Tytuł roboczy: All I Want Is You
Kompozycja: Lennon (100%) & McCartney
Producent: George Martin, Phil Spector
Napisana:
Nagrywana: 22, 24, 28, 30 stycznia 1969
Miksowana: 5 lutego 1969 (Apple Studios), 10 marca 1969 (Olympic Sound Studios), 23 marca 1969 (Abbey Road Studios)
Wytwórnia: Apple, EMI
Inżynierowie: Glyn Johns, Peter Brown
Asystenci inżyniera: Neil Richmond, Roger Ferris, Alan Parsons
Długość: 3:52
Takes: nieznana
JOHN: wokal, gitara rytmiczna
PAUL: chórki, gitara basowa
GEORGE: gitara solowa
RINGO: perkusja
Billy Preston: elektryczne pianino
Dostępna na:
Let It Be
Anthology 3
Let It Be ... Naked
Zabawa słowami, 'kawałek śmiecia' wg. samego twórcy piosenki, Johna (wypowiedź z 1980). Piosenkę wykonał zespół w czasie sławnego koncertu na dachu, w czasie którego John wspierał się podpowiedziami co do tekstu z kartki trzymanej przez asystenta. Kartkę przed Lennonem trzymał Kevin Harrington, poproszony w 1968 roku przez zespół by zastępował Mala Evansa, roadie managera, stojącego już w hierarchii Apple dużo wyżej. Kevin to ten rudzielec, którego dostrzegamy na filmie i ten sam, który po latach wydał książkę (kto znający The Beatles nie wydał?) pod tytułem "Who's The Redhead On The Roof...? My Life With The Beatles".
Start piosenki wstrzymuje Ringo, wołając: Hold on (Czekajcie! - z powodu odkładanego papierosa; cała czwórka "dymiła jak smoki). Czy zwrotem "I roll a stoney/Well, you can imitate everyone you know," (możesz naśladować kogo chcesz) John krytykuje Rolling Stonesów? Coś mogło być na rzeczy. Przecież nie tylko media i fani dostrzegali, że od wielu lat, a w zasadzie od początku swej kariery (pierwszy hit dla Stonesów napisali Lennon i McCartney, "I Wanna Be Your Man"), zespół z Londynu kopiuje w zasadzie wszystkie najważniejsze pomysły zespołu z Liverpoolu. Oczywiście przy zachowaniu swego stylu, dzięki czemu Stonesi są nadal w panteonie rocka.
Jagger i spółka trzymał się raczej swojego rythm and bluesa i nawet nie próbował się zapuszczać w rejony eksplorowane przez Beatlesów, jak np. w "Penny Lane", "I Am The Walrus" czy dziesiątki innych. Stonesi kopiowali pomysły na teksty, aranżację, okładki albumów. W 1970 roku w wywiadzie dla 'Rolling Stone' John Lennon powiedział: "Chciałbym wymienić listę rzeczy, które zrobiliśmy i które zrobili dwa miesiące po nas na każdym swoim jebanym albumie. Każda pieprzona rzecz, którą zrobiliśmy, była dokładnie kopiowana przez Micka. Nie są w tej samej klasie, muzycznie, w powerze - i nigdy nie byli".
"Dig A Pony" to jedyny nowy utwór, który znalazł się na albumie "Let It Be", to także pierwsza piosenka nagrana w czasie styczniowych sesji w 1969, o czym niżej. Przypomnę, że "Across The Universe" zostało już 'wypróbowane' i nagrywane rok wcześniej. Ostatnia w stylu określanym jako 'nawiązanie do Dylana', choć Amerykanin nigdy nie bawił się aż tak abstrakcyjnie w swoich tekstach. Wydaje się, że John, który przecież nie przestał nagle komponować, nowe piosenki gromadził już tylko dla siebie. Wersja "Dig A Pony", która znalazła się na albumie, jak wspomniałem już wyżej, jest identyczna, jak ta, którą John zaśpiewał z trójką pozostałych Beatlesów w czasie koncertu na dachu Apple. Nonsensowny tekst, był na tyle skomplikowany, że John nie pamiętał go całego, stąd śpiewał z kartki. I nie tylko mniej lub bardziej czytelne aluzje pod adresem Jaggera i spółki, ale także np. ciekawe odnośniki do wczesnej kariery Beatlesów: 'i pick a moondog' (pamiętamy Johnny'ego and The Moondogs, prawda?) 'All I Want Is You', pierwotny, roboczy tytuł piosenki, to oczywiste odwołanie do Yoko, której w owym czasie John poświęcał prawie każdy fragment swojej muzyki. I wyznanie skierowane do swej żony, 'All I Want Is You" (jesteś wszystkim czego pragnę), to jedyny sensowne słowa w piosence (zwrot ten zaczynający jak i kończący utwór 23 marca 1970 wymazał w swoich miksach Phil Spector). Tak więc Yoko i poza tym dobra zabawa słowami.
JOHN: Dobrze się bawiłem bawiąc się tam słowami. To dosłownie nonsensowna piosenka. Bierzesz jakieś słowa, zestawiasz je z innymi i patrzysz, czy zwroty te mają jakiś sens. Niektóre tak, niektóre nie.
Pierwsze nagrania "Dig A Pony" odbyły się w czasie 'zimnych', 'chłodnych' sesji w styczniu 1969, w Twickenham Studios, w ramach projektu 'Get Back/Let It Be', który miał zaowocować - i w sumie zaowocował - filmem dokumentalnym o pracy zespołu w studiu (clip wyżej). Do czasu, kiedy Beatlesi, spełniając warunek postawiony zespołowi przez Harrisona, wrócili do studia Apple, zespół nagrał piosenek kilka razy, w tym 22 stycznia, z którego to dnia wersję słyszymy na trzeciej płytce 'Anthology' (clip poniżej). Dwa dni później zespół wrócił do piosenki, nagrywając kilka do niej podejść, z których jedno zostało wybrane do niewydanego ostatecznie albumu 'Get Back', zmiksowanego przez Glyna Johnsa.
I dig a pony
Well you can celebrate anything you want
Well you can celebrate anything you want
I do a road hog
Well you can penetrate any place you go
Yes you can penetrate any place you go
I told you so, all I want is you
Everything has got to be just like you want it to
Because...
I pick a moon dog
Well you can radiate everything you are
Yes you can radiate everything you are
Oh now
I roll a stoney
Well you can imitate everyone you know
Yes you can imitate everyone you know
I told you so, all I want is you
Everything has got to be just like you want it to
Because...
Ooh now
I feel the wind blow
Well you can indicate everything you see
Yes you can indicate everything you see
Oh now
I dug a pony
Well you can syndicate any boat you row
Yeah you can syndicate any boat you row
I told you so, all I want is you
Everything has got to be just like you want it to
Because...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz