MARZEC - KWIECIEŃ 1977

 

Marzec. John z Yoko oraz ich przyjaciel fotograf biorą udział na Broadwayu w awangardowym spektaklu Merce Cunningham Dance Company, po którym uczestniczą w specjalnym party, na którym rozmawiają z Jamesem Taylorem i Carly Simon (na zdjęciu). Nieco później, kilka dni po wydarzeniu, w ramach "sprawdzenia zielonej karty", John ceremonialnie  podnosi spakowaną torbę i wyrusza do Singapuru i Hong Kongu. Z Singapru przesyła redaktorowi naczelnemu 'Melody Maker'  Rayowi Colemanowi kartkę pocztową (pisze na niej "Far East, Man").
 
 

W tym samym miesiącu Lennonowie zwiedzają  Monterey, gdzie w jednym z zakładów fotograficznych para robi sobie serię zdjęć stylizowanych na dawny Dzikim Zachód (zdjęcia wyżej).
Ponieważ teraz John większość czasu spędza poza budynkiem Dakota, nie dochodzi do niego na czas prośba reżysera Francisa Forda Coppoli o stworzenie muzyki do planowanego filmu "Apocalypse Now' (Czas Apokalipsy). 
  George, pragnąc odsunąć się bardziej od muzyki, inwestuje wraz z komikiem Peterem Sellersem  w budowę luksusowego hotelu na Szeszelach (na zdjęciu obaj z Ravim Shankarem).  
 

W marcu ukazuje się szósty album niemieckiej grupy Kraftwerk, "Trans Europe Express". W Wielkiej Brytanii album prekursorów elekto-popu osiąga status Srebrnej Płyty. 11 marca ukaże się 12-ty i ostatni album grupy T. Rex,  "Dandy in the Underworld". Wielka kariera Marca Bolana już się skończyła. Muzyk zginie we wrześniu tego samego roku w wypadku samochodowym. Po rozpadzie The Beatles T.Rex był pierwszym zespołem, na punkcie którego oszalała brytyjska młodzież a te zjawisko wzorem "beatlemanii" nazwano "t.rexomania". Potem tych "manii" było już sporo i bezkrytyczni lekko dziennikarze często nadużywali tego zwrotu, choćby w przypadku nawet Bay City Rollers ("rollermania"). Swego czasu John Lennon po przeczytaniu kilka wywiadów Bolana napisał do niego list, żartobliwie ale wprost, sugerując, że muzyk wbrew swojej opinii o nowatorskości muzyki T. Rex po prostu kopiuje The Beatles.
Autor bloga musi tutaj przyznać, że w młodości Bolan działał na niego jak magnes a w jego pokoju wisiał olbrzymi, malowany plakat T.Rexów, obok z tygodnika "Bravo" drugi, zdjęcie Bolana i Finna, dwójki liderów T.Rex, wielkości 1:1. "Get It On" było chyba pierwszym numerem nie Slade'ów, które tak bardzo mi się spodobało, że czasami w mieszkaniu na magnetofonie szpulowym leciało bez przerwy. A więc piosenka, przewijanie do wyzerowanego licznika i "on and on and on". Na ostatnim albumie T.Rex znajduje się chyba jedna tylko piosenka warta uwagi, "I Love The Boogie", jakże inna od klasyków małego i szalonego, jak go nazywał Elton John, Marca.
 

5 marca. Singiel "Maybe I'm Amazed" ("Soily") w wersji koncertowej dochodzi do 28 miejsca brytyjskich list przebojów. 2 kwietnia singiel ten dojdzie w Ameryce do miejsca nr 10. W clipie jedna z wersji klasyka McCartney'a. Pierwsza piątka listy singli w UK z 5 marca to: 1. Manhattan Transfer "Chanson D'Amour", 2. Leo Sayer - "When i Need You" (współtwórcą piosenki jest Albert Hammond, ten od "It Never Rains In California" i ojciec Juniora z The Strokes), 3. Heatwave - "Boogie Nights", 4. Mary MacGregor - "Torn Between Two Lovers", 5.  Mr. Big - "Romeo" (jedyna piosenka nieznana mi do tej pory). 2 kwietnia w USA? 1. Daryl Hall & John Oates - "Rich Girl", 2. ABBA - "Dancing Queen", 3. David Soul - "Don't Give Up On Us", 4. Thelma Houston - "Don't Leave Me This Way", 5. Barbra Streisand - "Love Them from 'A Star Is Born'".

12 marca. Melody Maker publikuje kolejne doniesienia dotyczące albumu "Hollywood Bowl". W tekście czytamy: "... wszyscy czterej Beatlesi udzielili pozwolenia na wydanie albumu, który w związku z tym ukaże się 6 maja... Album nie będzie jednak, jak twierdzono wcześniej, produkcją podwójną".

23 marca. Prawnicy Apple  kontaktują się z Lingasong Ltd. pytając , jakie są ich zamiary w związku z nagraniami ze Star Clubu. Według otrzymanych informacji dowiadują się, że "nagrania ukażą się w sklepach za dwa lub trzy miesiące", a także że "być może nie zostaną wydane w Wielkiej Brytanii, a to ze względu na planowaną na maj premierę koncertowego albumu The Beatles EMI". Trzy dni później w rozmowie z dziennikarzami z Ameryki o nagraniach Beatlesów z Hollywood Bowl (zdjęcie niżej) George Martin mówi: "Mimo, że technicznie były bardzo słabej jakości, doprawdy cudownie byłoby usłyszeć głosy chłopców z tamtego okresu i całą związaną z koncertem ekscytację publiczności". W kwestii remasteringu taśm, stwierdza zaś: Była to praca przepełniona uczuciami, niczym restaurowanie starego samochodu. 


 

Kwiecień. John, Yoko i Sean wracają do Nowego Jorku, by zobaczyć przedstawienie cyrkowe w Madison Square Garden. Kanał Chabbel 7 News z ABC TV rejestruje ten show, w czasie którego widać rozmawiających ze sobą Johna oraz Micka Jaggera.
1 kwietnia.  Apple Corps piszą do wytwórni Lingasong Ltd pismo informujące o wszczęciu postępowania, mającego "zapobiec przygotowaniu, sprzedaży i dystrybucji nagrań ze Star Clubu", chyba że Apple jeszcze dziś  po południu otrzyma korzystne dla siebie zapewnienia finansowe. Żadne takie  informacje nie napływają, więc jeszcze tego samego dnia poczynione są pierwsze kroki prawne przeciwko Lingasong Ltd. Jest to pierwszy ruch Beatlesów przeciwko wydaniu  nagrań ze Star Clubu, a ich zwłoka okaże się wkrótce głównym czynnikiem, przez który tę sprawę przegrają.  

2 kwietnia.  Tego dnia album "Rumours" amerykańskiej grupy Fleetwood Mac wspina się na szczyt amerykańskich list przebojów. Numerem 1 pozostaje przez 31 tygodni.  Absolutnie genialny album. Nie zestarzał się do dzisiaj, autor bloga bardzo go poleca. 
 

4 kwietnia.
  Tego dnia w Stanach Zjednoczonych ukazują się dwa single ex-Beatlesów, Johna Lennona, "Stand By Me"/ "Woman 
Is The Nigger Of The World" oraz George'a Harrisona, "Dark Horse" / "You".
5 kwietnia.  Sprawa ukazania się nagrań z Hamburga w sądzie. Firma Lingasong Ltd. wydaje podwójny  album, "The Beatles Live At The Star Club In Hamburg, Germany, 1962". Paul Murphy z wytwórni Lingasong pytany przez reportera o oświadczenie Beatlesów, według których muzycy nigdy nie pozwolili mu na wydanie jakiegokolwiek albumu odpowiada: "Nikt nie słyszał, żeby Beatlesi zaprzeczyli kiedyś, że udzielili na to pozwolenia. Uważamy, że wydanie tych nagrań  jest kwestią etyki. Przygotowanie ich kosztowało 50 tysięcy funtów". 
 
6 kwietnia. Beatlesi przegrywają sprawę sądową o wstrzymanie podwójnego albumu z ich występami z Hamburga. Sędzia Robert Magarry odrzuca pozew muzyków po przesłuchaniu Teda "Kingsize" Taylora (to on nagrał Beatlesów w Star Clubie na magnetofonie szpulowym, obok na zdjęciu), który stwierdza: "Beatlesi zgodzili się wówczas na wydanie materiału pod warunkiem, że postawię im po piwie!" Decyzja sądu jest korzystna dla Paula Murphy'ego oraz wytwórni Lingasong, a to ze względu na "brak aktywności powodów (Apple) aż do piątku, 1 kwietnia. Do tego czasu nie wykazywali żadnych oznak sprzeciwu czy protestu, chociaż od dawna już byli  świadomi istnienia tych taśm i planów komercyjnych ich wykorzystania... 
Nie mogę  poważnie traktować twierdzenia, że powodowie nie wiedzieli o możliwości wydania nagrań w Anglii, przez co rozpatrywali jedynie możliwość ukazania się ich tylko w Stanach Zjednoczonych. Dopiero kiedy pozwani (Lingasong) zaangażowali się głęboko w wydanie tych nagrań, ponosząc znaczne koszty celem poprawy ich jakości i przystępując do procesu produkcji płyt, powodowie uderzyli  wydając swoje pierwsze ostrzeżenie." 
Album Lingasong pojawia się 8 kwietnia tylko na rynku niemieckim na podstawie uzyskanej licencji, w ciągu następnych dwóch miesięcy album staje się praktycznie dostępny na całym świecie. Jego ukazanie się to zła wiadomość dla EMI, którzy na 1 maja planowali wydać koncertowy album zespołu z nagrań w Hollywood Bowl.
 

 
 29 kwietnia. W Wielkiej Brytanii ukazuje się album "Thrillington", będący instrumentalną wersją albumu "Ram", a nagrany przez Paula pod pseudonimem Percy Thrills Thrillington. Również dzisiaj wydany zostaje w Wielkiej Brytanii (UK) singiel "Uncle Albert - Admiral Halsey" / "Eat At Home" (w USA jego premiera 17 maja).
 
30 kwietnia. Przebywający akurat w Nowym Jorku w interesach Paul i Linda zamieszkują w Stanhope Hotel, usytuowanym po wschodniej stronie Central Parku, po którego zachodniej stronie położony jest budynek Dakota z apartamentami Johna i Yoko.  Nie wiemy czy muzycy próbowali się ze sobą skontaktować, ale jak wiemy ich ostatnie spotkanie miało miejsce w kwietniu rok wcześniej i do kolejnego NIGDY już nie doszło. W kwietniu Ringo przebywając w Nowym Jorku spotykał się zarówno z McCartney'ami, jak i Lennonami. Smutne, że trzy pary nie zdecydowały się spotkać razem...



  

 Historia The Beatles
History of  THE BEATLES

 


  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz