SIERPIEŃ - WRZESIEŃ 1976

 

 

 

 


Sierpień
Paul pomaga Denny Laine'owi w swoim studiu w Szkocji - tygodniowa przerwa od obowiązków związanych z Wings - w pracy nad jego solowym albumem "Holly Days". Studio Paula to drewniana chata z blaszanym dachem znana jako Rude Studio. Ex-Beatles śpiewa na nim w chórkach oraz gra na większości instrumentów (gitary, bas, syntezatory, fortepian, organy, perkusja), Denny to gitary i główne wokale. Zdjęcie na okładkę albumu wykona Linda McCartney, która także zaśpiewała w chórkach i zagrała nawet na klawiszach. 
Album muzyka Wings to hołd Buddy'emu  Holly'emu a jego zawartość to przeważnie mniej znane piosenki tego muzyka. Warto zaznaczyć, że Paul McCartney od 1971 roku był właścicielem praw do całej muzyki tego tragicznie zmarłego muzyka i może stąd ten album, choć bezprzecznie znana jest miłość muzyka do Holly'ego, o czym w dalszej części tekstu. Materiał nagrano tylko na 4-ścieżkowym magnetofonie i muzycy starali się uchwycić surowość oryginalnych nagrań Buddy'ego do tego stopnia, że tylko nagrania 2 i 3 ("Moondreams" i "Rave On") na stronie 1 zostały nagrane w stereo, reszta jest monofoniczna. Album i jego zawartość będzie w przyszłości ewoluować i już tak na pierwszym planie rola w nim Denny'ego zmaleje...
 

 
 
W 1990 roku album zostanie wznowiony na CD z kilkoma dodanymi piosenkami (nagranymi na żywo przez Paula podczas imprezy "Buddy Holly Week 1979", 14 września 1979 w londyńskiej Hammersmith Odeon) i zatytułowany "2 buddies on Holly Days", później jeszcze na mniej oficjalnym wydaniu (wytwórnia The Amazing Kornyfone Record Label) - tym razem na vinylu już jako solowy album McCartney'a "Two Buddies". Więcej w dalszej części tekstu.


3 sierpnia - Korporacja BBC przyszykowała w tym miesiącu nie lada gratkę dla fanów Fab Four. Przez cztery tygodnie, w każdy wtorek o tej samej godzinie: 18:45 - 20.10 -  Wieczór z The Beatles i jeden film. W ten wtorek po raz trzeci w swojej historii  brytyjska BBC One emituje w telewizji pierwszy film The Beatles, "A Hard Day's Night", rozpoczynając w ten sposób czterotygodniowy cykl wyświetlania filmów zespołu, w którym znajdą się także "Help!", "Yellow Submarine" i "Let It Be".  
 

7 sierpnia
-Na brytyjskich listach przebojów "Back In The USSR" na miejscu nr 26,  "Here Comes The Sun"
grupy Steve Harley & Cockney Rebel na miejscu 27, "Let 'Em In" Wings na 30. Na listach w USA "Got To Get You Into My Life" to miejsce nr 3, "Let 'Em In" - 4.  
 

10 sierpnia -   Wtorek z The Beatles, na który czeka cała Wielka Brytania. Kanał BBC One emituje drugi film The Beatles, "Help!" To inaczej niż jak z "A Hard Day's Night" nie trzecia ale  czwarta w historii telewizyjna emisja tego filmu. Zainteresowanie widzów jest ogromne i Beatlemania jeszcze się tli, choć za trzy lata wyśmieją ją The Clash w swoim wielkim hicie "London Calling" (phony Beatlemania has bitten the dust).
 
 

16 sierpnia
-  Radziecka wytwórnia płytowa Melodia wydaje album Wings, "Band On The Run". Tego dnia Cliff Richard staje się pierwszym zachodnim artystą, który występuje w Związku Radzieckim (w Leningradzie). W 1976 Cliff wraca z na listy przebojów ze swoim wielkim światowym hitem "Devil Woman".

17 sierpnia -  Kolejna telewizyjna emisja filmu The Beatles. Tym razem po raz drugi w historii widzowie kanału BBC 1 mogą oglądać animowany "Yellow Submarine".  
 

21 sierpnia -  Paul McCartney z Lindą na festiwalu w Knebworth (w Hertforshire) oglądają koncerty The Rolling Stones oraz Lynyrd Skynyrd. Jego obecność nie pozostaje nie zauważona jak również w jego towarzystwie Davida Gilmoura ze słynnych Pink Floyd. Szacuje się, że na tym słynnym festiwalu w tym roku przybyło ponad 120 000 fanów, głównie dla Micka Jaggera i jego zespołu. The Beatles nie istnieją od ponad 6 lat, Stonesi zajęli tron w umysłach fanów na całym świecie, choć i w okresie Fab Four wielu fanów uważało londyńską kapelę z najlepszy rock and rollowy zespół na świecie (w clipie "Street Fighting Man")

 
24 sierpnia - Zaledwie 8 miesięcy po swojej telewizyjnej premierze "Let It Be" ponownie wyświetlane. Widzowie na początku miesiąca liczyli bardziej na "Magical Mystery Tour" czy na "The Beatles At Shea Stadium". To koniec "filmowego cyklu Fab Four"  i przedstawiciele BBC powszechnie pytani o brak wspomnianych wyżej tytułów odpowiedzieli, że mieli kłopoty z uzyskaniem praw autorskich.  We wrześniu brytyjscy fani zespołu będą wnosić do Zarządu BBC petycje o powtórzenie filmu "Magical Mystery Tour", lecz ich żądania nie będą zrealizowane jeszcze przez nastepne 3,5 roku.
 
31 sierpnia - Tego dnia zapada orzeczenie amerykańskiego sądu okręgowego, które wprost stwierdza, że George Harrison „podświadomie” skopiował hit The Chiffons „He's So Fine”, kiedy napisał piosenkę „My Sweet Lord” (więcej o tym tutaj).
 

 
W ostatnim tygodniu na listach w USA przewodzi trójka (kolejno): 1. "Don't Go Breaking My Heart" - Elton John and Kiki Dee  (czwarty tydzień #1) 2. "You Should Be Dancing" - Bee Gees (za rok później fil "Saturday Night Fever" z Johnem Travoltą wyniesie trójkę braci Gibb na Himalaje popularności), 3. "Let 'Em In" - Wings. W Wielkiej Brytanii pierwsza trójka to Elton z Kiki Dee, Paul z Wings oraz "A Little Bit More " Dr Hook and The Medicine Show.
 
 
 
Buddy w programie Eda Sullivana
 
7 września - Paul organizuje siedmiodniową imprezę "Tydzień z Buddy'm Holly'm" (Buddy Holly Week). Okazją jest 40 rocznica urodzin tego artysty, nieżyjącego już od 17 lat!!! Buddy to wielki idol wszystkich czterech Beatlesów z okresu ich młodości, a fakt, iż ten amerykański artysta nosił okulary pomniejszał tym ten kompleks krótkowzrocznego Johna Lennona. Kto wie czy gdyby nie było zespołu Holly'ego The Crickets (świerszcze) The Beatles (beetles - chrząszcze) nie nazywaliby się inaczej. 
2 marca 1958 Buddy Holly ze swoim zespołem wystąpił w Anglii w show Vala Parnell'a "Sunday Night at the London Palladium". Wśród widowni byli młodzi przyszli dwaj liderzy The Beatles, Paul i John. Kilka lat później Beatlesi goszcząc w programie Eda Sullivana, podobnie jak kiedyś ich idol, wypytywali gospodarza programu o szczegóły tamtego występu.
PAUL: Jedną z podstawowych rzeczy w The Beatles było to, że zaczęliśmy pisać własny materiał. W dzisiejszych czasach ludzie uznają to za pewnik ale wtedy to nie było takie oczywiste. Zaczęliśmy z Johnem pisać własne piosenki dzięki Buddy'emu. To było jak: Wow, on jest muzykiem i pisze dla siebie piosenki! 
JOHN: Buddy Holly był pierwszym muzykiem, którego znaliśmy w Anglii i który umiał w tym samym czasie grać i śpiewać. Nie tylko brzdąkać ale i grać także zagrywki gitarowe. Był wspaniałym, innowacyjnym muzykiem. Był mistrzem... Często zastanawiam się jaka by była muzyka dzisiaj, gdyby żył... Widziałem go tylko raz w Palladium. Widziałem wtedy tam po raz pierwszy gitarę Fender. "Peggy Sue" na żywo brzmiała rewelacyjnie... Mieli ogromny wpływ na nas. Każdy wtedy zespół chciał być jak The Crickets. Graliśmy wszystko co wydał. W Cavern i innych...To co robił z trzema akordami uczyniło ze mnie twórcę piosenek. Myślę, że to on miał największy wpływ na pisanie przez nas, przeze mnie Paula, własnych piosenek... No i nosił okulary, wyglądał OK. Byłem Buddy'm Holly!
 
Gościem honorowym imprezy "Buddy Holly Week" był Norman Petty, menadżer Buddy'ego, producent i współtwórca większości jego przebojów. Reputacja Paula McCartney'a sprawia, że wśród artystów imprez są Elton John, zespoły Queen 10 C.C., Eric Clapton, Roger Daltrey z The Who. Petty wygłasza otwierającą pierwszy dzień show przemowę, po której wręcza McCartney'owi spinki od mankietów koszuli, które miał na sobie w dniu swojej tragicznej śmierci Holly (wypadek lotniczy; pięknym hołdem dla tego i nie tylko wydarzenia jest słynne "American Pie" Dona McLeana, o której znajdziecie duży post na moim blogu Mój Top Wszech-czasów - szukaj na liście, ewentualnie kliknij tutaj). Impreza poświęcona zmarłemu tragicznie muzykowi stanie się imprezą coroczną. Na pierwszej Paul wydaje trzy maxisingle muzyka.
 

 Alvin Stardust - I Feel Like Buddy Holly (Now I know how Paul McCartney felt when he got up to say "I wish it was yesterday")
 
Wg. innych źródeł to w tym dniu a nie 31 sierpnia Sąd uznaje winnym podświadomego plagiatorstwa George'a Harrisona a nie 31 sierpnia. Sprawa się na tym nie kończy i toczy się dalej. 
 
8 września - W szczerym wywiadzie dla magazynu Rolling Stone Elton John publincznie po raz pierwszy potwierdza swoją biseksualność.
11 września - W Wielkiej Brytaniii ukazuje się album, za którym w owym czasie szalał Autor czytanego przez Was bloga. Mowa o "A New World Record" grupy Electric Light Orchestra, w której liderem, producentem, wokalistą i twórcą całego materiału muzycznego jest Jeff Lynne, muzyk zafascynowany - jak wiemy - Fab Four.
17 września - Sid Bernstein, promotor z Nowego Jorku (promował koncerty The Beatles w 1964 i 1966) zamawia w dzisiejszym wydaniu New York Harald Tribune całostronicowe ogłoszenie-reklamę, prosząc o "Reaktywację The Beatles na jeden koncert charytatywny". 
Ringo wydaje w UK swój album "Ringo's Rotogravure", na którym śpiewa kompozycje swoich przyjaciół, "Cookin' (In The Kitchen Of Love)" Johna, "Pure Gold" Paula oraz "I'll Still Love You". Co ciekawe, George pomimo udzielenia zgody na to nagranie, nie jest ostatecznie zadowolony z jej wersji, w wyniku czego wszczyna proces sądowy.
 

 
RINGO:
Paul zaproponował mi, że napisze piosenkę, poprosiłem Johna, który zrobił to samo. Również George'a poprosiłem o napisanie dla mnie czegoś, ale on miał taki stary, niewydany numer, który zawsze mi się bardzo podobał. Byłem obecny podczas jego nagrywania, więc zapytałem w końcu, czy zamiast pisania dla mnie nowej piosenki mógłbym zamieścić tamtą starą. Zgodził się. Piosenka nazywa "I'll Still Love You" i jest świetną balladą.
 Na pytanie o propozycję Bernsteina odpowiada: ...nie ma szans. No bo różni ludzie proponują od Bóg wie jakiego czasu Bóg wie jakie pieniądze za wspólny koncert ale nie uświadamiają sobie, że nie zaczynaliśmy grać dla pieniędzy i nie skończymy w ten sposób. The Beatles powstali ponieważ czterech gości chciało razem grać. Teraz jednak ci sami goście się rozchodzą. Nie mogę mówić o tym co się stanie za pięć lat, ale na chwilę obecną nie ma żadnych szans reaktywacji. My jej po prostu nie potrzebujemy! A że oni są na moim albumie ? Słuchaj, jesteśmy braćmi. Zawsze będziemy trzymać się razem. Po tym co razem przeszliśmy, nie może być tak, że nie łączy nas już nic i nie występujemy czasem na czyichś albumach.
 

Krótka trasa europejska Wings:
19-27 września
Wiedeń (Austria) - 19.09
Zagrzeb (Jugosławia) - 21.09
Wenecja (Włochy) - 25.09
Monachium (RFN) - 27.09
 
20 września - Amerykański przemysł nagraniowy nagradza Paula tytułem Największego Wokalisty Roku.
 
25 września - Wings w Wenecji dają koncert na rzecz UNESCO. W ramach umowy grają go zupełnie za darmo, a Paul pokrywa wszystkie wydatki związane ze transportem sprzętu , wzniesienia sceny itd, choć za to chcą zapłacić akurat organizatorzy. Cały zespół zwiedza miasto. W clipie niżej "weneckie" wykonanie "Band On The Run".
 
 

 
W tym samym dniu w Dublinie czterech młodych Irlandczyków, Bono, The Edge, Larry Mullen i Adam Clayton zakłada zespół Feedback. Kolejna nazwa tej grupy to U2. Młodzi muzycy na swój pierwszy album będą musieli poczekać jeszcze 4 lata, kiedy to 20 października 1980 wypuszczą  LP, "Boy", który choć nie będzie wielkim sukcesem, nie zotanie na świecie niezauważony.  W 2005 roku koncert Live Aid rozpoczną U2 i Paul Mccartney utworem "Sgt. Pepper's Lonely Club" a po wykonaniu piosenki Bono zawoła "Thanks God For Macca" (Dzięki Bogu za McCartney'a).

George i Olivia, listopad 1976
28 września - W Los Angeles przedstawiciele wytwórni A&M pozywają George'a Harrisona  do sądu, żądając odszkodowania wysokości 10 milionów dolarów, twierdząc że przez nieukończenie swego albumu w terminie do 26 lipca oraz nie zwrócenie zaliczki 588 000 funtów artysta nie dotrzymał warunków kontraktu. Wytwórnia ponadto żąda wystosowania odpowiedniego nakazu sądowego, który do czasu rozstrzygnięcia w tej sprawie uniemożliwiałby dokonywanie jakichkolwiek nagrań. Zapytany o to ex-Beatles odpowiada, że "jest zdumiony i zasmucony".
Obydwie strony zgadzają się na zerwanie kontraktu i szybkie zakończenie postępowania. Wytwórnią, która teraz ma zajmować się dystrybucją muzyki wydawanej przez ark Horse będzie Warner Brothers. Przyczyn sporu pomiędzy muzykiem a wytwórnią nie będę wyjaśniał. W skrócie, to A&M chciała poprzez jeden kontrakt nieuczciwie przejąć prawa George'a w innych jego relacjach (kontraktach) biznesowych, o czym przestrzegli muzyka jego prawnicy, gdyż podpisał z A&M kontrakt jako Dark Horse a nie jako George Harrison. George miał już gotowe taśmy do nowego albumu, ale gra toczyła się o coś innego, a pozew był tylko pretekstem z nadzieją, że muzyk, zajęty swoją chorobą, nie połapie się w zastawionej na niego pułapce. I krótki fragment z obszerniejszej wypowiedzi muzyka.
GEORGE: Kiedy słyszymy, że ktoś został o coś pozwany, już po pierwszej informacji w prasie wiadomo, że to tak naprawdę dobry facet. Tak też było w moim przypadku. W prasie szybko ukazało się, że chodziło o to, że A&M pozwała mnie za niedostarczenie albumu w określonym terminie, chociaż tak naprawdę chodziło o coś więcej. Otóż, mieliśmy  z nimi podpisany  kontrakt jako Dark Horse, ja dodatkowo miałem własną umowę, zawartą dopiero w tym roku, bo wcześniej miałem  kontrakt z EMI i Capitol.
Ostatecznie obie strony doszły do porozumienia. W owym, bardzo stresującym dla niego okresie  George wszędzie pojawia się z Olivią Arias. Równo dwa lata później jego żona.
 

Jim Keltner
(amerykański muzyk, perkusista, bliski, wieloletni przyjaciel George'a, jeden z najbardziej zaufanych, nagrywający i współpracujący z trójką Beatlesów - bez Paula, Bobem Dylanem i wieloma innymi gwiazdami rocka, zawsze w składzie, choć nie z nazwiska w The Travelling Willbury's, na zdjęciu z George'm): Olivia pojawiła się na scenie w odpowiednim czasie, w szalonym, mrocznym czasie. Jest bardzo silną osobą i gdy się w niej zakochał wszyscy stwierdziliśmy, że to bardzo dobrze. Bycie samemu nie było dobre dla niego, bez niej sprawy obrałyby kiepski obrót. 
 
 
 


 Historia The Beatles
History of  THE BEATLES



 

2 komentarze: