
Reżyseria: George Dunning
Zdjęcia: John Williams
Muzyka: The Beatles, Geore Martin
Scenariusz: Lee Minoff (na podstawie twórczości The Beatles), Al Brodax i inni
Długość: 87'
Producent: Al Brodax
Produkcja: Apple Films, king features Syndicate TVC Londyn, Wielka Brytania
Budżet filmu: 250 000 funtów.
JOHN: To był trzeci film, jaki byliśmy winni United Artists. Tak nas ustawił Brian, my nie mieliśmy z tym nic wspólnego.

Obsada (głosy):
John Clive - John/Sgt Pepper John
Geoffrey Hughes - Paul
Paul Angelis - George/Ringo/Chief Blue Meanie
Dick Emery - Jeremy/Lord Mayor/Max
Lance Percival - Young/Old Fred
The Beatles - we własnej osobie
Muzyka: The Beatles, George Martin

1."Introduction Story"
2."Yellow Submarine"
3."Eleanor Rigby"
4."Love You To"
5."A Day in the Life"
6."All Together Now"
7."When I'm Sixty-Four"
8."Only a Northern Song"
9."Nowhere Man"
10."Lucy in the Sky with Diamonds"
11."Sea of Green"
12."Think for Yourself"
13."Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band"
14."With a Little Help from My Friends"
15."All You Need Is Love"
16."Baby, You're a Rich Man"
17."Hey Bulldog"
18."It's All Too Much"
19."All Together Now"
PAUL: Jednym z twórców scenariusza od 'Yellow Submarine' był Erich Segal, autor 'Love Story' Rozmawiało nam się z nim bardzo zabawnie, miał wiele świetnych pomysłów, więc byłem zdziwiony wybraniem opcji psychodelicznej. Wydawało mi się, że producenci myśleli o bardziej komercyjnym filmie, z czym bardziej bym się zgadzał. Chciałem, by 'Yellow Subamrine' było rodzajem klasycznej kreskówki. Uważałem, że powinien był to być film o faceci, który pływał wiele po morzach, aż dopłynął do krainy łodzi podwodnych. Mógł pływać pod wodą, oglądać to wszystko, spotykać tych wszystkich ludzi. Moim zdaniem to dobra historia.


Animowany film, w którego powstanie Beatlesi specjalnie się nie angażowali.Na potrzebę filmu skomponowali 5 nowych piosenek. Sami wystąpili tylko w końcowej scenie, podczas nagrywania clipu do 'All Togeher Now', w styczniu 1968 tuż przed swoją podróżą do Indii. Film wyprodukowały wspólnie United Artists (obecnie właścicielem praw do filmu jest Metro Goldwyn Mayer) & King Feature Syndicate plus oczywiście firma zespołu Apple, dział filmowy. Fabuła zainspirowana albumem 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' oraz wcześniejszą piosenką, tytułową do filmu. Głosy Beatlesów podkładali zawodowi aktorzy.

Ciekawostką jest, że fani musieli czekać od premiery filmu jeszcze pół roku by otrzymać na płycie niektóre, poznane na filmie, premierowe utwory Beatlesów (jak choćby 'All Too Much' czy 'All Together Now'). Zazwyczaj premierowy materiał zaprezentowany fanom bardzo szybko ukazywał się na płytach (premiery albmów 'filmowych'), czasem świat poznawał nowe kompozycje zespołu wprost z płyt.

Na marginesie - dzięki serialowi o Beatlesach, Ron zyskał sławę. Spod jego ręki wyszły później takie seriale jak Scooby-Doo, Flinstonowie czy Smerfy.


PAUL: Pod koniec chcieli mieć scenę, w której pojawiamy się , mówiąc: "Hej, to my, The Beatles. Mamy nadzieję, że film się wam podobał". Mieliśmy to nakręcić w styczniu 1968 roku, co nie bardzo nam pasowało, ale skoro się w coś zaangażowaliśmy, musieliśmy dać coś od siebie.
Uważam, że gdyby film był w duchu Disney'a i gdyby chcieli od nas coś w stylu 'When You Wish Upon A Star', to z przyjemnością bym się na to zgodził. Ponieważ poszli jednak w kierunku albumu 'Sgt. Peppera', powiedzieliśmy im, by wykorzystali już gotowe piosenki w stylu "All You Need Is Love". Chcieli także od nas nowych piosenek i dlatego nagraliśmy w Abbery Road "Only A Northern Song". Pamiętam, że wygłupiałem się grając na trąbce. Mój tata potrafił grać na trąbce. Ja nie umiałem ale potrafiłem się wygłupiać i ta piosenka idealnie do tego się nadawała.

RINGO: Uwielbiałem 'Yellow Submarine'. Uważałem, że film jest bardzo innowacyjny i ma świetną animację. Morze Dziur - Syndrom Sinoli - to nadal coś świetnego i cieszę się, że byliśmy w coś takiego zaangażowani. Powala mnie nadal fakt, że gdy film się pojawił, wszystkie dzieci widząc mnie, pytały: "Dlaczego nacisnąłeś guzik?". W filmie naciskałem guzik i jestem wystrzelony z łodzi, no i dzieciaki z całego cholernego świata pytały mnie o to, jakby to się zdarzyło naprawdę.
JOHN: Brodax usłyszał połowę treści 'Yellow Submarine' ode mnie. Pomysl na Hoovera - maszynę, która wsysa ludzi - był mój. Oni przychodzili do studia pogadać w stylu: 'Cześć John, stary draniu. Masz jakieś pomysły na film?' Ja to z siebie wyrzucałem a oni to wykorzystywali.
Film podobał mi się od strony rysunkowej. Chcieli jeszcze jedną piosenkę, więc trzasnąłem 'Hey Bulldog'. Ta piosenka brzmi dobrze, choć nie ma żadnego znaczenia.
Prasa pisała: Prawdziwie dowcipny dowcipny i uroczy film odtworzył magię Beatlesów bez Beatlesów i dla wszystkich poniżej trzydziestki stal się tego lata (1969) pozycją, którą obowiązkowo trzeba było obejrzeć. Wydanie ścieżki dźwiękowej (uzupełnionej o instrumentalne kawałki, skomponowane przez George'a Martina i zagrane pod jego batutą przez jego orkiestrę) zostało jednak wstrzymane, aby nie dopuścić do sytuacji, w jakiej soundtrack rywalizowałby z zestawem całkiem nowych piosenek, które w bólach wciąż nabierały kształtów na Abbey Road.
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz