SGT.PEPPER: 10. LOVELY RITA

Kompozycja: Lennon - McCartney (100%)
Nagrywana: 22-24 luty, 7,21, marca 1967 (Studio 2, Abbey Road Studios, London, England)
Napisana: luty 1967
Miksowana: 22 marca, 17 kwietnia 1967
Długość: 2'43”
Podejścia :11
Producent: George Martin
Inżynier: Geoff Emerick
Wydana: 1 czerwca 1967 (UK), 2 czerwca 1967 (USA)


Obsada:
PAUL:wokal, chórki, gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S), pianino (1905 Steinway Vertegrand "Mrs. Mills"), gra grzebieniem na bibułce
JOHN: chórki, gitara akustyczna (1963 Gibson "Super Jumbo" J-200), gra grzebieniem na bibułce
GEORGE: chórki, akustyczna gitara (1963 Gibson "Super Jumbo" J-200), gra grzebieniem na bibułce
RINGO: perkusja (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Pearl),gra grzebieniem na bibułce
GEORGE MARTIN: pianino (1905 Steinway Vertegrand "Mrs. Mills")
Shawn Phillips - Background Vocals

Dostępne na:(CD)
Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band (UK: Parlophone PMC 7027, PCS 7027; Capitol (S)MAS 2653; Parlophone CDP 7 46442 2)


Romantyczna opowieść Paula o kobiecie,pracownicy wydziału ruchu drogowego (parkingowa) miała początkowo charakter satyryczny i bardzo anty tej profesji. Z czasem jednak Beatles zmienił zdanie, uznając, że w piosence powinien on być w Ricie zakochany, zamiast darzyć ją nienawiścią. Zawód strażników na płatnych parkingach pojawił się w Wielkiej Brytanii w 1967, był on wcześniej w tym kraju nieznany oraz co zrozumiałe początkowo niespecjalnie lubiany. W Ameryce przeciwnie.
PAUL: W gazecie pojawił się tekst o ‘Lovely Rita’, parkingowej. Przechodziła akurat na emeryturę. Zwrot ‘meter maid’ był taki amerykański, dla mnie zaś zawsze słowo ‘maid’ miało taki podteksty sexualny: Meter maid. Hej, podejdź i sprawdź moje wymiary ( 'Meter maid. Hey, come and check my meter, baby’). Widziałem trochę takich sytuacji, wtedy widziałem jak ona wyglądała trochę jak wojskowa.
Ale jak to w przypadku The Beatles geneza piosenki to nie tylko artykuł w gazecie. Po ukazaniu się albumu, parkingowa o nazwisku Meta Davies opowiedziała, że swego czasu wręczała McCartney’owi bilet parkingowy – na St. John’s (Londyn).

Meta Davies
META DAVIES: Jego samochód wciąż był zaparkowany, mimo że minął opłacony czas. Musiałam go skasować na nowo, na ok. 10 szylingów. Wsadziłem bilet (mandat) za wycieraczkę na przedniej szybie samochodu, gdy pojawił się Paul i wyciągnął go. Popatrzył na mnie i na moją wizytówkę, na której było napisane moje imię i nazwisko w całości, ponieważ w tej samej jednostce była inna M. Davies. Odchodząc odwrócił się do mnie i spytał: Oh, naprawdę na imię masz Meta? Potwierdziłam. Porozmawialiśmy kilka minut.On powiedział, że moje imię nadaje się dobrze do piosenki. Czy miałabym coś przeciwko temu ? I to wszystko, odszedł.
Muzykę Paul skomponował w domu swego ojca w Liverpoolu, natomiast słowa do piosenki w Wirral koło Liverpoolu, w czasie spaceru koło domu swego brata Michaela w Gayton. No i czytając jego kolejne słowa - w wydanej po latach autobiografii pióra Barry'ego Milesa, "Many Years From Now" - wszystko na temat powstania jej tekstu, wszystko nam się miesza.

PAUL: Pamiętam jak którejś nocy poszedłem na spacer, by popracować nad tekstem... Nie opowiadał o prawdziwej osobie, jak to często się zdarza, choć wyjaśniano później, że było o dziewczynie imieniem Rita, która była strażnikiem parkingowym, która wręczyła mi bilet parkingowy, o czym informowały gazety. Myślę, że to kwestia zbiegu okoliczności, ktoś imieniem RIta, kto dał mi bilet parkingowy mógł oczywiście pomyśleć: ‘Too mnie!’ Ja nie pomyślałem tak: Wow, ta kobieta dał mi bilet, napiszę o niej piosenkę – nic takiego nie miało miejsca.
Davy Jones
Zdaniem wielu krytyków, 'Lovely Rita' jest bardzo wyraźnie inspirowana muzyką Beach Boys. Geoff Emerick wspomina, że Paul namawiał George'a Martina do prób stworzenia w tym utworze klimatu jaki tworzyła w swoich nagraniach amerykańska kapela. W czasie nagrywania tej - choć nie tylko tej - w studiu Fabsów odwiedzało mnóstwo muzyków, w tym np. Davy Jones z The Monkeeys, ze sztucznie stworzonej na użytek TV kapeli. John ich uwielbiał i mawiał często, że wszyscy z The Moneeys to najlepsi komicy od czasów Braci Marx.
 

Donovan
Proces nagrywania piosenki przebiegał następująco: początek 23 lutego. W tym dniu zarejestrowano 8 podejść z podkładem gitarowym George'a i Johna, Ringo na perkusji oraz Paulem na pianinie. Ostatnie uznano za najlepsze i do niego Paul dograł partię gitary solowej. W dniu następnym podłożono ścieżkę wokalną i odłożono piosenkę aż do 7 marca, w którym to dniu nagrano chórki oraz na wszystko nałożono efekty dźwiękowe. Jak wspominają obecni w tym samym czasie w studiu, wszyscy Beatlesi – kierowani przez Johna – nagrywali swoje wygłupy, grę między innymi na grzebieniach, wrzaski, piski, grę na papierze (śpiew z przyłożonym od ust papierem, specjalnie na ten cel kupionym przez Mala) i cały ten rumor jaki słychać w finalnej wersji na albumie. 21 marca Martin nagrał solo na pianinie. Dokumentacja studyjna podaje, że solo to zostało nagrane z prędkością 41 ¼ obrotów na sekundę ale już zmiksowana z prędkością 48 ¾ . Na koniec dodano echo by utwór nabrał takiego ulicznego, zgiełkowego, barowego (honky tonk) hałasu.
 
Epstein, Martin, Emerick
George Martin
Końcowe solo narobiło trochę zamieszania. John odsunął się od udziału w tym fragmencie pracy w studiu mówiąc, że zostanie i tylko poobserwuje. Geoff Emerick wspomina, że wtedy natrafiła się wyjątkowa okazja by zaistniał na tek płycie i sam zagrał solo. Mijały godziny prób, wszystkie solówki gitarowe George'a Harrisona nie odpowiadały Paulowi.
 
Shawn Phillips
GEOFF EMERICK: 'Rodziła się frustracja. Dokładnie pamiętam moment jak stałem na górze schodów w Studiu 2 a Paul krzyczał do mnie: „Geoff, powiedz nam jakie ma być solo?”. Zasugerowałem, że powinni spróbować czegoś z pianinem. Ku memu zaskoczeniu Paul spytał: „Dlaczego ty nie zagrasz?”. Do dzisiaj tego żałuję, bo bardzo zakłopotany odmówiłem, a mogłem się znaleźć na płytach The Beatles. Byłem zawstydzony by prezentować przed takimi muzykami swoje umiejętności muzyczne. Paul tylko wzruszył ramionami, zwrócił się do George'a Martina by ten zagrał coś zamiast ...mnie. Paul na górze wysłuchał solówki Martina, która ostatecznie została zaakceptowana, choć ja specjalnie za nią nie szalałem."

  Choć nie jest to na 100% pewne,w finałowym nagrywaniu chórków brał udział Shawn Phillips, folkowy muzyk, biorący wcześniej udział w nagraniach przyjaciela Beatlesów, Donovana (pracowali razem przy albumach 'Fairytale, Summer Superman' oraz 'Mellow Yellow'). Już sam fakt, że Shawn znał Donovana stanowił dla Beatlesów wystarczającą referencję. W biografii muzyka czy The Beatles nie wymienia się go z racji występu w tej piosence, więc możliwe, że śpiewał tylko na próbach, ale faktem jest, że w czasie słynnego festiwalu na Wyspie Wight (Festival Isle Of Wight) Shawn Phillips wykonał brawurową wersję 'Lovely Rita'.
Jak wiemy na okładce albumu zamieszczono wszystkie teksty piosenek. W przypadku tej piosenki utrzymuje się, że Beatlesi (dla żartu?) śpiewali zamiennie 'lucky Rita' a czasem 'love me Rita'.

 



Paul ze swoim ukochanym psem, Marthą.

Lovely Rita meter maid, lovely Rita meter maid.
Lovely Rita meter maid.
Nothing can come between us,
When it gets dark I tow your heart away.

Standing by a parking meter,
When I caught a glimpse of Rita,
Filling in a ticket in her little white book.

In a cap she looked much older,
And the bag across her shoulder
Made her look a little like a military man.

Lovely Rita meter maid,
May I inquire discreetly,
When are you free,
To take some tea with me.

Took her out and tried to win her,
Had a laugh and over dinner,
Told her I would really like to see her again,

Got the bill and Rita paid it,
Took her home I nearly made it,
Sitting on the sofa with a sister or two.

Oh, lovely Rita meter maid,
Where would I be without you,
Give us a wink and make me think of you.

Lovely Rita meter maid, lovely Rita meter maid.
Lovely Rita meter maid, lovely Rita meter maid. 







Muzyczny blog Historia The Beatles Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz