Where Have You Been (All My Life)
Album: Live! at the Star-Club in Hamburg, Germany; 1962Wydana: czerwiec 1977

Producent: Larry Grosberg
Koproducent na rynek USA: Larry Halpern, Mitchell Margo
Wytwórnia: Lingasong/ Double H Licensing Corp (USA)
Długość: 1:55
Dzisiaj przy okazji omawiania piosenki z tytułu posta, także pierwszy tekst o nieoficjalnym albumie The Beatles,a więc nie wydanym pod szyldem oficjalnej firmy wydawniczej związanej legalnie z zespołem (Apple Records). Moim zdaniem tym najsłynniejszym i chyba jedynym dopuszczonym do normalnej dystrybucji. Ale najpierw piosenka.


Obsada:
JOHN: wokal, gitara rytmiczna
PAUL: chórki, gitara basowa
GEORGE: chórki, gitara solowa,
RINGO: perkusja


Kopia, która została nam po naszych ulubieńcach jest niestety niedobrej jakości, ale pokazuje, jaki wspaniały potencjał tkwił w tej piosence w wersji "wczesnych" Beatlesów. Co ciekawe, krytycy muzyczni analizując w latach późniejszych twórczość Beatlesów, wspominali, że "Where Have You Been (All My Life)" przypomina swoją budową (tekstem, melodyką; piosenka opowiada o fascynacji pierwszą miłością, ekscytacji uczuciowej dwojga młodych ludzi) wczesne kompozycje spółki dwóch liderów The Beatles.



Urok piosenki, jak mogłaby np. brzmieć gdyby The Beatles nagrali ją w profesjonalnej wersji studyjnej ukazuje poniższy clip, w którym piosenkę wykonuje hiszpański zespół (tribute to The Beatles) Los Escarabajos. Grafika to oczywiście znany już nam z postu o The Beatoons, Alvaro Ortega

Since we kiss I never knew the years that I am wasting
But now I know I was waiting
For you to come back, I was waiting girl, won't you please tell me why that's took a long to begin
Darling where have you been all my life

Oh don't you know that until we touch I never knew the touch was of revealing
Until we touch I never knew my heart was really beating
But now I know I was waiting
For you to come back, I was waiting girl, won't you please tell me why that's took a long to begin
Darling where have you been all my life
Oh where you've been, where you've been
Now don't you know I was waiting
For you to come back
I was waiting girl, won't you please tell me why that's took a long to begin
Darling where have you been all my life
Where have you been, where you've been, where you've been, when I was feeling blue
Where have you been, where you've been, where you've been, when I was needing you
Oh where you've been, where you've been
Where you've been
Darling where have you been all my life
Album: "Live! at the Star-Club in Hamburg, Germany; 1962"

Wydany: 4 kwietnia 1977

Data nagrania: późny grudzień 1962
Wydawca: Lingasong (UK)/ Bellaphone (RFN)
Długość: 60:01 (wersja na rynek brytyjski i niemiecki)
Producent: Larry Grossberg
Miksowanie: Jim Zipf
Zawartość:
Strona 1
1. Introduction/"I Saw Her Standing There" (John Lennon, Paul McCartney) – 0:34/2:22
2. "Roll Over Beethoven" (Chuck Berry) – 2:15
3. "Hippy Hippy Shake" (Chan Romero) – 1:42
4. "Sweet Little Sixteen" (Berry) – 2:45
5. "Lend Me Your Comb" (Kay Twomey, Fred Wise, Ben Weisman) – 1:44
6. "Your Feet's Too Big" (Ada Benson, Fred Fisher) – 2:18

7. "Twist and Shout" (Phil Medley, Bert Russell) – 2:03
8. "Mr. Moonlight" (Roy Lee Johnson) – 2:06
9. "A Taste of Honey" (Bobby Scott, Ric Marlow) – 1:45
10. "Bésame Mucho" (Consuelo Velázquez, Sunny Skylar) – 2:36
11. "Reminiscing" (King Curtis) – 1:41
12. "Kansas City/Hey, Hey, Hey, Hey" (Jerry Leiber, Mike Stoller, Richard Penniman) – 2:09
Strona 3
13. "Nothin' Shakin' (But the Leaves on the Trees)" (Eddie Fontaine, Cirino Colacrai, Diane Lampert, John Gluck) – 1:15
14. "To Know Her Is to Love Her" (Phil Spector) – 3:02
15. "Little Queenie" (Berry) – 3:51
16. "Falling in Love Again (Can't Help It)" (Frederick Hollander, Sammy Lerner) – 1:57
17. "Ask Me Why" (Lennon, McCartney) – 2:26
18. "Be-Bop-A-Lula" (Gene Vincent, Bill Davis) – 2:29 gościnny wokal kelnera w klubie: Freda Faschera
19. "Hallelujah I Love Her So" (Ray Charles) – 2:10 gościnny wokal menadżera klubu: Horsta Faschera
Strona 4
20. "Red Sails in the Sunset" (Jimmy Kennedy, Hugh Williams) – 2:00
21. "Everybody's Trying to Be My Baby" (Carl Perkins) – 2:25
22. "Matchbox" (Carl Perkins) – 2:35
23. "I'm Talking About You" (Berry) – 1:48
24. "Shimmy Like Kate" (Armand Piron, Fred Smith, Cliff Goldsmith) – 2:17
25. "Long Tall Sally" (Enotris Johnson, Robert Blackwell, Penniman) – 1:45
26. "I Remember You" (Johnny Mercer, Victor Schertzinger) – 1:54
Wersja na rynek amerykański:
(Lingasong/Atlantic)
Piosenki z wyżej wymienionej listy, lecz bez "I Saw Her Standing There", "Twist and Shout", "Reminiscing", oraz "Ask Me Why", uzupełnione czterema następującymi piosenkami:

2. "Where Have You Been (All My Life)" (Barry Mann, Cynthia Weil) – 1:55
3. "Till There Was You" (Meredith Willson) – 1:59
4. "Sheila" (Tommy Roe) – 1:56
Koncertowe
nagrania z zamierzchłych czasów w Hamburgu zostały nagrywane w klubie pod koniec grudnia 1962
mało profesjonalną metodą, bo tylko przez zwykły mikrofon na prostym,
domowym magnetofonie Grundigu. Nagrywał kierownik sceny w klubie, Adrian
Barber, a pomysłodawcą był Ted Taylor. Beatlesi byli w Hamburgu już po
raz ostatni. Bootlegowe nagrania zespołu zaczęły się pojawiać już na
początku lat 70-tych, choć wtedy jeszcze nie nastąpił kolejny boom
muzyczny związany z zespołem. Taśmy z Hamburga odnalazł w 1973 roku Ted
"Kingsize" Taylor z liverpoolskiego zespołu Kingsize and The Dominoes,
który koncertował również w Hamburgu. Także w tym samym czasie co The
Beatles i członkowie obu zespołów dobrze się znali. Taylor dobrze
wiedział o fakcie nagrania, i być może o tym zapomniał. Dlaczego jego
poszukiwania, uwieńczone sukcesem rozpoczęły się tak późno, nie wiemy. W
każdym razie Taylor stał się posiadaczem tych taśm, choć nie
wykluczone, że cały czas je miał. Taśmy odkupił od niego Paul Murphy,
właściciel niewielkiej wytwórni płytowej Lingasong, utworzonej tylko i
wyłącznie na potrzeby wyprodukowania płyty z hamburskiego koncertu The
Beatles.
Właśnie "Live!
at the Star-Club in Hamburg, Germany; 1962". Do 1977 roku trwała
batalia sądowa, którą firma Apple The Beatles, próbująca zablokować
wydanie płyty, ostatecznie przegrała. Lingasong biznesowo ewoluowała
(odsprzedawał licencję, ale pozostawało zawsze współwydawcą),
łącząc się z przeróżnymi firmami wydawniczymi na całym świecie, aby móc
legalnie wydawać płytę w innych krajach (winyl, kasety, z apetytem na
CD).
Matchbox
Na rynku amerykańskim z firmą Double
H Licensing Corp. Gdy w 1996 roku Lingasong wydał pierwszą partię
albumu na CD Apple znowu zaprotestowała i po przewodzie sądowym sprawę
wygrała (wcześniej nagrania chciała wydać firma Sony, ale wycofała się
po wielkiej na nią nagonce prasowej, w której czynny udział wzięli trzej
żyjący Beatlesi plus Yoko). Lingasong wycofał album ze sprzedaży, a
oryginalne taśmy
przekazał dla The Beatles. Ostatecznie dopiero w 1998 roku firma The
Beatles uzyskała pełne prawa do wszystkich koncertowych nagrań zespołu -
ujawnionych bądź nie. Na rozprawie sądowej, w której zapadła decyzja
pozytywna dla Beatlesów pojawił się nawet osobiście sam George Harrison.
Taylor w czasie wszystkich rozpraw wygłaszał tezę, że to sam John
Lennon pozwolił mu nagrywać się w Star Clubie. Harrison skomentował to
po prostu: "obietnica dana jednemu pijanemu facetowi przez drugiego
pijanego faceta" nie stanowi transakcji biznesowej.
Czy
archiwalne nagrania zespołu odniosły na świecie sukces? W Ameryce album
nie wszedł nawet do pierwszej setki (nr 111). Płytę kupowali zagorzali
fani, z czasem jednak media zaczęły komentować - zdawkowo co prawda -
kiepską jakość proponowanych nagrań. Tematu tego starannie unikali w
czasie swoich publicznych wypowiedzi czterej Beatlesi. John nazwał płytę
"gównem", ale jednocześnie potwierdził fakt posiadania tej płyty. Lata
70-te to czasy punk rocka. The Clash w "London Calling" śpiewają o
zaniku głupiej Beatlemanii, swoje najlepsze albumy wydają Led Zeppelin,
Pink Floyd. 1977 to kulminacja epoki disco, Bee Geesów i tak dalej.
Wydawać by się wtedy mogło, że popularność zespołu będzie malała. Z
pewnością nikt wtedy nie myślał o tym, że Beatlesi "najlepsze" lata w
przemyśle muzycznym mają jeszcze przed sobą.
Be Bop A Lula
![]() |
W środku Horst Fascher, słyszany na płycie. |
UWAGA: z pewnością wiele z piosenek na albumie z Hamburga zostanie oddzielnie opisanych na blogu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz