Album: A HARD DAYS' NIGHT
Kompozycja: Lennon (100%) - McCartney
Nagrana: 16 kwietnia 1964
(Abbey Road, EMI)
Wydane:
0 lipca 1964 (UK: Parlophone
R5160), 13 lipca 1964 (US: Capitol 5222)
Długość:
2'29”
Podejść:
9
Producent: George
Martin
Inżynier: Geoff Emerick,
Norman Smith
Obsada:
John
Lennon: wokal prowadzący,
gitara rytmiczna (1964 Rickenbacker 325, Gibson J160E)
Paul McCartney: wokal prowadzący ,itara basowa (1961 Hofner 500/1)
George Harrison: solowa gitara (Rickenbacker "Fire-glo" 360-12)
Ringo Starr: perkusja (Ludwig), bongosy
Paul McCartney: wokal prowadzący ,itara basowa (1961 Hofner 500/1)
George Harrison: solowa gitara (Rickenbacker "Fire-glo" 360-12)
Ringo Starr: perkusja (Ludwig), bongosy
George
Martin:
pianino
Dostępne na:
A Hard Day's Night, (UK:
Parlophone PMC 1230, PCS 3058, Parlophone CDP7 46437 2, US: United Artists UAL
3366, UAS 6366, Capitol CLJ 46435)
The Beatles 1962-1966,
(UK: Apple PCSP 717, US: Apple SKBO 3403, Apple CDP 0777 7 97036 2 3)
The Beatles 1, (Apple CDP 7243 5 299702
2)
Anthology 1
Live At The BBC
Najwyższa pozycja : 1 (3
tygodnie w UK, 2 w USA)
RINGO: „Pracowaliśmy całymi dniami a
czasem zdarzało się, że i nocami. Któregoś razu, myśląc sobie o tym jaki to był
dzień, powiedziałem: 'It's been a hard day...' , rozejrzałem się w tym momencie
i spostrzegłem, że już jest ciemno więc dodałem : '...'s night'. I tak doszliśmy
do „Nocy po ciężkim dniu”.
John Lennon użył już tego zwrotu w swojej książce: 'In His Own Write', opublikowanej w marcu 1964 roku ale zawsze podkreślał, że jednak jego pomysłodawcą był jednak Ringo.
Piosenkę na potrzeby filmu napisał 15 kwietnia 1964 (inne źródła podają, że 13tego) John na odwrocie starej kartki urodzinowej dla Juliana. W owym czasie John był bardzo płodnym kompozytorem i czuł się odpowiedzialny, za dostarczanie piosenek na trzeci album zespołu. Choć cały tekst mniej to sam tytuł podsumowywał szalone w owym czasie tempo życia zespołu. Zmiana pokoi hotelowych, kolejne garderoby, sceny, koncerty i tak w znowu. Wspomnianą kartkę z tekstem piosenki można zobaczyć w Muzeum Brytyjskim w Londynie. Słowa sugerują, że John śpiewa w nim o swoim życiu osobistym. Mordercze tempo życia mogło rzeczywiście sprawiać, że John tęsknił za powrotem do domu do Cynthii, mogło też oddawać rzeczywiste odczucia wszystkich czterech.... John rzeczywiście też „kupował rzeczy żonie, dzięki którym czuła się „alright”. Lennonowie mieszkali w owym czasie w 27-pokojowej rezydencji w Kenwood.
Piosenkę na potrzeby filmu napisał 15 kwietnia 1964 (inne źródła podają, że 13tego) John na odwrocie starej kartki urodzinowej dla Juliana. W owym czasie John był bardzo płodnym kompozytorem i czuł się odpowiedzialny, za dostarczanie piosenek na trzeci album zespołu. Choć cały tekst mniej to sam tytuł podsumowywał szalone w owym czasie tempo życia zespołu. Zmiana pokoi hotelowych, kolejne garderoby, sceny, koncerty i tak w znowu. Wspomnianą kartkę z tekstem piosenki można zobaczyć w Muzeum Brytyjskim w Londynie. Słowa sugerują, że John śpiewa w nim o swoim życiu osobistym. Mordercze tempo życia mogło rzeczywiście sprawiać, że John tęsknił za powrotem do domu do Cynthii, mogło też oddawać rzeczywiste odczucia wszystkich czterech.... John rzeczywiście też „kupował rzeczy żonie, dzięki którym czuła się „alright”. Lennonowie mieszkali w owym czasie w 27-pokojowej rezydencji w Kenwood.
JOHN:”Jechałem samochodem do domu i Dick
Lester zasugerował mi tytuł 'A Hard Day's Night' z jednego z powiedzonek Ringa.
Użyłem go w swojej książce ale jest on autorstwa Ringa. Jeden z tzw. Ringoizmów.
Gdy on to mówi, to wcale nie jest śmieszne. Więc następnego dnia przyniosłem
gotową piosenkę. Była wtedy taka mała rywalizacja między mną i Paulem, kto
będzie miał stronę A, kto będzie miał hita”.
Paul wspomina wybranie tytułu filmu trochę
inaczej, ale także podkreśla, że to powiedzenie Ringa.
PAUL: „John powiedział : 'Napiszę to' i wrócił
następnego dnia z numerem. Myślę, że chyba nie miał całego tekstu więc mogłem mu
w środku trochę pomóc... Coś takiego zajmowało nam wtedy około 20
minut”.
Piosenka została zagrana producentowi filmu,
Walterowi Shensonowi. John i Paul wykonali ją z akustycznymi gitarami, tekst
utworu leżał przed nimi na stole.
WALTER SHENSON : „ John i Paul grali na
gitarach. Następnego dnia piosenka została już nagrana. Piosenka miała znakomite
tempo, aranżację. Ci faceci byli geniuszami”.
Piosenkę nagrano w 9-ciu podejściach, z czego 5 było kompletnych. Podkłady gitarowe i perkusję na grano na ścieżkę pierwszą czterościeżkowego magnetofonu, wokale na ścieżkę numer dwa. Ścieżka trzy to gitary akustyczne, bongosy na których grał Norman Smith, dodatkowe głosy Johna i Paula, ścieżka czwarta to pianino Martina i gitara Harrisona, plus dodatkowy bas. W czasie nagrywania obecni byli (prócz Martina, Emrcika i Smitha) reżyser filmu Richard lester oraz przyjaciółka zespołu Maureen Cleave (pomogła Johnowi na gorąco zmienić frazę tekstu z : 'but when I get home, I find my tiredness is through, and I feel alright' na 'I find the things that you do will make me feel alright'.
JOHN: „Jedynym powodem tego, że Paul
śpiewał w 'A Hard Day's Night' było to, że nie mogłem wyciągnąć frazy '..When
I'm Home....” Chcieliśmy innego soundu więc jego głos dodał trochę innej
harmonii”.
Maureen Cleave |
Obecność w owym dniu Dicka Lestera nie była przypadkowa. Reżyser wciąż obserwował, poznawał zespół, ale tego dnia był, bo potrzebował czegoś na otwarcie filmu. Gdy muzycy przedstawiali mu swoje propozycje Dick kazał przez Martina przekazać im, że potrzebuje czegoś bardziej filmowego.
MARTIN: "Wiedzieliśmy, że zarówno film jak i soundtrack LP
będzie się rozpoczynał ta piosenką, więc chcieliśmy szczególnie silnego i
efektownego wstępu. Ostra gitara na początek pasowała
znakomicie".
Początkowy akord piosenki jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych wstępów w historii muzyki, swoistą ikoną. Wielu artystów coverując ten utwór próbowało odtworzyć ten dźwięk al e nikomu się to nie udawało, także w wykonaniu Beatlesów na koncertach brzmiał on jakoś inaczej. Rozgryzł tą zagadkę angielski matematyk Danny Abriel używając transformacji Fouriera. Metoda ta i odpowiednie oprogramowanie pozwoliły mu rozbić akord na dźwięki o konkretnych częstotliwościach. Okazało się, że kilku z nich nie sposób zagrać na gitarze. Za kłopotliwe częstotliwości odpowiadał George Martin, producent grający w tym akordzie na pianinie. Tak więc gitara (12 strunowy Rickenbauer - grał Harrison) plus pianino plus mix.
Z zestawienia 50 najlepszych gitarowych piosenek zespołu:
Trwa
około trzech sekund, ale przedłużający się akord otwierający ten
klasyczny utwór Beatlemanii jest jednym z największych i najbardziej
rozpoznawalnych muzycznych momentów rock and rolla. Jasny i odważny jak
bijący dzwon, głośno ogłosił w 1964 roku nie tylko początek najnowszego
albumu Beatlesów, ale także świt transformacji kulturowej, która prawie
wszystko zawdzięczała wpływowi grupy.
Piosenka została napisana na zamówienie do pełnometrażowego debiutu
Beatlesów, "A Hard Day’s Night". Według George'a Martina:
Wiedzieliśmy, że otworzy on (piosenka) zarówno film, jak i ścieżkę
dźwiękową LP, więc chcieliśmy szczególnie mocnego i efektownego początku.
Gęsty klaster harmoniczny, który stworzył Martin i grupa, jest wynikiem
jednoczesnego brzmienia czterech instrumentów: Harrisona na jego
12-strunowym Rickenbackerze i Lennona na jego akustycznym Gibsonie
J-160E, obaj brzdąkają akord Fadd9 (z G na wysokim E); McCartney'a na
swoim basie Hofner 500/1, szarpiącego dźwięk D (prawdopodobnie na 12-tym
progu struny D); i Martina na fortepianie, grającego niskie dźwięki D i
G.
Powstały akord został technicznie opisany jako G7add9sus4, ale dla
milionów chętnych słuchaczy w 1964 roku był to po prostu dźwięk
elektryzującej nowej ery.
MARTIN: To był zupełny przypadek, że John uderzył wtedy w gitarę. Wiedzieliśmy, że to jest to, gdy go usłyszeliśmy.
GEOFF EMERICK: Nie miałem sesji z The Beatles
od około sześciu miesięcy i byłem pod ogromnym wrażeniem jak w tak krótkim
czasie szybko stali się profesjonalistami także pod kątem pracy w studiu. Nie
tylko gra ich stała się lepsza, mocniejsza ale całe ich zachowanie sugerowało,
że już weteranami sesji nagraniowych, wiedzieli już dokładnie czego chcą i jak
to uzyskać w jak najkrótszym czasie, działali jak dobrze naoliwiona
maszyna.
Sukces singla i filmu był olbrzymi. Kolejne pobite rekordy, ten sam singiel numerem 1 po obu stronach Atlantyku. Na stronie B amerykańskiego singla Capitol umieścił piosenkę „I Should Have Known Better”, także pochodzącą z filmu. Powody umieszczenia na drugiej stronie singla piosenki z filmu a nie nowej propozycji spółki Lennon & McCartney („Things We Said Today”) były prozaiczne, najlepiej wyrażone w piosence-coverze The Beatles - „Money (That's What I Want”). Powtórzona piosenka z filmu miała jeszcze bardziej promować film i tyle. W 1965 roku zespół zdobył nagrodę Grammy za „A Hard Day's Night' (kategoria: Best Performance Vocal Group). Beatlesi zdobyli tą nagrodę po raz pierwszy.
Ekipa filmowców kręcąca film, Beatlesi niestety poza kadrem. |
It's been a hard day's night
And I've been working like a dog
It's been a hard day's night
I should be sleeping like a log
But when I get home to you
I find the things that you do
Will make me feel alright.
You know I work all day
To get you money to buy you things
And it's worth it just to hear you say
You're going to give me ev'rything
So why on earth should I moan
'Cause when I get you alone
You know I feel ok
When I'm home ev'rything seems to be right
When I'm home feeling you holding me tight, tight, yeh
It's been a hard day's night
And I've been working like a dog
It's been a hard day's night
I should be sleeping like a log
But when I get home to you
I find the things that you do
Will make me feel alright.
Owww!
So why on earth should I moan
'cause when I get you alone
You know I feel ok
When I'm home ev'rything seems to be right
When I'm home feeling you holding me tight, tight, yeh
It's been a hard day's night
And I've been working like a dog
It's been a hard day's night
I should be sleeping like a log
But when I get home to you
I find the things that you do
Will make me feel alright.
You know I feel alright
You know I feel alright
And I've been working like a dog
It's been a hard day's night
I should be sleeping like a log
But when I get home to you
I find the things that you do
Will make me feel alright.
You know I work all day
To get you money to buy you things
And it's worth it just to hear you say
You're going to give me ev'rything
So why on earth should I moan
'Cause when I get you alone
You know I feel ok
When I'm home ev'rything seems to be right
When I'm home feeling you holding me tight, tight, yeh
It's been a hard day's night
And I've been working like a dog
It's been a hard day's night
I should be sleeping like a log
But when I get home to you
I find the things that you do
Will make me feel alright.
Owww!
So why on earth should I moan
'cause when I get you alone
You know I feel ok
When I'm home ev'rything seems to be right
When I'm home feeling you holding me tight, tight, yeh
It's been a hard day's night
And I've been working like a dog
It's been a hard day's night
I should be sleeping like a log
But when I get home to you
I find the things that you do
Will make me feel alright.
You know I feel alright
You know I feel alright
THINGS WE SAID TODAY
Nagrana: 2-3 czerwca1964
(Abbey Road, EMI)
Wydane:
0 lipca 1964 (UK: Parlophone
R5160), 13 lipca 1964 (US: Capitol 5222)
Długość:
2'35”
Podejść:
3
Producent: George
Martin
Inżynier: Geoff Emerick,
Norman Smith
Obsada:
John
Lennon: gitara rytmiczna
( Gibson J160E)
Paul McCartney: wokal prowadzący, gitara basowa (1961 Hofner 500/1), akustyczna gitara, tamburyna
George Harrison: solowa gitara (Gretsch 6119 "Tennessean")
Ringo Starr: perkusja (Ludwig)
Paul McCartney: wokal prowadzący, gitara basowa (1961 Hofner 500/1), akustyczna gitara, tamburyna
George Harrison: solowa gitara (Gretsch 6119 "Tennessean")
Ringo Starr: perkusja (Ludwig)
Dostępne na:
A Hard Day's Night, (UK:
Parlophone PMC 1230, PCS 3058, Parlophone CDP7 46437 2, US: United Artists UAL
3366, UAS 6366, Capitol CLJ 46435)
Something New, (US: Capitol (S)T
2108, CDP 7243 8 66876 2 3)
Extracts From The Album A Hard Day's
Night (EP), (UK: Parlophone GEP 8924)
Piosenkę napisał na jachcie "Happy Days" Paul w czasie swoich wakacji w 1964. Razem z Jane wypoczywał nad Wyspach Dziewiczych (Virgin Islands). Towarzyszyli im Ringo z Maureen.
PAUL: "...Napisałem ją w kabinie pod
pokładem, na gitarze akustycznej. Odłączyłem się od imprezy na górnym pokładzie,
kiepsko się czułem, nie jestem najlepszym żeglarzem....Wszędzie czuć było smród
oleju, łódź się kołysała... Ma bardzo refleksyjny, nostalgiczny tekst o tym jak
w przyszłości pamiętamy rzeczy, które dzisiaj mówimy, to nasza projekcja siebie
na przyszłość... Ma bardzo interesujące akordy".
Piosenka ta jak i inne w podobnym stylu (plus tekst) nasuwają przypuszczenie, że już wtedy Paul pisząc ją czuł, że on i Jane odsuwali się od siebie, mimo,że zostaną ze sobą aż do 1968 roku a grudniu 1967 ogłoszą zaręczyny.
Piosenka dostała sie do archiwum piosenek wykonywanych na koncertach do końca 1964 roku. By osiągnąć oczekiwany rezultat zespołowi wystarczyły tylko trzy podejścia. W trzecim podejściu John grał na pianinie, ale nie znalazła się jego partia w ostatecznej wersji. "Things We Said Today" ukazała się w USA jako druga piosenka na wydanym 20 lipca albumie "Something New". Wykonanie jej na żywo ujrzało światło dzienne dopiero 4 maja 1977 roku, gdy w końcu Capitol uzyskał zgodę na wydanie średnio udanego koncertu zespołu w Hollywood Bowl ("The Beatles At The Hollywood Bowl").
Piosenka dostała sie do archiwum piosenek wykonywanych na koncertach do końca 1964 roku. By osiągnąć oczekiwany rezultat zespołowi wystarczyły tylko trzy podejścia. W trzecim podejściu John grał na pianinie, ale nie znalazła się jego partia w ostatecznej wersji. "Things We Said Today" ukazała się w USA jako druga piosenka na wydanym 20 lipca albumie "Something New". Wykonanie jej na żywo ujrzało światło dzienne dopiero 4 maja 1977 roku, gdy w końcu Capitol uzyskał zgodę na wydanie średnio udanego koncertu zespołu w Hollywood Bowl ("The Beatles At The Hollywood Bowl").
You say you will love me
If I have to go.
You'll be thinking of me,
Somehow I will know.
Someday when I'm lonely,
Wishing you weren't so far away,
Then I will remember
Things we said today.
You say you'll be mine, girl,
'Til the end of time.
These days such a kind girl
Seems so hard to find.
Someday when we're dreaming,
Deep in love, not a lot to say.
Then we will remember
Things we said today.
Me, I'm just the lucky kind.
Love to hear you say that love is love.
And, though we may be blind,
Love is here to stay. And that's enough
To make you mine, girl,
Be the only one.
Love me all the time, girl.
We'll go on and on.
Someday when we're dreaming,
Deep in love, not a lot to say.
Then we will remember
Things we said today.
Me, I'm just the lucky kind.
Love to hear you say that love is love.
And, though we may be blind,
Love is here to stay. And that's enough
To make you mine, girl,
Be the only one
Love me all the time, girl.
We'll go on and on.
Someday when we're dreaming,
Deep in love, not a lot to say.
Then we will remember
Things we said today.
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz