REVOLUTION 1

Kompozycja: Lennon (100%) & McCartney
Napisana: prawdopodobnie luty-marzec 1968 (Indie)

Producent: George Martin
Inżynier: Geoff Emerick, Peter Brown
Długość: 4:15
Takes: 22
Wydana: 22 listopada 1968 (UK), 25 listopada 1968 (US)
__________________________________
Obsada:
JOHN: wokal (zdublowany),
chórki,akustyczna gitara rytmiczna (1963 Gibson "Super Jumbo"
J-200), solowa gitara (1965 Epiphone E230TD(V) Casino)
PAUL: chórki, gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S), fortepian (1905 Steinway Vertegrand "Mrs. Mills")
GEORGE: chórki, gitara rytmiczna (1966 Gibson Les Paul Standard SG)
RINGO: perkusja (Ludwig)
Freddy Clayton, Derek Watkins: trąbki
Don Lang, Rex Morris, Bill Povey, J. Power: puzony
Francie Schwartz: chórki
PAUL: chórki, gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S), fortepian (1905 Steinway Vertegrand "Mrs. Mills")
GEORGE: chórki, gitara rytmiczna (1966 Gibson Les Paul Standard SG)
RINGO: perkusja (Ludwig)
Freddy Clayton, Derek Watkins: trąbki
Don Lang, Rex Morris, Bill Povey, J. Power: puzony
Francie Schwartz: chórki
The
Beatles ("The White Album"); UK: Apple PMC 7067-8;
US: Apple SWBO 101; Parlophone CDP 7 46443 2; CDP 7 46444 2)

Ale wers: "But if you talk about destruction / don't you know that you can count me out, (ale kiedy rozmawiamy o destrukcji , to wiesz, że nie możesz na mnie liczyć)" brzmi inaczej w dwóch wersjach piosenki. W singlowej jest 'out', w albumowej możemy usłyszeć 'in', co miało oznaczać, że John wahał się co do swego potencjalnego udziału w przewrotach, w których używano by przemocy. 'Nie byłem wtedy pewien' – wspomni później. Ale ostatecznie wiele razy komentując bieżące wydarzenia podkreślał, że jest na 'out'. Jego późniejsze życie dowiodło tego ostatecznie.
Demo z Esher
Piosenka powstawała w czasie pokojowych medytacji w Indiach i wtedy John skupiał się w niej na obronie swoich lewicowych przekonań. Z czasem tekst oczywiście ewoluował w miarę jak do Anglii dochodziły kolejne informacje ze świata. Prawdopodobnie wtedy zespół powiedział sobie: 'dość z unikaniem trudnych odpowiedzi na trudne pytania', co, mimo sporadycznych wyjątków, robił dotychczas z powodzeniem. Czy Brian byłby w stanie powstrzymać już wtedy Johna i resztę gdyby żył? Wątpliwe. Pod koniec maja czwórka muzyków zgromadziła się w domu Harrisona 'Kinfaus' w Esher, gdzie dopracowano do końca piosenkę jako potencjalny singiel. Wers "You say you'll change the constitution" został dodany już w czasie sesji nagraniowej.
W czasie tej sesji pojawiła się w studiu Yoko i to był już początek nerwowych do końca istnienia zespołu sesji. Yoko siedziała czasem tuż przy zespole, czasem na górze w reżyserce, skąd czasem komentowała poczynania muzyków. Wyobrażam sobie jak się czuła wtedy pozostała trójka. Do tej pory studio było 'świętym miejscem zespołu', niedostępnym dla ich kobiet, sporadycznie tylko dla wyjątkowych gości.

******************
W rzeczywistości piosenka Johna (pisze o tym P. Norman) było nie tyle wzywaniem do wyjścia na ulicę co satyrą na wszystkich dobrze odkarmionych, młodych rewolucjonistów, opętanych manią 'zmiany świata' i wieszających na drzwiach do swoich łazienek portrety 'Przewodniczącego Mao'. Numer ten wyraźnie i stanowczo odmawiał tak moralnego, jak i finansowego wspierania 'umysłów opętanych nienawiścią', a dla wszystkich zatracających się w bezrozumnej kontestacji niósł przecież proste przesłanie: count me out (nie liczcie na mnie). Kiedy utwór został przygotowany do nagrania, Johnowi mimo wszystko wydał się zbyt łagodny. Słowo 'destrukcja' mogło się bowiem odnosić zarówno do obalania poglądów, jak i niszczenia budynków. Dlatego też najważniejsza deklaracja zmieniła się w dwuznaczne sformułowanie count me out ... in (nie liczcie ... liczcie na mnie).
Ta pierwsza wersja (znana jak 'Revolution 1) została nagrana wolno, melancholijnie, z grającą cicho, sfuzowaną gitarą Johna i chórkami śpiewającymi w tle 'Szubi-dubi', co było echem i dawnych występów w Cavern.
Ta pierwsza wersja (znana jak 'Revolution 1) została nagrana wolno, melancholijnie, z grającą cicho, sfuzowaną gitarą Johna i chórkami śpiewającymi w tle 'Szubi-dubi', co było echem i dawnych występów w Cavern.
take 18
W czasie nagrywania Paul i George zaznaczyli, że piosenka jest oczywiście dobra ale zbyt wolna i mało dynamiczna jak na przyszły singiel. John oczywiście sprzeciwiał się tym opiniom, uważając, że jak zawsze w przypadku jego kompozycji, reszta chce zdławić jego numer kosztem potencjalnego przeboju Paula (choć Paul wtedy nie przedstawiał żadnej kontrpropozycji). Ale uwagi zespołu jak zawsze mocno go inspirowały, co jak wiemy spowodowało powstanie 'szybszej' wersji utworu, nazwanej już tylko: 'Revolution'. Ale oczywiście na samym początku sesji utwór nazywał się tylko 'Revolution' i dopiero pojawienie się kompozycji Paula 'Hey Jude' zepchnęło go na stronę B – ale tą w wersji szybszej. Jest rzeczą bardzo prawdopodobną, że Paul dostrzegał wszelakie potencjalne reperkusje, które mogą płynąć z różnorakich odbiorów piosenki 'Revolution' (jej odważnego tekstu-deklaracji), i ta obawa zachęciła go do napisania piosenki, która będzie się bardziej nadawała na singiel i oczywiście będzie tylko przebojowa, bez podtekstów i pola do negatywnej wyobraźni. Zadziałał ochronny mechanizm jaki Paul roztaczał wciąż nad The Beatles.



Nagrywanie 'Revolution' rozpoczęło się 30 maja, po trzech miesiącach od ostatniej swojej sesji na Abbey Roda. Dopiero szesnasta próba (take) została bazą pod albumową wersję. Trwała ponad 10 minut (10'17") i zakończyła się okrzykiem Johna: 'Ok, mam dosyć'. Finalne 6 minut pochodzi z jamowania muzyków, z gitarowym sprzężeniem zwrotnym, po którym John powtarza wykrzykując: 'All Right' (także w tle delikatne jęczenie Johna i Yoko). Fragmenty tego zostaną użyte później przez Johna w 'rewolucyjnej' wersji: "Revolution 9".



Ale najbardziej rewolucyjnym elementem była tutaj Yoko - i to nie tylko jej obecność ale i jej partia. Nagrywany utwór trwał 10 minut, podczas ostatnich sześciu John krzyczał: All right! albo po prostu się wydzierał, a Yoko jęczała, nuciła, świergotała i monotonnie recytowała frazy w rodzaju: You become naked (stajesz się nagi).
W tym samym dniu Paul i George dogrywali swoje ścieżki wokalne, śpiewając rytmicznie chórki "Mama, Dada, Mama, Dada", Ringo swoje partie perkusyjne a John swoją partię na gitarze solowej z pedałem głośności przy statywie mikrofonu. Na sam koniec Paul dograł swoją część na organach ale ta ścieżka nie została wykorzystana w ostatecznym miksie.
W tym samym dniu Paul i George dogrywali swoje ścieżki wokalne, śpiewając rytmicznie chórki "Mama, Dada, Mama, Dada", Ringo swoje partie perkusyjne a John swoją partię na gitarze solowej z pedałem głośności przy statywie mikrofonu. Na sam koniec Paul dograł swoją część na organach ale ta ścieżka nie została wykorzystana w ostatecznym miksie.
W lutym 2009 roku pojawił się 11-minutowy "twardy" mix utworu 'Revolution 1', która pozwala wyobrazić sobie jak utwór przekształcał się w najbardziej zakręcony numer zespołu, 'Revolution 9', ze słynnym zawołaniem Johna na początku utworu: "Take your knickers off and let's go" (Ściągajcie swoje majtki i dawajcie!)
Piosenka pod oryginalnym tytułem 'Revolution 1' (ta z 'Białego Albumu') została ukończona 21 czerwca 1968 roku. W tym dniu George dołożył do utworu jako ostatni Beatles, swoją partię gitary oraz wynajęci muzycy studyjni nagrali swoje partie na instrumentach dętych.
Wielka Czwórka ze swoim producentem przy pracy.
W przypadku tej piosenki zrobię wyjątek i w tym samym blogu opiszę także drugą wersję 'Revolution', tą, która znalazła się na stronie B singla 'Hey Jude', szybszą, bardziej rockową i w odróżnieniu od tej z Białego Albumu bez numerka '1'.
REVOLUTION

Były dwie wersje piosenki, ale lewicowe podziemie wybrało sobie tę ze słowami "wyłączcie mnie z tego - nie liczcie na mnie". Oryginalna wersja, jak trafiła na album, miała w tekście "liczcie na mnie". Włożyłem obie wersje, bo nie byłem pewny co robić.
Nie chciałem by mnie zabito (!!!) Nie wiedziałem zbyt wiele na temat maoistów. Wiedziałem tylko, że było ich bardzo niewielu, malowali się na zielono i stawali przed policją, czekając aż ich by zabito. Uważałem to jednak za mało subtelne. Sądziłem, że prawdziwi, komunistyczni rewolucjoniści prowadzili się nieco lepiej i nie gardłowali tyle na ten temat

Strona B: singiel 'Hey Jude'
Indeks: Apple R5722 (UK), Apple 2276 (USA)
Napisana: prawdopodobnie luty-marzec 1968 (Indie)
Nagrana: 9-12 lipca 1968 (Studio nr 2, Abbey Road, Londyn)
Producent: George Martin
Inżynier: Geoff Emerick
Długość: 3'21"
Podejścia: 16
Wydana: 30 sierpnia 1968 (UK), 26 sierpnia 1968 (USA)

PAUL: gitara basowa (1961 Hofner 500/1), organy (Hammond B-2), klaskanie
GEORGE: gitara solowa (1957 Gibson Les Paul Standard)
RINGO: perkusja (Ludwig), klaskanie
Nicky Hopkins: elektryczne pianino

- Hey Jude, (US: Apple SW 385, UK: Parlophone PCS 7184)
- The Beatles 1967-1970 (UK: Apple PCSP 718, US: Apple SKBO 3404, Apple CDP 0777 7 97039 2 0)
- Past Masters Volume Two, (Parlophone CDP 7 90044 2)
- LoveNajwyższa pozycja na listach (singla): UK 1 (2 tygodnie od 11 września 1968), 12 (14 września 1968)
PAUL: Podobało mi się brzmienie 'Revolution'


W 'Revolution' ze wszystkich utworów zespołu można znaleźć najwięcej zniekształceń dźwięku gitar.
GEORGE MARTIN:
Te wszystkie zniekształcenia (bliźniaczo połączonych ze sobą
gitar) nastręczały niemało kłopotów technikom. Ale taki był zamysł: to była
piosenka Johna i zamair był taki, żeby w tym utworze przekroczyć pewne granice
na maxa. Cóż, przekroczyliśmy te granice a nawet poszliśmy dalej.
9 lipca (wg. niektórych źródeł dzień później), tuż po pracy z piosenką 'Ob-lad-di, Ob-la-da' zespół przystąpił do pracy na nową aranżacją piosenki. Na drugi dzień ponownie. Brzmienia gitar, perkusji zniekształcono maksymalnie. Wydawało się, że utwór nagrywano w bardzo małym pomieszczeniu, przestrzeń w utworze zminimalizowano. Tego chciał John a Paul i George chętnie się włączyli. Ten drugi tym bardziej, gdy John oddał mu partię gitary solowej, choć sam z niej nie zrezygnował ( podobnie jak w wersji wolnej). 11 lipca zaproszono do studia Nicky Hopkinsa (pracującego dotychczas jako muzyk sesyjny z The Rolling Stones). Keith i Mick bardzo chwalili Hopkinsa. Nicky'ego możemy usłyszeć u Londyńczyków choćby w utworze 'Sympathy For The Devil'czy dużo późniejszej balladzie 'Angie'. Muzyk zadowolił Johna, w przyszłości zostanie zaproszony do pracy nad albumem solowym ex-Beatlesa: 'Imagine'. Nicky zagrał także w piosence niedawno zmarłego Joe Cockera 'You Are So Beautiful".
13 lipca piosenka była gotowa.
JOHN: To
stwierdzenie w 'Revolution' było moje. Tekst broni się po dziś dzień.
Nadal mam taki sam stosunek do polityki... Chcę zobaczyć "plan". Tak
mówiłem do Jerry'ego Rubina i Abbiego Hoffmana (znajomi Johna z Nowego
Jorku, gdy mieszkał w Greenwich , czyt. o nich w Historia The Beatles po
rozpadzie - tu na blogu RK). Wyłączcie mnie z tego jeśli chodzi o
przemoc. Nie oczekujecie mnie na barykadach, chyba, że będą z kwiatów.
Jeśli chodzi o rozwalanie czegoś w imię marksizmu czy chrześcijaństwa,
to chcę wiedzieć co zrobicie po obaleniu... Po co bombardować Wall
Street. Jeśli chcesz zmienić system, to go zmieniaj. Zabijanie ludzie
nie jest czymś dobrym.
RINGO: Nigdy nie miałem wrażenia, że posunęliśmy się w czymś za daleko. Ani w muzyce ani w życiu. Nie zrobiliśmy w życiu nic brzemiennego. Nie staraliśmy się być radykałami. Wygląda na to, że poprzez wykorzystanie taśm granych od końca i tego typu spraw, byliśmy nieco radykalni w naszej muzyce, ale nigdy nie związani byliśmy z przemocą.
13 lipca piosenka była gotowa.

RINGO: Nigdy nie miałem wrażenia, że posunęliśmy się w czymś za daleko. Ani w muzyce ani w życiu. Nie zrobiliśmy w życiu nic brzemiennego. Nie staraliśmy się być radykałami. Wygląda na to, że poprzez wykorzystanie taśm granych od końca i tego typu spraw, byliśmy nieco radykalni w naszej muzyce, ale nigdy nie związani byliśmy z przemocą.
GEORGE: Jeśli
chodzi o 'Revolution' (i można nad tym długo debatować), to ważna była
nie piosenka, ale nasze podejście do nagrania. Uważam, że 'Revolution'
to dobry numer i ma coś w sobie, ale nie lubię hałasu, jaki się tam
znalazł. Używam słowa 'hałas', bo nie podobało mi się zniekształcone brzmienie gitary Johna.

NEIL ASPINALL: David Frost pojawił się w Twickenham Film Studios, gdy zespół rejestrował na żywo 'Hey Jude' i 'Revolution' i przedstawił ich, jakby nagrywali do jego programu. Rejestracja odbyła się z udziałem zaproszonej publiczności, która razem śpiewała 'Hey Jude'.
JOHN: Mówisz: "Żeby zmienić świat, musimy zrozumieć, co jest z nim nie w porządku, a potem to zniszczyć. W sposób bezwzględny." Czyli interesuje ciebie niszczenie. Powiem ci co nie jest w porządku - ludzie. I co ? Chcesz ich wszystkich zniszczyć? Bezwzględnie ? Do momenty kiedy ty i ja nie zmienimy naszych umysłów, nie ma szansy na zmianę. Kto spieprzył chrześcijaństwo, komunizm, buddyzm, kapitalizm itd ? Chorzy na głowę ludzie, nikt inny więcej. Czy uważasz, że wszyscy wrogowie noszą kapitalistyczne znaczki, by można ich było powystrzelać ?
13 lipca 1985 w czasie koncertu Live Aid, piosenkę wykonał zespół Thomson Twins, w towarzystwie Steve Stevensa (gitarzysty Billy'ego Idola) oraz Nile'a Rodgersa (basisty Chic). Na tamburynie i w chórkach śpiewała Amerykanka znana coraz bardziej jako ... Madonna.
Niespecjalnie chlubną ciekawostką odnośnie rockowej wersji 'Revolution' jest fakt wykorzystania jej – po raz pierwszy piosenki The Beatles – w reklamie firmy Nike w 1987 roku. Fani obwinili o to Michaela Jacksona, posiadającego wtedy prawa do większości piosenek Wielkiej Czwórki. Reklama nie zrobiła furory - piosenki The Beatles były już świętością. W późniejszych latach John żałował, że w ostatniej zwrotce wspomniał o Przewodniczącym Chińskiej Republiki Ludowej z 1949-75, Mao.
Na koniec: słowo 'revolution', tytuł piosenki, użyte jest w piosence tylko raz, w pierwszym wersie.
Na koniec: słowo 'revolution', tytuł piosenki, użyte jest w piosence tylko raz, w pierwszym wersie.
Remix '2024

Well you know
We all want to change the world
You tell me that it's evolution
Well you know
We all want to change the world
But when you talk about destruction
Don't you know that you can count me out
Don't you know it's gonna be all right
All right, All right
You say you got a real solution
Well you know
We'd all love to see the plan
You ask me for a contribution
Well you know
We're doing what we can
But when you want money for people with minds that hate
All I can tell you is brother you have to wait
Don't you know it's gonna be all right
All right All right
You say you'll change the constitution
Well you know
We all want to change your head
You tell me it's the institution
Well you know
You better free your mind instead
But if you go carrying pictures of Chairman Mao
You ain't going to make it with anyone anyhow
Don't you know know it's gonna be all right
All right All right
![]() |
Rewolucja rewolucją ale jeść trzeba... Ringo i George, studio 1968 |
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz