mono mix)

Disc 5 (DVD) – Sgt Pepper in 5.1 surround sound and hi-res stereo:
1. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
2. With A Little Help From My Friends
3. Lucy In The Sky With Diamonds
4. Getting Better
5. Fixing A Hole
6. She's Leaving Home
7. Being For The Benefit Of Mr Kite!
8. Within You Without You 9. When I'm Sixty-Four
10. Lovely Rita
11. Good Morning Good Morning
12. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)
13. A Day In The Life
14. Strawberry Fields Forever
15. Penny Lane
16. The Making Of Sgt Pepper
17. A Day In The Life
18. Strawberry Fields Forever
19. Penny Lane
20. Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
21. Audio Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
22. Sgt Pepper's Audio Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
23. Strawberry Field Forever/ Penny Lane Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
24. Video Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
25. Making of Chapter 1 Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
26. Making of Chapter 2 Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
27. Video Setup Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band


Disc 6 (Blu-ray) – Sgt Pepper in 5.1 surround sound and hi-res stereo:
1. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
2. With A Little Help From My Friends
3. Lucy In The Sky With Diamonds
4. Getting Better
5. Fixing A Hole
6. She's Leaving Home
7. Being For The Benefit Of Mr Kite!
8. Within You Without You
9. When I'm Sixty-Four
10. Lovely Rita
11. Good Morning Good Morning
12. Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)
13. A Day In The Life
14. Strawberry Fields Forever
15. Penny Lane
16. The Making Of Sgt Pepper
17. A Day In The Life
18. Strawberry Fields Forever
19. Penny Lane
20. Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
21. Audio Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
22. Sgt Pepper's Audio Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
23. Strawberry Field Forever/ Penny Lane Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
24. Video Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
25. Making of Chapter 1 Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
26. Making of Chapter 2 Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band
27. Video Setup Menu / The Beatles / Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band


Podwójny album w wersji winylowej
LP 1 – Sgt Pepper – nowy stereo mix
LP 2 – ‘Alternative’ Sgt Pepper (wszystkie poprzednie, niewydane)
LP 2 – strona 3:
1 Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Take 9, przemowa)
2 With A Little Help From My Friends (Take 1: błąd na starcie; Take 2: instrumentalny)
3 Lucy In The Sky With Diamonds (Take 1)
4 Getting Better (Take 1: instrumentalny; przemowa na końcu)
5 Fixing A Hole (przemowa, Take 3)
6 She’s Leaving Home (Take 1: instrumentalny)
7 Being For The Benefit Of Mr Kite! (Take 4)
LP 2 – side 4
1 Within You Without You (Take 1: tylko hinduskie instrumenty)
2 When I’m Sixty-Four (Take 2)
3 Lovely Rita (przemowa, Take 9)
4 Good Morning Good Morning (Take 8)
5 Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Reprise) (Take 8)
6 A Day In The Life (Take 1, buczenie na ostatnim akordzie)

Podwójna edycja albumu na CD
CD 1 – Sgt Pepper – nowy stereo mix
CD 2 – ‘Alternative’ Sgt Pepper (wszystkie poprzednio niewydane)
1 Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Take 9, przemowa)
2 With A Little Help From My Friends (Take 1: false start; Take 2: instrumentalny)
3 Lucy In The Sky With Diamonds (Take 1)
4 Getting Better (Take 1: instrumentalny; przemowa na końcu)
5 Fixing A Hole (przemowa, Take 3)
6 She’s Leaving Home (Take 1: instrumentalny)
7 Being For The Benefit Of Mr Kite! (Take 4)
8 Within You Without You (Take 1: tylko hinduskie instrumenty)
9 When I’m Sixty-Four (Take 2)
10 Lovely Rita (przemowa, Take 9) 11 Good Morning Good Morning (Take 8)
12 Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band (Reprise) (Take 8)
13 A Day In The Life (Take 1, buczenie na ostatnim akordzie)
14 Strawberry Fields Forever (Take 7)
15 Strawberry Fields Forever (Take 26)
16 Strawberry Fields Forever (2015 stereo mix)
17 Penny Lane (Take 6: instrumentalny)





MAJ 2017 - PREMIERA
Czytaj wcześniejszy tekst o nowym filmie o The Beatles.
 





Beatleblog * Historia The Beatles * Beatleblog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY OF THE BEATLES 

1974. MARZEC


Marzec - Amerykański magazyn muzyczny Crawdaddy! i wywiad z Johnem, który w nim na pytanie o wenę twórczą odpowiada: "Nie, nie jest tak, że dzisiaj siadam i decyduję: chcę napisać o tym i o tym. Nie. Czasami wprawdzie chcę coś wyrazić, jak na przykład uczucia, ale to tyle. Generalnie wszystko przychodzi samo, niczym biegunka. Zawsze też próbuję ukryć się za samym sobą, żeby nie być do końca świadomym tego, co robię. Jeśli uda mi się, czasami wychodzi lepiej a czasami gorzej, ale nie muszę się przynajmniej pocić nad nową piosenką. Ale i tak sporo się męczę, szczególnie kiedy próbuję coś napisać, po czym rezerwuję studioi bum, mam wszystko gotowe".

1 marca - W amerykańskim sądzie okręgowym John prosi o czasowe wstrzymanie nakazu jego deportacji wydanej przez Immigration And Naturalisation Service (1 maja prośba zostaje odrzucona).
 
MM z 9 marca 1974


4 marca - w czasie krótkiej konferencjiprasowej przedstawiciel londyńskiego biura Apple Corps. potwierdza, że George odbędzie w tym roku trasę po Stanach Zjednoczonych. Dzień później gazeta 'Evening Stabdard' nieco nadinterpretuje wczorajsze oświadczenie Apple, stwierdzając, że "George i Ringo mają zamiar połączyć siły w planowanej na ten rok gigantycznej trasie po USA". Ma im towarzyszyć Eric Clapton. Tydzień później George wydaje własne już oświadczenie, w którym stwierdza, że szczegóły trasy po USA nie zostały jeszcze w pełni sfinalizowane. "Mimo, że zastanawiałem się nad zorganizowaniem jesienią 1974 trasy po USA i mimo, że w moim imieniu porozumiano się w tej kwestii z wieloma promotorami, nie zapadły jeszcze żadne decyzje ani o samej trasie, promotorach czy składzie zespołu".

8 marca -  w swym biurze w Londynie, pod koniec ostatnich prób sesyjnych Wings, Paul udziela wywiadu dla amerykańskiej stacji ABC, pragnąc w ten sposób uczcić piątą rocznicę swego ślubu z Lindą. Na pytanie, "Czy Beatlesi mogą być jeszcze kiedyś wskrzeszeni?" odpowiada: Mogą zrobić kilka utworów, chociaż nie zostało to jeszcze przesądzone. Za każdym razem kiedy mówię te słowa, jakaś gazeta  drukuje artykuł zatytułowany "The Beatles ponownie zagrają!", więc jestem ostrożny w tego typu oświadczeniach... Nie sądzę byśmy zagrali jeszcze kiedyś jako zespół, bo nie wydaje mi się, że mogłoby to się sprawdzić. Prawdę powiedziawszy uważam, że niekoniecznie byłoby to dobre. Któregoś dnia widziałem jak Jerry Lewis mówił o Deanie Martinie, i trochę to przypomina naszą sprawę".
W Wielkiej Brytanii wydany zostaje tego dnia singiel Apple numer 49 (grupy Badfinger z utworami "Apple Of My Eyes"/"Blind Owl"), stając się ostatnim singlem wytwórni, nie związanym z The Beatles (premiera amerykańska miała miejsce 17 grudnia 1973).
 
9 marca - Paul z rodziną plus cała ekipa Wings wylatują do Ameryki, do Los Angeles by przeprowadzić tam więcej prób Krótko po przylocie Paul udziela wywiadu stacji radiowej KHL. Według krążących w przemyśle muzycznym plotek przylot Paula do Los Angeles związany jest przede wszystkim z chęcią spotkania się z Johnem. W pogłoskach tych jest nieco prawdy, ponieważ John i Paul widziani są razem na corocznej uroczystości Academy Awards, na której spotykają się za sceną i rozmawiają ze sobą. Paul i Linda siedzą na widowni.

John i Harry wyprowadzani z Troubadour Club   
JOHN: Bóg mi świadkiem, że wcześniej tak nie piłem. Robię to tylko w weekendy albo kiedy spotykam się z Harry Nilssonem.
 
12 marca - John i Harry Nilsson, z powodu swego niestosownego zachowania w czasie  występu duetu komików The Smothers Brothers,  zostają wyproszeni z klubu Troubadour w Los Angeles. Świadkami ich ekscesów są Paul Newman z żoną Joanne Woodward, wokalistka Helen Reddi i gwiazda filmów porno Linda Lovelace. Kiedy John jest eskortowany do swego samochodu, mówi do parkingowego: "Nie wiesz kim jestem? Jestem Ed Sullivan". Sprawa Johna pogarsza się, kiedy kelnerka klubowa oświadcza, że Lennon ją zaatakował, chociaż nieco później wycofuje swoje zarzuty. Z kolei 51-letnia fotograf z Hollywood, Brenda Parkinson zgłasza  na posterunku policji skargę na Johna, twierdząc, że muzyk ją uderzył. Sprawa zostaje polubownie załatwiona poza salą sądową. Incydent zwraca jednak uwagę opinii publicznej na obecne hulanki i pijaństwo Johna, Ringo, Nilssona, Moona i innych 'dzikich' gwiazd rocka.
Rok później, w trakcie wywiadu dla 'Old Grey Whistle Test' (tutaj) John wspomina tamto wydarzenie słowami: Upiłem się i krzyczałem. Był to pierwszy raz, kiedy piłem Brandy Alexanders, czyli brandy z mlekiem! Siedziałem z Harry Nilssonem, którym nie interesowano się tak, jak moją osobą, więc zaczął mnie podpuszczać. Zazwyczaj zawsze najdzie się ktoś, kto powie "Dobra Lennon, zamknij się wreszcie" i wtedy to robię, tyle że tego wieczoru nie było takiej osoby, więc gadałem i krzyczałem dalej. Była tam taka jedna dziewczyna, która twierdziła, że ją uderzyłem, a jej nawet nie tknąłem. Chciała wydrzeć ode mnie pieniądze, a musiałem jej zapłacić, bo myślałem, że ta sprawa może zaszkodzić moim sprawom imigracyjnym. Powiedziała, że jest reporterką prasową  i ma sprzęt Instamatic! Prawda jest taka, że miała nawet żadnych zdjęć. Mówiłem: 'Skoro ją uderzyłem, dlaczego nie ma na to żadnych dowodów w postaci zdjęć?'. Tyle, ze w klubie powiedzieli mi "Dobra, lepiej będzie jeśli pan sobie stąd pójdzie, panie Lennon". Po czym mnie wyrzucili. Dobra, byłem więc pijany. Wspominając Errola Flynna, wszyscy reporterzy z show biznesu mówią: "Były to czasy, kiedy rządzili Frank Sinatra i Errol Flynn. To byli prawdziwi faceci!" Kiedy więc ja ząś trochę porządzę, od razu spisują mnie na straty. Ok, popełniłem błąd, ale jestem tylko człowiekiem. Kiedyś w Liverpoolu rozwalałem wszystkie budki telefoniczne ale nie napisano o tym ani słowa w gazetach. Nie uderzyłem tej dziennikarki. Ale mimo to, dostała coś około tysiąca dolarów, bo musiałem ją spłacić. Tak było, chociaż tak naprawdę wcale nie była dziennikarką.
14 marca -  John i Harry wracają do Troubadour Club i przepraszają jego kierownika, Douga Westona. Dzień wcześniej nagłówki prasy światowej donoszą o pijanym Lennonie w Los Angeles i incydencie w klubie. Artysta jest w tym czasie widywany z May Pang ogolony, ostrzyżony, wyraźnie przejęty i ogarnięty wyrzutami sumienia. 
John wraz z Nilssonem wysyłają też duetowi  The Smothers Brothers bukiet kwiatów z dołączonymi na karteczce szczerymi przeprosinami. Komicy wydają  bardzo szybko własne oświadczenie, że część winy biorą na siebie, ponieważ w czasie występu zaczęli się przekomarzać z pijanym Johnem. A Yoko. Proszona o komentarz, odpowiada krótko: Bez komentarza.

  W tym samym czasie w Anglii George dementuje plotki, jakoby w przyszłą trasę miał wyruszać w towarzystwie  Ringo. "To czyste spekulacje!"
George i Patti w studio, 1974, niebawem ogłoszą seprację.

20 marca - plotki w Londynie doniosły, że przebywająca w separacji z George'm Patti postanawia wrócić do zawodu modelki. Beatles ma w tym czasie we Friar Park kontemplować  wszechświat oraz zaprzeczać o wspólnej trasie z Ringiem.
22 marca - John z May zamieszkuje teraz w nowo wynajętym domu na plażt w Santa Monica. Miejsce to bardzo szybko staje się Mekką  zarówno dla lokalnych muzyków jak i prawdziwych gwiazd. Johna odwiedzają oczywiście członkowie 'starej gwardii: Ringo, Keith Moon, Harry Nilsson ale i np. Klaus Voormann. W niedzielę 24 marca John organizuje  pierwsze z planowanych wieczorno-niedzielnych spotkań muzycznych, otwartych dla wszystkich jego przyjaciół-muzyków, którzy chcą tam wpaść na przyjacielskie jam session.
27 marca - W Anglii  petycja  o ułaskawienie Johna, podpisana przez ponad 60 000 fanów, zostaje zawieziona tego dnia na londyńską 10 Downing Street i złożona na ręce premiera Wielkiej Brytanii, Jamesa Callaghna.


28 marca - w kalifornijskim Burbank Studios John rozpoczyna produkcję  albumu Nilssona pt. 'Pussycats', do którego tworzy piosenkę 'Mucho Mungo' (wyżej clip) i nagrywa kilka wersji demo. Wspomnienia z tamtego okresu?
Jim Keltner (grający w czasie sesji do 'Pussycats' jako jeden z trzech perkusistów, obok Ringo i Moona)Harry powiedział mi, że po spędzeniu wieczoru z Johnem obudził się gdzieś na plaży. Mówił, że poprzedniej nocy sporo się razem wydzierali, w czym John był bardzo dobry, ale na drugi dzień Harry odkrył, że ma zupełnie zdarty głos.
JOHN:  Harry stracił nagle głos i nie wiedziałem, czy było to na tle psychologicznym, czy jakimś innym. No wiecie, chodził później do lekarzy, dostawał zastrzyki i dopiero po pewnym czasie powiedział mi, że miał krwawienia z gardła, bo przecież od razu przerwałbym te sesje. Ale i tak nie mógł powiedzieć ani słowa. No więc co robić?... Mieliśmy jednak wobec siebie pewne zobowiązania... Przede wszystkim wszyscy dobrze się bawiliśmy. Keith Moon, Harry, Ringo i ja mieszkaliśmy w jednym domu i często trafiały nam się świetne chwile. Ale nagle coś zaczęło być nie tak jak powinno.  Wtedy właśnie się otrząsnąłem. W środku pracy nad albumem. Uświadomiłem sobie, że coś jest nie tak, że wszystko to jedne wariactwo. Nagle stałem się jedynym trzeźwo myślącym wśród wariatów. Przestałem być jednym z nich. Wycofałem się ale skończyłem album najlepiej jak tylko potrafiłem. Chodzi o to, że zdążyliśmy już wydać pieniądze na płytę. Wszystko było już zarezerwowane, taśmy, studio, muzycy, więc razem z Harrym - spędzając przy tym kilka długich nocy - wycisnęliśmy z przygotowanego materiału to co najlepsze.

  Nagrania sesyjne obserwują w pewnym momencie Paul z Lindą. Paul nawet dołącza do muzyków w czasie jam session do utworu 'Midnight Special (fragmenty z tej sesji tutaj). To pierwszy raz, kiedy od rozpadu The Beatles obaj muzycy grają razem. Warto podkreślić, że na albumie Nilssona w kilku utworach gra Ringo Starr plus plejada dobrych znajomych jak Klaus Voormann, Jim Keltner i inni. Pod koniec dnia John zaprasza Paula na niedzielny jam w jego domku na plaży.
W Londynie George Harrison rejestruje swoją nową firmę, pod nazwą "Oops Publishing Ltd". Utwór Wings 'Jet' dochodzi do siódmego miejsca list przebojów, zarówno na amerykańskich jak i brytyjskich listach przebojów.

31 marca - Bez zaplanowanych sesji w Burbank Studios John spędza całą niedzielę relaksując się przy basenie w swoim domku. Późnym popołudniem przeprowadza drugą z zaplanowanych tydzień wcześniej jam sessions. Wśród obecnych znajduje się Paul McCartney. Podczas tej historycznej sesji słyszymy Johna jak mówi: "Podkręć  ten cholerny mikrofon... McCartney gra na perkusji". Poza dwoma Beatlesami (John gra na gitarze, Paul jak już wiemy na perkusji) wśród obecnych znajdują się: oczywiście Linda, Stevie Wonder, Jesse Davis i wielu innych. Muzycy nie grają żadnego utworu Beatlesów a nagrywają takie jak 'Lucille', 'Stand By Me', 'Cupid' i inne. W godzinach porannych następnego dnia McCartney'owie odjeżdża do pobliskiego hotelu. W czasie wspomnianego wyżej  wywiadu Johna  dla programu 'Old Grey Whistle Test' w 1975 John tak wspomina tą sesję: Tak naprawdę grałem z Paulem. W LA robiliśmy wiele różnych rzeczy. I chociaż grało wtedy chyba z pięćdziesiąt osób, wszyscy patrzyli wyłącznie na mnie i Paula!'
 
Ringo, Nilsson i Keith Moon, 1974

W tym czasie Ringo baluje z Harrym i Keithem Moonem (perkusista The Who, pamiętajmy). Na drugi dzień panowie otrzymują informację, że klub Playboy'a zakazał im wstępu na swój teren (muzycy wcześniej roztrzaskali jedną z klubowych balustrad), cofając im ważność kart członkowskich.
 
John, Moon, Paul i Linda.

Koniec marca 1974, jedne z ostatnich znanych, wspólnych zdjęć Johna i Paula.



Beatleblog * Historia The Beatles * Beatleblog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY OF THE BEATLES