album: 'REVOLVER'
kompozycja: McCartney (85%) - Lennon (5%) - Harrison (5%) - Starkey (5%)
napisana: styczeń – luty 1966
nagrana: 28, 29 kwietnia, 6 czerwca 1966
zmiksowana: 29 kwietnia, 22 czerwca 1966
wydana: 5 sierpnia 1966 (UK), 8 sierpnia 1966 (w USA z podwójnego singla A 'Yellow Submarine')
długość: 2'11”
podejścia: 15
producent: George Martin
inżynier: Geoff Emerick, Phil McDonald
JOHN: chórki
GEORGE: chórki,
Tony Gilbert: pierwsze skrzypce
Sidney Sax: skrzypce
John Sharpe: skrzypce
Jurgen Hess: skrzypce
Stephen Shingles: altówka
John Underwood: altówka
Derek Simpson: wiolonczela
Norman Jones: wiolonczela
Eleanor rigby (REMIKS 2022)
Dostępne na:
Revolver (UK: Parlophone PMC 7009, US: Capitol (S)T 2576, Parlophone CDP 7 46441 2) Yellow Submarine ("Songtrack": Capitol/Apple CDP 7243 5 21481 2 7)
The Beatles 1962-1966 (UK: Apple PCSP 717, US: Apple SKBO 3403, Apple CDP 0777 7 97036 2 3)
The Beatles 1 (Apple CDP 7243 5 299702 2)
Anthology 2
Love
PAUL: No tak, zaczęło się to gdy
siedziałem przy fortepianie,grałem pierwszą linię melodii i
bawiłem się słowami. Myślałem początkowo o ‘Miss Daisy
Hawkins’, która zbierała ryż w kościele po weselach. To było
tak samo jak w większości naszych innych piosenek, sugerująca
pierwsza linia, jak w książkach i nagłówkach gazet. Dalej
myślałem o tym, że Miss Daisy będzie młodą kobietą, coś w
stylu Annabel Lee, tylko niezbyt sexy. Ale zbierała ryż w kościele,
więc musiała być czysta, schludna. Tęskniła za ślubem, nagle
stała się samotna. W rzeczywistości to tęskniła za wszystkim –
typu stara panna. Jane [Ahser] grała w tym czasie w sztuce w
Bristolu. Spacerowałem sobie wzdłuż ulicy i próbowałem skończyć
utwór. Tak naprawdę nie podobała mi się nazwa 'Daisy Hawkins' –
chciałem nazwiska i imienia bardziej realnych. I pojawiła się
myśl, “Eleanor Rigby picks up the rice and lives in a dream” -
i tak zostało. Następną rzeczą był tekst z Ojcem McKenzie. To
miał być Father McCartney, ale uznałem, że byłoby to zbyt duże
nawiązanie do mojego taty. Przejrzałem więc książkę
telefoniczną [w oryginale Paul mówi: 'Przejrzeliśmy', często
używał zwrotu 'my' w kontekście 'ja']. Uroki szukania czegoś w
ciemno, zazwyczaj to działa lepiej, niż wtedy gdy chcesz użyć
swego intelektu i nad tym rozmyślasz. Tak znalazłem Ojca McKenzie,
którego zacząłem sobie wyobrażać samotnego, w cerowanych
skarpetkach. Nie byłem (nie byliśmy) pewny czy dalej pisać tą
piosenkę...
John i ja zastanawialiśmy się nad
Eleanor Rigby i McKenziem, jak dalej ma się toczyć tekst. Gdy
zagrałem Johnowi melodię, zdecydowaliśmy się ją razem skończyć.
To było najważniejsze...
PAUL:
'Napisałem to na fortepianie na akordzie E, pozwalając by melodia wypływała na
wierzch, to prawie jak rytmy indyjskie, azjatyckie'.
Podobnie jak 'drugi symfoniczny klasyk Paula' czyli 'Yesterday', piosenka ta skomponowana została w mieszkaniu (domu) rodziny Asherów, nieomal w owym czasie „teściów” McCartney'a. W tym przypadku również Paul nie miał ostatecznego tekstu do melodii. Wczesną wersję tego utworu usłyszał Donovan w swoim mieszkaniu w Londunie przy Maida Vale.
DONOVAN: Któregoś dnia bawiłem się z kilkoma melodiami na swoim magnetofonie Uher. Zadzwonił dzwonek. To był Paul we własnej osobie. Pograliśmy trochę.Zagrał mi kilka nut o dziwnym faciu nazywanym 'Ola Na Tungee.. 'Ola Na Tungee/Blowing his mind in the dark/With a pipe full of clay/No one can say.'
Donovan |
PAUL: Gdy znalazłem kolejne akordy, pojawiły się znikąd słowa: 'Dazzie-de-da-zu picks up the rice in the church where a wedding has been...' Ten pomysł o kimś zbierającym ryż po ślubach pokierował mną w tym przejmującym kierunku, w środek 'lonely people'.
Przez jakiś Paul używał w tekście piosenki imienia Miss Daisy Hawkins, ale zrezygnował z niego z powodu małego realizmu imienia. Nazwisko Rigby zaczerpnął – wg jednej z teorii ze sklepu w Bristol: Rigby & Evens Ltd, Wine & Spirit Shippers. Zauważył tą nazwę w czasie swojej wizyty u Jane, która wtedy występowała w Bristol Old Vic z ' The Happiest Days Of Your Life'. Imię Eleanor dopasował od aktorki, z którą Fab 4 zagrali w filmie 'Help!': Eleanor Bron.
PAUL: Cały czas
uważałem, przysięgam, że właśnie w ten sposób wymyśliłem imię Eleanor Rigby.
Pamiętam całkiem wyraźnie jak dysponując już imieniem Eleanor, rozglądałem się
za wiarygodnym nazwiskiem, spacerując w dokach Bristolu i jak ujrzałem ten
sklep. Ale wydaje mi się że na cmentarzu w Woolton gdzie często bywaliśmy z
Johnem jest grób jakiejś Eleanor Rigby, podobno kilka metrów gdzieś obok leżał
ktoś o nazwisku McKenzie.
Jak widać historia podana przez Paula, a komu wierzyć bardziej wygląda mniej romantycznie niż to się wydaje, niewykluczone jednak, że i słynny grób w Woolton odegrał jednak jakąś rolę na podświadomość McCartney'a w czasie wymyślania imienia i nazwiska bohaterki piosenki.
Jak widać historia podana przez Paula, a komu wierzyć bardziej wygląda mniej romantycznie niż to się wydaje, niewykluczone jednak, że i słynny grób w Woolton odegrał jednak jakąś rolę na podświadomość McCartney'a w czasie wymyślania imienia i nazwiska bohaterki piosenki.
Tutaj widnieje nazwisko Eleanor Rigby, cmentarz w Woolton |
Tylko z początkowym wersem piosenki, Paul zawiózł ją do Weybridge, pokazać Johnowi. Tam cała pozostała trójka Beatlesów wraz – prawie mieszkającym u Johna, Pete'm Shottonem, podsunęła Paulowi kilka pomysłów, aż piosenka zaczęła nabierać kształtu. Ringo zasugerował fragment z Ojcem McKenzie (darning his socks in the night), 'Ah, look at all the lonely people' pochodzi od George'a.
Ostatni wers o smutnym połączeniu się w śmierci obu bohaterów piosenki zasugerował Shotton. Na okładce płyty jednak nikt prócz spółki Lennon & McCartney nie jest wymieniony.
Ostatni wers o smutnym połączeniu się w śmierci obu bohaterów piosenki zasugerował Shotton. Na okładce płyty jednak nikt prócz spółki Lennon & McCartney nie jest wymieniony.
PAUL: 'Nazwisko McKenzie wziąłem z książki
telefonicznej, szukałem tuż po McCartney'ach... John pomógł mi w kilku frazach
ale ustaliłbym nasze autorstwo na 80-20% dla mnie, coś w tym
stylu'.
John twierdził, że napisał ok 70 % tekstu ale Pete Shotton ocenił
jego wkład w piosenkę jako bliski zeru.
JOHN: 'Pierwszy wers był jego ale cała reszta
generalnie moja. Ale cały sposób powstawania piosenki.... Cóż, wiedzieliśmy, że
ma piosenkę, ale nie chciał mnie wtedy prosić o pomoc. Siedzieliśmy sobie kiedyś
razem, byli też Mal i Neil, i on powiedział: 'Hej guys! Skończmy słowa do tej
piosenki. Byłem więc z Malem, instalatorem telefonów, który był naszym
menadżerem tras, oraz z Neilem, naszym amatorskim księgowym, czułem się obrażony
i zraniony tym, że Paul odrzucił moją pomoc... Ostatecznie wyszliśmy z pokoju i
dokończyliśmy piosenkę. Ale jak … to ten rodzaj wrażliwości, którą on miał,
który mnie w późniejszych latach wkurzał. On po prostu jest takim
człowiekiem.'Zakończmy te słowa' – każdy kto jest obok... Paul miał początek:
'Eleanor Rigby picks up the rice in the church where a wedding has been.' Miał
całą historię i wiedział w jaką stronę ma zmierzać tekst... Wiem, że George
Harrison dołożył swoje 'Ah, look at all the lonely people.' Wyszedłem do toalety
gdy ono o tym dyskutowali, wróciłem, usłyszałem ten fragment i powiedziałem, że
to jest to!'
John i Pete Shotton w 1967 na premierze filmu 'How I Won The Won' |
Podobno zainteresowanie nagraniem tej piosenki wyraziła Marianne Faithfull, po tym jak oboje z Mickiem Jaggerem usłyszeli jej demo.
PAUL: 'Myślałem
kiedyś o tym, co będę robił gdy skończę 30-tkę. To był dopiero wiek. Czy będę
wtedy w zespole. Po napisaniu 'Eleanor Rigby' pomyślałem, że mogę w przyszłości
pisać piosenki, takie na serio jak ta a nie tylko popowe'.
Sesja Revolver, 1966 The Beatles i George Martin |
JOHN: Skrzypce tutaj
to był pomysł Paula. Jane wtedy bardzo nakręciła go Vivaldim. I to był znakomity
pomysł, skrzypce, prosto z Vivaldiego ('Cztery Pory Roku'). Nie mam niestety w
tym żadnej zasługi.
Sugestię odnośnie kompozycji Vivaldiego przekazał Paul Martinowi, który po zapoznaniu się z piosenką uznał, że może zaproponować lepsze rozwiązanie, w tym przypadku wybrał i zaaranżował dwa kwartery smyczkowe w manierze Bernarda Herrmanana, kompozytora muzyki do filmu Francoisa Truffauta 'Farenheit 451'. Martin także zaaranżował partię wokalną samego refrenu z frazą 'Lonely People'.
Paul i Martin |
Jeden z muzyków, Stephen Shingles tak skomentował sesję:' Otrzymałem za nią około 5 funtów (choć standardem była kwota 9-ciu funtów, uzgodniona przez Związek Zawodowy Muzyków), choć piosenka zarobiłą ich miliony. Jak idioci daliśmy im wszystkie nasze pomysły za darmo'. Wiemy jednak, że wszyscy wynajęci muzycy grali dokładnie to co mieli na partyturach przepisanych im przez George'a Martina, więc możemy założyć, że ich „pomysły” były bardzo nieznaczne.
Geoff Emerick: 'W końcu to fakt, że
muzycy odwalili dobrą robotę, choć oczywiście byli trochę źli, że nie zaproszono
ich na odsłuchanie playbacku. Niewiele się tym przejęliśmy, wszyscy byliśmy
bardzo zadowoleni tym,że znaleźliśmy nowe brzmienie, kolejne, które było
kombinacją wizji Paula oraz mojej'.
Singiel 'Yellow Submarine' / 'Yellow Submarine' z dwiema
podwójnymi stronami A ukazał się 5 sierpnia 1966, 5 dni później wspiął się na
miejsce 2-gie list. W następnym tygodniu był już na czele. W USA poszło trochę
gorzej. 11 sierpnia zadebiutował na listach Billboardu i spędził w TOP 40 sześć
tygodni. Dotarł do miejsca #2. Te niejakie „niepowodzenie” spowodowane było
szumem medialnym i sztucznie tworzonym negatywnym klimatem wokół zespołu, z
powodu słynnych słów Lennona o większej popularności The Beatles nad
Jezusem.
'Eleanor Rigby' nominowana była w trzech kategoriach do
nagrody Grammy w 1966. Wygrała tylko w kategorii Najlepsze Męskie Wykonanie w
Rock And Rollu (Best Contemporary Rock and Roll Vocal Performance,
Male).
W 1995 roku na potrzeby 'Antologii' Martin oraz Emerick stworzyli
instrumentalną wersję utworu i zremiksowali go na nowo na potrzeby
stereofonii.
W 1971 roku John w odpowiedzi na wywiad Martina dla magazynu Melody Maker napisał (czytaj w serii: The Beatles osobno - SIERPIEŃ 1971):
Co najmniej pięćdziesiąt procent tekstu 'Eleanor Rigby' zostało napisane przeze mnie, zarówno w studiu jak i u Paula, co jest faktem, który nigdy nie został stwierdzony w waszym ostatnim artykule. P.P.P.P.P.S Zdobywca LP. W samą porę Johnnie Boy!
Eleanor Rigby
picks up the rice in the church where a wedding has been
Lives in a dream
Waits at the window,
wearing the face that she keeps in a jar by the door
Who is it for?
All the lonely people
Where do they all come from ?
All the lonely people
Where do they all belong ?
Father McKenzie
writing the words of a sermon that no one will hear
No one comes near.
Look at him working.
Darning his socks in the night when there's nobody there
What does he care?
All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people
Where do they all belong?
Ah, look at all the lonely people
Ah, look at all the lonely people
Eleanor Rigby
died in the church and was buried along with her name
Nobody came
Father McKenzie
wiping the dirt from his hands as he walks from the grave
No one was saved
All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people
Where do they all belong?
W 1971 roku John w odpowiedzi na wywiad Martina dla magazynu Melody Maker napisał (czytaj w serii: The Beatles osobno - SIERPIEŃ 1971):
Co najmniej pięćdziesiąt procent tekstu 'Eleanor Rigby' zostało napisane przeze mnie, zarówno w studiu jak i u Paula, co jest faktem, który nigdy nie został stwierdzony w waszym ostatnim artykule. P.P.P.P.P.S Zdobywca LP. W samą porę Johnnie Boy!
Eleanor Rigby
picks up the rice in the church where a wedding has been
Lives in a dream
Waits at the window,
wearing the face that she keeps in a jar by the door
Who is it for?
All the lonely people
Where do they all come from ?
All the lonely people
Where do they all belong ?
Father McKenzie
writing the words of a sermon that no one will hear
No one comes near.
Look at him working.
Darning his socks in the night when there's nobody there
What does he care?
All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people
Where do they all belong?
Ah, look at all the lonely people
Ah, look at all the lonely people
Eleanor Rigby
died in the church and was buried along with her name
Nobody came
Father McKenzie
wiping the dirt from his hands as he walks from the grave
No one was saved
All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people
Where do they all belong?
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
W końcu jakiś rzetelny blog o moim ulubionym zespole... dodaję do linków :)
OdpowiedzUsuńhej, więc robię ten blog dla takich osób ja Ty, miło będzie Cie zobaczyć wśród obserwatorów blogu, także za rozreklamowanie tego blogu ;) R
OdpowiedzUsuń