
Album: SGT.PEPPER'S LONELY HEARTS CLUB BAND
Roboczy tytuł:
Unitled
Kompozycja: Harrison
Napisana: marzec 1967
Nagrana: 15,22 marca, 3,4 kwietnia
1967
Miksowana: 4 kwietnia
1967
Długość: 5'03”
Podejścia: 2
Producent: George
Martin,
Inżynier
nagrania: Geoff Emerick, Richard
Lush,
Wydana: 1 czerwca 1967 (UK), 2 czerwca 1967
(USA)
Obsada:
GEORGE:wokal, gitara rytmiczna
(1964 Gibson J-160E) ,
sitar, tambura
nieznani muzycy
(hinduscy): dilruba, svarmandal, tabla, tambura
Erich Gruenberg, Alan
Loveday, Julien Gaillard, Paul Scherman, Ralph Elman, David Wolfsthal, Jack
Rothstein, Jack Greene: skrzypce
Reginald Kilbey, Allen Ford, Peter Beavan: wiolonczela
Reginald Kilbey, Allen Ford, Peter Beavan: wiolonczela
Dostępne na (CD):
Sgt. Pepper's Lonely Hearts
Club Band (UK: Parlophone PMC 7027, PCS
7027; Capitol (S)MAS 2653; Parlophone CDP 7 46442
2)
Love
Love
Antologia
2
![]() |
George Harrison - Indie 1966, poniżej również. |
Po umieszczeniu aż trzech piosenek na poprzednim albumie ‘Revolver’
wydawało się, że nie będzie dla niego problemu z dostarczeniem nowych piosenek
na kolejny album. Ale do pracy rwał się tylko, pełne weny twórczej, Paul.
GEORGE: Pojechałem do Indii we wrześniu, 1966. To, stawało się już teraz
bardzo trudne, ponieważ nie umiałem znowu w to wejść... Wróciłem z Indii, ale
moje serce nadal tam zostało. Po tym wszystkim co się wydarzyło w 1966, wszystko
zaczęło się wydawać ciężką harówką. To było jak praca, robienie czegoś, czego
nie chciałem robić, w tym momencie straciłem zainteresowanie byciem “fab”
(wspaniałym).
![]() |
George i Ravi Shankar |

GEORGE: ‘Zanim to wszystko poznał Zachód, podróż do Indii otworzyła przede
mną nowe horyzonty. Wszedłem tam we wszystko, w muzykę, kulturę, świat zmysłów i
zapachów. Oddaliłem się wtedy od grupy, i bardzo ciężko było mi znowu do tego
wrócić, do sesji, nagrywania, komponowania. To było jak cofanie się... Każdy
wokół uważał ‘Sgt. Peppera’ za rewolucyjną płytę – ale dla mnie ona nie
sprawiała radości. Wyrosłem już z tych rzeczy.
Miesiąc póżniej George pojawił się z nową kompozycją: 'Within You Without You'
RINGO: To brylant, uwielbiam ją.
![]() |
George i Klasu Voorman |
Wersja zamieszczona na Antologii jest instrumentalną wersją utworu i
najbardziej przypomina tą oryginalną, pod względem szybkości oraz użytego w niej
klucza. John zawsze pochlebnie się wyrażał o wszystkich kompozycjach George’a,
na temat tej piosenki powiedział tak: Jedna z najlepszych pieśni George’a. Jego
umysł i muzyka są czyste. Ma to wrodzone i jego talent ujawnił się w tym
numerze... To jak poskładał te wszystkie dźwięki razem są właśnie przejawem jego talentu.
![]() |
15 marca - George przyjeżdża wieczorem do studia. |
W czasie nagrywania piosenki z zespołu był tylko George. Wraz z Neilem
grali na tamburach, gdy wszystkie inne partie instrumentalne wykonywali
prawdziwi muzycy indyjscy, ale bez Raviego Shankara. Nagrywanie piosenki
rozpoczęło sie 15 marca. Utwór, jak to bywało najczęściej w przypadku materiału
muzycznego Harrisona nie miał tytułu, więc roboczo opisano go w dziennikach
studia jako ‘Untitled’ (Bez tytułu).

Wkład pozostałych Beatlesów w piosenkę ? Geoff Emerick wspomina w swojej
książce ‘Here, There, And Everywhere’, że Paul bardzo entuzjastycznie podchodził
to wszystkich ‘nowości’ jakie chcieli wprowadzić koledzy, kupił nawet dla siebie
sitar. John nagraniem George’a był wyraźnie znudzony, w czasie sesji chodził po
studiu bez celu, nie bardzo wiedząc co może zrobić.
JOHN: George zrobił świetny hinduski numer. Kiedyś wpadliśmy do studia a tam grało 400 hindusów, no i zrobił się z tego- jak to mawiają - przyjemny wieczór.
Emerick wspomina: Ponieważ piosenka była niezwykle długa, zauważyłem w czasie jej nagrywania kilka wymian spojrzeń pomiędzy Johnem i Paulem, i jestem pewien, że mieli wtedy trochę wątpliwości co do niej. ‘To bardzo miły utwór’ mówili, ale jestem przekonany, że w głębi myśleli co innego. ”To fajnie brzmi ale czy to jest muzyka The Beatles?”. Myślę, że przystali na ten utwór w imię jedności zespołu.
Emerick wspomina: Ponieważ piosenka była niezwykle długa, zauważyłem w czasie jej nagrywania kilka wymian spojrzeń pomiędzy Johnem i Paulem, i jestem pewien, że mieli wtedy trochę wątpliwości co do niej. ‘To bardzo miły utwór’ mówili, ale jestem przekonany, że w głębi myśleli co innego. ”To fajnie brzmi ale czy to jest muzyka The Beatles?”. Myślę, że przystali na ten utwór w imię jedności zespołu.
GEORGE MARTIN: Wszyscy wiedzieliśmy, że George lubi hinduską
muzykę.Panował też rodzaj pewnej tolerancji, ale tą piosenkę powitaliśmy z
zadowoleniem, ponieważ lubiliśmy jej brzmienie. Nawet kadzidełka były OK,
zakrywały zapach potu.
![]() |
The Beatles - wcześniej, 1966 |

Stevenowi Stillsowi (z Crosby, Stills, Nash, z czasem "&" choć niedługo, Young) tak się spodobał tekst utworu, że kazał go sobie wyrzeźbić w kamieniu i ustawił sobie ten swoisty postument w ogrodzie swojej posiadłości.
Fragment tekstu 'without you - bez ciebie' (wszystkie teksty znalazły się na okładce albumu) akurat znalazł się w tym miejscu, gdzie znajdował się odwrócony plecami Paul, co oczywiście stało się kolejnym argumentem w teorii 'Paul Is Dead' (Paul nie żyje).
![]() |
George i Ravi Shankar |
We were talking - about the space between us all
And the people - who hide themselves behind a wall of illusion.
Never glimpse the truth - then it's far too late -
When they pass away.
We were talking - about the love we all could share -
When we find it to try our best to hold it there -
With our love, with our love - we could save the world -
If they only knew.
Try to realize it's all within yourself no -
one else can make you change,
And to see you're really only very small,
and life flows on within you and without you.
We were talking - about the love that's gone so cold
And the people, who gain the world and lose their soul -
They don't know - they can't see -
Are you one of them?
When you've seen beyond yourself - then you
may find, peace of mind is waiting there -
And the time will come when you see
we're all one, and life flows on
within you and without you.
![]() |
Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Z ciekawością czytam Twoje opracowania. Bardzo fajnie, że przytaczasz cytaty. Co kto myślał o danym utworze jest interesujące i daje pełny obraz powstawania piosenki oraz nieco przybliża każdego Beatlesa osobno.
OdpowiedzUsuńDzięki i powodzenia w dalszej pracy :)
Justyna
Tak Justynko, to blog specjalny, z mnóstwem detali itd, w przypadku Fab 4 - chcemy wszystko o nich wiedzieć!
OdpowiedzUsuńDotarłem do końca utworów The Beatles i .... jakaś pustka. Chciałoby się jeszcze a to już koniec. Imponująca wiedza, czytałem to z wypiekami na twarzy a momentami śmiałem się w głos po przeczytaniu niektórych zabawnych fragmentów. A kiedy trafiłem na link z występem Paula wraz z U2 oraz czwórką dęciaków w strojach Beatlesów z Sgt. Peppera, miałem ciary. Do tej pory mam.
OdpowiedzUsuńDzięki!!!
Hej, dzięki za wpis, żadna pustka, stopniowo, niebawem kończę album Sierżanta i jeszcze kilkadziesiąt piosenek do omówienia, ale na spokojnie, chronologia, czytaj historię, czytaj inne pozycje w głównym menu:) , zanurz sie w "new" czy 'double fantasy" i śledź blog :)
OdpowiedzUsuń