Ostatni miesiąc pracy nad LP "Sgt.Pepper's Lonely Hearts Club Band"
1 kwietnia – studio,
nagrywanie drugiej części utworu tytułowego `Sgt Pepper's Lonely Hearts
Club Band (Reprise)' (takes 1-9) - wyjątkowo w Studiu nr 1 zamiast
tradycyjnie w „beatlesowskim” nr 2 – Abbey Road Studio EMI
Londyn. Jedyna piosenka z albumu, która nie została poddana misom
redukującym brzmienia. Cztery ścieżki nagrane oryginalnie,
podstawowy skład instrumentów, wszyscy Beatlesi na „swoich
tradycyjnych” instrumentach, plus dograne tamburyny i zdublowane
chórki.
Niestety w 'Within You Without You' ni zagrali ani John, Paul czy Ringo |
3 kwietnia –
Paul wylatuje do Ameryki, do Los Angeles. Cel odwiedziny: 21
urodziny Jane Asher, przebywającej na trasie w USA z teatrem Old
Vic Company ze sztuką „Romeo i Julia”. Towarzyszy mu Mal Evans.
Paul ogląda sztukę Szekspira i występ swojej dziewczyny 6 kwietnia
w Denver. W tym samym dniu George Harrison nagrywa kolejne podejścia
do swojego jedynego utworu na płycie: Within You Without You.
Tego dnia nagrywane są partie sitar oraz instrumentów smyczkowych,
na których grają Erich Gruenberg, Alan Loveday, Julien Gaillard,
Paul Scherman, Ralph Elman, David Wolfsthal, Jack Rothstein, Jack
Greene, Reginald Kilbey, Allen Ford, Peter Beavan. Aranżacją partii
klasycznych – wg sugestii Harrisona - zajął się nieodzowny
Martin.
6 - 7 kwietnia -
prace studyjne – miksy utworu 'Good Morning Good Morning', 'With A
Little Help From My Friends', `Being For The Benefit Of Mr Kite!'
(miksy 1-8, od take 9); `Fixing A Hole' (miksy 1,od take 3); `Lucy
In The Sky With Diamonds' (miks 1-5, od take 8).
8 kwietnia –
John odwiedza JP Fallona (Coachworks) w Chertsey, Surrey w omówienia
projektu przemalowania swego roll-royc'a w psychodeliczne kolory. Niebawem będzie on wyglądał tak ja na poniższej fotce, gdzie John pozuje z Julianem.
10 kwietnia -
Paul w Los Angeles. Dzień obfituje w ciekawe wydarzenia. Najpierw
Beatles z Malem Evansem odwiedza Johna i Michelle Phillips (z The
Mamas And The Papas). Pod wieczór Paul zostawia swego przyjaciela,
roadie-managera u Phillipsów, sam zaś odwiedza w studiu beach
Boysów, pracujących na utworem 'Vegetables'.
Beach Boys: Brian przodem, Al w niebiesko białej bluzie |
AL JARDINE: W noc przed wielką trasą, byłem w studiu, nagrywałem wokal gdy nagle – ku zaskoczeniu wszystkich – pojawił się Paul i dołączył do Briana przy konsoli w reżyserce. I, na krótko niestety, dwóch najbardziej wpływowych na świecie, muzycznych bliźniaków (Geminis) miało szansę pracować razem. Pamiętam jak musiałem długo czekać na kolejne podejścia. Brian gdzieś zagubił nagranie z sesji. Paul pochwalił mój śpiew, mówiąc z reżyserki: 'Dobra robota, Al'
Al Jardine i Brian Wilson |
Paul wystąpił także na niewydanej wersji 'On Top Of Old Smokey'. Krótko przed północą wrócił do willi Phillipsów. Przywiózł tam ze sobą Briana Wilsona. Wszyscy muzycy robią wspólnie małe jam session. Wieczorem Paul i mal wracają do Anglii. Podobno w czasie lotu w głowie McCartney'a rodzi się pomysł na piosenkę 'Magical Mystery Tour'.
Nat Weiss |
W środku na górze wokalistka i liderka,Grace Slick. |
12 kwietnia 1967 - Paul wraca do kraju z USA (odwiedziny Jane) |
19 kwietnia – w celu lepszego kontrolowania wszystkich aspektów biznesowych związanych z działalności zespołu, zostaje powołana do życia nowa spółka: The Beatles And Co, niejako kolejna, nowsza wersja poprzedniej Beatles Ltd. Wg. nowych, wewnętrznych ustaleń, podział wpływów w nowej firmie wyglądał następująco: każdy z Beatlesów otrzymał po 5%, nowa firma jako całość, (kontrolowana kolektywnie przez całą czwórkę,która w przyszłości przemieni się w Apple) otrzymała pozostałe 80%.
**********************
20 kwietnia – praca w
studiu. Finalny miks 2 części tytułowej piosenki. Nagrywanie m.in.
'Only A Northern Song' Harrisona, która nie znajdzie się na
albumie. W tym dniu w studiu pojawiają się producenci filmu 'Yellow
Submarine' (przypuszczalnie był wśród nich Al Brodax, główny
producent filmu). Paul zauważa, że w czasie gdy ćwiczył swoją
grę na trąbce (do 'Only A Northern Song'), widział ich smutne
miny.
21 kwietnia -
ostatnia sesja na album `Sgt Pepper's Lonely Hearts Club Band'. W tym
dniu nagrywano tak zwany inner-groove, ostatnie dźwięki na płycie
(zewnętrzny rowek winylu). Barry Miles opisuje to taki: 21
kwietnia wszyscy byli w studio, nagrać spiralę zamykającą album,
około dwu-sekundową sekwencję dźwiękową, której nagranie
zajęło im około 3 godzin. Beatlesi stali wokół mikrofonów,
mruczeli, śpiewali urywki piosenek, udawali przeróżne, dziwaczne
dźwięki a reszta z nas stała wokół nich. Mal zadbał by nikomu
nie brakowało szkockiej i coli. Ringo odmawiał. Mówił, że jest
naćpany, i,że zaraz się przewróci. Mało to nie zrobił, ale
złapał go w porę Mal i zaniósł na fotel. W kontrolce na górze
nikt tego nie zauważył. Taśma była zapętlona i wszystko się
skończyło, nie bez kłótni między Johnem i operatorem taśmy.
Technicolor Dream 14 hrs |
25
kwietnia – początek sesji do … 'Magical Mystery Tour'. Tego
dnia zespół nagrywa tytułową piosenkę swego przyszłego,
pierwszego telewizyjnego filmu. Zapada decyzja o włączeniu w
nagranie sekcji instrumentów dętych. Wcześniej Paul gra dla
zespołu na pianinie i uczy piosenki. Nagrana jest ścieżka
rytmiczna.
26
- 27 kwietnia – drugi dzień pracy nad 'Magical Mystery Tour'.
John Lennon i John Dunbar - 29.04.1967 |
29
kwietnia – w londyńskim
Aleksandra Palace and Pavillion odbywa się spektakl – happening
pod tytułem '14 Hour Technicolor Dream'
undergroundowej gazety „International Times”.
Głównym artystą tego czternasto-godzinnego eventu jest grupa Pink Floyd, poza nimi występuje grupa przeróżnych artystów - śpiewaków, poetów, także coraz bardziej znanych,muzycznych zespołów : Soft Machine, Pretty Things, Arthur Brown, ale najważniejsze dla Johna,wśród nich także … Yoko Ono. John oglądał newsy o tej imprezie razem z Johnem Dunbarem w telewizji w swoim domu w Kenwood, brali LSD i nagle zdecydowali się pojechać do Londynu na show. Zadzwonił do swego kierowcy by odpalał już rolls-royce'a i niebawem byli już w drodze. Wg. wielu źródeł John oglądał wtedy występ Pink Floyd (lub nie), którzy wystąpili po raz ostatni w składzie z Sydem Barrettem.
JOHN: Pamiętam bardzo mgliście tamten dzień lub szczerze, nie pamiętam go za dobrze wcale. Zdaje się byłem na haju.
14 Hour Technicolour Dream
Głównym artystą tego czternasto-godzinnego eventu jest grupa Pink Floyd, poza nimi występuje grupa przeróżnych artystów - śpiewaków, poetów, także coraz bardziej znanych,muzycznych zespołów : Soft Machine, Pretty Things, Arthur Brown, ale najważniejsze dla Johna,wśród nich także … Yoko Ono. John oglądał newsy o tej imprezie razem z Johnem Dunbarem w telewizji w swoim domu w Kenwood, brali LSD i nagle zdecydowali się pojechać do Londynu na show. Zadzwonił do swego kierowcy by odpalał już rolls-royce'a i niebawem byli już w drodze. Wg. wielu źródeł John oglądał wtedy występ Pink Floyd (lub nie), którzy wystąpili po raz ostatni w składzie z Sydem Barrettem.
Pink Floyd - 1967 (jeszcze bez Davida Gilmoura ale z Barettem (w środku) |
14 Hour Technicolour Dream
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz