7. KWIECIEŃ - Koniec pracy nad "Sgt. Pepper's..."

Ostatni miesiąc pracy nad LP "Sgt.Pepper's Lonely Hearts Club Band"
1 kwietnia – studio,  nagrywanie drugiej części utworu tytułowego `Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band (Reprise)' (takes 1-9) - wyjątkowo w Studiu nr 1 zamiast tradycyjnie w „beatlesowskim” nr 2 – Abbey Road Studio EMI Londyn. Jedyna piosenka z albumu, która nie została poddana misom redukującym brzmienia. Cztery ścieżki nagrane oryginalnie, podstawowy skład instrumentów, wszyscy Beatlesi na „swoich tradycyjnych” instrumentach, plus dograne tamburyny i zdublowane chórki.
Niestety w 'Within You Without You' ni zagrali ani John, Paul czy Ringo


3 kwietnia – Paul wylatuje do Ameryki, do Los Angeles. Cel odwiedziny: 21 urodziny Jane Asher, przebywającej na trasie w USA z teatrem Old Vic Company ze sztuką „Romeo i Julia”. Towarzyszy mu Mal Evans. Paul ogląda sztukę Szekspira i występ swojej dziewczyny 6 kwietnia w Denver. W tym samym dniu George Harrison nagrywa kolejne podejścia do swojego jedynego utworu na płycie: Within You Without You. Tego dnia nagrywane są partie sitar oraz instrumentów smyczkowych, na których grają Erich Gruenberg, Alan Loveday, Julien Gaillard, Paul Scherman, Ralph Elman, David Wolfsthal, Jack Rothstein, Jack Greene, Reginald Kilbey, Allen Ford, Peter Beavan. Aranżacją partii klasycznych – wg sugestii Harrisona - zajął się nieodzowny Martin.

 
 6 - 7 kwietnia - prace studyjne – miksy utworu 'Good Morning Good Morning', 'With A Little Help From My Friends', `Being For The Benefit Of Mr Kite!' (miksy 1-8, od take 9); `Fixing A Hole' (miksy 1,od take 3); `Lucy In The Sky With Diamonds' (miks 1-5, od take 8).

8 kwietnia – John odwiedza JP Fallona (Coachworks) w Chertsey, Surrey w omówienia projektu przemalowania swego roll-royc'a w psychodeliczne kolory. Niebawem będzie on wyglądał tak ja na poniższej fotce, gdzie John pozuje z Julianem.



10 kwietnia - Paul w Los Angeles. Dzień obfituje w ciekawe wydarzenia. Najpierw Beatles z Malem Evansem odwiedza Johna i Michelle Phillips (z The Mamas And The Papas). Pod wieczór Paul zostawia swego przyjaciela, roadie-managera u Phillipsów, sam zaś odwiedza w studiu beach Boysów, pracujących na utworem 'Vegetables'. 

The Mamas And The Papas:  Michele i John Phillips na dole po prawej.
 

Beach Boys: Brian przodem, Al  w niebiesko białej bluzie

 
AL JARDINE: W noc przed wielką trasą, byłem w studiu, nagrywałem wokal gdy nagle – ku zaskoczeniu wszystkich – pojawił się Paul i dołączył do Briana przy konsoli w reżyserce. I, na krótko niestety, dwóch najbardziej wpływowych na świecie, muzycznych bliźniaków (Geminis) miało szansę pracować razem. Pamiętam jak musiałem długo czekać na kolejne podejścia. Brian gdzieś zagubił nagranie z sesji. Paul pochwalił mój śpiew, mówiąc z reżyserki: 'Dobra robota, Al'

Al Jardine i Brian Wilson



Paul wystąpił także na niewydanej wersji 'On Top Of Old Smokey'. Krótko przed północą wrócił do willi Phillipsów. Przywiózł tam ze sobą Briana Wilsona. Wszyscy muzycy robią wspólnie małe jam session. Wieczorem Paul i mal wracają do Anglii. Podobno w czasie lotu w głowie McCartney'a rodzi się pomysł na piosenkę 'Magical Mystery Tour'.
Nat Weiss
Ale o pobycie Paula w USA czytamy w jego biografii Petera Amesa Carlina:  Dwa tygodnie później, w drodze, której celem było odwiedzenie Jane w Ameryce (występującej tam w sztuce), Paul złożył wizytę w San Francisco, gdzie właśnie wybuchało Lato Miłości. Miał tam spotkać lokalnych hippisowskich muzyków i zorientować się, w jakim kierunku zmierza amerykańska muzyka. A co najważniejsze, pokazać im parę najnowszych kawałków. Nat Weiss (brytyjski prawnik i bliski przyjaciel Epsteina, zajmował się amerykańskimi interesami The Beatles - RK), który podróżował z Paulem, zadzwonił do miejscowego impresaria Billa Grahama, który zaaranżował spotkanie z muzykami Jefferson Airplane w hotelu. po krótkiej pogawędce Paul wyciągnął demo 'Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band' i puścił utwory kolegom muzykom. "Wyobraź sobie tylko Paula puszczającego te kawałki, jakby udzielał komunii - wspominał Weiss. - Patrzył na każdego, zastanawiając się, co powie po każdej kolejnej piosence. Był dosłownie zahipnotyzowany, tak strasznie chciał usłyszeć, jak bardzo im się jego nowa muzyka podoba.Ale przecież jest tylko kilka sposobów, by powiedzieć: 'Och, ale to świetne!". Muzycy Jefferson Airplane, wydawało się, byli pod wrażeniem. Jednak trudno było się spodziewać, by ich reakcja przygotowała Paula na to, co miało nastąpić, gdy na początku czerwca płyta została wydana.
W środku na górze wokalistka i liderka,Grace Slick.

12 kwietnia 1967 - Paul wraca do kraju z USA  (odwiedziny Jane)


19 kwietnia – w celu lepszego kontrolowania wszystkich aspektów biznesowych związanych z działalności zespołu, zostaje powołana do życia nowa spółka: The Beatles And Co, niejako kolejna, nowsza wersja poprzedniej Beatles Ltd. Wg. nowych, wewnętrznych ustaleń, podział wpływów w nowej firmie wyglądał następująco: każdy z Beatlesów otrzymał po 5%, nowa firma jako całość, (kontrolowana kolektywnie przez całą czwórkę,która w przyszłości przemieni się w Apple) otrzymała pozostałe 80%.
  **********************
20 kwietnia – praca w studiu. Finalny miks 2 części tytułowej piosenki. Nagrywanie m.in. 'Only A Northern Song' Harrisona, która nie znajdzie się na albumie. W tym dniu w studiu pojawiają się producenci filmu 'Yellow Submarine' (przypuszczalnie był wśród nich Al Brodax, główny producent filmu). Paul zauważa, że w czasie gdy ćwiczył swoją grę na trąbce (do 'Only A Northern Song'), widział ich smutne miny.

21 kwietnia - ostatnia sesja na album `Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band'. W tym dniu nagrywano tak zwany inner-groove, ostatnie dźwięki na płycie (zewnętrzny rowek winylu). Barry Miles opisuje to taki: 21 kwietnia wszyscy byli w studio, nagrać spiralę zamykającą album, około dwu-sekundową sekwencję dźwiękową, której nagranie zajęło im około 3 godzin. Beatlesi stali wokół mikrofonów, mruczeli, śpiewali urywki piosenek, udawali przeróżne, dziwaczne dźwięki a reszta z nas stała wokół nich. Mal zadbał by nikomu nie brakowało szkockiej i coli. Ringo odmawiał. Mówił, że jest naćpany, i,że zaraz się przewróci. Mało to nie zrobił, ale złapał go w porę Mal i zaniósł na fotel. W kontrolce na górze nikt tego nie zauważył. Taśma była zapętlona i wszystko się skończyło, nie bez kłótni między Johnem i operatorem taśmy.
Technicolor Dream 14 hrs

25 kwietnia – początek sesji do … 'Magical Mystery Tour'. Tego dnia zespół nagrywa tytułową piosenkę swego przyszłego, pierwszego telewizyjnego filmu. Zapada decyzja o włączeniu w nagranie sekcji instrumentów dętych. Wcześniej Paul gra dla zespołu na pianinie i uczy piosenki. Nagrana jest ścieżka rytmiczna.


26 - 27 kwietnia – drugi dzień pracy nad 'Magical Mystery Tour'.
 
Pink Floyd, po prawej Syd Barret, 14hrs Technicolor Dream

John Lennon i John Dunbar - 29.04.1967
29 kwietnia – w londyńskim Aleksandra Palace and Pavillion odbywa się spektakl – happening pod tytułem '14 Hour Technicolor Dream' undergroundowej gazety „International Times”. 
Głównym artystą  tego czternasto-godzinnego eventu jest grupa Pink Floyd, poza nimi występuje grupa przeróżnych artystów - śpiewaków, poetów, także coraz bardziej znanych,muzycznych zespołów : Soft Machine, Pretty Things, Arthur Brown, ale najważniejsze dla Johna,wśród nich także … Yoko Ono. John oglądał newsy o tej imprezie razem z Johnem Dunbarem w telewizji w swoim domu w Kenwood, brali LSD i nagle zdecydowali się pojechać do Londynu na show. Zadzwonił do swego kierowcy by odpalał już rolls-royce'a i niebawem byli już w drodze. Wg. wielu źródeł John oglądał wtedy występ Pink Floyd (lub nie), którzy wystąpili po raz ostatni w składzie z Sydem Barrettem.
Pink Floyd - 1967 (jeszcze bez Davida Gilmoura ale z Barettem (w środku)
JOHN: Pamiętam bardzo mgliście tamten dzień lub szczerze, nie pamiętam go za dobrze wcale. Zdaje się byłem na haju.


14 Hour Technicolour Dream


Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz