I'M LOOKING THROUGH YOU

Kompozycja: Lennon & McCartney (100%)
Napisana: listopad 1965
Nagrana: 24 paźdzerinika, 6, 10,11 listopada 1965 (Studio 2, Abbey Road)
Mix: 15 listopada 1965
Wydana: 3 grudnia 1965 (UK), 6 grudnia 1965 (USA)
Podejścia: 1
Długość: 2'24”
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith,Ken Scott

Obsada:
John: gitara akustyczna (Gibson J160E) ,
Paul: wokal (zdublowany), gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001s),gitara akustyczna (1964 Epiphone FT-79 "Texan")
George: gitara solowa (1965 Epiphone E230TD(V) Casino)
Ringo: perkusja (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Peral),organy (1965 Vox Continental Mk 1), tamburyna,

Dostępne:
Rubber Soul (UK: Parlophone PMC 1267; PCS 3075; US: Capitol (S)T 2442; Parlophone CDP 7 46440 2)

Kompozycja McCartney'a z albumu 'Rubber Soul', kolejna odnosząca się do związku muzyka z Jane Asher (You Won't See Me oraz We Can Work It Out – razem z 'I'm Looking Through You' stanowią tzw. trylogię Paula o swoim związku z aktorką - RK), kolejna napisana w rodzinnym domu Asherów przy Wimpole Street w Londynie. Kilka wspomnień Paula na ten temat.
PAUL: „Napisałem w tamtym pokoju sporo piosenek. 'I'm Looking Through You' napisałem o ile pamiętam, po którejś kłótni z Jane. Było dużo takich momentów... Czasem zdarzają się takie piosenki, w których spoglądasz na poprzednie relacje bardzo refleksyjnie lub … wnikliwie... Ta piosenka – jak pamiętam - była owocem mego rozczarowania wobec jej zobowiązań. Wyjeżdżała w owym czasie do teatru Old Vic w Bristolu bardzo często...
W piosence zawarłem własne wrażenia, że nasz związek nie jest taki na jaki wygląda. Chciałem je poprzez napisanie piosenki wyrzucić z siebie. Nie lubię trzymać urazy więc spróbowałem się pozbyć tego emocjonalnego bagażu...Pamiętam akurat, że ta jedna (piosenka) była właśnie o tym. 'I'm looking through you, and you're not there!' (Patrzę na wskroś w ciebie,ale ciebie tam nie ma)...
Moje całe życie bardzo długo koncentrowało się wokół życia kawalerskiego. Nie taktowałem kobiet jak większości ludzi. Miałem zawsze wokół siebie jakieś kobiety, nawet gdy miałem stałą dziewczynę. Moje życie było bardzo liberalne, nie normalne...Wiedziałem, że to bardzo egoistyczne. To spowodowało, że trochę o tym napisałem. Jane raz mnie opuściła i wyjechała grać do Bristolu. Powiedziałem sobie OK, w takim razie znajdę sobie kogoś innego. Ale to było wstrząsające być bez niej.
To całkowicie moja piosenka, nie przypominam sobie by John coś przy niej grzebał”.


JOHN: „To Paul”.
Omawiana piosenka jest unikalnym numerem The Beatles, ponieważ była przerabiana zanim ją nagrano, całkiem od podstaw aż dwukrotnie. McCartney spędził cały dzień 24 października w studiu próbując ją jako bardzo wolną, balladową wersję bez refrenu „Why, tell me why...” (wersję tą możemy usłyszeć na 'Anthology 2'). Potem jednak znowu zaczął pracę nad piosenką w znacznie szybszej wersji i z inną aranżacją. Poprzednią wersję wyrzucił do kosza, zdegustowany tym co usłyszał. W sumie nad piosenką Paula zespół pracował w sumie aż 18 godzin, znacznie dłużej nić nad innymi, by ostatecznie nagrać ją w 1 podejściu, do którego później dogrywano dodatkowy wokal Paula oraz efekty dźwiękowe Ringa.
Ciekawostką jest, że to jedyna piosenka, w której Ringo gra na organach. Od sesji 'Help', piosenki 'I'm Down' instrument ten był często używany w studiu jak i w czasie koncertów na żywo. Ringo gra tylko dwa akordy na końcu każdego wersu, powtarzane w czterech taktach, ale w wyniku miksu gitary George'a i organów Ringa,wydaje się, że nagranie ma cały czas oddzielną ścieżkę na tym instrumencie. W tej piosence po raz drugi na płycie Paul zaczął korzystać z innego basu, gitary Rickenbacker, wcześniej zagrał także na niej w 'Think For Yourself'. Przyznam się, że panują tutaj pewne różnice w źródłach. Przy obu piosenkach najczęściej podawany jest znowu słynny Hofner Paula, ale w większości opisów z 'I'm Looking Through You' jest już Rickenbacker. Uznajmy w danej chwili, że to jest mniej istotne, ale jeszcze wrócę do tego wątku. Ringo wystukuje tutaj rytm na kolanach, pudełku zapałek zbliżonym do mikrofonu , także klaszcząc.
Barry Tashian, gitarzysta solowy i wokalista The Remains, grupy, która była jednym z artystów otwierających koncerty The Beatles w 1966 wspomina swoją rozmowę z Ringiem w czasie trasy. Rozmawiali o muzyce, nagraniach. „Gdy spytałem Ringo o 'I'm Looking Through You' i słyszalne tam pacnięcia perkusyjne, nachylił się do mnie i udając, że przekazuje mi bardzo ważny sekret, powiedział, że po prostu grał palcami na pudełeczku od zapałek”.
George'a udział w nagraniu jest często poddawany w wątpliwość. Niektórzy uważają, że nie brał udziału w nagraniu piosenki albo, że tylko grał na tamburynie zamiast Ringa. Większość źródeł jednak wymienia go jako gitarzystę, który gra bardzo głęboko w tle i takiej wersji trzymajmy się tutaj na blogu. 



I'm looking through you, where did you go
I thought I knew you, what did I know
You don't look different, but you have changed
I'm looking through you, you're not the same
Your lips are moving, I cannot hear
Your voice is soothing, but the words aren't clear
You don't sound different, I've learned the game.
 

I'm looking through you, you're not the same
Why, tell me why, did you not treat me right?
Love has a nasty habit of disappearing overnight
You're thinking of me, the same old way
You were above me, but not today
The only difference is you're down there
I'm looking through you, and you're nowhere
Why, tell me why, did you not treat me right?
Love has a nasty habit of disappearing overnight
 

I'm looking through you, where did you go
I thought I knew you, what did I know
You don't look different, but you have changed
I'm looking through you, you're not the same
Yeah! Oh baby you changed!
Aah! I'm looking through you!
Yeah! I'm looking through you!
You've changed, you've changed, you've changed, you've changed, yes you've changed!
  


Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY THE BEATLES

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz