1 maja - Miks do wersji stereo jednej z moich ulubionych w dzieciństwie piosenek zespołu, "Oh, Darling!" Nadzór producencki nad procesem ma Chris Thomas, inżynierem jest Jeff Jarratt. Nagrywanie piosenki rozpoczęto 20 kwietnia 1969. W tym samym dniu wieczorem John z Yoko miksują swoje nagrania, które znajdą się na ich ślubnym albumie, 'Wedding Album'. Miksowanie odbywa się już bez Thomasa, parze Lennonów 'pomaga' pozostały w studiu Jarratt.
2 maja - Studio numer 3, EMI, Abbey Road. Czwórka Beatlesów wraz z Billy Prestonem nagrywają kolejny raz 'Something' George'a Harrisona. Wcześniej zespół poznał piosenkę 16 kwietnia. Zespół podchodzi do nagrania 36 razy. George prócz wokalu na gitarach, John także, Paul na basie, Ringo na perkusji, Preston na fortepianie. Sesję nagraniową produkuje Chris Thomas. Tego samego dnia w piwnicy swego domu przy Wimpole Street zostaje znaleziony nieżywy (serce) Richard Asher, niedoszły teść Paula, ojciec Jane.
JOHN: Muzyka to muzyka. Wszyscy znawcy narzekają, że ani my, ani Dylan nie rozwijamy się, ale to my pokazaliśmy im nowe rzeczy i co do tego nie ma wątpliwości. Kochani,to muzyka. Kiedy mamy ochotę się zmieniać, to się zmieniamy, kiedy nagrywać, to nagrywamy. Podobnie jest z naszą nową płytą. Ona prawdopodobnie bardziej ucieszy krytyków, bo mamy już dosyć tego brzdąkania. Znowu zajęliśmy się produkcją piosenek.
Nie piszemy już razem. Nie pisaliśmy razem od dwóch lat - tylko jakieś drobiazgi przy okazji. Robię co lubię, Paul robi to co lubi, George tak samo. I Ringo też. Dzielimy czas na płycie między siebie. Naszym zdaniem ten album jest bardziej beatlesowski niż ten podwójny.
3 maja - Singiel 'Get Back' numerem 1 w Wielkiej Brytanii.
4 maja- John i Yoko kupują Tittenhurst Park (siedem sypialni, cztery łazienki, garaż na 4 do 5-ciu samochodów, ogród, korty tenisowe, podgrzewany basen).
Do dzisiaj to posiadłość legendarna, na zawsze związana z Lennonami. Tu powstanie słynny album 'Imagine'. 72- akrowe (ok. 29 hektarów) Tittenhurst Park położone jest przy London Road w Sunningdale, Ascot (miejsce słynnych wyścigów koni Royal Ascot Racing). Lennonowie kupują dwór za 145 000 funtów od Petera Cadbury'ego (dziedzica fortuny z rodziny właścicieli firmy czekoladowej Cadbury).
Para wprowadzi się do kupionej nieruchomości dopiero 22 sierpnia. Do tego czasu Lennonowie przeprowadzają renowację swego nowego miejsca zamieszkania. Podobno wydają na to dwa razy więcej pieniędzy niż na zakup (w tym budowa sztucznego jeziora - bez koniecznego zezwolenia budowlanego). Właśnie w nowej posiadłości Lennonów odbędzie się 29 sierpnia 1969 roku ostatnia sesja zdjęciowa The Beatles.
18 września 1973 John sprzeda posiadłość Ringo Starrowi. Od sierpnia 1971 mieszka już w Stanach. Oczywiście z Yoko.
Tego samego dnia trójka Beatlesów (bez George'a), wraz z żonami (Yoko, Maureen oraz Lindą), bierze udział w party z okazji zakończenia zdjęć do filmu 'The Magic Christian', w którym główne role grają Ringo i Peter Sellers (obaj na zdjęciu).
5 maja - 'Get Back' ukazuje się w Stanach. Dojdzie do 1 miejsce listy Billboardu, na której spędzi 12 tygodni. W studiu zespół nadal pracuje nad 'Something'. ATV (Associated Television) Lew Grady'ego, poprzez odkupienie od Dicka Jamesa akcji, przejmuje kontrolę nad Northern Songs, zyskując tym większościowy pakiet i całkowite prawo do dysponowania katalogiem nagrań piosenek Lennona i McCartney'a. Lennon jest wściekły na Jamesa, że ten nie zwrócił się o prawo pierwokupu do Beatlesów.
6 maja - Zespół pracuje nad 'You Never Give Me Your Money'. Sesję nadzoruje jak za dawnych czasów George Martin (na zdjęciu z Ringo).
GEORGE MARTIN: 'Let it Be' była wyjątkowo nieszczęśliwą płytą, choć jest na niej kilka świetnych piosenek. Naprawdę myślałem, że to już koniec The Beatles i uznałem, że już nigdy nie będę z nimi pracował. Pomyślałem: "Co za wstyd, że tak to się wszystko skończyło". Dlatego byłem zaskoczony, gdy Paul zadzwonił i zapytał: "Będziemy nagrywać nowy album. Czy chcesz być jego producentem?" Moja natychmiastowa odpowiedź brzmiała: "Tylko pod warunkiem, że pozwolicie mi pracować tak jak kiedyś". Odpowiedział: "Pozwolimy. Sami tego chcemy". Spytałem: "Będzie John?" On: "Tak, obiecuję". Ja na to: "Jeśli naprawdę tego chcecie, to zróbmy to. Spotkajmy się znowu razem". To była bardzo szczęśliwa płyta. Przypuszczam, że było tak miło, ponieważ każdy przeczuwał, że będzie to ich ostatni album".
W czasie nagrywania piosenki 'You Never Give Me Your Money' (pomysł na utwór pojawił się u Paula w trakcie trudnych wewnętrznych rozmów czterech muzyków o finansach) w zespole znany był już pomysł Paula, by na drugiej stronie umieścić wiązankę melodii. W tym dniu zespół nie miał jednak pomysłu jak zakończyć kompozycję Paula i fragment "one two three four five six seven/All good children go do heaven" nagrywano aż 36 razy, zastanawiając się co dalej lub co z czym połączyć.
7 maja - Glyn Johns miksuje album 'Get Back', który nie ukaże się nigdy w czasie istnienia The Beatles, tylko jako bootleg. Do dzisiaj nazywany jest 'zaginionym' (lost) albumem The Beatles. Materiał z niego na nowo zmiksowany ukaże się jako 'Let It Be' w wersji Phila Spectora oraz 'Let it Be Naked' - w wersji oryginalnej bez dodatkowych nakładek instrumentalnych i wokalnych, jak to uczynił Spector. Więcej o albumie "Get Back' przy omawianiu wyżej wymienionych albumów.
8 maja - Trzech Beatlesów, bez McCartney'a, podpisują kontrakt z Allenem Kleinem (na zdjęciu z Johne i Yoko) i jego firmą ABKCO. Paul zdecydował, że jego interesy finansowe będą reprezentowali jego teść i szwagier (Lee i John Eastmanowie). Jedną z pierwszych decyzji Allena, kierującego większością pakietu Apple, jest wyrzucenie z posady jej dyrektora, Alistaira Taylora
9 maja - Eksperymentalna firma wydawnicza Beatlesów, Zapple Records wypuszcza tego dnia dwa albumy: 'Electronic Sound' Harrisona oraz 'Unifinished Music No 2. Life With The Lions' pary Lennonów. Wg. Barry'ego Milesa żaden z Beatlesów nie przyłożył ręki do założenia Zapple, którą samodzielnie powołał do życia Klein a wydanie na szybko dwóch pierwszych albumów miało postawić Beatlesów przed faktem dokonanym. Klein chciał także pokazać Paulowi przykład swojej operatywności. Zgodnie z oryginalnym pomysłem Beatlesów, Klein powtarzał, że Zapple będzie wydawał tylko eksperymentalną i awangardową muzykę. Pomimo tych buńczucznych wypowiedzi jak i planów (firma miała wydać album z poezją Allena Ginsberga), Zapple nie wydało już więcej żadnego albumu. Jeszcze tego samego miesiąca Klein ją likwiduje.
W tym samym dniu Paul, używając pseudnimu w zapisach nagrania, asystuje Steve'owi Millerowi przy jego nagraniu 'My Dark Hour'. Beatles gra na basie, perkusji oraz śpiewa w chórkach.
11 maja - George Harrison korzysta z zaproszenia wziącia udziału w sesji do solowego albumu Jacka Bruce'a. Pamiętajmy, że George wcześniej napisał dla tria Cream, w którym grał Bruce, piosenki 'Badge'. Beatles gra na gitarze w nagraniu 'Never Tell Your Mother She's Out Of Tune' (ostatecznie jego gitarę skasowano w finalnym miksie).
13 maja - sesja zdjęciowa zespołu na okładkę mającego być niebawem wydanego albumu 'Get Back'. Fotograf: Angus McBean, siedziba: EMI w Londynie. Zdjęcie na okładkę ma nawiązywać do tej z okładki pierwszego albumu "Please Please Me". Pierwotnie sesja zdjęciowa miała się obyć na początku maja, jednak nowa dobudowana weranda uniemożliwiła McBeanowi zrobić zdjęcie dokładnie z tej samej perspektywy, którą wykonał w 1963 roku. Dyrekcja firmy na wieść o tym zgodzili się usunąć werandę na potrzeby zrobienia takiej fotografii. O godzinie 18 13 maja 1969 można było przystąpić do wykonywania zdjęć.W czasie tej sesji w tym samym dniu George i John zmieniali marynarki (włożyli te ze swojego tour z 1966). Więcej we wspomnieniu McBeana.
W wywiadzie dla Terence'a Peppera (!) na potrzeby książki o Angusie McBeanie, Paul MaCartney wyjawia, że pomysł zrobienia okładki nawiązującej do tej z "Please Please Me" pojawił się w czasie spotkania całej czwórki Beatlesów (przypuszczalnie rozmawiali o finansach), na którym uznali, że to świetny pomysł i niejako powrotu do źródeł czy zatoczenia pełnego koła historii zespołu.
Fotograf Angus McBean również doskonale zapamiętał to wydarzenie: Gdzieś ok. 1963 roku spytałem Johna Lennona o to jak długo zamierzają być razem w zespole. John odparł: "Oh, około sześciu lat jak sądzę. Kto kiedykolwiek słyszał o łysym Beatlesie?" I cóż, minęło te sześć lat i znowu poproszono mnie o zrobienie zdjęć z The Beatles a oni wyglądali... bardzo owłosieni.
Kiedy dotarłem na miejsce, okazało się, że nie mogę powtórzyć ujęcia, nadbudowana weranda uniemożliwiła mi zajęcia poprzedniej pozycji. No i EMI powiedziało, że miło byłoby gdybym mógł się pojawić znowu za tydzień. W międzyczasie rozmontowano ten ganek i mogliśmy wrócić do zdjęć. Ringo Starr pojawił się tak późno, że cały personel EMI zdążył się pojawić. Zamontowałem kamerę i pojawił się John, zafascynowany wtedy fotografiką. Położył się koło mnie by popatrzeć w obiektyw. Wciąż słyszę krzyki dziewcząt z EMI, gdy zorientowały się kogo będę fotografować i gdy pojawili się Beatlesi!
W wywiadzie dla Terence'a Peppera (!) na potrzeby książki o Angusie McBeanie, Paul MaCartney wyjawia, że pomysł zrobienia okładki nawiązującej do tej z "Please Please Me" pojawił się w czasie spotkania całej czwórki Beatlesów (przypuszczalnie rozmawiali o finansach), na którym uznali, że to świetny pomysł i niejako powrotu do źródeł czy zatoczenia pełnego koła historii zespołu.
Fotograf Angus McBean również doskonale zapamiętał to wydarzenie: Gdzieś ok. 1963 roku spytałem Johna Lennona o to jak długo zamierzają być razem w zespole. John odparł: "Oh, około sześciu lat jak sądzę. Kto kiedykolwiek słyszał o łysym Beatlesie?" I cóż, minęło te sześć lat i znowu poproszono mnie o zrobienie zdjęć z The Beatles a oni wyglądali... bardzo owłosieni.
Kiedy dotarłem na miejsce, okazało się, że nie mogę powtórzyć ujęcia, nadbudowana weranda uniemożliwiła mi zajęcia poprzedniej pozycji. No i EMI powiedziało, że miło byłoby gdybym mógł się pojawić znowu za tydzień. W międzyczasie rozmontowano ten ganek i mogliśmy wrócić do zdjęć. Ringo Starr pojawił się tak późno, że cały personel EMI zdążył się pojawić. Zamontowałem kamerę i pojawił się John, zafascynowany wtedy fotografiką. Położył się koło mnie by popatrzeć w obiektyw. Wciąż słyszę krzyki dziewcząt z EMI, gdy zorientowały się kogo będę fotografować i gdy pojawili się Beatlesi!
Gdy projekt 'Get Back' przekształcił się w 'Let it Be' zrezygnowano z umieszczenia zdjęcia McBeana na okładce albumu. Nikt z Beatlesów nie potrafił dokładnie wyjaśnić dlaczego, ale wyjaśnienie wydaje się proste. W czasie sesji w Twickenham Paul nosił brodę a John był gładko ogolony. Na zdjęciu Paul jest bez brody, John z kolei tak. Tzw. zdjęcie 'Get Back' było nie na miejscu do sytuacji, ale zostało wykorzystane inaczej. W 1973 roki umieszczono je na okładce tzw. Niebieskiego Albumu czyli 'The Beatles 1967-1970"
___________________________________________________
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY THE BEATLES
HISTORY THE BEATLES
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz