Kompozycja:
Lennon &
McCartney
(100%)
Roboczy tytuł: 'Well Do It In The Road'
Napisana: ok.luty- marzec 1968
Nagrana: 9,10 października 1968 (Studio 2,3, Abbey Road Studios)
Miksowana: 16-17, 22 października 1968
Producent:Paul McCartney, George Martin,
Inżynier: Ken Townsend
Długość: 1:40
Podejścia: 6
Napisana: ok.luty- marzec 1968
Nagrana: 9,10 października 1968 (Studio 2,3, Abbey Road Studios)
Miksowana: 16-17, 22 października 1968
Producent:Paul McCartney, George Martin,
Inżynier: Ken Townsend
Długość: 1:40
Podejścia: 6
Obsada:
PAUL: wokal, gitara basowa, gitary elektryczna (Epiphone Casino) i akustyczna, fortepian, klaskanie
RINGO: perkusja (Ludwig), klaskanie
RINGO: perkusja (Ludwig), klaskanie
Dostępna na:
The Beatles
("The White Album"); UK: Apple
PMC 7067-8; US: Apple SWBO 101; Parlophone CDP 7 46443 2; CDP 7 46444
2)
Anthology
3
__________________________________
W tle świątynia w Rishikesh. |
Piosenka napisana w czasie pobytu zespołu w Indiach w Akademii Medytacji Transcendentalnej Maharishiego Guru. Obóz znajdował się w Rishikesh, w samym środku egzotycznej dżungli, u podnóża Himalajów, i jak wszyscy muzycy później wspominali, kontakt z żywą przyrodą był wprost niesamowity (patrz zdjęcie). John wkurzał się na podkradające wszystkim jedzenie małpy a Paul medytując w ashramie zauważył je jak kopulują na środku placu w samym sercu obozu. Zaskoczony prostotą i naturalnością obserwowanego wydarzenie, zdał sobie sprawę, że zwierzęta, w przeciwieństwie do ludzi, nie przejmują się wieloma rzeczami, które tak bardzo naprzykrzają się ich wyżej postawionym w drzewku życia kuzynom. Opisywana piosenka było zdaniem McCartney'a prymitywną i lekko ironiczną próbą wyrażenia tego, by sex stał się mniejszym tabu.
PAUL: Siedziałem sobie na płaskim dachy domku , medytowałem. No i zobaczyłem coś. Małpa (facet) wskoczył na małpkę (babkę). No i dał jej czasu jak to się mówi. Po dwóch, trzech sekundach rozejrzał się wokół z miną "To nie byłem ja". Popatrzył się na nas niewinnie, jakby nic się nie stało. Po chwili małpa zniknęła a mnie się wydało, że to był sen.
Pomyślałem sobie: Jakie to proste, akt prokreacji jest taki prosty... Pieprzona małpa wskoczyła, zrobiła co miała zrobić i tyle już ją widziano. Mamy z tym tyle problemów a zwierzęta wcale... Cóż, dlaczego tego nie robimy na drodze. Pieprzymy się, sramy. Odpowiedź jest prosta, jesteśmy bardziej cywilizowani.
Piosenka miała tylko zdać takie pytanie. Podobało mi się to, że to takie było... oburzające innych.
I Paul napisał o tym song. Warto
pamiętać, że 1968 rok to na całym świecie okres rodzących się śmiałych
zmian obyczajowych, wolnej miłości, dzieci-kwiatów, narkotyków i
hippisów. Beatlesom sporo opowiadał o tym co się zaczyna dziać w
Ameryce Mike Love z Beach Boysów, podobnie jak on uczestniczący w
'hinduskiej wiośnie The Beatles'.
JOHN (1980, wspominając sesje 'Białego
Albumu'): Paul wtedy nagrał zupełnie sam swój kawałek, w innym
pomieszczeniu studyjnym. Do takich sytuacji wtedy dochodziło. My
zjawiliśmy się w studiu ale on nagrał sam cały numer [‘Why
Don’t We Do It In The Road?’]. Grał na perkusji, fortepianie,
śpiewał. Zrobił tak, ponieważ chciał aby ta piosenka wyglądała
tak a nie inaczej ... ale nie mógł, może nie chciał jeszcze
rozłamu The Beatles. Naprawdę nie wiem co to było. Ale wiesz,
podobało mi się to nagranie. Ale my wszyscy byliśmy wtedy
dostępni, jestem tego pewien, choć nie mogę mówić za George'a, i
wiesz to zawsze boli, gdy ktoś się z czegoś wyłącza... wyłączył
nas, wiesz? Tak to wtedy bywało.
Podobnie o odczuciach Johna czytamy w biografii Paula pióra Petera Amesa Carlina:
... Jednak wtedy każdy z muzyków chadzał własnymi ścieżkami, a każdy twórca pracował nad własnymi kawałkami z minimalnym udziałem innych. O ironio, najbardziej zraniony poczuł się John, kiedy zorientował się, że Paul odciął go od współpracy, ponieważ podobały mu się nowe kawałki Paula, szczególnie minimalistyczny i ostry rock'n'rollowy 'Why Dont' We Do It In The Road', w tworzeniu którego chciał partycypować.
Podobnie o odczuciach Johna czytamy w biografii Paula pióra Petera Amesa Carlina:
... Jednak wtedy każdy z muzyków chadzał własnymi ścieżkami, a każdy twórca pracował nad własnymi kawałkami z minimalnym udziałem innych. O ironio, najbardziej zraniony poczuł się John, kiedy zorientował się, że Paul odciął go od współpracy, ponieważ podobały mu się nowe kawałki Paula, szczególnie minimalistyczny i ostry rock'n'rollowy 'Why Dont' We Do It In The Road', w tworzeniu którego chciał partycypować.
'Well Do It In The Road' ? Roboczy tytuł ? |
Ale czy naprawdę tak było ? 9 października to była data, kiedy prace nad nowym albumem zespołu musiały być zakończone. Wytwórnia naciskała, kończyły się terminy rezerwacji studia, mimo nieograniczonej władzy jaką mieli Beatlesi w EMI. W kolejce czekali inni wykonawcy. Tak więc 8 października Paul musiał finalizować swoje kompozycje. Zaprosił do studia obok tylko Kena i Ringa by nagrać swój numer, gdyż John i George pracowali nad innym utworem (The Continuing Story Of Bungalow Bill), w którego nagraniu wzięły udział także Yoko i Maureen Starkey. Tego samego dnia wieczorem Paul zdążył jednak zagrać na basie także w kompozycji George'a 'Long Long Long'.
Na drugi dzień Paul znowu sam uzupełnił jeszcze niektóre ścieżki nagraniowe.
PAUL: John pracował solo nad 'Revolution 9' i 'Julią'. Tak się stało po prostu, nie przez przypadek przecież. John i George byli wtedy zajęci czymś innym a ja i Ringo byliśmy wolni. Powiedziałem więc do Ringa: 'Chodźmy coś zrobić'... Tak czy inaczej, John zrobił to tak samo przy 'Revolution 9'. Odłączył się wtedy ode mnie, odizolował. Ale nikt tego tak nie nazwał. John był takim wspaniałym facetem a ja jestem skurwielem. Takie historie powtarzane są w kółko. Piosenka była bardziej w stylu Johna niż moim, dlatego miał taki żal do mnie o to, że nie nagraliśmy to wspólnie.
RINGO (komentując wydanie singla Beatlesów, 'The Ballad Of John And Yoko', którego nagrali tylko Paul i John, wydany w maju 1969): Nagrałem tylko z Paulem 'Why Don't We Do It In The Road', które także się ukazało pod szyldem The Beatles. Nie mieliśmy z tym problemu.
Piosenka została zmiksowana do wersji stereo w czasie dwóch ostatnich sesji z miksowaniem utworów na album 'The Beatles' 16 i 17 października 2015. Solowe wykonanie piosenki tylko przez Paula możemy usłyszeć na 3 płytce 'Anthology'.
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
No one will be watching us
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
No one will be watching us
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
No one will be watching us Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
People will be watching us
Why don't we do it in the road
Why don't we do it in the road
Hey do you think we could have done that better
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Fantastyczny numer! Rewelacyjny blog. Anonimowy:
OdpowiedzUsuń