JOHN LENNON: Woman is the Nigger of the World

 

Singiel: Woman Is The Nigger Of The World
Kompozycja: John Lennon & Yoko Ono
Album: Sometime In New York City
Wydany: 24 kwietnia 1972
Nagrywany: 13 luty – 8 marca 1972
Producent: John Lennon, Yoko Ono, Phil Spector
Wytwórnia: Apple R 5953
Długość: 5:15


 
Obsada:
JOHN: wokal, gitary
Wayne ‘Tex’ Gabriel: gitara elektryczna
Adam Ippolito: fortepian, organy
Gary Van Scyoc: gitara basowa
Stan Bronstein: saksofon
Richard Frank Jr: perkusja, instrumenty perkusyjne
Jim Keltner: perkusja
 

Dostępne na:
Some Time In New York City
Live In New York City
John Lennon Anthology
Wonsaponatime
Acoustic

 

 

 

 


JOHN:  Musiałem dowiedzieć się więcej o sobie i moim stosunku do kobiet. Naprawdę wierzę, że kobiety mają najgorzej, cokolwiek by to nie było. Niezależnie od tego, jak źle jest ludziom biednym, to kobiety cierpią najbardziej, kiedy wracają do domu. Wiem, że to było polityczne przez duże P, ale to właśnie miałem wtedy do przekazania i nie zamierzałem tego porzucić tylko dlatego, że było polityczne.
 
Singiel Johna wydany w USA, w Wielkiej Brytanii anulowany, wywołał w świecie sporo kontrowersji z powodu użycia w nim słowa "nigger" (czarnuch) oraz porównania seksizmu do rasizmu. Mimo to, Narodowa Organizacja Kobiet (NOW) przyznała Lennonowi i Ono wyróżnienie "Positive Image of Women" za "silne pro-feministyczne przesłanie" zawarte w piosence. Magazyn "Cash Box" opisał utwór jako "najpotężniejszy epos, który wyłonił się z ruchu kobiecego do tej pory". Opinie krytyków były podzielone. Magazyn "Record World" stwierdził, że Lennon i Ono, z towarzyszeniem zespołu Elephant's Memory, przekazali "mocne przesłanie, zarówno muzycznie, jak i lirycznie". Z kolei "The A.V. Club" uznał, że piosenka "przekazuje ważny punkt widzenia, rewolucyjny jak na tamte czasy". Rob Hughes z "Classic Rock" umieścił ją na 9. miejscu w rankingu najlepszych politycznych utworów Lennona, a "Rolling Stone" zaliczył ją do 20 najbardziej niedocenianych piosenek artysty. Dla mnie także to jedna z bardziej niedocenianych piosenek Johna, którą bardzo trudno usłyszeć w mediach. Również bardzo podoba mi się tutaj ściana dźwięku, znak firmowy w nagraniach z lat 70-tych Phila Spectora. Jednak niektórzy krytycy wyrażali negatywne opinie. Autor Todd Mealy skrytykował utwór za brak "niuansów i empatycznego zrozumienia" historycznego ucisku osób pochodzenia afrykańskiego. Amerykański czarnoskóry pisarz Ta-Nehisi Coates zastanawiał się, czy Lennon i Ono "naprawdę rozumieli, co oznacza bycie 'niggerem'". 
 

Magazyn "Far Out" ocenił piosenkę jako "dosadną, jednoznaczną i niewystarczająco pamiętną, by naprawdę coś znaczyć".  W odpowiedzi na krytykę, Lennon bronił użycia kontrowersyjnego terminu, twierdząc, że odnosi się on do każdej osoby uciskanej. Podczas występu w "The Dick Cavett Show" wyjaśniał, że inspiracją do napisania piosenki była wypowiedź irlandzkiego rewolucjonisty Jamesa Connolly'ego: "kobieta pracująca jest niewolnicą niewolnika".
 JOHN: Paul będzie zawsze wykonawcą scenicznym.  A ja już byłem gwiazdą rocka. Zrobiłem to. A teraz chcę iść naprzód.
Song była wykonywany podczas słynnych koncertów One To One 30 sierpnia 1972 roku w Madison Square Garden w Nowym Jorku. Wersja popołudniowa została uwzględniona na albumie "Live In New York City" z 1986 roku, a wersja wieczorna została wydana na box secie "Anthology" Johna Lennona w 1998 roku.

Koncert "One To One" MSQ, 30 sieprnia 1972. Zespół Johna Elephant Memory w składzie (od lewej do prawej):  stoją John Ward, Gary Van Scyoc, Wayne Tex Gabriel, Jim Keltner, Rick Frank, Adam Ippolito, Stan Bronstein. Phil Spector leży obok pary Lennonów.

Demo piosenki

JOHN: To następna piosenka, która jest jedną z wielu naszych piosenek, które są zakazane. Yoko powiedziała mi to w 1968 roku; zajęło mi to aż do 1970 roku, żeby to zrozumieć... Oczywiście, Yoko była już na dobrej drodze do wyzwolenia, zanim ją poznałem. W męskim świecie musiała się przebijać - świat sztuki jest całkowicie zdominowany przez mężczyzn – więc była pełna rewolucyjnego zapału, kiedy się poznaliśmy. Nigdy nie było co do tego wątpliwości: musieliśmy mieć równowagę w relacji,  50-50, albo nie było związku, szybko się o tym dowiedziałem. Ponad dwa lata temu [1969] napisała artykuł o kobietach w Nova, w którym powiedziała: „Kobieta jest czarnuchem tego świata”.  
 
W clipie John wyjaśnia znaczenie piosenki.


Frazę, która stała się tytułem songu wymyśliła Yoko Ono podczas wywiadu dla magazynu Nova opublikowanego w marcu 1969 r. Redaktorzy magazynu uznali komentarz za tak uderzający, że umieścili go na okładce. To mocno zadziałało na Johna, który początkowo sprzeciwiał się umieszczeniu w piosence kontrowersyjengo słowa. Ono później wyjaśniła, że ​​została ona zainspirowana londyńską sceną muzyczną: „Kiedy pojechałam do Londynu i spotkałam się z Johnem, to była największa scena macho, jaką można sobie wyobrazić. Wtedy powiedziałam, że „kobieta jest czarnuchem świata”. Nastawienie Ono było bardziej podyktowane frustracją niż bojowością. Jednak kiedy ona i Lennon przeprowadzili się do Nowego Jorku i zaangażowali się w politykę Nowej Lewicy, fraza ta idealnie pasowała do ich szczególnego rodzaju sloganów. Chociaż Ono okiełznała najgorsze mizoginistyczne ekscesy Lennona, pozostał kobieciarzem przez większość lat 70. Był jednak otwarty na nowe ideologie i możliwości, a emancypacja kobiet i równość pasowały do ​​jego radykalnych poglądów w 1972 roku.

JOHN: Kobiety są również bardzo ważne, nie możemy mieć rewolucji, która nie obejmuje i nie wyzwala kobiet. To takie subtelne, jak uczysz się męskiej wyższości. Zajęło mi sporo czasu, zanim zdałem sobie sprawę, że moja męskość odcinała pewne obszary dla Yoko. Ona jest gorącą zwolenniczką wyzwolenia i szybko pokazała mi, gdzie popełniam błędy, choć wydawało mi się, że po prostu zachowuję się naturalnie. Dlatego zawsze interesuje mnie, jak ludzie, którzy twierdzą, że są radykalni, traktują kobiety.

 Album Some Time In New York City został nagrany między 13 lutego a 8 marca 1972 roku, a sesje współ-produkował Phil Spector. „Woman Is The Nigger Of The World” został wybrany jako utwór otwierający album i jedyny singiel, który wydano z tego zestawu. Lennon nagrał pierwsze demo utworu „Woman Is The Nigger Of The World” latem 1969 roku, wkrótce po opublikowaniu wywiadu Ono w magazynie Nova. Jednak na tym etapie utwór miał tylko częściowo zaśpiewane teksty i nie do końca ukształtowaną melodię, daleką od wezwania do działania, które zostało wydane w 1972 roku.  Kolejne domowe demo zostało nagrane pod koniec 1971 roku. Był to jeden z wielu politycznych utworów, nad którymi Lennon pracował w tamtym czasie, w tym „John Sinclair” i „Free The People” – później nagrane jako „Bring On The Lucie (Freeda Peeple)”. To nagranie zostało później wydane w box secie "John Lennon Anthology" oraz na albumie "Acoustic".
  

Przed nagraniem piosenki Lennon zapytał kilku działaczy na rzecz praw obywatelskich, czy rozumieją jego użycie słowa „nigger” i czy mogłoby ono obrazić. Wśród nich był komik Dick Gregory, który pojawił się z Lennonem i Ono w wydaniu magazynu Jet z 26 października 1972 roku, pod nagłówkiem „Były Beatles opowiada, jak czarnoskórzy artyści zmienili jego życie”. Wyraźnie widać, że Lennon był gotów podjąć znaczne wysiłki, aby uniknąć oskarżeń o rasizm. Między 14 a 28 stycznia 1972 roku John Lennon i Yoko Ono współprowadzili w USA The Mike Douglas Show; ich występy zostały wyemitowane od 14 do 18 lutego. Podczas programu zaprosili wielu politycznych aktywistów i muzycznych idoli jako gości, a także zaprezentowali kilka utworów, które planowali nagrać. Zespołem akompaniującym podczas programu i na albumie był Elephant’s Memory, nowojorska grupa, która wcześniej zagrała na ścieżce dźwiękowej do filmu "MidnightCowboy". Zespół zaprezentował mocną wersję „Woman Is The Nigger Of The World”, niewątpliwie potwierdzając nadzieje Lennona, że utwór mógłby stać się przebojowym singlem.
„Woman Is The Nigger Of The World” została wydana jako singiel w Stanach Zjednoczonych, z utworem
„Sisters, O Sisters” na stronie B. Singiel ukazał się 24 kwietnia 1972 roku pod numerem katalogowym Apple 1848 i osiągnął 57. miejsce na liście Billboard Hot 100. Głównym czynnikiem przyczyniającym się do niskiej pozycji utworu na listach przebojów była odmowa odtwarzania go przez stacje radiowe, ponieważ słowo „n—-r” uznano za zbyt kontrowersyjne. Dodatkowo, menedżer ds. promocji Apple w USA, Pete Bennett, nie znosił tej piosenki i odmówił jej promowania.
Pete Bennett i John , 1975
Pete Bennett:Powiedziałem mu, że nie będę tego promować. A John mówi do mnie: ‚Cóż, jesteś naszym menedżerem promocji, musisz nas słuchać, płacimy ci… Ja jestem prezesem Apple’. Odpowiedziałem: ‚John, nie obchodzi mnie, o co chodzi, nie chcę tej płyty – nie będę jej promować. Jeśli mi się nie podoba, nie będę jej promował’. A John mówi: ‚Powiem ci co – ja to zareklamuję, a jeśli ta płyta stanie się numerem jeden, to znaczy, że nie jesteś najlepszym menedżerem promocji w branży’. Odpowiedziałem: ‚John, masz umowę… ale jeśli ta płyta nie wejdzie do [chartów], to chcę, żebyś pocałował mi tyłek i podwoił moją pensję oraz wydatki’. A on mówi: ‚Masz umowę… ale ja ją zrobię numerem jeden’. Bez wiedzy Johna sprawdziłem wszystkie stacje radiowe i powiedziały, że nie będą jej grały. Więc John zadzwonił do wszystkich stacji sam i próbował zrobić promocję. Był taki szczęśliwy, wrócił do mnie i powiedział: ‚Mamy jeszcze ten zakład?’ Odpowiedziałem: ‚John, niech Bóg cię błogosławi, mamy ten zakład, i lepiej całuj mi tyłek, jeśli przegrasz, a jeśli wygrasz, to możesz mi powiedzieć: Peter, jesteś gównem, a jeśli nie chcesz, żebym z tobą pracował, to już koniec’. ‚No, przegrasz’, powiedział mi, bo zadzwonił do Chicago, zadzwonił do San Francisco, rozmawiał z dyrektorami programowymi, którzy byli tak mili dla niego, przeprowadzili z nim wywiady. Chodziło o to, że stacje nagrały go na taśmie, a podczas gdy grali płytę w studiu, nigdy nie puszczali jej w eterze. Co się stało, to że kilku idiotów puściło ją na FM – ale w tamtym czasie FM nic nie znaczyło, nie mogło sprzedać dwóch płyt – a wszystkie topowe stacje jej nie grały. Apple wysłało 30 000 płyt, a około 15 000 wróciło.”

Singiel miał również zostać wydany w Wielkiej Brytanii, planowany na 5 grudnia 1972 roku, ale został anulowany. „Happy Xmas (War Is Over)” został wydany miesiąc wcześniej i prawdopodobnie Apple nie chciało, aby sprzedaż została osłabiona przez drugi singiel. Fakt, że piosenka osiągnęła 57-te miejsce na liście przebojów w Stanach Zjednoczonych, również mógł mieć na to wpływ.

Woman is the nigger of the world
Yes she is...think about it
Woman is the nigger of the world
Think about it...do something about it

We make her paint her face and dance
If she won't be a slave, we say that she don't love us
If she's real, we say she's trying to be a man
While putting her down, we pretend that she's above us

Woman is the nigger of the world...yes she is
If you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave of the slaves
Ah, yeah...better scream about it

We make her bear and raise our children
And then we leave her flat for being a fat old mother hen
We tell her home is the only place she should be
Then we complain that she's too unworldly to be our friend

Woman is the nigger of the world...yes she is
If you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave to the slaves
Yeah...alright...hit it!

We insult her every day on TV
And wonder why she has no guts or confidence
When she's young we kill her will to be free
While telling her not to be so smart we put her down for being so dumb

Woman is the nigger of the world
Yes she is...if you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave to the slaves
Yes she is...if you believe me, you better scream about it

We make her paint her face and dance
We make her paint her face and dance
We make her paint her face and dance

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,john_lennon,woman_is_the_nigger_of_the_world.html

w 2015 Yoko odniosła się do piosenki. Na pytanie o to, co uważa za swoje najbardziej kontrowersyjne dzieło odpowiedziała: Cóż, w moim przypadku trudno wybrać jedną rzecz, ponieważ od około 50 lat jestem codziennie atakowana za bycie kontrowersyjną. Czy przesłanie "Woman is the Nigger of The World" jest dzisiaj aktualne ?  Och, tak, to było bardzo kontrowersyjne. To, co John i ja naprawdę próbowaliśmy powiedzieć, to: „OK, kobiety nie są traktowane dobrze”. To właśnie oznaczało, wiesz? To bardzo interesujące. Napisałam piosenkę pt. „Woman Power” [w 1973 roku] i pomyślałam, że na występ [w Central Parku] powinnam ją zagrać. Ale potem spojrzałam na tekst i wszystkie rzeczy, które pierwotnie mówiłam — „Nauczymy was gotować, nauczymy was robić na drutach” — które były bardzo konfrontacyjne wobec mężczyzn, już się wydarzyły. Wszystko, o czym mówiłam, już się stało, więc nie musimy już „uczyć” was czegokolwiek. To zupełnie inne czasy.Zrobiłam inną wersję tej piosenki, którą zaśpiewam [na Modern Sky]. Ta nowa piosenka? ...Cóż, wciąż nazywa się „Woman Power”, ale chodzi o to, że to, co musieliśmy wtedy powiedzieć męskiej części gatunku, to że sprawy nie szły dobrze. Ale teraz moja nowa wersja nie jest tak konfrontacyjna. Teraz chodzi o wspólnotę. Tworzymy wspólnotę i to naprawdę piękna rzecz.

Woman is the nigger of the world
Yes she is...think about it
Woman is the nigger of the world
Think about it...do something about it

We make her paint her face and dance
If she won't be a slave, we say that she don't love us
If she's real, we say she's trying to be a man
While putting her down, we pretend that she's above us

Woman is the nigger of the world...yes she is
If you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave of the slaves
Ah, yeah...better scream about it

We make her bear and raise our children
And then we leave her flat for being a fat old mother hen
We tell her home is the only place she should be
Then we complain that she's too unworldly to be our friend

Woman is the nigger of the world...yes she is
If you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave to the slaves
Yeah...alright...hit it!

We insult her every day on TV
And wonder why she has no guts or confidence
When she's young we kill her will to be free
While telling her not to be so smart we put her down for being so dumb

Woman is the nigger of the world
Yes she is...if you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave to the slaves
Yes she is...if you believe me, you better scream about it

We make her paint her face and dance
We make her paint her face and dance
We make her paint her face and dance

Tekst pochodzi z https://www.tekstowo.pl/piosenka,john_lennon,woman_is_the_nigger_of_the_world.html

 


Woman is the nigger of the world
Yes she is...think about it
Woman is the nigger of the world
Think about it...do something about it

We make her paint her face and dance
If she won't be a slave, we say that she don't love us
If she's real, we say she's trying to be a man
While putting her down, we pretend that she's above us


Woman is the nigger of the world...yes she is
If you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave of the slaves
Ah, yeah...better scream about it

We make her bear and raise our children
And then we leave her flat for being a fat old mother hen
We tell her home is the only place she should be
Then we complain that she's too unworldly to be our friend

Woman is the nigger of the world...yes she is
If you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave to the slaves
Yeah...alright...hit it!

We insult her every day on TV
And wonder why she has no guts or confidence
When she's young we kill her will to be free
While telling her not to be so smart we put her down for being so dumb

Woman is the nigger of the world
Yes she is...if you don't believe me, take a look at the one you're with
Woman is the slave to the slaves
Yes she is...if you believe me, you better scream about it

We make her paint her face and dance
We make her paint her face and dance
We make her paint her face and dance

 


Historia The Beatles
History of  THE BEATLES


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz