KAMIENIE MILOWE EX-BEATLESÓW

WG. MAGAZYNU "NEW MUSICAL EXPRESS"

Analiza twórczości ex-Beatlesów w magazynie "New Musical Express" zaowocowało niezwykle ciekawym - choć  niewykluczone, ze dla niektórych fanów kontrowersyjnym - spojrzeniem na ich muzykę i wybraniem tzw. 10 kamieni milowych w ich twórczości. 
Pod uwagę brano oczywiście okres od rozpadu The Beatles do śmierci Johna.  Jak wiemy cała optyka postrzegania muzyki pozostałej trójki po śmierci swego mentalnego lidera została zachwiana, przede wszystkim zniknęło wyczuwalne poczucie rywalizacji między muzykami. 
Przyznam, że niespecjalnie zgadzam się z wybranymi przez dziennikarzy New Musical Express utworami, mój zestaw byłby zupełnie inny ale pomimo tego myślę, że zaprezentowane niżej zestawienie jest bardzo ciekawe. 
Komentarze przy piosenkach w zasadzie niezmienione plus moje delikatne wstawki. Pamiętać należy, że kamienie milowe nie muszą oznaczać najlepszych piosenek ale te, które były znaczące w karierze Artysty. Z tą poprawką wybór piosenek tak bardzo nie razi.


_________________________________________________

JOHN LENNON
1. Cold Turkey (singiel, 1969) – jeden z najbardziej przerażających singli w historii, piekący, zniekształcony riff wniesiony do utworu przez Erica Claptona.
2. Instant Karma (singiel, 1970) – utwór uosabiający paradoks Lennona, radosny miks hippisowskiego idealizmu oraz pierwotnej energii rock and rolla.
3. Working Class Hero (1970, z albumu „Plastic Ono Band”) - John w najbardziej z możliwych sposobów sarkastyczny, śmiertelnie poważny, szczery do bólu jak rzadko na płytach. Drwiąco lamentujący: “You’re still fucking peasants” (Jesteś nadal pieprzonym wieśniakiem).
4. It's So Hard (1971, z albumu „Imagine”) - John w gęstym nastroju bluesowym, wspomagany saksofobem Kinga Curtisa, zamordowanego kilka tygodni po tym nagraniu.
5. How Do You Sleep (1971, z albumu „Imagine”) - delikatny, śliski jad skierowany w stronę Paula McCartney'a, w odpowiedzi do dostrzeżonych przez Johna zniewag pod jego adresem na albumie Paula „Ram”.
6. New York City (1972, z albumu „Some Time In New York City”) - intensywny pean na cześć życia na Manhattanie, ukazuje gorączkową egzystencję Johna jako Amerykanina.
7. Well, Baby Please Don't Go (1972, z bonusa „Live Jam”) - cover utworu Olympic z 1958, wykonany na scenie obok Franka Zappy w 1971.
8. Bless You (1974, z albumu „Walls And Bridges”) - jeden z najpiękniejszych hołdów miłosnych Johna do Yoko, w stylów wczesnego Steviego Wondera
9. #9 Dream (1974, singiel, z albumu „Walls And Bridges”) - kolejny pean do Yoko, oparty na melodii usłyszanej we śnie.
10. Fame (1975, singiel Davida Bowie) – wspólna kompozycja Johna i Bowiego.
_________________________________________________


GEORGE HARRISON
1. What Is Life (singiel, 1970, z albumu ‘All Things Must Pass’) - jeden z najlepszych riffów gitarowych Harrisona – genialny pop. Na stronie A w Stanach, ale już tylko na stronie B „My Sweet Lord„ w UK.

2. Bangla Desh (1971, singiel) – ten numer, połączenie jazzu, bluesa i rocka ustawił podwaliny pod przyszły Band Aid.

3. My Sweet Lord (singiel, 1970, z albumu ‘All Things Must Pass’) - George połączył pięknie 'Hallelujah' oraz 'Hare Krishna' ale prawnicy niebawem zaczną nad tym krążyć.

4. While My Guitar Geently Weeps (1972, z albumu ‘The Concert For Bangla Desh’) - przypomniany ponownie klasyk z 'Białego Albumu', ponownie z pomocą Erica Claptona.
5. Give Me Love (Give Me Peace On Earth) (1973, z albumu ‘Living In The Material World’) - kawałej uduchowionego popu, drugi solowy George'a numer 1 w Stanach.

6. Party Seacombe (1968, z albumu ‘Wonderwall Music’) - kaprysna psychodelia George'a typowa dla lat 60's

7. Pure Smokey (1976, z albumu ‘Thirty Three & 1/3') – hołd ex-Beatlesa dla Pana Robinsona (przypuszczalnie Smokey Robinsona), jego zdaniem 'jednego z najlepszych kompozytorów'.

8. If Not For You (1970, z albumu ‘All Things Must Pass’) - George w kompozycji Dylana.

9. Woman Don't You Cry For Me (1976, z albumu ‘Thirty Three & 1/3’) - George w próbie bluesa, początkowo przeznaczony na ‘All Things Must Pass’

10. Try Some Buy Some (1973, z albumu ‘Living In The Material World’) - efekt wspólnego wysiłku George'a i Phila Spectora.
_________________________________________________


 
PAUL MCCARTNEY
1. Junk (1970, z albumu 'McCartney') – piękna, akustyczna ballada, napisana dla The Beatles, odrzucona.

2. Every Night (1970, z albumu 'McCartney') – ponownie Paul akustycznie, o swej miłości do zespołu, izolacji od The Beatles, błędnie rozumianej przez kolegów z Fab4 jego postawy.

3. Maybe I'm Amazed (1970, z albumu 'McCartney') – jedna z najpiękniejszych miłosnych piosenek. Paul w najlepszej formie wokalnej i kompozytorskiej. Wspaniała.

4. Uncle Albert / Admiral Halesy (singiel, 1971 z albumu ‘Ram’) - fantasyczna meloda realizowana przez smyczki i wspaniałe chórki.

5. My Love (1973, z albumu 'Red Rose Speedway') – wspaniałe dzieło McCartney'a, który zawsze tworzy piosenki, które po pierwszym przesłuchaniu wydają ci się już znane, gdzieś słyszane.

6. Arrow Through Me (1979, z albumu ‘Back To The Egg’) - kolejny dowód na to, że R&B jest dla człowieka najlepszym sposobem osiągnięcia wspaniałości [cóż, lekko filozoficznie prawda?, tak mniej więcej to brzmi w NME – RK].

7. Warm And Beautiful (1976, z album 'Wings At The Speed Of Sound') – klasyczne dzieło, przypominające, że tak naprawdę talent nigdy nie opuszcza ludzi a czasem tylko w nich ucina drzemkę.

8. Some People Never Know (1971, z albumu 'Wild Life') – niedoceniona a przepiękna piosenka, piękna linia gitary McCartney'a.

9. I'm Carrying (1978, z albumu 'London Town') – dwie minuty popu, zwięzłego, zwodzącego, w pełni jednak realizujące założenie utworu.

10. Single Pigeon (1973, z albumu 'Red Rose Speedway') - jedne z jego najlepszych piosenek są o ptakach. ‘Blackbird’, ‘Bluebird’ oraz … gołębie w Regent’s Park!

_________________________________________________

RINGO STARR
1. Back Off Boogaloo (singiel, 1972) - dobry rock'n'roll w stylu The Faces, zainspirowany Marcem Bolanem z T.Rex, jego fanami.

2. It Don't Come Easy (singiel, 1971) – lekko autobiograficzny, umieścił Ringa do Top 10.

3. Early 1970 (1971, strona B singla z poz. 2) – nawiązania Ringa do rozpadu The Beatles.

4. I'm The Greatest (1973, z albumu 'Ringo') – pean Johna na swoją cześć, oddany Ringowi, którego w nagraniach wspomaga na gitarze George (3 Beatlesów razem).

5. You're Sixteen (1973, z albumu 'Ringo') – standard lat 50-tych, Paul wspomaga Ringa na kazoo i utwór wchodzi na listy w USA.

6. Photograph (1973, z albumu 'Ringo') – Ringo mieszkający już w dawnej posiadłości Lennona, Tittenhurst Park i mający swój pierwszy Numer 1 w USA.

7. Sunshine Life For Me (Sail Away Raymond) – radosny numer, kompozycja Harrisona.

8. Goodnight Vienna (1974, z albumu‘Goodnight Vienna’) - Lennon dla kolegi, utwór napisany w czasie tzw. 15-miesięcznego 'straconego weekendu Johna'. Czego tu nie lubić?

9. Devil Woman (1973, z albumu 'Ringo') – kiepski tekst ale ogólnie niezły glam rock Ringa.

10. Snookeroo (1973, z albumu 'Ringo') – próba klasyki, Elton John (oczywiście z Bernie Taupinem) o klasie robotniczej Północy, zwanej Snookeroo.




___________________________________________

Zachęcam w tym poście wyjątkowo by zamieszczać swoje komentarze.


Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

3 komentarze:

  1. Tak, niektóre pozycje mogą dziwić, zwłaszcza u Paula i Johna. Edward

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie poznałam jeszcze wszystkich pozycji z list Beatlesów ale rzeczywiście, niektóre pozycje są zaskakujące. Przy okazji pozdrowienia dla Wspaniałego Autora Blogu. Edyta

    OdpowiedzUsuń
  3. Za mało wiem by oceniać takie zestawienie. Zakładam, że faceci w NME wiedzieli co piszą. Darek

    OdpowiedzUsuń