I WILL


                          Album: The Beatles
Kompozycja: Lennon   & McCartney (100%)
Napisana: (?) 1966 - październik 1968
Nagrana: 16,17 września 1968 (Studio 2, Abbey Road)

Miksowana: 26 września, 14 października 1968 
Producent: Chris Thomas 

Inżynier: Ken Scott, Mike Sheady
Długość: 1:46
Podejścia:68
Wydana: 22 listopada 1968 (UK), 25 listopada 1968 (US)




Obsada: 
PAUL: wokal, chórki, gitara akustyczna (1967 Martin D-28)
JOHN: instr. perkusyjny (“Wood on metal”)

RINGO: perkusja (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Pearl), bongosy, marakasy






Dostępna na:
The Beatles ("The White Album"); UK: Apple PMC 7067-8; US: Apple SWBO 101; Parlophone CDP 7 46443 2; CDP 7 46444 2)
Anthology 3

__________________________________

PAUL: Napisałem 'I Will' dosyć dawno, miałem gotową melodię, ale przez długi okres czasu nie miałem do tego słów. Byliśmy w Rishikesh a George ciągle mnie uciszał, ponieważ próbowałem myśleć o następnym albumie. 'Nie jesteśmy tutaj by pracować na pieprzoną płytą, ale by medytować'. Wiesz, to było trochę jak, 'Oh, przepraszam, że oddycham'.  George był w tych sprawach bardzo hm... ścisły a ja? 'Oh, daj spokój George, nie masz monopolu na to jak powinniśmy się tutaj zachowywać, pozwól, że będę miał na ten pogląd swoją opinię'. Pamiętam jak kiedyś siedziałem z Donovanem i grupką kilkorga innych osób. To był wieczór, po całym dniu medytowaniu. Zagrałem mu to, spodobało mu się i próbowaliśmy napisać do tego parę słów. No i kopsnęliśmy wtedy trochę słów, ale nie wykorzystałem ich. Uznałem, że melodia jest za dobra na wtedy powstały tekst. Szukałem lepszego tekstu i w końcu napisałem go sam. Bardzo prosty tekst, w zasadzie taka prosta miłosna piosenka. To wciąż jedna z moich ulubionych piosenek jakie napisałem.  Czasem masz szczęście, że pojawia się fajna melodia, wymyślasz do niej tekst i piosenka jest gotowa. To właśnie taki przypadek.
2009, Paul, Ringo i Donovan. Przyjaźń przetrwała.





Wzmianka Paula, że melodię napisał 'jakiś czas temu' może sugerować, że skoro nie pojawiła się na żadnym wydawnictwie z 1967 roku ('Sgt. Pepper' i 'Magical Mystery Tour'), Paul napisał ją w 1966 roku. Co do Donovana, to jest on ogólnie zgodny co do wypowiedzi Paula.

DONOVAN: Nie sądzę bym pomógł [Paulowi] przy [tym] tekście. Był bardzo kreatywny i zawsze wymyślał tekst w czasie jamowania. Słuchając teraz tej piosenki nie mam wątpliwości, że Paul wyrzucił słowa, które wtedy napisaliśmy razem w Indiach. Może pomogłem mu trochę w kształcie utworu, niektórych akordach, może zainspirowałem go do popracowania nad swoją melodią by napisał ją inaczej,dzięki swoim utworom, ich kształtom muzycznym, napisanych w Indiach.




Piosenka więc wydaje się bezdyskusyjnie 100% dziełem Paula, choć przeczytamy poniżej, że Paul prosił Johna o współpracę na tą piosenką. W wywiadzie 13 stycznia 1969 udzielonym w czasie nagrywania filmu "Let It Be", spytano Paula o jego relacje z Johnem w okresie pojawienia się u boku kolegi Yoko. Relacje przede wszystkim jako partnerów muzycznych.
PAUL odpowiedział: To trochę tak jak w przypadku gdy robiliśmy " I Will". Próbowaliśmy dopracować ostatni wers do "I Will", co ostatecznie sam zrobiłem, gdyż nie potrafiliśmy już tego ukończyć razem.

Na płytce trzeciej 'Anthology' usłyszeć można wersję utworu nagraną w EMI Studios (Abbey Road) w dniu 16 września 1968, w której tekst nie jest jeszcze zupełnie skończony, nie taki jaki już na albumie. Paul śpiewa love you with all my heart”zamiast “love you when we're apart” na końcu bridge'eu (refrenu) oraz “endear me to you” zamiast “endear you to me” w ostatnim wersie. 
Niebawem jednak miała się pojawić w Londynie ukochana Paula, Linda Eastman, wydaje się więc prawdopodobnym, że ostateczny kształt tekstu to wyraz uczuć Autora do swojej przyszłej żony.
 
Po wydaniu 'White Albumu' PAUL skomentował płytę jak i niektóre z niej piosenki: Nie nagraliśmy całkowicie rock and rollowej płyty. Nie jesteśmy w zasadzie tego typu zespołem. Już w czasach Hamburga tak bywało. Nie graliśmy tylko prostego rock and rolla. Na koncerty przychodzili różni ludzie, czasem starzy grubi biznesmeni, którzy pytali: 'Zagracie mambo. Umiecie grać rumbę?' Nie mogliśmy po prostu odpowiedzieć 'Nie!' Graliśmy więc i trochę mamba i rumby. Także tego typu rzeczy jak całkiem ładne i ckliwe "I Will"... Nie mamy jednego wora na piosenki. Na tej płycie znalazło się coś takiego jak "I Will" i "Why Don't We Do It In The Road". Całkowicie od siebie różne rzeczy. Napisałem obie z nich.

 By nagrać "I Will" Beatlesi weszli do studia 16 września ale tylko w trójkę, bez George'a Harrisona. Najpierw nagrano ścieżkę rytmiczną, Paul wokal i partię gitary akustycznej, Ringo grał na marakasach i bongosach, John co ciekawe, wystukiwał dodatkowo rytm kawałkiem metalu na kawałku drewna. Nagrywano aż 67 podejść ponieważ Paul nie był wciąż zadowolony z tekstu. W czasie sesji Paul improwizował z piosenką "Can You Take Me Back" (take 19, na bazie własnej piosenki "Step Inside Love" napisanej dla Cilli Black w 1968), której fragment wgrano na album po "Cry Baby Cry" przez "Revolution 9".
 Ostatecznie finalny 67 take uznano za wystarczający, do którego w dniu następnym Paul dograł ponownie linię harmoniczną, dodatkowo znowu gitarę akustyczną i linię basu (prawy kanał wersji stereo). 26 września (mono) i 14 października (stereo) ukończono miksy piosenki.
Ciekawostką może być fakt, że w 1968 na Filipinach The Beatlesi wydali singla 'Ob-la-di, ob-la-da'. Na stronie B znalazła się piosenka 'I Will". W 1977 roku Capitol wydał składankę The Beatles 'Love Songs' i oczywiście znalazła się także tam omawiana dzisiaj piosenka.









Who knows how long I've loved you
You know I love you still
Will I wait a lonely lifetime
If you want me to, I will

For if I ever saw you
I didn't catch your name
But it never really mattered
I will always feel the same

Love you forever and forever
Love you with all my heart
Love you whenever we're together
Love you when we're apart

And when at last I find you
Your song will fill the air
Sing it loud so I can hear you
Make it easy to be near you
For the things you do endear you to me
Oh, you know I will
I will

Mm mm mm mm mm mm mm mm mm
Da da da da da da da





Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

1 komentarz:

  1. Uwielbiam tę piosenkę, sam nie wiem czemu, jedna z moich ulubionych piosenek Beatlesów.

    OdpowiedzUsuń