10. MAJ - kłopoty Briana, Procol Harum, przed premierą albumu.

20 maja BBC nadaje wywiady z członkami zespołu, John tłumaczy tytuł 'Lucy in the Sky with Diamonds'. Ostatnia piosenka z albumu 'A Day in the Life' jest oficjalnie zabroniona do emisji w eterze. W tym dniu w domu Ringa w Weybridge pojawia się Brian, będący na przepustce z kliniki Priory Hospital. Na popołudniowej herbatce pojawiają się także w domu perkusisty zespołu John i George z żonami. jeszcze tego samego dnia Brian powraca do Priory Hospital, ale następnego dnia znowu "urywa" się na herbatkę do swoich rodziców na 24 Chapel Street.
P. Norman-John Lennon - Życie: Podobnie jak pozostali Beatlesi, John był świadom drugiego, pełnego zawirowań życia Briana: jego picia ponad miarę, zażywania ton leków, uzależnienia od hazardu oraz fatalnych romansów, przez co - czego nie mógł sobie wyabczyć - Epstein nawet nie zobaczył ich ostatniego koncertu w San Francisco. 

- Nie chciałem patrzeć jak się stacza - przyznawał później John. - Był taki okres, który zaczął się na dwa lata przed jego śmiercią, kiedy prawie go nie widywałem... Czułem się winny, ponieważ wcześniej byliśmy ze sobą bardzo blisko, a potem ja przez dwa lata miałem kłopoty ze sobą... Nie wiedziałem co u niego, jak żyje...Pokazałem mu świat prochów - co czyni mnie współwinnym jego śmierci - ale chciałem, żeby zaczął rozmawiać, żeby dowiedzieć się jaki jest naprawdę... Miewał wybuchy piekielnej złości, ale też zamykał się w sobie, po czym znikał na wiele dni... Wtedy wszystko zamierało, bo całymi dniami był na prochach i nie dało się go dobudzić... Albo leżał pobity przez jakiegoś dokera przy Old Kent Road.


  Pierwszym poważnym ostrzeżeniem było wydarzenie z początku lata, kiedy Brian przyszedł do kliniki Priory w Putney, aby desperacko - i jak się miało okazać bezowocnie - oczyścić organizm. Wiadomość ta bardzo wstrząsnęła Johnem, wydobywając z niego "ów wdzięk", który zawsze dostrzegał w nim Derek Taylor. Do Priory dostarczono duży bukiet z karteczką, "Wiesz, że Cię kocha, naprawdę. John". Kiedy menadżer The Beatles przeczytał ten liścik, z jego oczu popłynęły łzy...

 24 maja - w klubie Speakeasy wszyscy czterej Beatlesi obserwują koncert Procol Harum. W owym czasie cały Londyn - w tym najbardziej z Fab4, John - szaleje na punkcie ich debiutanckiego singla : Whiter Shade Of Pale, który otwiera wszystkie listy przebojów. Np. na topie NME (New Musical Express - czerwiec 1967) tuż za  "Bielszym Odcieniem Bieli" plasowały się piosenki: "There Goes My Everything" - Engelberta Humperdinck oraz na 3 miejscu  "Silence Is Golden" The Tremeloes.



Whiter Shade of Pale - Procol Harum.
De Lane Lea Studios, 1963 rok, za szybą The Rolling Stones.


25 maja – kolejny dzień sesyjny, kiedy Beatlesi nagrywają poza studiami macierzystej wytwórni EMI. Tego dnia zespół nagrywa piosenkę ‘It’s All Too Much’ (roboczy tytuł 'Too Much') w pomieszczeniach nagraniowych niezależnej wytwórni De Lane Lea Studios, przy 129 Kingsway w Londynie. Kompozycja Harrisona jest przeznaczona na ścieżkę dźwiękową YS. Nie ma nikogo ze stałej obsady technicznej Fab4, muzykom towarzyszą tylko inżynier Dave Siddle oraz operator magnetofonu Mike Weighell. Beatlesi powrócą do piosenki i do tego samego studia jeszcze 31 maja i 2 czerwca. Podobnie jak za poprzednim razem, Beatlesi nagrywają w studiu, gdzie wcześniej (w 1963) zaczynali nagrywać Rolling Stonesi.
 W tym samym dniu  John  przemalowuje swego Rolls Royce'a na psychodeliczne kolory. Dokonuje tego w firmie  J P Fallon (Coachworks). Tego samego dnia Brian opuszcza klinikę w Priory. Wieczorem ogląda koncert Georgie Fame'a i Counta Basie w Royla Albert Hall, zapowiada też wszystkim, że niebawem organizuje u siebie wielkie przyjęcie. Także tego dnia Brian zostaje jednym z dyrektorów Apple Music Limited.
Brian na tle swego domu w Kingsley Hill.
26 maja - kolejny dzień pracy nad 'It's All Too Much' w De Lane Studios. Ponownie bez Martina czy innych inżynierów z Abbey Road (Emerick, Lush).

27 maja - magazyn 'Melody Maker' przytacza wypowiedź Johna, że zespół w dalszym ciągu nie przewiduje swoich koncertów, nie mówiąc o trasach.
28 maja - Brian wydaje wielkie przyjęcie w swoim wiejskim domu w Kingsley Hill w Warbleton, koło Heathfield w hrabstwie Surrey. Na przyjęciu nie pojawia się tylko Paul z zespołu. Wśród gości prócz trójki Fabsów i ich żon : Lionel Bart, John Pritchard, Kenny Everett, Nat Weiss, Mick Jagger, Marianne Faithfull, Robert Stigwood, Derek Taylor z żoną Joan, Derek Taylor.Oficjalnym powodem organizacji jest oczywiście nowy album zespołu. W czasie przyjęcia John zaciąga do swego auta (kolorowego Rolls Royce'a) Cynthię i Deraka Taylora by zażyli z nim LSD. To pierwszy kontakt z narkotykiem rzecznika prasowego zespołu, oraz trzeci i ostatni w życiu żony Lennona. W aucie leci nieprzerwanie ulubiona piosenka Johna, przebój Procol Harum.

CYNTHIA LENNON: W czasie drogi do domu Briana Epsteina w Sussex, jechaliśmy z Johnem i grupą przyjaciół. W czasie podróży każdy wziął LSD, w tym ja także. Nie oponowałam, chciałam się włączyć w ogólną atmosferę i ponownie, to był duży błąd. W domu Briana chodziłam za Johnem, chcąc by mnie pocieszał, ponieważ wpadłam w paskudny nastrój.To było straszne doświadczenie. Ale John nie był w dobrym nastroju, traktował mnie jak kogoś obcego. Na górze na schodach znalazłam otwarte okno, z którego chciałam wyskoczyć.Przez kilka minut wydawało się to dla mnie idealnym rozwiązaniem, przepaść między mną a Johnem i brak pomysłu jak to wszystko naprawić. Ktoś zawołał mnie po imieniu i złe myśli minęły. Ale wtedy po raz pierwszy zdałam sobie sprawę z myśli, że może nasze małżeństwo nie przetrwa.
 
Zdjęcie co prawda z końca 1967 roku, ale znajoma scena: Cynthia podąża za Johnem, zupełnie nie zwracającym uwagi na żonę.



29 maja - powrót ze Stanów z teatrem Old Vic Bristol, Jane witana na lotnisku przez Paula,


31 maja - album 'Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band' na dzień przed swoją premierą - dzięki zamówieniom - jest już najlepiej się sprzedającym albumem w Wielkiej Brytanii. Tego dnia prace finalne - miksowanie - na utworem Goerge'a 'It's All Too Much'.  George śpiewa główny wokal, Paul z Johnem dodają chórki z klaskaniem w ręce, dzwonki oraz tamburyny. Marina nie ma w studiu. Do piosenki zespół wraca za kilka dni. Wszyscy są podekscytowani zbliżającą się premierą swego albumu.

 * * *
Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz