SINGLE: BABY YOU'RE A RICH MAN

roboczy tytuł : One Of The Beautiful People
druga strona singla: All You Need Is Love
Indeks: Parlophone R5620 UK, Capitol 5964 USA
Kompozycja: Lennon (60%) - McCartney (40%)
Nagranie: 11 maja 1967 (Olympic Sound Studios),
Miksowanie: 11 maja 1967 1967
Producent: George Martin
Inżynier nagrania: Keith Grant
Podejście (próby, „takes”): 12
Wydane: 7 lipca 1967 (UK), 17 lipca 1967 (USA)
Długość: 3'07”
Obsada:
JOHN – główny wokal (zdublowany), fortepian (Alfred E. Knight), clavioline (elektroniczny instr. klawiszowy)
PAUL - chórki, gitara basowa (Rickenbacker 4001S), fortepian (Alfred E. Knight)
GEORGE chórki, gitara solowa (1961 Sonic Blue Fender Stratocaster) , klaskanie
RINGO perkusja (Ludwig), tamburyna, marakasy, klaskanie
Eddie Kramer: wibrafon
Mick Jagger - chórki, Brian Jones - obój

Dostępne na: (pogrubione - CD)
Magical Mystery Tour, (UK: Parlophone PCTC 255, US: Capitol (S)MAL 2835, Parlophone CDP 7 48062 2)
Yellow Submarine, (UK: Apple PMC 7070, PCS 7070; US: Apple SW 153, Parlophone CDP 46445 2, "Songtrack": Capitol/Apple CDP 7243 5 21481 2 7)

Kombinacja dwóch piosenek, podobnie stworzona jak w przypadku wcześniejszej piosenki 'A Day In The Life' - jak wspomina niżej John - nagrana wyjątkowo szybko bo w jeden dzień. Nagrana specjalnie na potrzeby planowanego, nowego filmu animowanego 'Yellow Submarine'. Była też pierwszą piosenką nagraną i zmiksowaną całkowicie poza studiami EMI przy Abbey Road.
 
JOHN: Połączenie w jedną piosenkę dwóch kawałków, mojego i Paula. Połowa moja: 'How does it feel to be one of the beautiful people, now that you know who you are, da da da da.' I tutaj wchodzi Paul: 'Baby, you're a rich man,'.
 

 
 
Tytuł roboczy Johna : One of the Beautiful People mógł być zainspirowany happeningiem '14 Hour Technicolour Dream', na którym Beatles był 29 kwietnia 1967 (występowali tam mi.in. Pink Floyd).
Keith Grant
Wkład Paula, nonsensowny refren to oznaka tamtych czasów, psychodelicznych rymowanek.

Muzycy spotkali się w Olympic Studios 11 maja, piosenka została w całości nagrana między 21.00 a 3 rano dnia następnego. 
 
Nadzorujący sesję Keith Grant wspomina:   Strasznie wszystkim poganiam w czasie pracy w studiu. Zrobiłem wiele nagrań z całymi orkiestrami i było naturalne, że musiałem poganiać taką masę ludzi. The Beatles powiedzieli, że to była najszybciej nagrana piosenka w całej ich karierze. Ale nie byłem zbyt natarczywy w stosunku do nich. Zaczęliśmy pracę ok. 21, o 3 nad ranem piosenka była już całkowicie gotowa, nagrana, zmiksowana, kompletna. Grali wersję za wersją, później wrócili do tej, która im się podobała najlepiej i do niej dograli wokale.
  W czasie sesji obecny w studio był Mick Jagger, który podobno zaśpiewał w chórkach na którymś podejściu, ale niestety nikt nie opublikował tego nagrania na żadnym bootlegu, także nigdy sam Rolling Stone nie podał takiej informacji. O jego obecności w studiu dowodzi opis pudełka z taśmą-matką utworu. Udział wokalny (lub nie) Micka mógłby być naturalnym rewanżem, za zaproszenie Paula i Johna do zaśpiewania w piosence Stonesów 'We Love You'. Krążą także informacje, że w nagraniu piosenki Beatlesów wziął udział Brian Jones, grający na oboju ale także na klawiszach w otwierającym piosenkę intro. Tak naprawdę udział Micka i Briana (czy to chórki, czy gra na instrumentach) jest moim zdaniem nieprawdopodobny, choćby z tego względu,że taka informacja nie wypłynęła nigdy w żadnym wywiadzie kogokolwiek z muzyków obu najważniejszych wtedy brytyjskich zespołów.
Brian i Ringo.
   
W niektórych biografiach zespołu (np. Boba Spitze'a) jest informacja, że pod koniec piosenki, w zamykających partiach refrenu, John Lennon śpiewa "Baby, you're a rich fag Jew" (Kochanie, jesteś bogatym żydowskim pedałem). John oczywiście nie potwierdził nigdy tego, wyjaśniał, że piosenka była bardziej satyrą na ludzi, którzy odnieśli sukces, ale nie potrafili się nim cieszyć. Jest to bardzo prawdopodobne, ponieważ refren był autorstwa Paula, który z pewnością nie napisał go z myślą o ich menadżerze. Piosenka bardziej jest o byciu bogatym z faktu posiadania ale niekoniecznie dóbr materialnych. Nie pierwszy raz The Beatles podkreślali, że w życiu pieniądze nie są najważniejsze.
 ***********
Chciałbym cię zapytać, John, o coś, co zawsze mnie fascynowało, to znaczy sposób, w jaki Beatlesi rozróżniają między kochankami a przyjaciółkami.
– W jakim sensie? – zapytał.
– Cóż, twój samochód może prowadzić „baby”, ale piosenka We Can Work It Out mówi, że życie jest bardzo krótkie, więc nie ma czasu na „fussing and fighting, my friend” (awantury i kłótnie, moja przyjaciółko). A w All Together Now nie ma czegoś takiego jak „baby let me follow you down” [tytuł tradycyjnej piosenki folkowej, nagranej przez Dylana], a zamiast tego słyszymy: „A, B, C, D, can I bring my friend to tea?” (czy mogę przyprowadzić przyjaciółkę na podwieczorek?).
– Wiem, co masz na myśli – powiedział John – ale nie mam pojęcia, dlaczego tak jest. To działka Paula. Na przykład: „Buy you a diamond ring, my friend” (Kupię ci pierścionek z diamentem, moja przyjaciółko), jest alternatywą dla „baby”. Możesz podejść do tego logicznie, w taki sposób, jak to zrobiłeś. Słuchaj, naprawdę nie wiem. Twój sposób patrzenia na to jest równie dobry jak każdy inny. W Baby You’re a Rich Man sens był taki: przestań marudzić, jesteś bogata, my wszyscy jesteśmy bogaci, ha, ha, kochanie!
– To jest także trochę szydercza piosenka, prawda?
– Cóż, one wszystkie się takie robią, bo to wszystko w nich jest – wyjaśnił John – i właśnie w tym rzecz. Bo kiedy je śpiewamy, to się właśnie dzieje. Przy różnych podejściach sama intonacja twojego głosu może zmienić znaczenie tekstu. Właśnie dlatego dopiero po ich nagraniu naprawdę widzimy, co to było, ponieważ do tego czasu nabrały sensu. 
***********
Rzeczywistą ciekawostką jest fakt, że po eksperymentach dźwiękowych w czasie nagrywania albumu 'Sgt.Pepper's Lonely Hearts Club Band', w czasie których wszyscy Beatlesi zakochali się w 'stereo', w przypadku tej piosenki wrócono do monofonii. Przed wspomnianym albumem, muzycy słuchali końcowej wersji (do akceptacji), którą prezentował im Martin, zawsze w wersji mono i to im wystarczyło. Tak się stało i w przypadku tej piosenki przypuszczalnie z tego powodu, iż Beatlesi wiedzieli, że piosenka ma iść na 'marny' (ich zdaniem niepotrzebny, 'znowu wkopał nas ten pedzio Brian') film rysunkowy 'Yellow Submarine', a więc może wersja mono wystarczy ?



Wersja stereo piosenki powstała dopiero w 1971 roku i jest dzisiaj bardziej popularna niż pierwsza w wersji mono. Co prawda na potrzeby amerykańskiej wersji albumu 'Magical Mystery Tour' zasymulowana wersję stereo ale wymieniona wyżej wersja jest tą, którą najczęściej słyszymy w radiu. Zmiksowali do wersji stereo na potrzeby niemieckiej wersji filmu 'Magical Mystery Tour' jak zawsze George Martin (we współpracy z Geoffem Emerickiem).
 
 
 
 
 


Wszystkie ścieżki piosenki wyizolowane z nagrania -  ciekawostka dla fanów.
 
 

John - zdecydowanie rich man.
How does it feel to be
One of the beautiful people
Now that you know who you are
What do you want to be
And have you traveled very far
far as the eye can see

How does it feel to be
One of the beautiful people
How often have you been there
Often enough to know
What did you see when you were there
Nothing that doesn't show

Baby you're a rich man
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man, too
You keep all your money in a big brown bag
inside a zoo, what a thing to do
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man, too



How does it feel to be
One of the beautiful people
Tuned to a natural E
happy to be that way
Now that you've found another key
What are you going to play



Baby you're a rich man
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man, too
You keep all your money in a big brown bag
inside a zoo, what a thing to do
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man
Baby you're a rich man, too







*******
Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz