YELLOW SUBMARINE - album 'REVOLVER'


    Album: "REVOLVER" , singiel
    Kompozycja: Lennon (10%) - McCartney (90%)
    Napisana: marzec - kwiecień 1966
    Nagrana : 26 maja , 1 czerwca 1966
    Zmiksowana: 2-3 czerwca 1966
    Wydana: 5 sierpnia 1966 (UK), 8 sierpnia (USA)
    Długość: 2'46”
    Podejścia: 5
    Producent: George Martin
    Inżynier: Geoff Emerick, Phil McDonald,
Ringo ale dopiero za 2 lata, w 1968


 Obsada:
John: chórki,gitara rytmiczna (1964 Gibson J160E)
Paul:chórki, gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S), gitara rytmiczna (1964 Epiphone FT-79 "Texan") George: chórki, tamburyna
Ringo: główny wokal, chórki, perkusja (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Pearl), efekty dźwiękowe, „hałasowanie”

George: tamburyna, efekty dźwiekowe
Mal Evans – chórki, bęben basowy
Chórki (szmer tłumu, efekty dźwiękowe) : Neil Aspinall, George Martin, Geoff Emerick, Pattie Harrison, Brian Jones, Marianne Faithfull, Alf Bicknell
Wg innych źródeł w chórkach brali też udział: John Skinner, Terry Condon, Mick Jagger

 
 
 

Yellow   submarine  (REMIKS  2022)

 
Dostępne na:
SINGIEL : Indeks : R 5493
Revolver (UK: UK: Parlophone PMC 7009; PCS 7009; US: Capitol (S)T 2576; Parlophone CDP 7 46441 2)
Yellow Submarine, (UK: Apple PMC 7070, PCS 7070; US: Apple SW 153, Parlophone CDP 46445 2, "Songtrack": Capitol/Apple CDP 7243 5 21481 2 7)
The Beatles 1962-1966, (UK: Apple PCSP 717, US: Apple SKBO 3403, Apple CDP 0777 7 97036 2 3)
The Beatles 1, (Apple CDP 7243 5 299702 2)
Najwyższa pozycja: w USA nr 2 (20 sierpnia 1966), w UK nr 1 (4 tyg od 18 sierpnia 1966).

Jedna z najpopularniejszych piosenek zespołu wśród tak zwanego masowego odbiorcy muzyki, niekoniecznie fana Wspaniałej Czwórki. Miałem tą przyjemność, że oglądałem na żywo śpiewającego Ringa w czasie jego występu w Polsce, w Warszawie kilka lat (dwa?) temu.
'Żółta Łódź Podwodna' napisana została przez McCartneya jako piosenka... dla dzieci. Od razu było też wiadome, że zaśpiewa ją Ringo, odbierany jako najsympatyczniejszy członek zespołu. Paul tworząc piosenkę brał oczywiście pod uwagę możliwości wokalne przyjaciela, a więc niespecjalnie wygórowane, stąd nie ma w chwytliwej melodii żadnych skoków do wysokich tonów itd.
Piosenka została wydana na singlu z dwiema stronami A (wraz z Eleanor Rigby). To pewien wyjątek w dyskografii zespołu, gdy materiał z singla znajdował się także na albumie. Ku pewnemu zaskoczeniu samych muzyków piosenka zaczęła dzielić fanów zespołu. Dla większości była to urocza chwytliwa pioseneczka nadająca się na każdą okazję, bardziej wyrafinowani odbiorcy muzyki zespołu (a było ich coraz więcej, w tym młodzież akademicka) uznawali, że banalny utwór psuje idealny obraz intelektualnego albumu 'Revolver' i niepotrzebnie się tam znalazł. Singiel ten to pierwsza mała płytka z Ringiem jako głównym wokalistą, w innych krajach na singlach na stronach B ukazała się np. piosenka 'Boys', w ojczyźnie muzyków Ringo po raz pierwszy śpiewał na singlu.
RINGO: 'Dokładnie nie wiem skąd się wziął pomysł na ten utwór. Wiedziałem, że to interesujący utwór, bardzo pasujący do mnie...Ten był specjalnie napisany dla mnie'.

PAUL: 'Pamiętam ten moment, leżałem w łóżku, tuż przez zaśnięciem – gdy wpadają ci do głowy głupiutkie pomysły – i pomyślałem o żółtej łodzi podwodnej: "Wszyscy żyjemy w żółtej łodzi podwodnej ... '

Bardzo lubię dzieciaki i wszystko co z nimi związane, lubię umysły dzieci, ich fantazje. Więc nie wydawał mi się głupim pomysł trochę surrealistyczny opowiastki dla dzieci. Pomyślałem oczywiście, że Ringo będzie w tym dobry – taki typ dobrego wujka. Nie piosenka na serio ale piosenka dla dzieci. Ale Ringo nie był zbyt chętny do jej zaśpiewania...
To przede wszystkim moja piosenka, ale przypuszczam, że John trochę mi w niej pomógł, treść jest coraz bardziej skomplikowana ale refren, melodia i większość wersów są moje. Było trochę zabawy w czasie jej nagrywania. W tekście znalazło się kilka gramatycznych żartów. Na początku napisałem 'Everyone of us has all he needs' ale Ringo zamienił to na 'everyone of us has all we need.' I tak zostało. To trochę nieprawidłowe ale jest świetne. Uwielbialiśmy to'.
Czy kolor łodzi zainspirował Donovana, który w październiku 1966 wydał swój wielki przebój 'Mellow Yellow'. Wiemy, że tuż przed rozpoczęciem nagrywania 'Yellow Submarine', 26 maja Paul odwiedził tego muzyka w jego londyńskim apartamencie. Tak to wspomina:
DONOVAN: Zagrał jedną piosenkę o zółtej łodzi podwodnej. Powiedział, ze zgubił jedną linijkę i musi ja uzupełnić. Wyszedłem z pokoju a potem wróciłem z: 'Sky of blue and sea of green/In our yellow submarine'. To było nic wielkiego ale jemu to się spodobało i tak zostało w piosence.
JOHN: 'To dziecko Paula. Donovan pomógł mu w tekście, ja także. Praktycznie zrobiliśmy ją w studiu w czasie nagrywania, bazując na pomyśle Paula, jego tytule. Więc uważam, że to jego utwór.
 
 
 
 

Yellow   Submarine - Songwriting  Work  Tape  Part  1

 
 
            
57 Wimpole Street, Londyn, dom Jane Asher
  Paul prawdopodobnie napisał piosenkę w domu Jane Asher w Londynie.
 Znakomicie wypadły w utworze tzw. efekty dźwiękowe, które zostały finalnie nałożone w nagraniu 1 czerwca. Czterech Beatlesów przeszukało dokładnie wszystkie pomieszczenia magazynowe, schowki i inne pomieszczenia studia przy Abbey Road wyciągając stamtąd wszelakie gwizdki, dzwonki, łancuchy i wszystkie inne przedmioty, dzięki którym można było uzyskać jakikolwiek niestandardowy sound. W studiu znalazła się wanna wypełniona wodą i łańcuchami, Brian Jones z The Rollong Stones brzękał okularami, John dmuchał przez rurkę do wiadra z wodą powodując powstawanie fal i pęcherzyków, on także jest autorem specyficznego wokalu w piosence symulującej wydawanie komend przez kapitańską tubę.Wszdł do komory, służącej powstawaniu echa i stamtąd wykrzykiwał na całe gardło: 'Full speed ahead Mister Captain'. W studiu panował hałas i rwetes ale starannie kontrolowany.Technicy wszędzie poustawiali mikrofony. Mal Evans spacerował po studiu i dudnił swoim ogromnym bębnem, co wszystkich zgromadzonych skłaniało do wesołych komentarzy, rozmawiania, szemrania. Wszystko było nagrywane! Muzycy sesyjni odegrali swoją partię na instrumentach dętych, rozpoczynającą się po słowach: 'and the band begins to play' (prawdopodobnie jest marsz 'Le Rêve Passe' z 1906 autorstwa Georgesa Kriera i Charlesa Helmera. Nazwiska ich są nieznane ale wydaje się, że ich partia mogła być nagrana dużo wcześniej, w dniu nagrywania "efektów dźwiękowych", Beatlesi zadbali by obecni byli tylko bliscy znajomi.
Refren śpiewała już znaczna grupa ludzi, po raz pierwszy w jakimkolwiek nagraniu zespołu. Natknąłem się na źródło, które podaje, że w refrenie śpiewa także Mick Jagger (byli wszak i Jones i Marianne Faithfull) ale nigdzie więcej tego nie potwierdzono.
 Jak wspomniałem wyżej 'Yellow Submarine' ukazała się na singlu wraz z drugim utworem z albumu 'Reovolver', pięknym arcydziełem Paula, 'Eleanor Rigby'. Singiel pod koniec roku uzyskał nagrodę imienia Ivora Novello za najlepiej sprzedającą się płytę dowolnej kategorii w Wielkiej Brytanii.
Ciekawostką jest fakt, że piosenka 'Yellow Submarine' to pierwsza!!! wskazówka do słynnej późniejszej „afery” znanej jako: PAUL ID DEAD (Paul nie żyje), głoszącej tezę, że Paul McCartney nie żyje, a w zespole występuje jego sobowtór. Entuzjaści tej przyszłej teorii cofną się w czasie i odnajdą potwierdzające ją znaki w tekście piosenki: yellow submarine miała symbolizować morską trumnę podróżującą pod 'sky of blue' w 'sea of green' trawy. Singiel się co prawda ukazał przed DATĄ KATASTROFY, która identyfikowana jest jako 9 listopada 1966 ale zwolennikom tej teorii zupełnie to nie przeszkadzało.. Post pod nazwą PAUL IS DEAD będzie specjalnie dedykowany temu wydarzeniu.


In the town where I was born,
Lived a man who sailed to sea,
And he told us of his life,
In the land of submarines,

So we sailed on to the sun,
Till we found the sea green,
And we lived beneath the waves,
In our yellow submarine,

We all live in a yellow submarine,
yellow submarine, yellow submarine,
We all live in a yellow submarine,
yellow submarine, yellow submarine.

And our friends are all aboard,
Many more of them live next door,
And the band begins to play.

(trąbki)

We all live in a yellow submarine,
yellow submarine, yellow submarine,
We all live in a yellow submarine,
yellow submarine, yellow submarine.

(Full speed ahead, Mr. Boatswain full speed ahead!
Full speed it is, Sgt
Cut the cable, Drop the cable
Aye, aye, sir, Aye, aye
Captain! Captain!)

As we live a life of ease(life of ease)
Every one of us(every one of us) has all we need,(has all we need)
Sky of blue,(sky of blue) and sea green,(sea of green)
In our yellow(In our yellow) submarine.(submarine) ( Haha! )

We all live in a yellow submarine,
yellow submarine, yellow submarine,
We all live in a yellow submarine,
yellow submarine, yellow submarine.


YELLOW SUBMARINE
Yellow Submarine - take

Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz