Napisana: luty 1967
Nagrana: 17, 20, 28 luty, 29, 31 marca
1967
Miksowana: 31 marca 7 kwietnia
1967
Długość: 2'36”
Podejścia: 9
Producent: George
Martin
Inżynier
nagrania: Geoff Emerick,
Richard Lush
Wydana: 1 czerwca 1967 (UK), 2 czerwca 1967
(USA)
Obsada:
John: wokal, organy (Hammond
L-100), harmonijka (Hohner)
Paul: chórki, gitara basowa (1964
Rickenbacker 4001S),solowa gitara (1964 Fender Esquire),
George: harmonijka (Hohner),
marakasy
Ringo:
perkusja
(1964 Ludwig
Super Classic Black Oyster Pearl), harmonijka
(Hohner)
George Martin
- harmonium (Mannborg),organy
(Wurlitzer), fortepian (Hamburg Steinway Baby Grand),
dzwonki
Mal Evans , Neil
Aspinall - harmonijka
(Hohner),
Sgt. Pepper's Lonely Hearts
Club Band (UK: Parlophone PMC 7027, PCS
7027; Capitol (S)MAS 2653; Parlophone CDP 7 46442
2)Love
Antologia
2
Piosenka
napisana przez Johna w wyniku inspiracji plakatem reklamującym występ cyrku
Pablo Fanque's Circus Royal w 1843 roku, przybywającego do miasta Meadows w
Rochdale. John kupił go w antykwariacie w Sevenoaks, Kent w czasie kręcenia
filmu do piosenki 'Strawberry Fields Forever' w początkach 1967. Plakat, który
zawisnął w salonie Johna w jego domu w Weybridge (Kenwood), reklamował benefis
Pana Kite'a (Wiliam Kite, syn właściciela cyrku, Jamesa Kite'a) oraz wiele
innych atrakcji (patrz rysunek).
JOHN:
To była czysta poetycka praca, usiąść i napisać piosenkę. Musiałem ją
napisać, ponieważ czas naglił no i w przeciwnym razie nie byłoby mnie na
albumie. Więc musiałem trzasnąć kilka songów. Zrobiłem 'A Day In The Life', moja
część czy jak to nazwiemy, Mr. Kite czy coś takiego. Tamte dni to była paranoja,
nie mogłem się nigdzie ruszać...
Cała piosenka
wzięła się z wiktoriańskiego plakatu, które kupiłem w sklepie ze śmieciami. Jest
kosmicznie piękny. Plakat z festynu, który musiał się odbyć w ubiegłym stuleciu.
Wszystko w piosence jest z tego plakatu, z wyjątkiem konia Henry'ego.Teraz,
wszystkie te historie z koniem imieniem Henry wiązano by z heroiną. W tamtym
okresie nie widziałem heroiny na oczy. Tak więc wszystko jest z plakatu.
Piosenka czysta, klarowna, jak obraz z akwareli.
PAUL: Mr. Kite
to szalona piosenka, dziwna, o której sądziłem, że odświeży cały album. No i
oczywiście nigdy bym takiej nie napisał. Ale mam wspaniałe wspomnienia z nią
związane. Czasem czytam jak ludzie piszą: ”Jon napisał to i to”. A ja na to:
„Poczekajcie, czy to nie było tego popołudnia, które razem spędziliśmy, patrząc
na plakat ?”. Wisiał u niego ten plakat. Byłem wtedy u niego w domu i wpadliśmy
na pomysł z tekstem. Na plakacie było wprost 'Being for the Benefit of Mr Kite'
– wstawiliśmy te zdanie do tekstu i potem od razu 'there will be a show
tonight'... Potem było tam 'Henry the Horse dances the waltz', … 'The
Hendersons, Pablo Fanques, somersets...' Zastanowiliśmy się na znaczeniem
'somersets'. To musiało być dawny zwrot, lekko staroświecki, oznaczający
'somersaults' (salta). Piosenka pisała się sama. To było coś jak radosne kopanie
i odkrywanie węgla w kopalni.
GEORGE: John wpadł na pomysł numeru 'Mr Kite', gdy kręciliśmy coś w Seveoaks,w Kent. Mieliśmy przerwę na lunch i w drodze do restauracji zajrzeliśmy do antykwariatu.Rozglądaliśmy się, gdy John znalazł mały plakat, na którym właściwie był cały tekst do 'Mr Kite'a'.
John oczywiście pozmieniał wiele rzeczy z oryginalnej treści. Koń z Zanthusa został przemianowany na Henry'ego, zamiast oryginalnego Mr. Hendersona, to tytułowy Mr. Kite, który oferuje "challenge the world". Hendersonowie nie byli ‘late of Pablo Fanque’s Fair’,to był Kite, który był ‘late of Wells’s Circus.’ By lepiej się rymowało z ‘don’t be late,’ John przeniósł miejsce "akcji" z Rochdale do ‘Bishopsgate’.
Postacie wymienione na plakacie cyrkowym były prawdziwymi ludźmi ze swoimi autentycznymi historiami. Pablo Fanque był rzeczywiście prawdziwym, utalentowanym artystą cyrkowym, także właścicielem cyrku a jego prawdziwe nazwisko to William Darby. W tym samym czasie całą Europę aż po Rosję, przemierzali w różnych trupach cyrkowych Państwo Hendersonowie: John i jego żona Agnes.Wiliam Kite również istniał, występował z różnymi cyrkami, także u swojego ojca w jego “Kite’s Pavilion Circus”, przed występami w “Wells’s Circus” oraz “Pablo Fanque’s Circus Royal”, jak pokazuje plakat, na którym balansuje on na linie, głową w dół, grając na trąbce.
Piosenka w pierwotnym zamyśle, miała być trzecią na płycie, tuż za połączonymi piosenkami: tytułową i 'With A Litte Help...', zamiast 'Lucy', która wtedy była numerem 5, tuż za 'Fixing A Hole'. Aczkolwiek atmosfera piosenki pasowała do charakteru "koncertowo-wodewilowego" dwóch pierwszych piosenek, to zdecydowano się, że 'Lucy In The Sky With Diamond' jest mocniejszym numerem i musi się pojawić wcześniej. Ostatecznie 'Mr. Kite' zamykał pierwszą stronę albumu. John nie sprzeciwiał się temu zabiegowi, gdyż spodobał mu się fart, że Martin zauważył, że to właśnie 'Lucy' najszybciej może zostać zauważona na 1 stronie albumu. Co do tego, że zamyka go arcydzieło w postaci 'A Day In The Life', nikt nie miał wątpliwości.
Nagrywanie było wspólnym, zespołowym popisem wszystkich Beatlesów. Nagrywano ją na kilku sesjach. W finalnej wersji George Harrison nie grał na gitarze a wspomagał Johna na basowej harmonijce. Także obaj roadies: Neil i Mal, także Ringo dmuchali w swoje harmonijki. Na gitarze zagrał Paul i to był debiut jego nowej elektrycznej gitary, Fendera Esquire. Gitarę możemy usłyszeć w ścianie dźwiękowej w drugiej części utworu. Cały proces nagrywania, zmiany instrumentarium, spowalniania i przyspieszania dźwięku \, nakładania, dublowania jest starannie opisany choćby u Marca Lewisohna. Postanowiłem poprzestać - by nie zanudzać a także, by nie robić specjalnego wyjątku w tym utworze - tylko na takim wzmiankowym opisie. Pisałem już wielokrotnie na blogu, że w przypadku The Beatles, mamy w prawie 100% udokumentowaną bibliotekę: kto, gdzie, kiedy, na czym, jak, dlaczego. Nie zmienia to faktu oczywiście, że nadal pojawiają się nowe fakty, nowe informacje, niektóre nie zawsze prawdziwe ale zawsze zauważone.
W okresie 2004 -2006 do studia wkroczyli George Martin, ze swoim synem Gilem, by ponownie pracować nad piosenkami The Beatles, na potrzeby projektu 'Love' (czytaj tutaj) Cirque du Soleil. Ponownie zmiksowano 'Mr Kite' ale utwór zmiksowano z efektami dźwiękowymi z 'Good Morning, Good Morning', końcowym śmiechem z 'Within You Without You' oraz innymi fragmentami z 'She's So Heavy' oraz 'Heleter Skelter'. Piosenka na nowo zyskała magię.
W swoim ostatnim tournee 'Out There' Paul wykonał tą piosenkę na żywo. I ja tam byłem... Really!
For the benefit of Mr. Kite
There will be a show tonight on trampoline
The Hendersons will all be there
Late of Pablo Fanque's Fair, what a scene
Over men and horses hoops and garters
Lastly through a hogshead of real fire!
In this way Mr. K. will challenge the world!
The celebrated Mr. K.
Performs his feat on Saturday at Bishopsgate
The Hendersons will dance and sing
As Mr. Kite flies through the ring don't be late
Messrs. K. and H. assure the public
Their production will be second to none
And of course Henry The Horse dances the waltz-!
(Circus organ music) The band begins at ten to six
When Mr. K. performs his tricks without a sound
And Mr. H. will demonstrate
Ten sommersets he'll undertake on solid ground
Having been some days in preparation
A splendid time is guaranteed for all
And tonight Mr. Kite is topping the bill-.
BEING FOR THE BENEFIT OF MR. KITE
Wersja demo z Anthology.
Wersja z 'LOVE'
Paul McCartney - Benefit Of Mr. Kite - Warszawa 2013
GEORGE: John wpadł na pomysł numeru 'Mr Kite', gdy kręciliśmy coś w Seveoaks,w Kent. Mieliśmy przerwę na lunch i w drodze do restauracji zajrzeliśmy do antykwariatu.Rozglądaliśmy się, gdy John znalazł mały plakat, na którym właściwie był cały tekst do 'Mr Kite'a'.
Oryginalny tekst z plakatu to:
"Pablo
FANQUE’S CIRCUS ROYAL, TOWN MEADOWS, ROCHDALE. Grandest Night Of The
Season! AND POSITIVELY THE LAST NIGHT BUT THREE! BEING FOR THE BENEFIT
OF MR. KITE, (LATE OF WELLS’S CIRCUS) AND MR. J. HENDERSON, THE
CELEBRATED SOMERSET THROWER! WIRE DANCER, VAULTER, RIDER, etc. On
TUESDAY Evening, February 14th, 1843. Mssrs. KITE and HENDERSON, in
announcing the following Entertainments ensure the Public that this
Night's Production will be one of the most splendid ever produced in
this Town, having been some days in preparation. Mr. Kite will, for
this night only, introduce the CELEBRATED HORSE ZANTHUS! Well known to
be one of the best Broke Horses IN THE WORLD!!! Mr. HENDERSON will
undertake the arduous
Task of THROWING TWENTY-ONE SOMERSETS, ON THE SOLID GROUND. Mr. KITE
will appear, for the first time this season, On The Tight Rope, When Two
Gentlemen Amatuers of this Town will perform with him. Mr. HENDERSON
will, for the first time in Rochdale, introduce his extraordinary
TRAMPOLINE LEAPS AND SOMERSETS! Over Men & Horses, through Hoops,
over Garters and lastly through a Hogshead of REAL FIRE! In this branch
of the profession Mr. H challenges THE WORLD! For particulars see
Bills of the day.”
John oczywiście pozmieniał wiele rzeczy z oryginalnej treści. Koń z Zanthusa został przemianowany na Henry'ego, zamiast oryginalnego Mr. Hendersona, to tytułowy Mr. Kite, który oferuje "challenge the world". Hendersonowie nie byli ‘late of Pablo Fanque’s Fair’,to był Kite, który był ‘late of Wells’s Circus.’ By lepiej się rymowało z ‘don’t be late,’ John przeniósł miejsce "akcji" z Rochdale do ‘Bishopsgate’.
Pablo Fangue |
John z Pete Shottonem - w owym czasie niezastąpiony druh Beatlesa. |
Paul z nową gitarą. |
Nagrywanie było wspólnym, zespołowym popisem wszystkich Beatlesów. Nagrywano ją na kilku sesjach. W finalnej wersji George Harrison nie grał na gitarze a wspomagał Johna na basowej harmonijce. Także obaj roadies: Neil i Mal, także Ringo dmuchali w swoje harmonijki. Na gitarze zagrał Paul i to był debiut jego nowej elektrycznej gitary, Fendera Esquire. Gitarę możemy usłyszeć w ścianie dźwiękowej w drugiej części utworu. Cały proces nagrywania, zmiany instrumentarium, spowalniania i przyspieszania dźwięku \, nakładania, dublowania jest starannie opisany choćby u Marca Lewisohna. Postanowiłem poprzestać - by nie zanudzać a także, by nie robić specjalnego wyjątku w tym utworze - tylko na takim wzmiankowym opisie. Pisałem już wielokrotnie na blogu, że w przypadku The Beatles, mamy w prawie 100% udokumentowaną bibliotekę: kto, gdzie, kiedy, na czym, jak, dlaczego. Nie zmienia to faktu oczywiście, że nadal pojawiają się nowe fakty, nowe informacje, niektóre nie zawsze prawdziwe ale zawsze zauważone.
20 luty, zdjęcie Johna udającego się do studia, w tym dniu nagrywano 'Mr. Kite'a' |
W swoim ostatnim tournee 'Out There' Paul wykonał tą piosenkę na żywo. I ja tam byłem... Really!
For the benefit of Mr. Kite
There will be a show tonight on trampoline
The Hendersons will all be there
Late of Pablo Fanque's Fair, what a scene
Over men and horses hoops and garters
Lastly through a hogshead of real fire!
In this way Mr. K. will challenge the world!
The celebrated Mr. K.
Oryginalny teskt piosenki. |
The Hendersons will dance and sing
As Mr. Kite flies through the ring don't be late
Messrs. K. and H. assure the public
Their production will be second to none
And of course Henry The Horse dances the waltz-!
(Circus organ music) The band begins at ten to six
When Mr. K. performs his tricks without a sound
And Mr. H. will demonstrate
Ten sommersets he'll undertake on solid ground
Having been some days in preparation
A splendid time is guaranteed for all
And tonight Mr. Kite is topping the bill-.
BEING FOR THE BENEFIT OF MR. KITE
Wersja demo z Anthology.
Wersja z 'LOVE'
Paul McCartney - Benefit Of Mr. Kite - Warszawa 2013
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Piękna historia, którą warto byłoby dokładnie opublikować na ekranie...:) Do siebie mogę zaprosić na Najlepsze Listy Przebojów muzyki Pop/Rock/ Reggae i muzyki alternatywnej...:)
OdpowiedzUsuńDzięki, może zareklamujesz mnie na Fejsie : HistoriFabFour :)?
OdpowiedzUsuń