WRZESIEŃ (1968)

3 września - prace studyjne nad 'While My Guitar Geetntly Weeps' (kopiowanie na taśmę, nakładki na take 16), podobnie z 'Revolution'. Wszystko bez udziału Martina, tylko Ken Scott jako pierwszy inżynier i John Smith. Do zespołu dociera informacja zza oceanu o milionie sprzedanych kopii 'Hey Jude'. Ameryka szaleje na punkcie nowego singla swoich ulubionych Anglików.
4 września - powrót Ringo do zespołu (opisany w poprzednim poście z Historii 1968). Będąc na wakacjach na jachcie Petera Sellera koło Sardynii, Starkey otrzymuje telegram następującej treści: 'You're the best rock'n'roll drummer in the world. Come on home, we love you.' Mal Evans, na polecenie Harrisona przyozdabia perkusję Ringa pięknymi kwiatami. W Studiu Twickenham zespół już w pełnym składzie nagrywa video do 'Hey Jude' oraz 'Revolution' (czytaj tutaj)
Ciekawostką tej sesji, którą reżyserował Michael Lindsay-Hogg, ten sam co nagrywał clipy zespołu do 'Paperback Writer' oraz 'Rain', że nagrywani Beatlesi śpiewali na żywo i tylko ta ścieżka była nagrywana. W kraju obowiązywał wciąż zakaz zawodowego związku muzyków uczestniczenia w nagraniach z playbacku (mimowania). Śpiew na żywo miał pozwolić ominąć ten zakaz. 
David Frost nagrywa tam także swoje wprowadzenie, które później wykorzysta w swoim programie. Wszystko ma wyglądać tak jakby Beatlesi wystąpili, śpiewali specjalnie na potrzeby 'David Frost on Sunday'. Mimo dość napiętego grafiku dnia to nie koniec pracy dla niektórych Beatlesów. W tym samym dniu wieczorem George podkłada (miksuje) gitarowe solo w tle utworu, w kórym jak wiemy pierwsze solo zagrał Eric Clapton ('While My Guitar...').

6 września  - Apple Records wypuszcza dwa single: `Sour Milk Sea' Jackie Lomaxa oraz `Thingumybob'  Black Dike Mills Band (na zdjęciu Paul z ww. orkiestrą w czasie nagrywania własnej kompozycji).


 W programie telewizyjnym dla dzieci Paul występuje z Mary Hopkin. Beatles akompaniuje młodej wokalistce, nowej gwieździe Apple na fortepianie i na gitarze. W danej chwili wydawałoby się, że przed młodą piosenkarką wielka kariera stoi otworem. Stała, otworzyła się, trwała bardzo krótko i pamiętajmy, że Mary Hopkin z piosenką McCartney'a odwiedziła Międzynarodowy Festiwal Piosenki w Sopocie!
 







W tym samym dniu George zaprasza do studia Erica Claptona, by ten nagrał swoje solo do jego kompozycji 'While My Guitar Gently Weeps'. Obecność obcego muzyka wpływa bardzo pozytywnie na pozostałych Beatlesów (znakomite intro Paula na fortepianie). Ten dzień to pierwsza sesja nagraniowa Chrisa Thomasa w roli producenta. George Martin jest na wakacjach. Na zdjęciu Chris Thomas z McCartney'ami (późniejsze zdjęcie, z lat 70-tych).

8 września - w programie `Frost On Sunday', The Beatles śpiewają `Hey Jude'. Za oceanem 'Hey Jude'/'Revolution' drugi tydzień numerem 1.

9 września - sesja zapamiętana jako 'poza kontrolą'. W tym dniu zespół nagrywa 'Helter Skelter'. Zespół nagrywa trzy najdłuższe w swojej karierze próby utworu. W pewnym momencie Paul gra na basie leżąc na plecach. Potem Paul gra na gitarach solowych, oddając partię gitary basowej Johnowi. 

Technik BRIAN GIBSON uczestniczący w tej sesji wspomina: Wersja, która znalazła się ostatecznie na albumie nagrywana była w warunkach, które wymykały się wszelakiej kontroli. Widzieliśmy po ich oczach, w jakim stanie byli. Wszyscy w studiu wiedzieli doskonale jakich używek zażywają wszyscy z The Beatles, ale w studiu oni sami dla siebie stanowili prawo. Dopóki ich zachowanie nie przekraczało pewnych granic, wszystko było tolerowane. 
To już niestety historia...
 W czasie sesji Paula odwiedza Francie Schwartz. A jeszcze nie tak dawno wróżono piękne wesele Paula i Jane Asher. Pamiętajmy, że Paula zauroczyła także młoda Amerykanka Linda Eastman. Ale Francie jest na każde zawołanie Beatlesa i pojawienie się jej w studiu teraz ma pokazać Johnowi, że skoro Yoko może przesiadywać na sesjach, to także kobiety innych Beatlesów. Faktycznie to wrzesień jest także miesiącem rozstania się Paula z Francie, wciąż jednak ma intensywny okresami romans z Maggie McGivern.  Londyn obiegła informacja, że Francie Schwartz podpisała umowę z magazynem 'Rolling Stone' na opisanie ich związku, z czasem miała iść za tym książką. Paul musiał więc trzymać ją na dystans.Z perspektywy czasu można jednak założyć, że w myślach ma tylko Lindę. 
Tak, nic już w zespole nie jest takie same i momenty takie jak w czasie nagrywania 'Helter Skelter' będą coraz rzadsze. Prace nad utworem będą kontynuowane również następnego dnia. Oczywiście, w równie szalonej atmosferze.

CHRIS THOMAS: Podczas gdy Paul śpiewał, George Harrison biegał po całym studiu z płonącą popielniczką, robił show w stylu Arthura Browna [muzyk, artysta znany m.in  ze swego show 'Szalony świat Arthura Browna', gdzie często uatrakcyjniał swoje występy sztuczkami pirotechnicznymi -RK]. Cokolwiek by nie powiedzieć, wszyscy i wszystko w tej sesji było... niezdyscyplinowane.

 
11 września - 'Hey Jude' numerem 1 w Wielkiej Brytanii.Beatlesi rozpoczynają nagrywanie kolejnego nowego utworu na album. W tym dniu rejestrują 34 podejścia kompozycji Lennona 'Glass Onion'. Take 33 okazuje się najlepszy. Wciąż George Martin jest nieobecny i jego obowiązki realizuje Thomas.


13 września - amerykański singiel 'Hey Jude' pokrywa się złotem (Złota Płyta). Tego samego dnia zespół pojawia się na okładce magazynu `Life'. Nagłówek głosi: `The Days In The Lives Of The Beatles'. Na stronach od 86 do 115 pierwsza część artykułu autorstwa Huntera Davisa opowiadająca gruntownie i solidnie historię zespołu od 'ciężkich czasów' w Liverpoolu do czasów hamburskich. Amerykanie po raz pierwszy tak dokładnie poznają nieznane szczegóły z życia zespołu (biografie poszczególnych członków zespołu, postaci takie jak Stuart, Astrid, Ringo w zespole Rory Storm itd). Na dole kilka fotek tego tekstu.


















 

















 ____________________________________________________
 W następnym tygodniu czytelnicy mają poznać twórczość Beatlesów (teksty, płyty, muzyka w ich własnych słowach).

14 września - Telewizja BBC nie pozwala zapomnieć o zespole. Tego dnia emitowany jest program Tony'ego Palmera 'All My Loving', gdzie prócz archiwalnych materiałów dokumentujących dotychczasową karierę, występy i dokonania zespołu przedstawione są wywiady z muzykami. Poniżej wywiad z Paulem z tego programu.


 _________________________

 16 września - sesja nagraniowa bez George'a Harisona, także Martin wciąż nieobecny. Kolejny nowy utwór zespołu nagrywany na przyszły album, ballada Paula 'I Will'. W tym dniu zostanie nagrana krótka improwizacja Paula 'Can you take me back', która zostanie umieszczona na albumie bez tytułu pomiędzy 'Cry Baby Cry' oraz 'Revolution 9', piosenka 'Step Inside Love', kompozycję Paula dla Cilli Black. Trójka Beatlesów nagrywa także kolejną żartobliwą improwizację 'Los Paranoias', którą możemy usłyszeń na 3-ciej płycie Antologii. 

18 września - znowu bardzo pracowity dzień Beatlesów. George Harrison udziela wywiadu magazynowi New Musical Express. W studiu nowa piosenka 'Birthday', na której usłyszymy 'kobiety  The Beatles' (Yoko i Patti Harrison). Piosenką powstała szybko na bazie riffu, jaki wymyślił Paul, przybyły wcześniej do studia i czekający na resztę. 

PAUL: Pomyśleliśmy sobie, 'Dlaczego coś z tym nie zrobimy?' Mieliśmy dobry gitarowy riff i zaczęliśmy pracować nad aranżacją wokół tego riffu. Dołożyliśmy także do tego trochę tekstu. Wokół w studiu było trochę naszych przyjaciół i poprosiliśmy ich by dołączyli do nas w chórkach. Nasz wkład z Johnem to 50-50 i skończyliśmy numer jeszcze tego samego wieczoru. Nie przypominam sobie by ktoś miał wtedy urodziny, choć mógł mieć, ale gdy dajesz coś takiego do piosenki, jak urodziny, Gwiazdka, Boże narodzenie, to dodaje to życia utworowi. Wiesz, że ludzie to będą słuchać właśnie w czasie takich uroczystości i myślę, że gdzieś to także tliło się gdzieś w naszych głowach.

          Nieodżałowany Eddie Cochran w 'The Girl Can't Help IT" i z piosenką, którą Paul zaśpiewał Johnowi w chwili gdy się poznali.

Po nagrywaniu Beatlesi  i wszyscy zgromadzeni w studiu robią sobie przerwę by obejrzeć w telewizji (ok. 19.05) swój ulubiony z lat młodzieńczych film, klasyk filmowego rock and rolla `The Girl Can't Help It' (1956) z gwiazdami jak Little Richard czy Eddie Cochran. Ciężko mi sobie nie wyobrazić śmiejącego się w duchu do samego siebie Johna, wspominającego swój dowcip ze słonecznej Kalifornii, jaki zrobił aktorce z tego filmu, sex-bombie Jayne Mansfield. Film wyemitowano w brytyjskiej telewizji (BBC2) po raz pierwszy w ramach serii 'Musicale z Hollywood'. O zbliżającej się emisji filmu Paula informuje kilka dni wcześniej Thomas. Całe towarzystwo udaje się więc na seans do jego  domu niedaleko przy studiu na Cavendish Avenue

 19 września - Nagrywanie 11-tu podejść do drugiej kompozycji George'a, 'Piggies'.  Produkuje wciąż Chris Thomas. W wieczornym wydaniu telewizyjnego show 'Tops Of The Pops' BBC emituje fragmenty dokumentu o powstawaniu utworu The Beatles 'Revolution'. To także jedyna emisja videoclipu do tej piosenki  (nagranie z Twickenham Studios).

21 września - 'Hey Jude' czwarty tydzień na szczycie list Billboardu.

23 września  - John przedstawia kolegom nowy utwór pod roboczym tytułem `Happiness Is A Warm Gun In Your Hand'. W czasie nagrywania wciąż za konsoletą producenta Chris Thomas, asystują mu Ken Scott oraz Mike Sheady. Kolejne dni to tylko praca nad tym utworem.

30 września - na rynku księgarskim ukazuje się biografia Beatlesów pióra Huntera Daviesa, zatytułowana 'The Beatles' (`The Long And Winding Road'). To jedyna autoryzowana biografia zespołu i tak niestety pozostanie już na zawsze. Jedynym z Beatlesów, który skrytykował książkę był oczywiście... John. Książkę wydaje wydawnictwo William Heinemann Limited. Hunter wykonał zdaniem wielu znakomitą robotę, odnajdując np. Raymonda Jonesa, który pierwszy zakupił w sklepie Briana Epsteina 'hamburskiego' singla zespołu z Tony Sheridanem, "My Bonnie". 
Warto przypomnieć, że inicjatorem napisania biografii zespołu był ... oczywiście Paul, który namówił Epsteina do podpisania kontraktu z Hunterem, w 1965 roku autorem popularnej powieści Here We Go Round The Mulberry Bush, przeniesionej także na ekran. Davies uzyskał od wszystkich członków zespołu oraz otoczenia nieograniczony dostęp w prawie każde miejsce, do przeprowadzania z nimi wywiadów, wglądu do domów rodzinnych, przebywanie i obserwowanie zespołu w czasie pracy w studiu itd. 
Do dzisiaj Hunter Davies jest obok Philipa Normana praz oczywiście Marka Lewisohna jednym z najbardziej popularnych i szanowanych 'beatlesologów'. Książka 'The Beatles' była wielokrotnie wznawiana: The Beatles, (1968), The Beatles, (1978), McGraw-Hill, The Beatles, (2nd Revised Edition, 1985), McGraw-Hill. W 2001 roku napisał: The Quarrymen, (2001), Omnibus. Przykro wspomnieć ale książka Huntera w naszym kraju ukazała się dopiero w ... 2013 roku. Czytaj wywiad z Daviesem (tutaj).
   Hunter, obok Neila Aspinalla w czasie sesji do 'Sgt.Peppera'
                           

Hunter Davies w swoim domu.



Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz