04. POP GO THE BEATLES

 
Śledzimy kolejne wydarzenia z szalonego roku 1963.

Wiemy, że 18 kwietnia Paul poznaje w czasie wystepu w Royal Albert Hall w Londynie Jane Asher. Występ transmituje na żywo BBC pod nazwą „'Swinging Soung '63”, którą prowadzi Jane z Tony Asplerem. Po koncercie na party Paul poznaje młodą (17 lat) ale już bardzo popularną w UK gwiazdkę telewizyjnych show i niebawem będą stanowić parę. 


Beatlesi wreszcie udają się na długo wyczekiwane wakacje.

28 kwietnia – John z  Brianem jada na urlop do Hiszpanii,, pozostała trójka na Wyspy Kanaryjskie (Santa Cruz). 

Wspólny, początkowo tajemniczy wspólny pobyt Johna i Briana obrósł legendą. Wiele razy John tłumaczył, że w czasie tego urlopu do niczego nie doszło (innym razem, w ostatnim swoim wywiadzie dla „Playboy'a”, powiedział, że jeżeli doszło to „nie do końca”). Wspominał, że lubił czasem żartować z Brianem, podczas np. pobytu na plaży obserwowali młodych chłopców i żartobliwie ich oceniali pod kątem urody i „jakby było z nimi Brianowi”. Paul komentując zawsze ten epizod, do dzisiaj utrzymuje, że nigdy ale to nigdy, nie zauważył u Johna jakichkolwiek skłonności homoseksualnych a przez wiele lat bycia razem, wspólnych noclegów, łazienek w hotelach, przebieralniach itd. miał okazję poznać gruntownie przyjaciela.

Nieznani (jeszcze) The Beatles na wakacjach. '63
RINGO: "W kwietniu 1963 roku Paul , George i ja wspólnie postanowiliśmy pojechać na wakacje, na Teneryfę. Rodzice Klausa Voormana mieli tam dom, nie było elektryczności, więc czuliśmy się jak artystyczna bohema. Po raz pierwszy byłem wtedy w miejscu, gdzie był czarny piasek. To były bardzo udane wakacje po ciężkim okresie ciągłego koncertowania. Paul ma stamtąd zdjęcia..." (była z nimi także Astrid - RK)

PAUL: "Pojechaliśmy tam i zostaliśmy jakiś czas ale martwliśmy się tym, że nikt nas na Kanarach nie znał. Pytaliśmy się ich: "znacie The Beatles? ", "nie, nie znamy... Brian w tym czasie jechał na wakacje do Hiszpanii i zaprosił na nie Johna. John był sprytnym ptaszkiem. Brian był gejem i John wyczuł interes, zrobienia na nim dużego wrażenia, gdyż Brian był wtedy szefem całej naszej grupy. John był takim facetem, który chciał pokazać Epsteinowi, kogo ma słuchać w grupie. John był tego typu liderem, choć nigdy się o tym nie mówiło."

  Poniże kilka zdjęć z tych wakacji, więcej na całym blogu.





JOHN: "Cyn miała urodzić dziecko a wakacje już były zaplanowane. Nie zamierzałem przerywać wakacji z powodu dziecka. Pomyślałem o tym, że jestem sukinsynem i pojechałem. Patrzyłem jak Brina podrywa chłopców i udawałem pedałka, to było bardzo zabawne...
Brian i John.
Najgorsze były plotki  w Liverpoolu. Po raz pierwszy trafiliśmy do gazety o zasięgu krajowym, gdy na ostatniej stronie "Daily Mirror" ukazała się informacja, że pobiłem Boba Wollera na 21 urodzinach Paula. To była pierwsza notatka z cyklu: 'Lennon atakuje'... Bob insynuował, że miałem romans z Brianem w Hiszpanii. Byłem przerażony, że pedał jaki we mnie siedzi, teraz się wścieknie. Po alkoholu dostałem palmy (no wiesz, kiedy chcesz pić z pustych kieliszków...)Bob ciągle powtarzał;"No, John, powiedz o Brianie, i tak wszystko wiemy'. uderzyłem go. Kiedy ma się 21 lat to chce się być mężczyzną. Gdyby ktoś teraz tak o mnie powiedział ('73) to miałbym to w dupie ale wtedy nieźle mu wpieprzyłem, tłukąc go dużym kijem. Po raz pierwszy wtedy pomyślałem: 'Mogę tego faceta zabić'... Później on mnie zaskarżył, zapłaciłem mu 200 funtów by to wyciszyć. To chyba moja ostatnia prawdziwa bójka ('67). Od tamtej pory - jeśli nie liczyć okazjonalnego bicia za młodu, kiedy byłem nieco walnięty, mojej kochanej żony (nie mogę powiedzieć, że skończyłem z przemocą, bo czasem dostaje palmy ), przestałem miewać takie akcje ('72)"
Każdy rodzaj garniturów zespołu stawał się obowiązkową częścią męskiej mody.


1 maja - Album „Please Please Me” - szósty tydzień w TOP 10 (Lista NME). Tego samego dnia Tony Barrow staje się agentem prasowym zespołu.

2 maja - „From Me To You – numerem 1 – najbardziej miarodajne zestawienie bo wg ilości sprzedaży płyt.
 

4 maja - album i singiel zespołu numerami 1 w Wielkiej Brytanii.

10 maja – George Harrison rekomenduje Dickowi Rowe z Decca Records zespół The Rolling Stones.
PAUL:"Nasza rywalizacja, ze Stonesami była wymysłem prasy. To było naturalne, że wyglądaliśmy na wywali, ale to w sumie George załatwił im kontrakt płytowy. Był na przyjęciu z Dickiem Rowe, facetem słynnym z tego, że w imieniu Decca odrzucił The Beatles"
11 maja – album numerem 1 wg ilości sprzedaży płyt a nie głosowań jak to ma miejsce w przypadku list czasopisma „New Musical Express” (UK Record Reatiler Chart).
 
25 maja – Wielka Czwórka – jak zaczęto nazywać zespół a więc bardzo wcześnie – nagrywa dla BBC na potrzeby programu „ 'Pop Go The Beatles' piosenki: From Me To You, Everybody's Trying To Be My Baby, You Really Got A Hold On Me, Misery, The Hippy Hippy Shake oraz Pop Go The Beatles. To pierwszy tego typu program. W każdy czwartek od godz. 17.00 do 17.30 , aż do 24 września '63, fani gromadzili się przed odbiornikami radiowymi by wysłuchać swoich ulubieńców. Beatlesi wykonywali swoje kompozycje ale też własne wersje innych standardów. Brak czasu, odpowiednich warunków technicznych powodował, że taśmy nie były poddawane żadnym zabiegom realizatorskim i piosenki charakteryzowały się skromną aranżacją i surowym brzmieniem, co oczywiście w żaden sposób nikomu nie przeszkadzało.


27 maja – w USA wychodzi singiel: „From Me To You/ Thank You Girl”.
29 maja – singiel Billy J. Kramera And The Dakotas z kompozycją spółki Lennon & McCartney: „Do You Want to Know A Secret” numerem 1 (NME).


"Do You Want To Know A Secret" - Billy J. Kramer & The Dakotas 
___________________________




1 czerwca – w studiu BBC w Paryżu, Beatlesi nagrywają materiał na kolejne wydanie 'Pop Go The Beatles'. W czasie tej sesji nagrywają znane swoje przeboje ale tylko raz utwór 'Youngblood', ponadto takie piosenki jak: Too Much Monkey Business, I Got To Find My Baby, A Short Of Rythm And Blues, Memphis Tennessee, Sure To Fall (In Love With You).
8 czerwca - album”Please Please Me” - piąty tydzień numerem 1

"Youngblood" 
"Too Much Monkey Business" 
"Sure To Fall (In Love With You)" 

______________________________________________________
26 czerwca – album czternasty tydzień w TOP 10.

Ogromne listy od fanów i powstające jak grzyby po deszczu fan-cluby zespołu
12 lipca – wychodzą dwie EP-ki: „Twist And Shout” oraz „My Bonnie”
13 lipca – po raz 10-ty numerem 1 pierwszy album zespołu.
17 lipca – Epstein podpisuje kontrakt na styczniowy występ zespołu w paryskiej Olimpii.
18 lipca – pierwsza sesja piosenek na drugi album zespołu: „With The Beatles”. Epstein wspólnie z George Martinem ułożyli plan by co trzy miesiące wypuszczać nowy singiel, a co pół roku nowy album. Widząc ogromny potencjał twórczy drzemiący w chłopcach oraz fakt, że nawet covery w ich wykonaniu zyskiwały na jakości założyli, że takie przedsięwzięcie jest całkiem możliwe. W owym dniu mając już do dyspozycji cały sztab producencko-inżynieryjny studia EMI, studio bez określonego limitu czasowego, mogli bardziej skupić się na nagrywanym materiale i nagrane tego dnia piosenki brzmią fantastycznie w każdym podejściu: `You Really Got A Hold On Me' (takes 1-11); `Money (That's What I Want)' (takes 1-7); `Devil In Her Heart' (takes 1-6); `Till There Was You' (takes 1-3).
22 lipca – w USA wychodzi pierwszy album pod tytułem: „Introducing The Beatles' . Album zostanie omówiony dokładniej w zakładce albumy (dyskografia). Tutaj dodam, że zawartość albumu to 12 piosenek, z oryginalnego „Please Please Me” Amerykanie wycięli dwa utwory „Please Please Me” oraz „Ask Me Why”. Dodatkowo w rozpędzie osunęli wyliczanie Paula (1,2,3 ...4.....) w „I Saw Her Standing There”. Niezależnie od wszystkiego był to ważny fakt, na największym rynku muzycznym świata nieznany brytyjski zespół wydawał płytę, która w pierwszej odsłonie nie zrobi kariery ale jej czas jeszcze nastąpi.

Beatlesi non stop koncertują a beatlemania się rozkwita. 














 *Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz