Kompozycja: Lennon (100%) & McCartney
Napisana: 3 października 1964
Nagrana: 18 października 1964
Premiera (wydana): 23 listopada 1964 (USA), 27 listopada 1964
(UK)
Indeks: (US: Capitol 5327), (UK: Parlophone R5200)
Długość: 2'25”
Podejść:9
Producent: George Martin
Inżynierowie nagrania: Norman Smith, Geoff Emerick
Obsada:
JOHN: wokal, akustyczna gitara rytmiczna (Gibson
J160E)
PAUL: wokal harmoniczny , bas (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: wokal harmoniczny, gitara solowa (Gretsch 6119 "Tennessean")
RINGO: perkusja (Ludwig)
PAUL: wokal harmoniczny , bas (1961 Hofner 500/1)
GEORGE: wokal harmoniczny, gitara solowa (Gretsch 6119 "Tennessean")
RINGO: perkusja (Ludwig)
Dostępny na:
Beatles 65, (US: Capitol (S)T 2228, Capitol CDP 7243 8 66874 2 5)
The Beatles Million Sellers, (UK: Parlophone GEP 8946}
The Beatles 1962-1966, (UK: Apple PCSP 717, US: Apple SKBO 3403, Apple CDP 0777 7 97036 2 3)
Past Masters Volume 1, (UK: Parlophone CDP 7 90043 2, US: Capitol CDP 7 90043 2)
The Beatles 1, (Apple CDP 7243 5 299702 2)
Anthology 2
Kompozycja Johna, nad którą pracował jeszcze w czasie sesji dla
„Eight Days A Week”. Utwór z charakterystycznym riffem gitarowym oraz
przesterowanym akordem gitarowym – sprzężeniem zwrotnym, który John uzyskał
przypadkowo stojąc z gitarą tuż przy wzmacniaczu (Vox AC30) i głośniku. Tak więc
pierwszy taki efekt należy przypisać właśnie Lennonowi a nie Hendrixowi, jak
wielu uważa czy Pete Townsendowi z The Who (wystarczy, że obaj łamali gitary o
głośniki i podpalali swoje instrumenty i to im pierwszym przypisuje się te
szaleństwa na scenie). Później usłyszany przypadkowo efekt odtwarzano wiele razy
do finalnego, nakładającego się na rezonans basu Paula. W utworze tym podstawowy
riff na gitarze grany jest przez Johna, mimo że cały czas na gitarze solowej gra
w nim George. Końcowe efekty dźwiękowe (ujadanie i szczekanie psa) to już
zasługa Paula. Zespół poszedł więc w tym utworze na spore eksperymentowanie z
dźwiękiem.
Po nagraniu piosenka ta weszła już na stałe do repertuaru zespołu,
zagrali ją nawet w swoim ostatnim koncercie na Candlestick Park w San Francisco
(do sierpnia 1966).
JOHN: „George i ja graliśmy ten sam rytm (beat) na
gitarach, razem...Przypuszczam, że ma on w sobie cechy muzyki country and
western, ale taki miało wtedy wiele piosenek. Środek to bardzo melodyjna część,
szczególnie dla mnie, to typowi The Beatles”.
GEORGE: „Gitarowy riff inspirowany był przez 'Witch Your
Step' Bobby Parkera. Ale wszystkie riffy w tym tempie mają bardzo podobne
brzmienie. John zagrał go, ja zrobiłem to samo i wgrane to zostało na dwie
ścieżki”.
„I Fell Fine” zastąpiło planowane na singiel „Eight Days A Week”.
PAUL: „To bardziej piosenka Johna niż moja. Usiedliśmy
razem i napisaliśmy ją wokół jego pomysłu. John śpiewał, ja uzupełniałem go w
harmonicznym wokalu oraz utrzymywałem rytm, który w zasadzie zrobiliśmy w tym
samym stylu co w 'What'd I Say” Ray Charlesa... Lubiliśmy tą piosenkę. Ringo
dobrze zagrał”.
Piosenkę zespół nagrał w dniu 18 października 1964 roku w czasie 9-cio godzinnej sesji, w której też zakończono nagrywanie takich piosenek jak: Kansas City/Hey-Hey-Hey-Hey!, Mr. Moonlight, I'll Follow The Sun, Everybody's Trying To Be My Baby oraz Rock And Roll Music. Dopracowano także detale w Eight Days A Week. Zespół nagrywał 9 razy, 8 nagrywano tylko ścieżki rytmiczne a w ostatnim nałożono wokal. To pierwsza piosenka, w której wokal nagrano na końcu. John nie potrafił dobrze jednocześnie zaśpiewać i grać na gitarze.
JOHN:”Napisałem 'I Feel Fine' na bazie riffu grającego w
tle. Praktycznie chciałem taki sam efekt uzyskać na każdej piosence do albumu
ale nie udało mi się... Prawie kończyliśmy album. Któregoś ranka powiedziałem do
Ringa, że napisałem piosenkę ale jest kiepska. Ale spróbowaliśmy ją skończyć na
tym riffie i w końcowym efekcie wyszedł nam numer na stronę A singla więc
zdecydowaliśmy się po prostu wydać... To całkowicie moja kompozycja. Zwłaszcza
te sprzęg zwrotny (feedback) gitary na początku – pierwszy na płycie. Niech mi
ktoś znajdzie nagranie – chyba, że w starym bluesie z 1922 roku – gdzie
zastosowano taki trick. … Przed Hendrixem, The Who, przez kimkolwiek. Pierwszy
raz zrobili to The Beatles”.
W filmowej Antologii gdy Paul, George i Ringo dyskutują o feedbacku
George żartobliwie mówi: „Wynaleźliśmy Jimiego Hendrixa”.
PAUL:”Chodziliśmy sobie po studiu, odchodziliśmy dalej by
posłuchać nagrań kiedy John oparł gitarę tuż przed wzmacniaczem. Wciąż mam ten
obraz przed oczyma. Gitara powinna być na 'off'. To był tylko malutki bit :
'Nnnnnnwahhhh!' Podbiegliśmy do niego: 'Co to ? Voodoo?', 'Nie , to feedback',
'Wow, wspaniały sound'. Był obecny George Martin więc spytaliśmy się, czy możemy
nagrać taki dźwięk na płytę”.
GEOFF EMERICK: „Gdy zespół rozpoczął próby nad następną
piosenką w studio z George Martinem, mogłem usiąść sobie w inżynierce i uciąć
krótką pogawędkę z Normanem (1-szy inżynier w czasie tej sesji).Nagle
usłyszeliśmy głośny hałas. Co to do diabła był za hałas?. Moja pierwszą myślą,
że przepalił się gdzieś kabel lub zepsuła się jakaś cześć sprzętu. Normana
zachichotał i powiedział: 'Popatrz'. Przycisnąłem nos do szyby i z zaskoczeniem
zauważyłem klęczącego przed wzmacniaczem Johna Lennona z gitarą w ręku. Znaliśmy
się na tym i wiedzieliśmy, że taki dźwięk powstanie gdy gitarę zbliży się zbyt
blisko wzmacniacza ale John zastosował to w sposób kontrolowany po raz
pierwszy.”
W czasie nagrywania „I Feel Fine” Emerick wspomina zabawną anegdotę.”
Lennon częściej zrywał gitarowe struny niż George, grał mocniej i mniej
finezyjnie niż George i pamiętam, że taka sytuacja wystąpiła kilka razy, w
czasie nagrywania...Gdy to się stało John zaczął wołać: 'Mal , Mal! (Evans). Mal
zazwyczaj zmieniał struny w gitarach ale tego dnia był nieobecny i zadanie to
przypadło Neilowi Aspinallowi. Neil był fizycznie dużo mniejszy niż Mal i
wszyscy mieli sporo zabawy, gdy Neil podszedł do Johna zająć się jego problemem.
John z dużym wyczuciem komizmu spojrzał na Neila z góry na dół i powiedział:
'Coś się tak skurczył w praniu Mal ?”.
Singiel „I Feel Fine” w Wielkiej Brytanii wciągu pierwszych pięciu
dni sprzedał się w 800 000 kopii lądując oczywiście na miejscu 1-szym, w USA
oczywiście sukces powtórzył. Co ciekawe, nawet piosenka ze strony B „She's A
Woman” wylądowała na listach na miejscu 4
Po wielu latach, w sierpniu 1980 roku w czasie nagrywania swego
ostatniego (za życia) albumu „Double Fantasy” John dołączył się Earla Slicka
oraz Hugh McCrackena (gitarzystów biorących udział w nagrywaniu płyty), którzy
grali niektóre z przebojów Beatlesów. Slick: „Graliśmy 'I Feel Fine' i
kilka innych numerów Beatlesów, John dołączył ale nie pamiętał już ani akordów
ani słów”.
Baby's good to me, you know,
She's happy as can be, you know,
She said so.
I'm in love with her and I feel fine.
She's happy as can be, you know,
She said so.
I'm in love with her and I feel fine.
Baby says she's mine, you know,
She tells me all the time, you know,
She said so.
I'm in love with her and I feel fine.
I'm so glad that she's my little girl.
She's so glad, she's telling all the world.
That her baby buys her things, you know.
He buys her diamond rings, you know,
She said so.
She's in love with me and I feel fine, mmm.
Baby says she's mine, you know,
She tells me all the time, you know,
She said so.
I'm in love with her and I feel fine.
I'm so glad that she's my little girl.
She's so glad, she's telling all the world
That her baby buys her things, you know.
He buys her diamond rings, you know,
She said so.
She's in love with me and I feel fine, mmm, mmm.
Kompozycja: Lennon - McCartney (100%)
Napisana: 8 października 1964
Nagrana: 8 października 1964
Długość: 2'57"
Podejścia: 6
Inżynierowie nagrania: Norman Smith, Ken Scott, Mike Stone
JOHN: gitara rytmiczna (1964 Rickenbacker
325)
PAUL: wokal (zdublowany), bass(1961 Hofner 500/1), fortepian (1905 Steinway Vertegrand),
PAUL: wokal (zdublowany), bass(1961 Hofner 500/1), fortepian (1905 Steinway Vertegrand),
GEORGE: gitara solowa (Gretsch 6122 "Country
Gentleman")
RINGO: perkusja (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Pearl ), grzechotka
RINGO: perkusja (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Pearl ), grzechotka
Pierwsze wydanie: 23 listopada 1964 (US), 27 listopada 1964 (UK)
Dostępne na:
Beatles 65, (US: Capitol (S)T
2228, Capitol CDP 7243 8 66874 2 5)
Past Masters Volume 1, (UK:
Parlophone CDP 7 90043 2, US: Capitol CDP 7 90043 2)
Live At The
BBC
Anthology 2
Ze wszystkich piosenek ze stron B zespołu, właśnie ta dotarła najwyżej na listach (#4).
Wyjątkowa piosenka, w owym czasie ulubiona George'a Martina, stworzona i nagrana tego samego dnia. Moment inspiracji, powstania w głowie pomysłu na piosenkę Paul wytłumaczył tak: „To bardzo kreatywny moment, gdy wpada Ci do głowy pomysł, to jest najlepsze, to jak sex. Jesteś wtedy wypełniony wiedzą, że masz rację, kiedy wiele razy w twoim życiu, jesteś wypełniony poczuciem winy, że coś jest niewłaściwe, idzie nie tak jak powinno a tu masz inną magiczna chwilę...gorące, ciepłe uczucie, które cie wypełnia, całe twoje ciało, z kręgosłupa a wychodzi przez usta... Gdy taka wena uderzy w ciebie, trzeba jak najszybciej ją wykorzystać i nagrać to na taśmę, póki nie spada entuzjazm do tej piosenki, który zmniejsza się wraz z upływem czasu. Trzeba jak najszybciej nagrać...”
W
przypadku „She's A Woman” wszystko się ułożyło idealnie. Z ewentualnymi
wyjątkami w przypadku takich piosenek jak”Alle Together Now” i „The Ballad Of
John And Yoko”, „She's A Woman” jest jedyną piosenką autorstwa Lennon &
McCartney, skomponowaną i zarejestrowaną tego samego dnia. Powstał utwór będący
ich bazowym hitem radiowym (nagrywane w BBC) oraz koncertowym na najbliższe dwa
lata (zaśpiewali ją nawet dwa lata później, w 1966 roku w czasie wizyty w
Japonii).
St. John's Wood |
„She's A Woman” była
prawdopodobnie pierwszą piosenką zespołu wprost odnoszącą się do narkotyków.
„Turn me on when I get lonely” to pewnie wers napisany przez Lennona, lata potem
skomentował to, że w owym czasie był bardzo zadowolony, że cenzura nie okroiła
tego fragmentu.
JOHN: „(Ten numer)
To Paul z pewnym moim udziałem w tekście. Wsadziliśmy w tekst „turns me on”
(podkręć mnie) – no wiesz, o marihuanie i tym podobnym”.
W czasie nagrywania
szóste podejście było najlepsze i zostało bazą do późniejszych dograń. Dograno
śpiew oraz fortepian Paula - po raz pierwszy w nagraniu The Beatles jak
powiedział John pod koniec 1964 roku - gitarę George'a (lub Paula ponownie) oraz
grzechotki Ringa. Co do fortepianu Paula... muzyk grał na nim wcześniej w
piosenkach „Littel Child” oraz „Any Time At All” i dlaczego tak powiedział John
do końca nie wiem. Gitary … Niektóre źródła podają, że jest bardzo
prawdopodobne, że George nie brał udziału w tej sesji, że w zasadzie słychać
tylko gitarę Johna a gitarowe solo może należeć do Paula, gdyż bardzo przypomina
te, które później nagrywał Paul w latach późniejszych i całkiem możliwe, że
tutaj nałożono gitarę solową Paula. Choć nie jest to na 100% pewne, „She's A
Woman” może być pierwszym utworem Beatlesów, w której nie gra cała czwórka ( na
dowód tego, niektórzy przytaczają fakty zarejestrowanych telewizyjnych koncertów
zespołu,niedługo po nagraniu piosenki, w czasie których widać jak George
rozgląda się wokół, żartuje, chichocze i wygląda na nieznającego akordów tego
numeru).W czasie koncertu w Tokio George gra już solo ale mógł się już go dawno
nauczyć (1966 rok) od Paula.
Piosenka mogła być
inspirowana dokonaniami zespołu Sir Douglas Quintet (teksaski rock z lat
60-tych). Beatlesi zawsze mądrze umieli czerpać z bogatej twórczości innych i
podobną atmosferę co w ich piosence słychać w „Sugar Bee” wymienionego bandu.
Beatlesi uważali też, że ta piosenka to ich pierwszy prawdziwy rockowy numer,
który napisali, i z którego byli zadowoleni (jakby nie pamiętając, że wcześniej
napisali inne klasyki rocka jak chociażby „I Saw Her Standing There”).
Niektórzy fachowcy doszukują się w tej piosence kilku ciekawych rzeczy, pierwsza piosenka The Beatles jako przedsmak stylu ska, numer ze względu na ciężki rytm gitar, perkusji, basu może być uważany jako jedna z pierwszych w „garażowym rocku”, na koniec w piosence pada wers, który jest uważany za najgorszy fragment w tekstach całej twórczości zespołu: „My love don't give me presents / I know that she's no peasant” (moja miłość nie daje mi podarków / wiem, że nie jest prostakiem (wieśniakiem)”). Kiczowate trochę prawda? No, ale Lennon to przepuścił... W piosence padają także wykorzystane już wcześniej rymy: „lonely” i „only”. Po latach Paul nigdy nie śpiewał już tej piosenki - może z tego powodu ?
Piosenka mimo że była na
stronie B doszła do 5 miejsca amerykańskiej listy Billboardu.
W czasie sesji do „Double
Fantasy” w 1980 John wraz z muzykami sesyjnymi wykonywał tą piosenkę, ponownie
się lekko gubił w śpiewie, sugerował, że nie wyciągnie tak wysoko śpiewem.
Zarejestrowane na video nagranie tego zdarzenia kazał zniszczyć sam John.
Szkoda.
Co ciekawe to wielu fanom
nie podobał się tej piosence śpiew Paula i w 1965 muzyk wyjaśniał to.
PAUL: „Po raz
pierwszy nie byłem dobrze odebrany jako wokalista. Wielu ludzi myślało, że
śpiewam za wysoko i wybrałem złą tonację. Brzmiało to trochę jakbym zawodził ale
to było celowe, to nie był błąd”.
My love don't give me presents
I know that she's no peasant
Only ever has to give me
Love forever and forever
My love don't give me presents
Turn me on when I get lonely
People tell me that she's only
Fooling, I know she isn't
She don't give the boys the eye
She hates to see me cry
She is happy just to hear me say
That I will never leave her
She don't give the boys the eye
She will never make me jealous
Gives me all her time as well as
Loving, don't ask me why
She's a woman who understands
She's a woman who loves her man
My love don't give me presents
I know that she's no peasant
Only ever has to give me love
Forever and forever
My love don't give me presents
Turn me on when I get lonely
People tell me that she's only
Fooling, I know she isn't
She's a woman who understands
She's a woman who loves her man
My love don't give me presents
I know that she's no peasant
Only ever has to give me
Love forever and forever
My love don't give me presents
Turn me on when I get lonely
People tell me that she's only
Fooling, I know she isn't
She's a woman, she's a woman
She's a woman, she's a woman
My love don't give me presents
I know that she's no peasant
Only ever has to give me
Love forever and forever
My love don't give me presents
Turn me on when I get lonely
People tell me that she's only
Fooling, I know she isn't
She don't give the boys the eye
She hates to see me cry
She is happy just to hear me say
That I will never leave her
She don't give the boys the eye
She will never make me jealous
Gives me all her time as well as
Loving, don't ask me why
She's a woman who understands
She's a woman who loves her man
My love don't give me presents
I know that she's no peasant
Only ever has to give me love
Forever and forever
My love don't give me presents
Turn me on when I get lonely
People tell me that she's only
Fooling, I know she isn't
She's a woman who understands
She's a woman who loves her man
My love don't give me presents
I know that she's no peasant
Only ever has to give me
Love forever and forever
My love don't give me presents
Turn me on when I get lonely
People tell me that she's only
Fooling, I know she isn't
She's a woman, she's a woman
She's a woman, she's a woman
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz