Kompozycja:
Harrison
Napisana: ok. marzec – maj 1968
Nagrana: 3,5,11,14 października 1968 (Trident, Studios, Studio 2, Abbey Road Studios)
Miks: 14 października 1968
Producent: George Martin
Inżynier: Barry Sheffield, Ken Scott
Długość: 2:54
Podejścia: 1
Nagrana: 3,5,11,14 października 1968 (Trident, Studios, Studio 2, Abbey Road Studios)
Miks: 14 października 1968
Producent: George Martin
Inżynier: Barry Sheffield, Ken Scott
Długość: 2:54
Podejścia: 1
_________________________________________________
Obsada:
Art Ellefson, Danny Moss, Derek Collins: saksofon tenorowy
Ronnie Ross, Harry Klein, Bernard George: saksofon barytonowy
Dostępna na:
Obsada:
GEORGE: wokal, gitara solowa
PAUL: chórki, gitara basowa, tamburyna, bongosy
RINGO: perkusja,tamburyna, bongosy
Chris Thomas: organy, elektryczny fortepianPAUL: chórki, gitara basowa, tamburyna, bongosy
RINGO: perkusja,tamburyna, bongosy
Art Ellefson, Danny Moss, Derek Collins: saksofon tenorowy
Ronnie Ross, Harry Klein, Bernard George: saksofon barytonowy
The Beatles
("The White Album"); UK: Apple
PMC 7067-8; US: Apple SWBO 101; Parlophone CDP 7 46443 2; CDP 7 46444
2)
__________________________________
George i Eric. |
Przy piosence zaznacza się żartobliwie, że jeszcze nigdy czekolada nie była inspiracją dla żadnej piosenki Beatlesów. A bywało z tymi inspiracjami różnie: np. tekst w gazecie, który posłużył Johnowi do napisania V-tej Beethovena muzyki rockowej czyli 'A Day In The Life'. Od czekolady uzależniony był w owym czasie najbliższy przyjaciel Beatlesa, Eric Clapton. Spora część tekstu pochodzi wprost z opakowań czekolady Mackintosh's Good News. Oczywiście niektóre składniki czekoladek George dodał, bawiąc się także pewnymi skojarzeniami. 'Ginger sling' to oczywiste skojarzenie z Gingerem Bakerem, perkusistą zespołu Cream, w którym w owym czasie grał Clapton.
GEORGE: "Savoy Truffle" z Białego Albumu napisałem dla Erica. Uwielbiał słodycze, przez słodycze miał kłopoty z zębami. Uprzedzał go o tym jego dentysta. Dlatego napisałem mu tą piosenkę jako hołd dla niego. Że będzie musiał przez truffle z Savoy'a wyrwać wszystkie zęby (but you'll have to have them all pulled out). Truffle to jedna słodycz, wszystkie takie same, krem mandarynkowy i inne słodkości, wymieniam to wszystko po to by podrażnić Erica.
W utworze pada odniesienie do 'Ob-la-di, Ob-la-da'. Tak więc to druga piosenka na albumie "The Beatles', w krórym pada odniesienie do innej piosenki. Pierwszą jest 'Glass Onion' Johna Lennona. Odniesienie do 'Ob-la-di, Ob-la-da' wydaje się mniej optymistyczne niż u McCartney'a (możesz mi więc pokazać, w jakiej sytuacji teraz jesteś?). Wers 'You know that what you eat you are' to sugestia Dereka Taylora, zainspirowana dokumentalnym filmem muzycznym z 1968 roku w reżyserii Barry'ego Feinsteina 'You Are What You Eat'
GEORGE (z książki 'I Me Mine'): "Savoy Truffle" to taka zabawna rzecz napisana dla Erica Claptona. W owym czasie miał sporo ubytków w zębach i jego dentysta miał sporo roboty. Ciągle bolały go zęby ale nie mógł się powstrzymać od jedzenia czekolady, gdy zobaczył pudełko czekoladek, mógł je zjeść wszystkie. Był u mnie akurat w domu, a ja miałem akurat pudełko czekoladek Good News. Leżało na stole i napisałem piosenkę z tekstem ściągniętym z tekstu na wewnętrznym opakowaniu czekoladek. Utknąłem trochę w środku utworu i pomógł mi w tekście Derek Taylor z 'You know that what you eat you are'.
Nagrywanie przebiegało etapami. W piosence nie zagrał John Lennon. Chris Thomas napisał partytury dla sekcji dętej. Dwa studia, Trident oraz macierzyste na Abbey Road, gdzie nagrano sekcję dętą. Brian Gibson, inżynier obecny w czasie nagrywania piosenki wspomina: Muzycy sesyjni nagrali naprawdę dobrze, nie ma to jak dobra sekcja blach. Brzmieli fantastycznie. Otrzymaliśmy bardzo czysty klarowny dźwięk, ale George zwrócił się do Kena Scotta, że chce go trochę zakłócić (zabrudzić). Musiałem więc podłączyć dodatkowo dwa wzmacniacze, które przeciążone rozerwały całkowicie ten sound i zniekształcając go. Wszyscy muzycy przeszli później do kontrolki i George powiedział do nich: 'Zanim tego wysłuchacie, muszę was przeprosić za to, co zrobiłem z waszym pięknym dźwiękiem. Wybaczcie mi ale właśnie tego chciałem'. Nie przypuszczam by byli zadowoleni słysząc to co im puszczono, ale George dokładnie tego chciał, a oni byli wynajęci do tego by mu to zagrać.
George Martin w czasie miksowania utworu stwierdził bardziej niż zapytał, czy dźwięk nie jest zbyt ostry. Odpowiedź George'a była krótka: Tak, ale mi się podoba. Martin nie odpowiedział. Beatlesi byli już w studiu w czasie pracy nad swoimi nagraniami ostatecznymi decydentami. Bogami.
George Martin w czasie miksowania utworu stwierdził bardziej niż zapytał, czy dźwięk nie jest zbyt ostry. Odpowiedź George'a była krótka: Tak, ale mi się podoba. Martin nie odpowiedział. Beatlesi byli już w studiu w czasie pracy nad swoimi nagraniami ostatecznymi decydentami. Bogami.
Prace nad utworem zakończono 14 października, kiedy dodano partie gitary elektrycznej, organów, fortepianu elektrycznego (na obu instrumentach klawiszowych zagrał Chris Evans) oraz tamburyn. Tak więc młody producent z Abbey Road miał spory udział w nagraniu piosenki The Beatles (na zdjęciu z Harrisonem).
Partia na perkusji była już nagrana, więc Ringo odpuścił zespół oraz Anglię (w tym czasie odpoczywał już na Sardynii z rodziną).
___________________________________________
Creme tangerine and montelim
A ginger sling with a pineapple heart
A coffee dessert, yes, you know it's good news
But you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle
Cool cherry cream and a nice apple tart
I feel your taste all the time we're apart
Coconut fudge really blows down those blues
But you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle
You might not feel it now
But when the pain cuts through
You're going to know and how
The sweat is going to fill your head
When it becomes too much
You're going to shout aloud
But you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle.
You know that what you eat you are
But what is sweet now, turns so sour
We all know Ob-La-Di-Bla-Da
But can you show me, where you are?
Creme tangerine and montelimat
A ginger sling with a pineapple heart
A coffee dessert--yes you know its good news
But you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle
Yes you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle
A ginger sling with a pineapple heart
A coffee dessert, yes, you know it's good news
But you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle
Cool cherry cream and a nice apple tart
I feel your taste all the time we're apart
Coconut fudge really blows down those blues
But you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle
You might not feel it now
But when the pain cuts through
You're going to know and how
The sweat is going to fill your head
When it becomes too much
You're going to shout aloud
But you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle.
You know that what you eat you are
But what is sweet now, turns so sour
We all know Ob-La-Di-Bla-Da
But can you show me, where you are?
Creme tangerine and montelimat
A ginger sling with a pineapple heart
A coffee dessert--yes you know its good news
But you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle
Yes you'll have to have them all pulled out
After the Savoy truffle
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz