Kompozycja: George Harrison
Napisana: prawdopodobnie marzec - maj 1967
Tytuł roboczy: Too Much
Nagrana: 25, 26, 31 maja 1967, 2 czerwca 1967 - DeLane Lea Music Recording Studio, 129 Kingsway Londyn
Miksowana: 12 października 1967 w DeLane Lea Music Recording Studio, 16-17 października 1968 w Abbey Road: 1968 (Studio Two)
Producent: George Martin Inżynier: Dave Siddle, Ken Scott
Długość: 6:23
Takes: 2
Wydana: 17 stycznia 1969 (UK), 13 stycznia 1969 (US)
Obsada:
GEORGE: wokal, gitara solowa (1965 Epiphone E230TD(V) Casino), organy (Hammond RT-3) , klaskanie w dłonie, instrumenty perkusyjne
JOHN: chórki, gitara rytmiczna (1965 Epiphone E230TD(V) Casino),, klaskanie w dłonie, instrumenty perkusyjne
PAUL: chórki, gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S),, klaskanie w dłonie, dzwoneczki
RINGO: perkusja (Ludwig), klaskanie w dłonie, instrumenty perkusyjne
David Mason (oraz trzej inni nieznani z nazwiska muzycy): trąbki
Paul Harvey: klarnet basowy
Dostępna na:
Yellow Submarine (UK: Apple PMC 7070, PCS 7070; US: Apple SW 153; Parlophone CDP 46445 2,
Yellow Submarine Sontrack (Capitol/Apple CDP 7243 5 21481 2 7 - wydany 13 września 1999)
W HISTORII THE BEATLES jesteśmy teraz chronologicznie w 1969 roku, przy pierwszych sesjach tzw. 'Get Back ' Let it Be Sessions' w styczniu 1969 roku. W styczniu zostanie wydany album 'Yellow Submarine' z piosenkami do tego animowanego filmu, jeszcze a 1967 roku. Dzisiaj pierwsza: "It's All Too Much" . Gdyby 'Sht. Pepper's' - podobnie jak 'The Beatles' - był podwójnym albumem, z pewnością znalazłaby się na nim ta piosenka.
Utwór George'a Harrisona jeszcze z 1967 roku napisany pod wpływem narkotyków i z myślą o swojej żonie Patti. Pierwsza część 1967 roku to intensywna praca zespołu nad albumem 'Sgt. Pepper's...', w który jak wiemy George specjalnie się nie angażował, eksplorujący od ponad roku fascynujący świat kultury Indii a zwłaszcza tamtejszej muzyki. Ale nie jest wykluczone, że 'It's All Too Much' mogło być przeznaczone także na ten album, ale odrzucili go Paul i John, choć nigdy George sam się do tego nie przyznał. Paul napisał już 'Magical Mystery Tour', zespół czekała także praca nad napisaniem piosenki na potrzeby programu satelitarnego 'Our World' (John napisał 'All You Need Is Love', Paul - 'All You Need Is Love'). George dopieszczał 'Only A Northern Song'. To miał być pewny numer dla 'Peppera'. Nim George wpadł na pomysł 'Too Much' (tak się nazywała pierwotnie piosenka), John zdążył napisać żartobliwą parodię Four Tops "You Know My Name (Look Up the Number)" oraz nowy numer "Baby You're a Rich Man", Paul pierwszą wersję "Your Mother Should Know". Beatlesi twórczo nie próżnowali, rok 1967 to szczytowy okres ich muzycznego rozwoju, choć tak naprawdę to trudno wskazać rok działalności grupy, kiedy ich geniusz nie błyszczał. Ostatecznie gdy 'It's All Too Much' nie załapało się na 'Biały Album' George mający serdecznie dość zespołowych sprzeczek, zgodził się by piosenkę wykorzystano w filmie "Yellow Submarine".
W każdym razie piosenka powstała w 1967 roku, roku LSD. Wszyscy czterej Beatlesi zgodnie zażywali narkotyki (Paul najpóźniej zaczął eksperymentować z LSD): trawkę, tabletki, inne używki. Ale LSD najbardziej ich zaciekawiło, wciągnęło.
JOHN (o LSD, wynalazku wojska): Chcieli ludzi kontrolować a dali im wolność.
Utwór George'a Harrisona jeszcze z 1967 roku napisany pod wpływem narkotyków i z myślą o swojej żonie Patti. Pierwsza część 1967 roku to intensywna praca zespołu nad albumem 'Sgt. Pepper's...', w który jak wiemy George specjalnie się nie angażował, eksplorujący od ponad roku fascynujący świat kultury Indii a zwłaszcza tamtejszej muzyki. Ale nie jest wykluczone, że 'It's All Too Much' mogło być przeznaczone także na ten album, ale odrzucili go Paul i John, choć nigdy George sam się do tego nie przyznał. Paul napisał już 'Magical Mystery Tour', zespół czekała także praca nad napisaniem piosenki na potrzeby programu satelitarnego 'Our World' (John napisał 'All You Need Is Love', Paul - 'All You Need Is Love'). George dopieszczał 'Only A Northern Song'. To miał być pewny numer dla 'Peppera'. Nim George wpadł na pomysł 'Too Much' (tak się nazywała pierwotnie piosenka), John zdążył napisać żartobliwą parodię Four Tops "You Know My Name (Look Up the Number)" oraz nowy numer "Baby You're a Rich Man", Paul pierwszą wersję "Your Mother Should Know". Beatlesi twórczo nie próżnowali, rok 1967 to szczytowy okres ich muzycznego rozwoju, choć tak naprawdę to trudno wskazać rok działalności grupy, kiedy ich geniusz nie błyszczał. Ostatecznie gdy 'It's All Too Much' nie załapało się na 'Biały Album' George mający serdecznie dość zespołowych sprzeczek, zgodził się by piosenkę wykorzystano w filmie "Yellow Submarine".
W każdym razie piosenka powstała w 1967 roku, roku LSD. Wszyscy czterej Beatlesi zgodnie zażywali narkotyki (Paul najpóźniej zaczął eksperymentować z LSD): trawkę, tabletki, inne używki. Ale LSD najbardziej ich zaciekawiło, wciągnęło.
JOHN (o LSD, wynalazku wojska): Chcieli ludzi kontrolować a dali im wolność.
GEORGE: 'It's All Too Much' zostało napisane w takiej trochę dziecięcej manierze opisania przeżyć, wrażeń które się pojawiały w czasie używania LSD, które zresztą później potwierdzały się w czasie medytacji.
Utwór utrzymany w konwencji psychodelii z bardzo dużym wpływem muzyki hinduskiej, pod której dużym wpływem był wtedy (zresztą zostało mu to do końca życia), oparty tylko na prostym akordzie G - zabarwiony także bardzo filozoficznym tekstem.W song Beatles wplótł wers "With your long blonde hair and your eyes of blue" pochodzący z przeboju zespołu The Merseys' 'Sorrow' z 1966 roku oraz grany przez trębaczy motyw barokowy pochodzący z XVIII-wiecznej (ok. 1700 roku) kompozycji 'Prince
of Denmark's March', znanej także jako 'Trumpet Voluntary' angielskiego kompozytora Jeremiaha Clarke'a. Niewykluczone, że pomysł wykorzystania tutaj takiego utworu był inspirowany podobnym pomysłem, jakim było wplecenie francuskiej 'Marsylianki' w intro 'All You Need Is Love' ?
GEORGE: Chciałem bardzo napisać rock and rollowy numer powiązany ściśle z psychodelią. Ponieważ tylko w czasie odlotów dostrzegasz te wszystkie rzeczy, bo potem nagle bęc i masz swój wieczorek z filiżanką herbaty. Mieliśmy gotowe zakończenie z wersem
'Your long blond hair and your eyes of blue' a w tamtym okresie mieliśmy do dyspozycji trębaczy więc wstawiliśmy tam trochę z "Prince of Denmark". John i Paul dołączyli we fragmencie 'your eyes of blue'.
Wersja utworu wykorzystana w ścieżce dźwiękowej filmu trwa trochę powyżej 6 minut. Na bootlegach zespołu można znaleźć wersję o ponad półtorej minuty dłuższą z wersem, który znalazł się tylko na filmie:
Nice to have the time
To take this opportunity
Time for me to look at you
And you to look at me.
To take this opportunity
Time for me to look at you
And you to look at me.
Do czasu nagrania rok później przebojowego 'Hey Jude', w chwili nagrania 'It's All Too Much' było najdłuższym nagraniem zespołu.
Nagrywanie piosenki rozpoczęto 25 maja 1967 w londyńskim studiu De Lane Lea Recordings (nagrywali w nim m.in Pink Floyd, The Rolling Stones), m.in. wszystkie ścieżki rytmiczne oraz partie na organach Hammonda oraz gitarze solowej George'a Harrisona. Warto tutaj zaznaczyć, że niektóre źródła sugerują, że na gitarze solowej George'a zagrał tym razem Paul. Obaj z Johnem wzięli na siebie ciężar gry na wszystkich gitarach, zostawiając młodszemu koledze komfort skupienia się przede wszystkim na wokalu. Nagrywanie kontynuowano 26 maja, kiedy to między dograno chórki i inne efekty dźwiękowe jak klaskanie w dłonie. John i Paul dołączyli bardzo luzacko w chórkach, śpiewając zwrot 'too much' zamieniając go w 'tuba', następnie w 'cuba'. Utwór zakończono 2 czerwca dodaniem ścieżek muzycznych granych przez wynajętych muzyków. Jednym z grających wtedy trębaczy był David Mason, który grał już trzech innych utworach The Beatles: Penny Lane, Magical Mystery Tour oraz All You Need Is Love. Sesja, koordynowana przez obecnego cały czas George'a przeciągała się do 2 w nocy. Mason podsumował: Myślę, że tak naprawdę nie miał pojęcia czego chciał.
Powód nagrywania w innym syudiu niż ich 'własne' Abbey Road Studio nie jest do końca jasny. Możliwe, że rezerwacje studia EMI uniemożliwiały to. Studio De Lane Rea to nie tylko nagrywający tam wspomniani Stonesi i Floydzi, to także Jimi Hendric, Yardbirds, to także pierwsze nagrane w nim demo grupy Freddiego Mercurego Queen.
It's all too much, it's all too much.
When I look into your eyes,
Your love is there for me.
And the more I go inside,
The more there is to see.
It's all too much for me to take
The love that's shining all around you.
Everywhere it's what you make
For us to take it's all too much.
Floating down the stream of time,
From life to life with me.
Makes no diff'rence where you are
Or where you'd like to be.
It's all too much for me to take
The love that's shining all around here.
All the world is birthday cake
So take a piece, but not too much.
Sell me on a silver sun,
Where I know that I'm free.
Show me that I'm ev'rywhere
And get me home for tea.
It's all too much for me to see
The love that's shining all around here.
The more I learn the less I know
And what I do is only work.
It's all too much for me to take
The love that's shining all around here.
Everywhere it's what you make
For us to take it's all too much,
It's too much, it's too much.
With your long blonde hair and your eyes of blue...
Too much, too much...
___________________
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY OF THE BEATLES
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz