Album: "BEATLES FOR SALE"
Kompozycja: Roy
Lee Johnson
Napisana: ok.
kwietnia 1961
Nagrana : 14
sierpnia, 18 października 1964
Wydana: 4 grudnia
1964
Podejścia:
8
Obsada:
JOHN: wokal,
akustyczna gitara (1964 Gibson J160E)
PAUL: wokal harmoniczny, bas (1961 Hofner 500/1), organy Hammonda
GEORGE: gitara prowadząca (1962 Gretsch 6122 "Country Gentleman"),afrykańskie bębny
RINGO: perkusja
George Martin: fortepian (1905 Steinway Vertegrand "Mrs. Mills")
PAUL: wokal harmoniczny, bas (1961 Hofner 500/1), organy Hammonda
GEORGE: gitara prowadząca (1962 Gretsch 6122 "Country Gentleman"),afrykańskie bębny
RINGO: perkusja
George Martin: fortepian (1905 Steinway Vertegrand "Mrs. Mills")
Dostępne na:
Beatles For Sale, (UK:
Parlophone PMC 1240, PCS 3062; Parlophone CDP 7 46438 2)
Beatles For Sale (EP), (UK: Parlophone GEP 8931)
Beatles '65, (US: Capitol (S)T 2228, Capitol CDP 7243 8 66874 2 5)
Anthology 1
Live! At The Star Club In Hamburg, Germany, 1962 (1977)
Beatles For Sale (EP), (UK: Parlophone GEP 8931)
Beatles '65, (US: Capitol (S)T 2228, Capitol CDP 7243 8 66874 2 5)
Anthology 1
Live! At The Star Club In Hamburg, Germany, 1962 (1977)
Dr Feelgood & The Interns |
Ray Lee Johnson |
Piosenka bardzo często we
wcześniejszych latach, wykonywana na żywo i Beatlesi umieszczając ją na płycie –
wypełniali czas płyty – ale na swoisty sposób „żegnali” z piosenkami, nagrywając
je sobie na pamiątkę. Piosenka stosunkowo napisana niedawno bo w 1961 roku przez
Roy'a Lee Johnsona a nagrana po raz pierwszy przez bluesowego pianistę Dr
Feelgooda i jego zespół The Interns i wydana w 1962 na stronie B singla muzyka:
'Doctor Feel-Good”. Dr Feelgood był pseudonimem Williama „Willie” Lee Perryman,
znanego także pod inną ksywą: „Piano Red”.
Beatlesi przeszukiwali archiwa muzyczne
kolegów, swoje, z czasem sklepu Epsteina starając się mieć numery jakich nikt
inny nie miał, choć oczywiście grali znane klasyki rock and rolla. „Mr
Moonlight” była ulubionym numerem Johna choć cały singiel bluesowego wykonawcy
wcale nie zaistniał na listach. Piosenka stylizowana na latynoski blues składa
się tylko ze zwrotek bez refrenu, dzisiaj znana jest tylko dzięki wersji Fab 4,
choć w 1964 roku była bardzo popularna wśród innych grup brytyjskich. The
Hollies i The Merseybeats nagrali wersję tej piosenki prawie w tym samym czasie
co Beatlesi i wobec tego faktu można przypuszczać, że The Beatles nagrali ją
tylko i wyłącznie z sentymentu do niej i jej „hamburskiej” historii. Znakomicie
wypada w niej John a początkowe intro z jego przenikliwym krzykiem robi wrażenie
do dzisiaj. Niektórzy uważają, że piosenka jest warta uwagi wyłącznie ze względu
na śpiew Lennona. W lutym 1965 (1-go) Capitol wydał po raz ostatni EP-kę z
materiałem The Beatles: „4-by The Beatles” i jako pierwszą piosenkę umieścił
właśnie „Mr Moonlight”. Czwórka doszła niestety tylko do 68 miejsca na liście
Billboardu ale oczywiście nikogo to nie zmartwiło, wytwórnia zarobiła już na
zespole dziesiątki milionów dolarów.
Piosenka nagrywana była dwa razy. 14
sierpnia nagrano cztery podejścia, później w czasie szóstej sesji na album
nagrano kolejne cztery od początku bazując na tej z okresu wakacji choć na
początku nie przewidywano w piosence partii dla organów Hammonda, na których
zagrał Paul. Podobnie jak w „I'll Followe The Sun” grupa nie mogła się
zdecydować na jakim instrumencie ma zagrać Ringo i do dzisiaj ciężko stwierdzić
czy są to bongosy, czy pudło od gitary czy inne urządzenie perkusyjne, wymyślone
przez Ringa lub cały zespół. Warto tutaj też odnotować George Harrisona,
grającego na afrykańskich bębnach.
Obie wersje piosenki – mono oraz stereo
są identyczne, co nie było zawsze takie oczywiste. W czasie miksowania wersji na
album mono i stereo czasem używano różnych podejść-prób, przeważnie celowo, choć
czasem przez przypadek. Istnieje wiele opracować dotyczących wcześniejszych
kompozycji zespołu, w którym „beatlesolodzy” dowodzą, że dana wersja piosenki na
danym singlu, albumie w wersji stereo bazuje na podejściu X, wersja mono na
podejściu Y. Sami Beatlesi rzecz jasna specjalnie się tym nie przejmowali i do
1967 roku wcale nie interesowali się wersjami stereo a na koniec odsłuchiwali
wersji mono. Funkcjonowało pełne, całkowite zaufanie do wiedzy i umiejętności
George'a Martina.
Cóż jeszcze można napisać o tej
piosence ? Jest to kolejna piosenka,uznawana, za jedną z najgorszych piosenek
zespołu a nawet jedną z tych”którą wszyscy kochają nienawidzić”. Czy słusznie sami osądźcie ale myślę, że bardzo ciężko być surowym dla tej wspaniałej czwórki genialnych muzyków. Nie potrafię zwyczajnie podchodzić krytycznie do czegokolwiek co zrobili razem i myślę, że jest nas takich około półtora miliarda.
MR LOONLIGHT | |||
Mr Moonlight - live w Hamburgu 1962
You came to me one summer night
And from your beam you made my dream And from the world you sent my girl And from above you sent us love And now she is mine I think you're fine Because we love you Mr Moonlight Mr Moonlight, come again please Here I am on my knees begging if you please And the night you don't come come my way I pray and pray more each day Because we love you Mr Moonlight And the night you don't come come my way I pray and pray more every day Because we love you Mr Moonlight Mr Moonlight, come again please Here I am on my knees begging if you please And the night you don't come come my way I pray and pray more each day Because we love you Mr Moonlight Mr Moonlight |
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz