Maj - Pod nieobecność Johna Yoko wynajmuje wróżącego z kart tarota Johna
Greena, aby po raz pierwszy posłuchać o swojej przyszłości. W prasie ukazują się zdawkowe informacje - wszyscy czterej ex-Beatlesi są wdzięcznym tematem dla mediów - że małżeństwo McCartneyów nie jest zbyt
zagorzałymi wegetarianami, jak to wszędzie obwieszczają. To oczywiście nieprawda. Pamiętajmy, że do dzisiaj Paul jest wegetarianinem i obrońcą praw zwierząt.
___
17 maja - John poświęca dwa dni na gościnny występ w radiu WFIL z Pensylwanii, w trakcie zbiórki funduszy dla Helping Hand Marathon. Johnowi wciąż towarzyszy May Pang. Dochodzą go tam słuchy, że Yoko skorzystała z usług wróżącego z kart tarota Johna Greena, aby po raz pierwszy posłuchać o swojej przyszłości. W tym czasie pewne źródła informują, że Paul i Linda nie są już zbyt zagorzałymi wegetarianami.
23 maja - George rozpoczyna działalność swej wytwórni fonograficznej Dark Horse Records, a także podpisuje w Paryżu ogólnoświatową umowę z A & M Records. pierwszym wydanym przez niego artystą jest Ravi Shankar, jednak to grupa Splinter okazuje się przynieść wytwórni jedyny sukces, oczywiście samego Harrisona, kiedy 'Costafine Town' dochodzi do 17 pozycji na listach przebojów w Wielkiej Brytanii oraz # 77 w USA.
Czerwiec - Na początku miesiąca, przed rozpoczęciem sesjo 'Walls And Bridges', John nagrywa wiele utworów w wersji demo, między innymi 'What You Got' (clip). Również w tym miesiącu w amerykańskich kinach pojawia się kontrowersyjny film z 1972 roku pt 'Oh Calcutta!', w którym w scenie napisanej przez Johna w 1969 roku występują wyłącznie nadzy aktorzy. Całość oparta jest na odnoszącej sukcesy produkcji teatralnej.
Paul McCartney staje się producentem wykonywanego przez zespół jego brata (Scaffold) utworu 'Liverpool Lou'. Na brytyjskich listach singiel dochodzi bardzo wysoko bo aż do pozycji numer 7. Magia nazwiska działa. Zespół młodszego McCartney'a występuje jako trio. Mike pod zmienionym nazwiskiek, McGear, poeta Roger McGough oraz John Corman - komik. Ich muzyka to komediowe skecze, śpiewane żarty połączone z poezją Rogera.
4 czerwca - W USA singiel Wings 'Band On The Run' otrzymuje od RIAA (Recording Industry Association of America) tytuł Złotej Płyty. W amerykańskim magazynie 'Rolling Stone' John Lennon stwierdza, że album 'Band On The Run' jego przyjaciela jest świetny.
8 czerwca - Dobra pass Paula trwa. Mimo, że jego wydawnictwa sygnowane są nazwą Wings, w mediach mówi się o płycie McCartney'a. Singiel 'Band On The Run' numerem 1 w Ameryce. Piosenka to gorący numer na całym świecie.
13 czerwca - Ciekawa historyjka. Po koncercie The Who w Madison Sguare Garden, Keith Moon oraz amerykański korespondent magazynu 'Melody Maker', Chris Charleswort, odwiedzają Johna i May w wynajętym przez parę apartamencie w Pierre Hotel. Keith, jak to bywa w jego zwyczaju, sugeruje by napili się czegoś głębszego, przypuszczając - jak się wkrótce okazuje błędnie - że John ma w zanadrzu barek wypchany alkoholem. John jednak dysponuje tylko jedną butelką drogiego, bardzo dobrego czerwonego wina, którą kiedyś otrzymał od Allena Kleina.
Dalszą część tej historii opowiada Chris: "John zdawał się nieco przestraszony faktem posiadania tej butelki i zaraz nam wyjaśnił, że jest obecnie w fazie procesu sądowego z Kleinem, który ma wszelkie powody by go otruć. Zasugerował też, że ktoś najpierw winien skosztować tego trunku. Powiedział: 'Keith, ty nie możesz spróbować, bo przecież jesteś perkusistą The Who i grasz jutro koncert, a my nie chcemy byś umierał. Ja jestem John Lennon, sławny Beatles i też nie mogę umrzeć. Jestem zakochany w May Pang, która jest obecnie ze mną i też nie chcę by umierała. Jedyną więc osobą, która nam pozostała jesteś ty, Chris... proszę bardzo!'. Butelka zostaje powoli otworzona, wino nalewa się do mojej szklanki, a kiedy go próbuję, to wszyscy gapią się na mnie. Do dnia dzisiejszego mogę powiedzieć, że było to najlepsze wino jakie kiedykolwiek miałem w ustach... tak bogate, pełne smaku, słowem doskonałe. Powiedziałem więc wszystkim: 'Jest absolutnie cudowne' i zaraz rozlano innym, a kiedy butelka była już pusta, Keith nie chciał nadużywać gościnności Johna i zaraz wyszliśmy'. Cała wizyta nie trwała dłużej niż godzinę".
14 czerwca - W trakcie prac związanych z planowaniem układu albumu 'Wall And Bridges' w nowojorskim Record Plant Studios, Al Coury, kalifornijski szef działu promocji wytwórni Capitol, informuje Johna, że odzyskał taśmy Phila Spectora z nagraniami albumu 'Rock'N'Roll', wręczając Spectorowi w imieniu Capitol czek na 90 000 dolarów.
Według doniesień z tego dnia album 'Band On The Run', poza tym że zajmuje pierwsze miejsce na amerykańskich listach przebojów, plasuje się również najwyżej w Australii, Norwegii i Szwecji, zdobywając w każdym z tych państw tytuły Złotej Płyty.
15 czerwca - Do Wings, na prośbę Paula, dołącza ponownie Jimmy McCulloch, który wcześniej grał z Paulem w Wings w 1972.
Jimmy McCulloch: 'Granie w Wings było spełnieniem wszystkich moich marzeń. Grałem tam przecież z samym McCartney'em... Z radością przyjąłem propozycję grania w Wings, choć był tam jeden problem. Jedno 'skrzydło'. Geoff Britton. Nie lubiłem go od samego początku.
28 czerwca - That's the friends are for. John dotrzymuje słowa. W trakcie przerwy swoich sesji do albumu Walls and Bridges, nagrywa wersję demo piosenki dla Ringo "Goodnight Vienna". John w bardzo ekspresyjnej wersji demo piosenki, przekazuje kumplowi kierunek, w którą stronę ma pójść piosenka. I Ringo oczywiście zastosuje się do porad przyjaciela. Uczyni ją piosenką tytułowa swego albumu oraz wyda także na singlu w listopadzie tego samego roku.
Porównajcie: wyżej John, niżej Ringo.
George z duetem Splinter w swojej posiadłości Friar Park |
23 maja - George rozpoczyna działalność swej wytwórni fonograficznej Dark Horse Records, a także podpisuje w Paryżu ogólnoświatową umowę z A & M Records. pierwszym wydanym przez niego artystą jest Ravi Shankar, jednak to grupa Splinter okazuje się przynieść wytwórni jedyny sukces, oczywiście samego Harrisona, kiedy 'Costafine Town' dochodzi do 17 pozycji na listach przebojów w Wielkiej Brytanii oraz # 77 w USA.
Czerwiec - Na początku miesiąca, przed rozpoczęciem sesjo 'Walls And Bridges', John nagrywa wiele utworów w wersji demo, między innymi 'What You Got' (clip). Również w tym miesiącu w amerykańskich kinach pojawia się kontrowersyjny film z 1972 roku pt 'Oh Calcutta!', w którym w scenie napisanej przez Johna w 1969 roku występują wyłącznie nadzy aktorzy. Całość oparta jest na odnoszącej sukcesy produkcji teatralnej.
Paul McCartney staje się producentem wykonywanego przez zespół jego brata (Scaffold) utworu 'Liverpool Lou'. Na brytyjskich listach singiel dochodzi bardzo wysoko bo aż do pozycji numer 7. Magia nazwiska działa. Zespół młodszego McCartney'a występuje jako trio. Mike pod zmienionym nazwiskiek, McGear, poeta Roger McGough oraz John Corman - komik. Ich muzyka to komediowe skecze, śpiewane żarty połączone z poezją Rogera.
Paul i Mike McCartney. |
4 czerwca - W USA singiel Wings 'Band On The Run' otrzymuje od RIAA (Recording Industry Association of America) tytuł Złotej Płyty. W amerykańskim magazynie 'Rolling Stone' John Lennon stwierdza, że album 'Band On The Run' jego przyjaciela jest świetny.
8 czerwca - Dobra pass Paula trwa. Mimo, że jego wydawnictwa sygnowane są nazwą Wings, w mediach mówi się o płycie McCartney'a. Singiel 'Band On The Run' numerem 1 w Ameryce. Piosenka to gorący numer na całym świecie.
13 czerwca - Ciekawa historyjka. Po koncercie The Who w Madison Sguare Garden, Keith Moon oraz amerykański korespondent magazynu 'Melody Maker', Chris Charleswort, odwiedzają Johna i May w wynajętym przez parę apartamencie w Pierre Hotel. Keith, jak to bywa w jego zwyczaju, sugeruje by napili się czegoś głębszego, przypuszczając - jak się wkrótce okazuje błędnie - że John ma w zanadrzu barek wypchany alkoholem. John jednak dysponuje tylko jedną butelką drogiego, bardzo dobrego czerwonego wina, którą kiedyś otrzymał od Allena Kleina.
Keith Moon (1946-1978) |
John i Al Coury. |
14 czerwca - W trakcie prac związanych z planowaniem układu albumu 'Wall And Bridges' w nowojorskim Record Plant Studios, Al Coury, kalifornijski szef działu promocji wytwórni Capitol, informuje Johna, że odzyskał taśmy Phila Spectora z nagraniami albumu 'Rock'N'Roll', wręczając Spectorowi w imieniu Capitol czek na 90 000 dolarów.
Według doniesień z tego dnia album 'Band On The Run', poza tym że zajmuje pierwsze miejsce na amerykańskich listach przebojów, plasuje się również najwyżej w Australii, Norwegii i Szwecji, zdobywając w każdym z tych państw tytuły Złotej Płyty.
15 czerwca - Do Wings, na prośbę Paula, dołącza ponownie Jimmy McCulloch, który wcześniej grał z Paulem w Wings w 1972.
Jimmy McCulloch: 'Granie w Wings było spełnieniem wszystkich moich marzeń. Grałem tam przecież z samym McCartney'em... Z radością przyjąłem propozycję grania w Wings, choć był tam jeden problem. Jedno 'skrzydło'. Geoff Britton. Nie lubiłem go od samego początku.
17 czerwca - John rozpoczyna w studiu Record Plant sesje do albumu 'Wall and Bridges'. Muzycy sesyjni biorący w sesjach udział to: gitarzysta Jesse Ed Davis, klawiszowiec Kenny Ascher, pianista Nicky Hopkin, gitarzysta Eddie Mottan, oraz perkusista Arthur Jenkins. Lista muzyków będzie się poszerzać. Na jednym z nagrań na perkusji zagra nawet 12 Julian Lennon, synek muzyka oraz Elton John, który bierze udział w nagraniu pierwszego utworu sesji, piosenki, która ukaże się na singlu i będzie wielkim hitem obu muzyków: "Whatever Gets You Through The Night" (clip wyżej). Elton gra na fortepianie oraz śpiewa z Johnem w chórkach. Kolejnymi nagraniami, nad którymi rozpoczęto prace w tym dniu to "Beef Jerky" oraz "Bless You".
Wieczorem tego samego dnia John otrzymuje od Ringo telefon z prośbą, by ten napisał dla niego jakąś piosenkę. John obiecuje, że tak zrobi (nagra demo 'Goodnight Vienna'). Zrobi to 28 czerwca i wyśle taśmę demo przyjacielowi z The Beatles.
W tym samym czasie Paul, Linda z całą rodziną oraz zespołem Wings wylatują z Londynu na ranczo w Nashville, użyczone od Curly'ego Putnama (autora przeboju Toma Jonesa, "The Green, Green Grass Of Home"). Podczas 7-tygodniowego pobytu nagrają w pobliskim studiu Sound Shop Studios utwory 'Junior's Farm' oraz 'Sally G'. oraz instrumentalny 'Walking in The Park With Eloise'. Ta ostatania to kompozycja ojca Paula, Jamesa, zostanie zaprezentowana a programie BBC Radio Four 30 stycznia 1982 roku. W czasie tego pobytu Paul zajmuje się także produkcją albumu Peggy Lee, "Let's Love". Linda kupuje dla Paula oryginalny kontrabas, na którym grano w trakcie sesji nagraniowych do piosenki Elvisa 'Heartbreak Hotel'.
Jimmy McCulloch: Przylecieliśmy do Nashville w stanie Tennessee 6 czerwca. Polecieliśmy tam, by poznać się lepiej poznać, prywatnie i nagrać trochę muzyki, bez tłumów fanów wokół studia. Nashville to naprawdę fajne miejsce, ludzie są tam tacy przyziemni, nie wspominając o kilku seksownych kobietach! Spędziliśmy kilka tygodni w Nashville, pracując nad nowymi materiałami i poznawaniem się. Między mną i Brittonem nie układało się od samego początku. . On jest dokładnie moim przeciwieństwem mnie. Podczas gdy ja jestem niski, mroczny i wybuchowy, on jest wysoki, blond i wygadany. Taki maminsynek. Ma także czarny pas karate i na próby przychodził w stroju od karate. Dziwny. Nie pije, nie ćpa, żadnych narkotyków, ale potrzebuje być w blasku reflektorów. Chociaż nie lubię go jako człowieka, jest dość przyzwoitym perkusistą. Koniec na tym... Nie mogliśmy dłużej zostać tam, gdyż miałem kłopoty z prawem. Kiedyś lekko pijany wcyhodziłem z miejscowego baru i lokalny gliniarz zaczął mi mówić jak bardzo nienawidzi Wings. Także to, że jego babcia gra lepiej na gitarze ode mnie. No i oberwał ode mnie tak, że wylądował w szpitalu. Nikt bezkarnie nie zaczepia Jimmy'ego McCullocha. Po powrocie do Wielkiej Brytanii usłyszeliśmy, że Wings się sypią. Nie wiem skąd się wzięły. Odpoczęliśmy kilka dni i wróciliśmy do studia by nagrywać 'Junior's Farm'.
Tak więc pojawiają się, w międzyczasie informacje (wspomniane wyżej przez McCullocha), o kłopotach personalnych Wings, z których wynika, że McCulloch oraz Britton mieli opuścić zespół. Inne źródła podają wprost, że Wings w starym składzie już nie istnieją. New Musical Express informuje, że również Denny Laine poróżnił się z McCartney'ami. Gdy w artykule reporter magazynu naciska przedstawiciela zespołu by zaprzeczył bądź potwierdził fakt rozpadu Wings , słyszy następujące stwierdzenie: "Błędnym jest zdanie, że Wings są przeszłością, bo przecież Wings to Paul i Linda McCartney".
Denny Laine opowiada, że w pewnym momencie zorientował się, że z Wings nie wiąże go żadna umowa i gdy poinformował Paula, że w tej sytuacji może on grać także w innych zespołach, usłyszał od basisty The Beatles, że jemu to także pasuje i chce tak dalej działać. Niemniej cała grupa: Paul, Linda, Denny, Geoff i Jimmy, razem wraca do Anglii 17 lipca
Wieczorem tego samego dnia John otrzymuje od Ringo telefon z prośbą, by ten napisał dla niego jakąś piosenkę. John obiecuje, że tak zrobi (nagra demo 'Goodnight Vienna'). Zrobi to 28 czerwca i wyśle taśmę demo przyjacielowi z The Beatles.
Denny Laine,Geoff Britton,Jimmy McCulloch,Linda oraz Paul. Nashville 1974 |
W tym samym czasie Paul, Linda z całą rodziną oraz zespołem Wings wylatują z Londynu na ranczo w Nashville, użyczone od Curly'ego Putnama (autora przeboju Toma Jonesa, "The Green, Green Grass Of Home"). Podczas 7-tygodniowego pobytu nagrają w pobliskim studiu Sound Shop Studios utwory 'Junior's Farm' oraz 'Sally G'. oraz instrumentalny 'Walking in The Park With Eloise'. Ta ostatania to kompozycja ojca Paula, Jamesa, zostanie zaprezentowana a programie BBC Radio Four 30 stycznia 1982 roku. W czasie tego pobytu Paul zajmuje się także produkcją albumu Peggy Lee, "Let's Love". Linda kupuje dla Paula oryginalny kontrabas, na którym grano w trakcie sesji nagraniowych do piosenki Elvisa 'Heartbreak Hotel'.
Jimmy McCulloch: Przylecieliśmy do Nashville w stanie Tennessee 6 czerwca. Polecieliśmy tam, by poznać się lepiej poznać, prywatnie i nagrać trochę muzyki, bez tłumów fanów wokół studia. Nashville to naprawdę fajne miejsce, ludzie są tam tacy przyziemni, nie wspominając o kilku seksownych kobietach! Spędziliśmy kilka tygodni w Nashville, pracując nad nowymi materiałami i poznawaniem się. Między mną i Brittonem nie układało się od samego początku. . On jest dokładnie moim przeciwieństwem mnie. Podczas gdy ja jestem niski, mroczny i wybuchowy, on jest wysoki, blond i wygadany. Taki maminsynek. Ma także czarny pas karate i na próby przychodził w stroju od karate. Dziwny. Nie pije, nie ćpa, żadnych narkotyków, ale potrzebuje być w blasku reflektorów. Chociaż nie lubię go jako człowieka, jest dość przyzwoitym perkusistą. Koniec na tym... Nie mogliśmy dłużej zostać tam, gdyż miałem kłopoty z prawem. Kiedyś lekko pijany wcyhodziłem z miejscowego baru i lokalny gliniarz zaczął mi mówić jak bardzo nienawidzi Wings. Także to, że jego babcia gra lepiej na gitarze ode mnie. No i oberwał ode mnie tak, że wylądował w szpitalu. Nikt bezkarnie nie zaczepia Jimmy'ego McCullocha. Po powrocie do Wielkiej Brytanii usłyszeliśmy, że Wings się sypią. Nie wiem skąd się wzięły. Odpoczęliśmy kilka dni i wróciliśmy do studia by nagrywać 'Junior's Farm'.
Tak więc pojawiają się, w międzyczasie informacje (wspomniane wyżej przez McCullocha), o kłopotach personalnych Wings, z których wynika, że McCulloch oraz Britton mieli opuścić zespół. Inne źródła podają wprost, że Wings w starym składzie już nie istnieją. New Musical Express informuje, że również Denny Laine poróżnił się z McCartney'ami. Gdy w artykule reporter magazynu naciska przedstawiciela zespołu by zaprzeczył bądź potwierdził fakt rozpadu Wings , słyszy następujące stwierdzenie: "Błędnym jest zdanie, że Wings są przeszłością, bo przecież Wings to Paul i Linda McCartney".
Denny Laine opowiada, że w pewnym momencie zorientował się, że z Wings nie wiąże go żadna umowa i gdy poinformował Paula, że w tej sytuacji może on grać także w innych zespołach, usłyszał od basisty The Beatles, że jemu to także pasuje i chce tak dalej działać. Niemniej cała grupa: Paul, Linda, Denny, Geoff i Jimmy, razem wraca do Anglii 17 lipca
28 czerwca - That's the friends are for. John dotrzymuje słowa. W trakcie przerwy swoich sesji do albumu Walls and Bridges, nagrywa wersję demo piosenki dla Ringo "Goodnight Vienna". John w bardzo ekspresyjnej wersji demo piosenki, przekazuje kumplowi kierunek, w którą stronę ma pójść piosenka. I Ringo oczywiście zastosuje się do porad przyjaciela. Uczyni ją piosenką tytułowa swego albumu oraz wyda także na singlu w listopadzie tego samego roku.
Porównajcie: wyżej John, niżej Ringo.
Beatleblog * Historia The Beatles * Beatleblog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY OF THE BEATLES
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz