ANY TIME AT ALL

 

Album: A Hard Day's Night
Kompozycja: Lennon (70%) & McCartney (30%)
Napisana: maj 1964
Nagrana: 2-3 czerwiec 1964
Miks: 4 i 22 czerwca 1964
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith

Asystenci inżyniera: Ken Scott, Richard Langham, Geoff Emerick
Długość : 2'10”
Podejścia: 11
Wydana: 10 lipca 1964 (UK), 20 lipca 1964 (US)




Obsada:
JOHN:
śpiew, gitara rytmiczna (Gibson J160E) 
PAUL: wokal wspomagający, gitara basowa (1961 Hofner 500/1), fortepian (1905 Steinway Vertegrand "Mrs. Mills")
GEORGE: gitara solowa (Rickenbacker 360-12 "Fire-glo")
RINGO: perkusja (Ludwig)



________________________________
Dostępne na:
A Hard Day's Night, (UK: Parlophone PMC 1230, PCS 3058, Parlophone CDP7 46437 2) 
Something New, (US: Capitol (S)T 2108, Capitol CDP 7243 8 66876 2 3)



Pierwsza piosenka na druga stronę albumu „A Hard Day's Night”, z tzw. strony „nie-filmowej” napisana w głównie przez Johna, nagrana na ostatniej sesji na album. Znakomity numer pełen wigoru oraz ekspresji wokalnej Johna, przy mniej bogatym repertuarze The Beatles byłby zdecydowanym kandydatem na singiel, niestety w tym czasie zespół stworzył (w zasadzie głównym dostawcą materiału muzycznego na trzeci album zespołu i do filmu był John) o wiele lepsze piosenki. Z perspektywy czasu 'Any Time At All' broni się znakomicie i dla mnie jest to klasyk Fab4 przez duże K. Piosenka ta to także kolejny dowód na to, że nawet będąc pod dużą presją, Beatlesi (John) potrafili tworzyć tak wspaniałe dziełka muzyczne.
8 kwietnia 1988 karta z odręcznym Johna tekstem omawianej piosenki został sprzedany na aukcji w Sotheby za 6000 funtów.

JOHN: „Wszystko podobne  jak w „It Won't Be Long” - te same podobne C do A -moll, C-A moll no i oczywiście  wrzeszczący ja”.

Pod względem tekstu piosenka przypomina inny przebój zespołu 'All I've Got To Do'.W Stanach piosenka ukazała się na albumie „Something New” - oba albumy ukazały się w lipcu 1964. Podmiot liryczny piosenki - John - w obu songach deklaruje swoją gotowość dla swojej dziewczyny, że przybędzie zawsze, kiedykolwiek, kiedy tylko do niego zadzwoni.  Bez względu na to co jej dolega, on jej pomoże. Prosta deklaracja bez potrzeby głebszej analizy. Pisał to niespełna 22 latek. Pamiętajmy!
Piosnkę, w stanie „surowym”, bez pomysłu na jej ostateczny kształt przyniósł John po południu 2 czerwca. Paul dokończył środek piosenki i zaproponował, że dołączy śpiewem w tle, uzupełniając Johna. Terminy goniły i nie poprawiano już tekstu w refrenie, wzbogacając go tylko o uzupełniające śpiew partie fortepianu. To także nowość w twórczości zespołu. Także partia fortepianu dowodzi, że Paul miał spory wkład w napisaniu piosenki. Pierwsze siedem podejść nie zadowalały Johna, który potrzebował 'dostroić' swój głos.. Zabrano się za nagrywanie innej piosenki ('Things We Said Today' i 'When I Get Home') a dopiero w czasie przerwy powrócono do ścieżki instrumentalnej 'Any Time At All', do której Paul zaproponował swój fortepian. Wszyscy to zaakceptowali (John). Wieczorem dograno więc kolejne cztery 'takes', dołączono ścieżki fortepianu, gitary i wokali. Warto zaznaczyć, że wtedy Ringo był chory, ale pojawił się w studiu.  Głos Johna został zdublowany. Piosenka była gotowa. 4 czerwca 1964 zmiksowano piosenkę do wersji stereo ale ten miks nigdy nie został wydany oficjalnie.

W czerwcu 1964 roku spytano Beatlesów, ile czasu zabiera przećwiczenie nowego numeru. Paul odpowiedział, że przeważnie z nowymi numerami jest tak, że nie ćwiczą go aż do czasu nagrywania.

George Harrison uzupełnił:Paul i John piszą piosenkę, przynoszą do studia i robimy od 9-10 podejść; ani ja ani Ringo nie słyszymy wcześniej tej piosenki i w studiu próbujemy rożnych aranżacji. Dodajemy coś tutaj, coś tam, no wiecie jak to jest”. 

Tak niestety musiało być. Jak wiemy, świat Beatlesów w owym czasie był zwariowany, kręcenie filmu, programów telewizyjnych, radiowych, wywiady, konferencje prasowe, ciągłe koncertowanie, goniące na wszystko terminy - muzycy czyli wtedy tylko John i Paul przynosili do studia niegotowe jeszcze piosenki, które w pospiechu były kończone w czasie już sesji nagraniowych. 



Zadziwiające więc, że w takiej atmosferze powstawały tak urokliwe piosenki jak „Any Time At All”, będąca dowodem na to, że Beatlesi radzili sobie doskonale z presją.
Nie ma dokładnego dowodu na to, że piosenka została dokładnie napisana w maju 64 roku ale wydaje się to logiczne. John i George z partnerkami spędzili wspólne wakacje na Tahiti (na zdjęciu na górze - przed wylotem). Brak śladów, by piosenka istniała wcześniej, więc pewnie „urodziła” się właśnie wtedy. Jest mnóstwo zdjęć z owego urlopu Johna z akustyczną gitarą.

Podsumowując. Piosenka została ukończona w studiu i zespół już nigdy do niej nie wrócił. W owym czasie - jak wspomniałem wyżej - obaj liderzy zespołu byli bardzo płodni artystycznie a zwłaszcza John. Powstawały nowe kompozycje i sentymentalna mimo wszystko piosenka jak „Any Time At All” została odłożona na półkę, do której nigdy nie sięgano. Nie ma żadnego śladu nagrania tej piosenki poza sesją do filmowego albumu. Szkoda, bo naprawdę ta piosenka posiadała olbrzymi potencjał na przebój. Lennon i McCartney udowodnili, że na żądanie są w stanie pisać standardy rock and rolla i tajemnicą zostanie fakt, czemu Capitol nie wydał tej piosenki na singlu zamiast np. „Matchbox”. Zmarnowano okazję na wielki hit. Dla mnie to jeden z najlepszych "wczesnych" wokali Johna, pełna energia, ekspresja, dusza. Zresztą jak prawie w każdej piosence The Beatles. Szkoda, że zespół po nagraniu tej piosenki całkowicie odłożył ją "na półkę", gdyż nigdy nie zagrał jej ani w radiu, telewizji czy na koncercie.








Any time at all, any time at all, any time at all
All you've gotta do is call
And I'll be there.

If you need somebody to love
Just look into my eyes
I'll be there to make you feel right.
If you're feeling sorry and sad
I'd really sympathize.
Don't you be sad, just call me tonight.

Any time at all, any time at all, any time at all
All you've gotta do is call
And I'll be there.

If the sun has faded away
I'll try to make it shine
There's nothing I won't do.
When you need a shoulder to cry on
I hope it will be mine
Call me tonight, and I'll come to you.

Any time at all, any time at all, any time at all
All you've gotta do is call
And I'll be there.




                   * Historia The Beatles *
                            Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki
        
HISTORY of  THE BEATLES 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz