GEORGE HARRISON - "Blow Away"

 

 
 
Singiel, Strona B:
Soft Touch
Album: "George Harrison" 1979 
Wydany: 14 lutego 1979
Kompozycja: GEORGE
Producent: GEORGE, Rus Titelman
Wytwórnia: Dark Horse
Długość: 3:59
 
 
 
 
 
Obsada: 
GEORGE - gitara, wokal, producent albumu i singla
Eric Clapton - gitara
Steve Winwood - klawisze, chórki
Gayle LaVant - harmonica
Andy Newmark - perkusja
Emil Richards, Ray Cooper – instrumenty perkusyjne
Willie Weeks – gitara basowa

 
GEORGE: "Blow Away" podoba mi się, ponieważ jest tak chwytliwa; właściwie na początku byłem z tego powodu trochę zawstydzony, ale wyszło to jej na dobre i ludziom się spodobała. To była pierwsza nowa piosenka, którą napisałem. Byłem w ogrodzie, lał deszcz i nagle uświadomiłem sobie, że jestem przygnębiony, że pogoda ma na to wpływ. I ważne jest, aby pamiętać, że chociaż wszystko wokół ciebie się zmienia, dusza wewnątrz pozostaje taka sama; trzeba o tym stale pamiętać i walczyć o prawo do szczęścia.
 
Singlowy zwiastun nowego albumu doszedł tylko do 51 miejsca w rodzimej Wielkiej Brytanii ale do 16 w USA (ta reguła będzie obowiązywała wobec wszystkich piosenek ex-Beatlesów, za oceanem ich twórczość ląduje zawsze wyżej, prawdopodobnie ze względu na większą miłość do Fab4 oraz rozmiary rynku). To melodyjna łagodna piosenka z typową gitarą George i zasługuje moim zdaniem na większa uwagę wśród polskich fanów, choć jest do dzisiaj na świecie jedną z bardziej popularnych kompozycji Artysty. W 2010 roku słuchacze radia AOL wybrali ją do 10-tki najpopularniejszych piosenek muzyka, plasując ją na miejscu #2, tuż za „My Sweet Lord”. Irytuje mnie oczywiście fakt, że polskie muzyczne pseudo-radiostacje w rodzaju dwóch wielkich na Z i R wybierają z repertuaru ex-Beatlesa najczęściej jego przebój „I Got My Mind Set On You”, nie będący jednak kompozycją George'a. Piosenka bardzo łagodna, gitarowa, melodyjna, powstała akurat w dobie rozkwitu punk rocka i Harrison – jak wspomina w swojej autobiografii „I Me Mine”, że wahał się nad jej wydaniem, uważając, że jest zbyt prosta i banalna. Dodał tam, że piosenka powstała w chwilach melancholijnych rozmyślań, wspominania przeszłości, dochodzenia do wniosku, że „kochał wtedy wszystkich” i starania się być bardziej optymistycznym. W trakcie pracy w studiu piosenka rozwijała się i w końcu sam Autor ją zaakceptował. 

GEORGE:
W 1977 roku brałem udział w wielu wyścigach Formuły 1 i w ogóle nie napisałem żadnych piosenek. Zacząłem mieć poczucie winy, ponieważ tak wielu ludzi biorących udział w wyścigach nazywało mnie Georgem Muzykiem. Ale podczas gdy oni mnie zabawiali, ja nie pracowałem. Rozmawiałem z Nikim Laudą po wyścigu Watkins Glenn i powiedział mi: „Nie ma nic milszego niż móc wrócić do domu, zrelaksować się i posłuchać fajnych piosenek i płyt”. Pomyślałem, że powinienem trochę popracować i może napisać piosenkę, która sprawiłaby przyjemność Niki-Jody-Emersonowi i całej ekipie. To by sprawiło mi frajdę. To była moja inspiracja. Tak czy inaczej, pomyślałem, że lepiej będzie przynajmniej spróbować. Ludzie opowiadali mi o Randym Newmanie, który myślał, że wyschnął. Wtedy pomyślałem „może to możliwe” (paranoja!). Ale znowu nie bardzo wierzę w takie wysychanie – wyobrażam sobie, jak się męczysz, rozleniwiasz i nie masz ochoty tego robić – ale jeśli naprawdę masz na to ochotę, możesz skorzystać ze swoich nieograniczonych zasobów. Siedziałem w chatce w ogrodzie i patrzyłem na wodę, kiedy padał deszcz. Mieliśmy nieszczelności w domu, bo jakiś odpływ się zatkał, a ja wyszedłem w czapce i płaszczu przeciwdeszczowym i siedziałam w tej chacie, uciekając od tego wszystkiego. Problemy zaczynają się, gdy przywiązujesz się do problemów! Dzieje się tak wtedy, gdy umysł za bardzo angażuje się w myślenie o tym, czy należy udać się tutaj, czy zrobić to czy tamto; wiesz, takie bzdury. Poczułem się fatalnie, zgniły, w podłym nastroju; nie czułem się dobrze w sobie i to wszystko zbliżało się do mnie. Znowu przypomniałem sobie sobie, że to nie ja. Pamiętaj, co mówią mistrzowie: „Jestem w zasadzie potencjalnie boską, cudowną istotą ludzką”, a całe to zachwianie lub złe samopoczucie to moje przywiązanie do umysłu. Największą rzeczą, która nas w życiu psuje, jest umysł, płata nam figle i może nas przewrócić. Pomyślałem: „Nie muszę tego wszystkiego czuć!”. Naprawdę kocham wszystkich” i to naprawdę wszystko, co musisz zrobić, okazać swoją miłość. Jedyną rzeczą, nad którą naprawdę musimy popracować w tym życiu, jest to, jak okazywać miłość. "Wszystko, co muszę zrobić, to cię kochać Wszystko, czym muszę być, to być szczęśliwym (All I’ve got to do is to love you, All I’ve got to be is to be happy)". I to było „Blow Away”, takie proste. Wszedłem w to, znalazłem akordy do melodii, która przyszła mi do głowy i jakiś czas później napisałem zwrotkę. Ale potem pomyślałem, że ta melodia jest w jakiś sposób tak oczywista, że trochę się zawstydziłem i nie chciałem jej nikomu grać. Prawdę powiedziawszy ta piosenka trochę mnie żenowała! Zbyt łatwo wpadał w ucho, a mimo to nie chciałem jej nikomu śpiewać, bo wydawała mi się zbyt oczywista.Ale kiedy to nagrałem, podobało mi się to jeszcze bardziej... 
 
W czasie pracy nad całym albumem (możliwe więc, że także w tej piosence) pracowała grupa fantastycznych muzyków:

Day turned black, sky ripped apart
Rained for a year 'til it dampened my heartCracks and the leaks, the floorboards caught rotAbout to go down, I had almost forgotten
All I got to do is to, to love youAll I got to be is be happyAll it's got to take is some warmth to make itBlow away, blow away, blow away
All I got to do is to, to love youAll I got to be is be happyAll it's got to take is some warmth to make itBlow away, blow away, blow away
Sky cleared up, day turned to brightClosing both eyes, the head filled with lightHard to remember what a state I was inInstant amnesia, Yang to the Yin
All I got to do is to, to love youAll I got to be is be happyAll it's got to take is some warmth to make itBlow away, blow away, blow away
All I got to do is to, to love youAll I got to be is be happyAll it's got to take is some warmth to make itBlow away, blow away, blow away
Wind blew in, cloud was dispersedRainbows appearing, the pressures were burstBreezes a-singing, now feeling goodThe moment had passed like I knew that it should
All I got to do is to love youAll I got to be is be happyAll it's got to take is some warmth to make itBlow away, blow away, blow away
All I got to do is to, to love youAll I got to be is be happyAll it's got to take is some warmth to make itBlow away, blow away, blow away
All it's got to take is some warmth to make itBlow away, blow away, blow awayAll I got to do is to, to love youAll I got to be is be happyAll it's got to take is some warmth to make itBlow away, blow away, blow away



Wersja demo

Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz