28 października 2022. Premiera nowej wersji legendarnego albumu The
Beatles, "Revolver", zdaniem wielu najwspanialszego albumu wszech-czasów,
najlepszego w dyskografii zespołu, wyprzedzającego o lata swoje czasy.
Nie wykluczone, że także dzisiaj. Nowa wersja albumu została na nowo
zremiksowana przez, co oczywiste, Gilesa Martina (syna słynnego producenta The Beatles, George'a Martina) z na nowo
odrestaurowanych oryginalnych taśm dzięki najnowszemu oprogramowaniu reżysera "The Beatles - Get Back" Sir Petera
Jacksona. Album zostanie
wydany jak zawsze w wielu wersjach, o czym zobaczycie w clipie, przede
wszystkim w najnowszych formatach stereo, ale także i w mono.
Oczywiście w wersjach CD, na winylach, także w formatach cyfrowych. Jego
zawartość zostanie poszerzona o wcześniej nie publikowane wersje
sesyjne oraz demo utworów "Paperback Writer" oraz "Rain" (patrz niżej). Nowe miksy
stereo wszystkich utworów z albumu pochodzą bezpośrednio z oryginalnych,
czterościeżkowych taśm-matek, przetworzonych cyfrowo, "wyczyszczonych", ponownie zremasterowanych dzięki użyciu
najnowocześniejszej technologii de-miksowania opracowanej przez firmę
WingNut Films Productions Ltd Sir Petera Jacksona (oprogramowanie to zostało
nazwane imieniem Mala - w hołdzie Malowi Evansowi, wieloletniemu roadie i przyjacielowi Wielkiej Czwórki). Przy okazji dodam, że trzy-odcinkowy serial Jacksona,"The Beatles - Get Back" zdobył w tym roku pięć nagród Emmy (telewizyjny odpowiednik kinowego Oscara) w tym w kategorii: reżyser filmu dokumentalnego (więcej tutaj). I jeszcze Martin o pracy nad albumem.
GILES MARTIN: Wersja mono to czysty transfer mono z taśmy matki. Nie było sensu robić nowego miksu mono. Naprawdę nie ma sensu. Co innego stereo. Stereo to oryginalna cztero - ścieżkowa taśma przeniesiona cyfrowo. Pracowałem z zespołem Petera Jacksona (de-miksing) w Nowej Zelandii, by zobaczyć m czy można usuwać z niej elementy. Wszystko na potrzeby nowego miksu stereo. Tak zrobiliśmy. To ogromny, żmudny proces, ale niesamowicie skuteczny. Niesamowicie skuteczny. To jest w nim tak, że mogę sobie wyodrębnić bębny, bas i gitarę z "Taxmana", wtedy bębny brzmią jak bębny, bas jak bas, a gitara jak gitara - całkowicie wymazują, czyszczą fazę [w nagraniach słychać ją jako zmianę ciśnienia powietrza, powstające przez wibrację fal dźwiękowych - A]. Gdy to wszystko składam z powrotem nie ma tam już faz ani transjentów [mało słyszalny wybuch energii na początku każdego dźwięku- A], żadnych szumów, nic. Tak więc wiem, że niczego nie zabieram, nie dodaję, to po prostu daje większy wpływ na proces miksowania. Mogę teraz de-miksować bębny, osobno mieć stopę, osobno werbel. Aby to zrozumieć właściwie to najprostszym sposobem na wyjaśnienie tego jest wyobrażenie sobie robienia ciasta. Dobrze, chcę teraz zrobić cisto, ale nie mam składników. Muszę tylko zrobić masło, ale chcę mąkę, mleko, cukier, jajka i chcę je wszystko porozdzielane, tak abym mógł zrobić z nich inne ciasto, inny tort. To jest technologia. To tak, jakby wziąć coś, co zostało już upieczone a następnie powyjmować z niego wszystkie składniki. To niesamowicie skomplikowane. Naprawdę nie wiem, jak to działa, ale wiem, że działa.
Wiem, że sztuczna inteligencja jest niesamowita, a jej praca wymaga ogromnej mocy komputera. Wiem,
że zespół dźwiękowców Petera Jacksona w Nowej Zelandii ma wyjątkowy talent i
można zrobić z nimi więcej niż mógłby ktokolwiek inny, naprawdę. Wyobraź sobie, że rozmawiasz w zatłoczonym pokoju, a ja wkładam Twój głos do komputera, a następnie słyszę Twój głos odizolowany i czysty. Zasadniczo to sztuczna inteligencja.
Zawartość wersji kolekcjonerskiej (5 CD) to:
CD1: Revolver (nowy miks stereo)
1: Taxman
2: Eleanor Rigby
3: I’m Only Sleeping
4: Love You To
5: Here, There And Everywhere
6: Yellow Submarine
7: She Said She Said
8: Good Day Sunshine
9: And Your Bird Can Sing
10: For No One
11: Doctor Robert
12: I Want To Tell You
13: Got To Get You Into My Life
14: Tomorrow Never Knows
CD2: Sessions One
1: Tomorrow Never Knows (Take 1)
2: Tomorrow Never Knows (Mono mix RM 11)
3: Got To Get You Into My Life (First version) – Take 5
4: Got To Get You Into My Life (Second version) – Unnumbered mix - mono
5: Got To Get You Into My Life (Second version) – Take 8
6: Love You To (Take 1) - mono
7: Love You To (Unnumbered rehearsal) - mono
8: Love You To (Take 7)
9: Paperback Writer (Takes 1 and 2) – Backing track – mono
10: Rain (Take 5 – Actual speed)
11: Rain (Take 5 – Slowed down for master tape)
12: Doctor Robert (Take 7)
13: And Your Bird Can Sing (First version) – Take 2
14: And Your Bird Can Sing (First version) – Take 2 (giggling)
CD3: Sessions Two
1: And Your Bird Can Sing (Second version) – Take 5
2: Taxman (Take 11)
3: I’m Only Sleeping (Rehearsal fragment) - mono
4: I’m Only Sleeping (Take 2) - mono
5: I’m Only Sleeping (Take 5) - mono
6: I’m Only Sleeping (Mono mix RM1)
7: Eleanor Rigby (Speech before Take 2)
8: Eleanor Rigby (Take 2)
9: For No One (Take 10) – Backing track
10: Yellow Submarine (Songwriting work tape – Part 1) - mono
11: Yellow Submarine (Songwriting work tape – Part 2) – mono
12: Yellow Submarine (Take 4 before sound effects)
13: Yellow Submarine (Highlighted sound effects)
14: I Want To Tell You (Speech and Take 4)
15: Here, There And Everywhere (Take 6)
16: She Said She Said (John’s demo) - mono
17: She Said She Said (Take 15) – Backing track rehearsal
CD4: Revolver (cały album z CD1 w wersji mono))
CD5: Revolver EP
1: Paperback Writer (New stereo mix)
2: Rain (New stereo mix)
3: Paperback Writer (Original mono mix remastered)
4: Rain (Original mono mix remastered)
Najnowszy clip do utworu "Tomorrow Never Knows" (take 1).
Historia The Beatles
History of THE BEATLES
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz