
Wytwórnia: Apple / E.M.I. Recording
Indeks: PMC / PCS 7070 (UK)
Producent: George Martin
Inżynier: Geoff Emerick
22-23 października 1968 (George Martin)
Projektant okładki: Heinz Edelmann
Tekst na okładce: Derek Taylor
Długość: 39:19
Pozycja na listach
przebojów: 2 (UK), 2 (USA) - drugi album zespołu, który nie
osiągnął szczytu list przebojów, co ciekawe pierwsze miejsca w obu krajach w
tym czasie zajmował podwójny album zespołu, 'The Beatles', zwany
także Białym Albumem, tym samym uniemożliwiając zdobycie pozycji nr 1 'staro-nowemu' wydawnictwu. Można oczywiście - o czym poniżej więcej
- podkreślić, że nie był to stricte album zespołu, gdyż tylko
pierwsza strona LP zajęta była przez piosenki The Beatles. Wejście
na listy: 1 lutego 1969, na listach UK - 10 tygodni.
- Yellow Submarine
- Only a Northern Song (George Harrison)
- All Together Now
- Hey Bulldog
- It's All Too Much (George Harrison)
- All You Need Is Love
- "Pepperland" (G.Martin)
- "Sea of Time" (G.Martin)
- "Sea of Holes" (G.Martin)
- "Sea of Monsters" (G.Martin)
- "March of the Meanies" (G.Martin)
- "Pepperland Laid Waste" (G.Martin)
- "Yellow Submarine in Pepperland" (Lennon/McCartney, aranżacja George Martin)

PAUL: Pod koniec chcieli mieć scenę, w której się pojawiamy, mówiąc: Cześć, to my The Beatles. Mamy nadzieję, że film wam się podobał! Mieliśmy nakręcić to w styczniu 1968, co nie bardzo pasowało nam, ale skoro się w coś zaangażowaliśmy, musieliśmy coś dać od siebie. Chcieli od nas także nowych piosenek i dlatego nagraliśmy w Abbey Road 'Only A Northern Song'. Pamiętam, że wygłupiałem się grając na trąbce. Mój tata potrafił na niej grać. Ja nie umiałem, ale potrafiłem się wygłupiać i ta piosenka idealnie do tego pasowała. To żart.


Cztery nowe utwory plus dwa wydane wcześniej, singlowy i tytułowy z 1966 oraz 'All You Need Is Love' z 1967. Na płycie (oraz oczywiście także w filmie) początkowo miał się także znaleźć numer Johna Lennona “You Know My Name (Look Up the Number)”, ale ostatecznie został zastąpiony przez kompozycję Harrisona “It’s All Too Much.”

– Tak, staliśmy się trochę pretensjonalni – przyznał John. – Jak wszyscy, przechodziliśmy trudny okres, ale teraz staramy się zachowywać bardziej naturalnie, a mniej jak, powiedzmy, „newspaper taxis”. Chcę przez to powiedzieć, że się zmieniamy. Nie wiem, co my robimy tak w ogóle, zwyczajnie piszę piosenki. Ja po prostu naprawdę lubię rock and rolla. No wiesz, te wszystkie płyty, które ci wcześniej puszczałem – John wskazał na stertę singli na podłodze – podobały mi się wtedy i podobają mi się teraz. Wciąż staram się kopiować Some Other Guy albo Be-Bop-A-Lula. Cokolwiek to jest. Chodzi o to brzmienie. (Yoko i John. Dni, których nigdy nie zapomnę - J.Cott)

JOHN: Brodax usłyszał połowę treści 'Yellow Submarine' ode mnie. Pomysł na Hoovera - maszynę, która wsysa ludzi - był mój. Oni przychodzili do studia pogadać w stylu: 'Cześć John, stary draniu. Masz jakieś pomysły do filmu?' Ja to z siebie wyrzucałem, a oni wykorzystywali. To był trzeci film, jaki byliśmy winni United Artists. Brian tak to ustalił, my nie mieliśmy z tym nic wspólnego.
Film podobał mi się od strony rysunkowej. Chcieli jeszcze jedną piosenkę, więc trzasnąłem 'Hey Bulldog'. Ta piosenka brzmi bardzo dobrze, choć nie ma żadnego znaczenia.
Film podobał mi się od strony rysunkowej. Chcieli jeszcze jedną piosenkę, więc trzasnąłem 'Hey Bulldog'. Ta piosenka brzmi bardzo dobrze, choć nie ma żadnego znaczenia.

George Martin podłączył się zgrabnie kolejny raz pod sukces The Beatles, przy całym szacunku do jego wkładu w ten sukces. Pamiętamy, że wydawał już pod własnym nazwiskiem płyty z muzyką instrumentalną zespołu z własną aranżacją oraz Orkiestrą George'a Martina. Tym razem mimo, że można było spokojnie wypełnić płytę tylko piosenkami zespołu, George Martin przeforsował - przy zupełnie biernej postawie i zainteresowaniu zerowym Beatlesów (zresztą całym projektem) - umieszczenie i na płycie oraz w filmie własnych 'ilustracji' muzycznych, całkiem przeciętnych RAZEM NA PŁYCIE OBOK NAGRAŃ THE BEATLES. Co oczywiste, George w odróżnieniu od Beatlesów, miał pełne prawa autorskie do swoich kompozycji. Tantiemy musiały być olbrzymie. Wytwórnia mogła spokojnie zdecydować się na wydanie np. dwóch EP-k, ale Martin, nie będący przecież już pracownikiem EMI mógł użyć 'różnych' argumentów na firmie, by stało się jak się stało.
Nagrań orkiestrowych dokonano w studiu Abbey Road w dniach 22 i 23 października, w czasie dwóch 3-4 godzinnych sesji. W nagraniu wzięła udział 41 osobowa orkiestra George'a. Martin w swoich kompozycjach świadomie nawiązał do twórczości swoich podopiecznych. "Sea of Time" zdaniem krytyków w sposób oczywisty nawiązuje do "Within You Without You" Harrisona z albumu 'Sgt. Pepper'.


GEORGE: 'Only A Norther Song' było żartem związanym z Liverpoolem, Świętym Miastem Północnej Anglii. Ponadto prawa do tej piosenki należały do Northern Songs Ltd., której nie jestem właścicielem, więc 'Nieważne co gram...bo to tylko Northern Song'
Yellow Submarine Songtrack
Nagrywana: październik 1965 - czerwiec 1967Indeks: 521 4811 - L.P
521 4812 - C.D,
421 4812 - DVD
Producent: George Martin
Wytwórnia: Apple, Capitol, EMI
Długość: 45:38
Wejście na listy w UK: 25 września 1999
Najwyższa pozycja (UK): 8, 5 tygodni na liście.
RINGO: Rzecz w tym, że ten film działa na mnie dzisiaj tak samo jak w pierwszym roku wyświetlania. Dzieciaki ciągle do mnie przychodzą i mówią: Dlaczego nie nacisnąłeś tego przycisku? Dzieciaki z całego świata są wściekłe na mnie za to, że nie nacisnąłem wtedy tego cholernego guzika. | |

- Yellow Submarine
- Hey Bulldog
- Eleanor Rigby
- Love You To
- All Together Now
- Lucy in the Sky With Diamonds
- Think For Yourself
- Sgt.Pepper's Lonely Hearts Club Band
- With A Little Help from My Friends
- Baby You're A Rich Man
- Only a Northern Song
- All You Need Is Love
- When I'm Sixty-four
- Nowhere Man
- It's All Too Much
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz