I'M DOWN - singiel HELP!


kompozycja: Lennon & McCartney (100%)
napisana: kwiecień - czerwiec 1965
nagrana: 14 czerwca 1965
długość: 2'31”
podejścia: 7
producent: George Martin
inżynier: Norman Smith, Phil McDonald
wydane: 6 sierpnia 1965 (UK),13 sierpnia 1965 (USA) - strona B singla „Help!”

Obsada:
John: chórki, gitara rytmiczna (1964 Rickenbacker 325), organy (Vox Continental)
Paul: wokal prowadzący, gitara basowa (1961 Hofner 500/1)
George: chórki, gitara prowadząca (Gretsch 6119 „Tennessean”),
Ringo: perkusja (Ludwig), bongosy

Dostępne na:
Past Masters (UK: Parlophone CDP 7, 90043, US:Capitol CDP 7 90043 2)
Anthology 2

Najwyższa pozycja : singiel „Help!” - 1 (UK: 5 sierpień 1965)
Piosenka powstała w domu Jane przy 57 Wimpole Street w Londynie. 
Z piosenką tą zawsze będą mi się kojarzyły wygłupy Johna w czasie wykonywania tej piosenki na żywo na stadionie Shea. John gra na pianinie i razem z George'm po prostu wariują, osobiście przypuszczam, że byli wtedy lekko naćpani. Zobaczcie w linku na dole.
Jerry Lee Lewis
JOHN: „Grałem w tym numerze nogą po klawiszach i George nie mógł grać, ze śmiechu. Robiłem to oczywiście dla zgrywy. Dzieciaki na widownie niczego nie widziały. Ponieważ w studiu grałem w 'I'm Down' na klawiszach, zdecydowałem się grać na nich na scenie, po raz pierwszy. Tak naprawdę nie wiedziałem co robić, bo bez gitary czułem się nagi, więc wygłupiałem się jak Jerry Lee (Lewis), skakałem i te rzeczy”
JOHN: „To Paul, możliwe, że z niewielką moją pomocą (with a little help from me)”.
PAUL: „Potrafiłem ryczeć jak Little Richard – to takie fajne doświadczenie 'wyjścia z siebie'. Wiele ludzi było fanami Richarda, więc śpiewałem jego rzeczy aż doszedłem do wniosku by napisać coś w podobnym stylu, coś swojego, więc napisałem „I'm Down... Nie sądzę, by John maczał w tej piosnce palce. To był mój rock and roll, kończyłem nim nasz koncert na Shea Stadium, na tego typu koncertach sprawdzał się znakomicie, to była dobra koncertowa piosenka, które przecież nie tak łatwo napisać, więc jestem z niej dumny. Takie piosenki bez specjalnej melodii są trudniejsze do napisania od zwyczajnych ballad ponieważ niczego w nich nie ma”.
Sesja nagraniowa w dniu 14 czerwca to pokaz muzycznej wszechstronności zespołu.
Na tej samej sesji, w tym samym dniu nagrano tak trzy różniące się od siebie utwory: I'm Down, I've Just Seen The Face oraz Yesterday. Na drugiej płycie Antologii można usłyszeć jak w przerwie przed nagraniem piosenki Paul powtarza zwrot: 'plastic soul, man, plastic soul, wyjaśniając potem pozostałym Beatlesom, że tym zwrotem czarni muzycy określają Micka Jaggera (...no wiesz, jest dobry ale to taki plastikowy soul man). Jest bardzo prawdopodobne, że zwrot ten był pewną inspiracją do nazwania ich następnego albumu „Rubber Soul”.

John w czasie "I'm Down" Shea Stadium 1965


Piosenka była stałym numerem koncertowym zespołu od momentu powstania do czasu zakończenia ich koncertowej działalności na Candlestick Park w San Francisco w 1966.

„I'm Down” zamieniła „Long Tall Sally” Richard jako numer a jako numer zamykający sho.
You tell lies
Thinking I can't see,
You can't cry
'Cause you're laughing at me.

I'm down,
I'm really down,
I'm down, down on the ground,
I'm down,
I'm really down.

How can you laugh
When you know I'm down?
How can you laugh
When you know I'm down?

Man buys ring,
Woman throws it away
Same old thing happens
Everyday.

I'm down,
I'm really down,
I'm down, down on the ground,
I'm down, I'm really down.

How can you laugh
When you know I'm down?
How can you laugh
When you know I'm down?

We're all alone
And there's nobody else.
You'll still moan
"Keep your hands to yourself".

I'm down,
I'm really down,
I'm down, down on the ground,
I'm down, I'm really down.

How can you laugh
When you know I'm down?
How can you laugh
When you know I'm down?

Baby, baby you know I'm down
I'm really down
I guess I'm down
I'm really down
Down on the ground
I'm down
I think I'm upside down
Yeah, yeah, yeah, yeah!
I'm really down.

Can you hear me?

Baby, baby you know I'm down
I'm really down
I guess I'm down
I'm really down
Down on the ground
I'm down
I think I'm upside down
Yeah, yeah, yeah, yeah!
I'm really down. 




Polski blog o The Beatles

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz