SGT.PEPPER: 08. WITHIN YOU WITHOUT YOU


Album: SGT.PEPPER'S LONELY HEARTS CLUB BAND
Roboczy tytuł: Unitled
Kompozycja: Harrison
Napisana: marzec 1967
Nagrana: 15,22 marca, 3,4 kwietnia 1967
Miksowana: 4 kwietnia 1967
Długość: 5'03”
Podejścia: 2
Producent: George Martin,
Inżynier nagrania: Geoff Emerick, Richard Lush,
Wydana: 1 czerwca 1967 (UK), 2 czerwca 1967 (USA)
 
Obsada:
GEORGE:wokal, gitara rytmiczna (1964 Gibson J-160E) , sitar, tambura
nieznani muzycy (hinduscy): dilruba, svarmandal, tabla, tambura
Neil Aspinall: tambura (!)
Erich Gruenberg, Alan Loveday, Julien Gaillard, Paul Scherman, Ralph Elman, David Wolfsthal, Jack Rothstein, Jack Greene: skrzypce
Reginald Kilbey, Allen Ford, Peter Beavan:
wiolonczela

Dostępne na (CD):
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (UK: Parlophone PMC 7027, PCS 7027; Capitol (S)MAS 2653; Parlophone CDP 7 46442 2)
Love
Antologia 2
George Harrison - Indie 1966, poniżej również.

Po umieszczeniu aż trzech piosenek na poprzednim albumie ‘Revolver’ wydawało się, że nie będzie dla niego problemu z dostarczeniem nowych piosenek na kolejny album. Ale do pracy rwał się tylko, pełne weny twórczej, Paul. 

GEORGE: Pojechałem do Indii we wrześniu, 1966. To, stawało się już teraz bardzo trudne, ponieważ nie umiałem znowu w to wejść... Wróciłem z Indii, ale moje serce nadal tam zostało. Po tym wszystkim co się wydarzyło w 1966, wszystko zaczęło się wydawać ciężką harówką. To było jak praca, robienie czegoś, czego nie chciałem robić, w tym momencie straciłem zainteresowanie byciem “fab” (wspaniałym).
George i Ravi Shankar
W czasie dwóch i pół miesiąca nagrywania albumu, George zdołał wykrzesać z siebie tylko jeden utwór, ‘Only A Northern Song’, który został nagrany z entuzjastyczną pomocą Ringo i Paula,i ostatecznie uznany został jako zbyt słaby, odstający od innych piosenek składających się na album, o którym wszyscy już wiedzieli, że będzie w ich karierze przełomowym. Słowa były pełne ubolewania jak “it doesn’t really matter what chords I play, what words I say…’cause it’s only a Northern Song” i nie pasowały do ogólnej koncepcji albumu, może nie radosnej, ale nie tak nijakiej,pełnej rozżalenia, smutku, rozczarowania. ‘Northern Songs’ to nazwa firmy wydawniczej, publikującej nagrania The Beatles, wg. kontraktu także Harrisona, ale tekst piosenki bardziej odnosił sie do stanu umysłu George’a, który w tych dniach zwracał się bardziej w kierunku Wschodu niż odległej Północy.
GEORGE: ‘Zanim to wszystko poznał Zachód, podróż do Indii otworzyła przede mną nowe horyzonty. Wszedłem tam we wszystko, w muzykę, kulturę, świat zmysłów i zapachów. Oddaliłem się wtedy od grupy, i bardzo ciężko było mi znowu do tego wrócić, do sesji, nagrywania, komponowania. To było jak cofanie się... Każdy wokół uważał ‘Sgt. Peppera’ za rewolucyjną płytę – ale dla mnie ona nie sprawiała radości. Wyrosłem już z tych rzeczy.
Miesiąc póżniej George pojawił się z nową kompozycją: 'Within You Without You'
RINGO: To brylant, uwielbiam ją.
George i Klasu Voorman
GEORGE: 'Within You, Without You' napisałem po powrocie z Indii, gdzie spędziłem trochę czasu, zakochując się w tym kraju i jego muzyce. Przywiozłem stamtąd mnóstwo instrumentów. Napisałem ją w domu Klausa Voormanna w Hampstead, którejś nocy, tuż po kolacji. Piosenka pojawiła się gdy grałem na harmonium.Spędzałem sporo czasu z Ravim Shankarem, próbując nauczyć się jak siedzieć w czasie gry, jak trzymać sitar, jak grać. ‘Within You Withou You’ była piosenką, którą napisałem, bazując na kawałku Raviego, który on nagrał dla All-India Radio. To był bardzo długi kawałek – może ok. 30 lub 40 minut – i był skomponowany jako kilka różnych części, każdy z następującą w nim progresją. Napisałem jego mini wersję, używając podobnych dźwięków podobnych do tych, które odkryłem w jego kawałku. Nagrałem ją w trzech segmentach i połączyłem je później w całość.


Wersja zamieszczona na Antologii jest instrumentalną wersją utworu i najbardziej przypomina tą oryginalną, pod względem szybkości oraz użytego w niej klucza. John zawsze pochlebnie się wyrażał o wszystkich kompozycjach George’a, na temat tej piosenki powiedział tak: Jedna z najlepszych pieśni George’a. Jego umysł i muzyka są czyste. Ma to wrodzone i jego talent ujawnił się w tym numerze... To jak poskładał te wszystkie dźwięki razem są właśnie przejawem jego talentu.


15 marca - George przyjeżdża wieczorem do studia.


W czasie nagrywania piosenki z zespołu był tylko George. Wraz z Neilem grali na tamburach, gdy wszystkie inne partie instrumentalne wykonywali prawdziwi muzycy indyjscy, ale bez Raviego Shankara. Nagrywanie piosenki rozpoczęło sie 15 marca. Utwór, jak to bywało najczęściej w przypadku materiału muzycznego Harrisona nie miał tytułu, więc roboczo opisano go w dziennikach studia jako ‘Untitled’ (Bez tytułu).
 Pomimo tego, że George wyjaśniał, że piosenka została nagrana w trzech częściach i połączona w całość później, tego dnia nagrano ok. 6 minut i 25 sekund piosenki. Nie są znane nazwiska hinduskich muzyków. Wynajęto ich z Asian Music Circle w Finchley (północny Londyn). Grali oni na tablach, dilrubach oraz tamburach. Kolejne partie instrumentalne dograno 22 marca. Finalne nagranie odbyło się 3 kwietnia. Tego dnia George Martin zamówił do studia zawodowych muzyków, którzy zagrali na skrzypcach i wiolonczelach wg. partytury napisanej przez Martina, oczywiście zgodnej z sugestiami i podpowiedziami Harrisona. Wieczorem tego samego dnia Autor piosenki dograł swoje partie: wokal, grę na sitarze oraz gitarze akustycznej.
Wkład pozostałych Beatlesów w piosenkę ? Geoff Emerick wspomina w swojej książce ‘Here, There, And Everywhere’, że Paul bardzo entuzjastycznie podchodził to wszystkich ‘nowości’ jakie chcieli wprowadzić koledzy, kupił nawet dla siebie sitar. John nagraniem George’a był wyraźnie znudzony, w czasie sesji chodził po studiu bez celu, nie bardzo wiedząc co może zrobić. 

JOHN: George zrobił świetny hinduski numer. Kiedyś wpadliśmy do studia a tam grało 400 hindusów, no i zrobił się z tego- jak to mawiają - przyjemny wieczór. 
Emerick wspomina: Ponieważ piosenka była niezwykle długa, zauważyłem w czasie jej nagrywania kilka wymian spojrzeń pomiędzy Johnem i Paulem, i jestem pewien, że mieli wtedy trochę wątpliwości co do niej. ‘To bardzo miły utwór’ mówili, ale jestem przekonany, że w głębi myśleli co innego. ”To fajnie brzmi ale czy to jest muzyka The Beatles?”. Myślę, że przystali na ten utwór w imię jedności zespołu.

GEORGE MARTIN: Wszyscy wiedzieliśmy, że George lubi hinduską muzykę.Panował też rodzaj pewnej tolerancji, ale tą piosenkę powitaliśmy z zadowoleniem, ponieważ lubiliśmy jej brzmienie. Nawet kadzidełka były OK, zakrywały zapach potu.
 
The Beatles - wcześniej, 1966
O ile melodia songu - jak wspominał Harrison – to mniej lub bardziej luźna baza muzyczna oparta na muzyce Raviego Shankara, to tekst jest prawie dosłowną relacją rozmowy (rozmów) jaką prowadzili ze sobą George oraz Klaus Voorman, obaj na haju pod wpływem LSD. Tekst więc to swobodne – LSD - rozważania na tematy śmierci, mistycyzmu. Każda ze zwrotek rozpoczyna się od słów “We were talking...” (Rozmawialiśmy...) George uderza w dość patetyczną nutę, w tekście pojawia się i prawda i fałsz, miłość i dusza, a my wszyscy pośród tego, tacy mali, zagubieni i zupełnie nieważni. Ponieważ życie i tak potoczy się dalej,  z tobą lub bez ciebie (within you or without you), więc jedyne co nam pozostaje to się z tym pogodzić.

Stevenowi Stillsowi (z Crosby, Stills, Nash, z czasem "&" choć niedługo, Young) tak się spodobał tekst utworu, że kazał go sobie wyrzeźbić w kamieniu i ustawił sobie ten swoisty postument w ogrodzie swojej posiadłości.
  Fragment tekstu 'without you -  bez ciebie' (wszystkie teksty znalazły się na okładce albumu) akurat znalazł się w tym miejscu, gdzie znajdował się odwrócony plecami Paul, co oczywiście stało się kolejnym argumentem w teorii 'Paul Is Dead' (Paul nie żyje).

George i Ravi Shankar
________________________________________________________________
Przyjaciele na całe życie: Ravi i Beatle George

We were talking - about the space between us all
And the people - who hide themselves behind a wall of illusion.
Never glimpse the truth - then it's far too late -
When they pass away.


We were talking - about the love we all could share -
When we find it to try our best to hold it there -
With our love, with our love - we could save the world -
If they only knew.









Try to realize it's all within yourself no -
one else can make you change,
And to see you're really only very small,
and life flows on within you and without you.

We were talking - about the love that's gone so cold
And the people, who gain the world and lose their soul -
They don't know - they can't see -
Are you one of them?

When you've seen beyond yourself - then you
may find, peace of mind is waiting there -
And the time will come when you see
we're all one, and life flows on

within you and without you. 

 



Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.


4 komentarze:

  1. Z ciekawością czytam Twoje opracowania. Bardzo fajnie, że przytaczasz cytaty. Co kto myślał o danym utworze jest interesujące i daje pełny obraz powstawania piosenki oraz nieco przybliża każdego Beatlesa osobno.

    Dzięki i powodzenia w dalszej pracy :)
    Justyna

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak Justynko, to blog specjalny, z mnóstwem detali itd, w przypadku Fab 4 - chcemy wszystko o nich wiedzieć!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dotarłem do końca utworów The Beatles i .... jakaś pustka. Chciałoby się jeszcze a to już koniec. Imponująca wiedza, czytałem to z wypiekami na twarzy a momentami śmiałem się w głos po przeczytaniu niektórych zabawnych fragmentów. A kiedy trafiłem na link z występem Paula wraz z U2 oraz czwórką dęciaków w strojach Beatlesów z Sgt. Peppera, miałem ciary. Do tej pory mam.
    Dzięki!!!

    OdpowiedzUsuń
  4. Hej, dzięki za wpis, żadna pustka, stopniowo, niebawem kończę album Sierżanta i jeszcze kilkadziesiąt piosenek do omówienia, ale na spokojnie, chronologia, czytaj historię, czytaj inne pozycje w głównym menu:) , zanurz sie w "new" czy 'double fantasy" i śledź blog :)

    OdpowiedzUsuń