THANK YOU GIRL

____    


Strona B singla "From Me To You"
Tytuł roboczy: Thank You Little Girl
Napisana: luty 1963
Kompozycja: Lennon (50%) - McCartney (50%)
Nagranie: 5, 13 marca 1963
Miks: 13 marca 1963
Producent: George Martin
Inżynier: Norman Smith, Richard Longham
Asystent inżyniera: Geoff Emerick
Podejścia: 28






Obsada:
JOHN: śpiew, harmonijka (Hohner), rytmiczna gitara (1958 Rickenbauer 325)
PAUL:  śpiew, gitara basowa (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: gitara 
rytmiczna (Gretsch Duo Jet)
RINGO: perkusja (1960 Premier 58/54 Mahogany) 



Dostępna na : 
Past Masters Volume 1, (UK: Parlophone CDP 7 90043 2, US: Capitol CDP 7 90043 2)
Live At The BBC







Piosenka napisana z myślą na trzeci singiel. Pierwszy przypadek gdy w nagraniu Beatlesów zastosowano podwójną ścieżkę wokalu. Zwrotkę napisał John, refren Paul, w obu częściach rozpoznajemy różne osobowości  

JOHN: Napisaliśmy właśnie „Thank You Girl” z myślą, by była następnym singlem po „Please Please Me”. Nowy numer był na stronie B. 
Stanęliśmy wszyscy przy Paulu, który grał na fortepianie. Nie mogliśmy się zdecydować pomiędzy "From Me To You i "Thank Ypu Girl". Ostatecznie "From Me Tou You" bardziej nam się podobała.

PAUL: Byliśmy bardzo świadomi tego, dla kogo piszemy. Pisaliśmy dla naszego rynku odbiorców. Wiedzieliśmy, że gdy pisaliśmy piosenkę "Thank You Girl" to wiele dziewcząt, fanek, które pisały do nas listy, potraktują tą piosenkę jako podziękowanie. Tak więc wiele naszych piosenek - taką jest np. "From Me To You" - było bezpośrednio adresowanych do fanek....
  Te wczesne utwory były naszym dobrym materiałem do nauki tworzenia piosenek, oraz świetnymi wypełniaczami na albumy. "Thank You Girl" powstało w wyniku wspólnej pracy, z lekkim przechyleniem się w moją stronę dzięki pomysłowi na zwrot 'thank you girl' (dziękuję ci dziewczyno). Było to trochę jakby coś uspokajającego, tłumy itd. Trochę ściągnięte z innych piosenek ale dobre ćwiczenie. 

Zespół nagrał piosenkę 5 marca 1963 roku. Nad utworem zespół pracował  dłużej niż nad "From Me To You", gdyż nie wiedziano jeszcze wtedy, która z tych dwóch piosenek znajdzie się na stronie A najbliższego singla. Początkowo zespół nazywał piosenkę "Thank You Little Girl", ale nie wydaje się, żeby tytuł piosenki został skrócony przez pomyłkę, czy przez fakt, ze technik opisujący opakowanie z taśmą z nagrań, napisał tam tylko "Thank You Girl". W tekście piosenki nie pada ani razu zwrot z wyrazem "little", stąd zapewne zespół świadomie skrócił jej tytuł.
Podstawowy podkład to 6 podejść. Kolejne służyły dopieszczeniu ścieżek z gitarą oraz perkusją Ringa. 13 marca sam John Lennon w 15 podejściach nagrywał swoją partię na harmonijce ustnej. Pamiętamy z tekstu o "From Me To You", że zespół chciał na początku uczynić z tego instrumentu swój znak rozpoznawczy. John wyjaśniał później, że po kilku piosenkach, w których grał na harmonijce, używanie jej w następnych stało się żenujące i odstawiono instrument na bok.
Geoff Emerick: Następna sesja, w której uczestniczyłem, była ta do "Thank You Girl". Nie była to w zasadzie sesja The Beatles, bo pojawił się na niej tylko John Lennon. Przyjechał sam do studia i był bardzo zziębnięty. Z tego powodu opuścił dzień wcześniej koncert zespołu [Bedford, trasa z Chrisem Montezem, zespół wystąpił tam jako trio]. Wyglądał na chorego. Co chwila kaszlał i smarkał w chusteczkę. Był w kiepskiej formie, ale presja nagrania zmusiła go do przyjścia do studia. The Beatles wciąż koncertowali i nie było zbyt dużo okazji znaleźć wolne chwile na nagrania. George Martin bardzo mu współczuł i cały czas starał się stworzyć dla Johna jak najlepsze warunki do pracy. 
Okazało się, że John przyszedł na sesję zupełnie nieprzygotowany, bo zapomniał swojej harmonijki. Powstało z tego powodu trochę zamieszania. Planowano wysłanie Mala Evansa do najbliższego sklepu muzycznego po zakup instrumentu, gdy przypomniałem sobie, że mój kumpel, Malcolm Davies jest obok w pokoju masteringu, a  czasami gra sobie dla zabawy właśnie na harmonijce. 
Pożyczyłem ją a John udał się do głównego pokoju nagrań. Norman Smith wcześniej przygotował taśmy do zrobienia nakładek harmonijki. Nawet jeśli to była prosta piosenka, to zespół nie mógł zagrać jej od razu. John potrzebował ponad tuzin podejść i nie dlatego, że nie potrafił zagrać, tylko po prostu cały czas kichał i kaszlał... 
Malcolm powiedział mi później, że John nawet nie podziękował mu, kiedy zwracał mu harmonijkę. Powiedział tylko sarkastycznie, że "smakuje jak ziemniaki". Mam tylko nadzieję, że Malcolm, zanim zaczął znowu na niej grać zdezynfekował ją...

Piosenka z chwilą wydania jej na singlu stała się stałym punktem w playliście koncertowej zespołu. Grali ją także w audycjach dla radia BBC (clip). W Ameryce firma VeeJay wydała ją nawet na singlu. 
Dla mnie to jedna z moich ulubionych "mniej znanych" utworów zespołu wczesnego okresu. Obok "I'll Get You". 






Ah, ah, mm, you be good to me
You made me glad when I was blue
And eternally I'll always be
In love with you
And all I gotta do is thank you girl
Thank you girl

I could tell the world
A think or two about love
I know little girl on ly a fool
Would doubt our love
And all I gotta do is thank you girl
Thank you girl

Thank you girl for lovin' me the way that you do
(way that you do)
That's the kind of love that is too good to be true
Al all I gotta do is thank you girl
Thank you girl

Ah, ah, mm, you be good to me
You made me glad when I was blue
And eternally I'll always be
In love with you
And all I gotta do is thank you girl
Thank you girl
Ah, ah, ah






  Historia The Beatles
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki
HISTORY of THE BEATLES





2 komentarze:

  1. uwielbiam Thank You Girl i I'll Get You o wiele bardziej niż From me to You i She loves you. Czy to znaczy że nie jestem normalny?
    :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Masz b.dobry gust. Zgadzam się z Twoją oceną piosenek w 100%.Pozdr

    OdpowiedzUsuń