04. KWIECIEŃ 1966 - SESJE DO 'REVOLVER'

1 kwietnia – John kupuje egzemplarz w galerii Indica (tam gdzie pod koniec roku pozna Yoko) 'The Psychedelic Experience: A Manual Based On The Tibetan Book Of The Dead' autorstwa: Timothy Leary'ego, Richarda Alperta oraz Ralph Metznera. W jednym z początkowym wersów tej książki występuje zdanie, które John włączy do 'Tomorrow Never Knows': "When in doubt, relax, turn off your mind, float downstream."

JOHN: Leary w kółko mówił: weź to, weź to, weź to ('take it, take it, take it). No więc my wykonywaliśmy te instrukcje... Robiłem tak jak mówił w książce i napisałem 'Tomorrow Never Knows', która jest w zasadzie prawie pierwszym utworem acidowym (kwas, na haju – RK): 'Lay down all thoughts surrender to the void,' i dalej to całe gówno od Leary'ego.

Indica to galeria, bookshop przy 6 Mason's yard w Londynie, założona w 1965 (inwestował w nią Paul McCartney), którego właścicielami są John Dunbar, Peter Asher (brat dziewczyny Paula, Jane) oraz Barry Miles, ten sam, który lata póxniej napisze biografię McCartnye'a , 'Many Years From Now'. Po powrocie do domu w Weybridge John nagrywa siebie recytującego książkę, która to taśma będzie odtwarzana w czasie jego odjazdów na LSD. Pięć dni później w studiu zespół rozpocznie nagrywanie piosenki (czytaj opis piosenki 'Tomorrow never Knows').
Peter Asher, Barry Miles and John Dunbar obok swojej galerii, 1966

6 kwietnia - pierwsza sesja na nowy album 'Revolver', nagrywanie wspomnianej wyżej piosenki, jeszcze pod roboczym tytułem 'Mark'. 

13 kwietnia - nagrywanie następnego singla: 'Paperback Writer'.

Najważniejsze sesje kwietniowe z 'Revolver' (wybiórczo, utwory rzecz jasna byłay nagrywane po kilka dni, zespół robił sobie czasem przerwę od danej piosenki, zaznaczam pierwsze sesje z rozpoczęciem pracy nad utworem).

6 kwietnia – nagrywanie 'Tomorrow Never Knows'
Allen Ginsberg, Timothy Leary , Ralph Metzner (1965)
7 kwietnia - nagrywanie 'Tomorrow Never Knows', 'Got To Get You Into My Life'

11 kwietnia - nagrywanie, miksowanie 'Got To Get You Into My Life', 'Love You To'

13 kwietnia - nagrywanie, miksowanie 'Love You To', 'Paperback Writer'

14 kwietnia - nagrywanie, miksowanie 'Paperback Writer', 'Rain'.

'Rain' to propozycja zespołu na drugą stronę singla 'Paperback Writer'. Jak pamiętamy Norman Smith przestał pracować z The Beatles, jego obowiązki przejął Geoff Emerick, zawsze i tak obecny przy poprzednich sesjach zespołu.
GEOFF EMERICK: Jedną z rzeczy, które "odkryliśmy" w czasie zabawy z 'pętlami'(loops) na 'Tomorrow Never Knows' było to, że struktura i głębia niektórych instrumentów brzmi naprawdę dobrze, kiedy się zwolni taśmę. Przy 'Rain' Beatlesi zagrali ścieżki rytmiczne bardzo szybko, więc kiedy odtwarzaliśmy to z normalną prędkością, wszystko było już wolniejsze i barwa się zmieniała. Gdybyśmy nagrywali to z normalną prędkością i dopiero zwalniali i tak dalej, pewnie zajęłoby to nam dużo więcej pracy. 
 
Jak podają źródła – normalna prędkość taśmy to 50 cykli na sekundę, sesja nagrywana była z 42 cyklami na sekundę. Beatlesi naprawdę rewolucjonizowali technikę nagraniową, pracę w studiu. O ile wcześniej uczyli się wszystkiego odnośnie pracy w studiu od Martina, Smitha czy Emericka, teraz ci właśnie uczyli się nowych eksperymentów od "luźno" rzucanych pomysłów Johna, Paula czy George'a. Każdy z nich miał w domu własny magnetofon, służący do bieżącego nagrywania ich domowej pracy czy prób kompozytorskich. Dlaczego więc na nich nie próbować nowych rzeczy ?
Praca nad 'Revolver'

17 kwietnia - nagrywanie 'Doctor Robert' 

18 kwietnia – John Lennon i George Harrison oglądają w klubie Marquee (Londyn) koncert grupy The Lovin' Spoonful. Wtedy po raz drugi spotykają się George Harrison i Eric Clapton, muzycy, których zwiąże na zawsze prawdziwa przyjaźń. Pierwszy raz muzycy spotkali się podczas show 'Another Beatles Christmas', w Hammersmith Odeon, na przełomie 1964-65 roku.

20 kwietnia - nagrywanie, miksowanie 'And Your Bird Can Sing', 'Taxman'

27 kwietnia - nagrywanie, miksowanie 'Taxman', 'And Your Bird Can Sing', 'Tomorrow Never Knows', 'I'm Only Sleeping'

27 kwietnia – 'Rubber Soul' – 21-szy tydzień w TOP 10 (UK – New Musical Express Charts)


28 kwietnia - nagrywanie 'Eleanor Rigby'. Bardzo krótka sesja z udziałem tylko Paula i Johna i oktetu muzyków (więcej w opisie piosenki) – od 17 do 19.50. Każdy w wynajętych muzyków otrzymał standardową gażę za swoją pracę (ustaloną ze związkiem muzyków) – 9 funtów. Paul i John siedzieli w reżyserce i obserwowali pracę Martina z wynajętą obsadą.
GEOFF EMERICK: Przy 'Eleanor Rigby' mikrofony były bardzo, bardzo blisko strun instrumentów, prawie ich dotykały. Nikt tego wcześniej nie robił, muzycy byli przerażeni.
1 maja – tego dnia – któż by się tego spodziewał – The Beatles wystąpili na żywo po raz ostatni w swojej Ojczyźnie (nie licząc koncertu na dachu wytwórni Apple w styczniu 1969).
 O tym szczególnym wydarzeniu w następnym oddzielnym poście.


Program imprezy, na której Wielka Brytania oglądała po raz ostatni swój największy zespół.
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz