Kompozycja: Lennon (100%) & McCartney
Napisana: ok.grudzień '67 - luty - marzec 1968
Nagrana: 15,16,18 lipca 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, London, England)
Miksowana: 15 października 1968
Producent: George Martin
Inżynier: Geoff Emerick,Ken Scott,
Długość: 3:03
Podejścia: 12
Nagrana: 15,16,18 lipca 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, London, England)
Miksowana: 15 października 1968
Producent: George Martin
Inżynier: Geoff Emerick,Ken Scott,
Długość: 3:03
Podejścia: 12
Wydana: 22 listopada 1968 (UK), 25 listopada 1968
(US)
Obsada:
JOHN: wokal, chórki, gitara akustyczna (1963 Gibson "Super Jumbo" J-200),(1905 Steinway Vertegrand "Mrs.), organy Hammonda (RT-3)
PAUL: gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S),
GEORGE: gitara solowa (1966 Gibson Les Paul Standard SG
RINGO: perkusja (1963 Ludwig Black Oyster Pearl) , tamburyna
GEORGE MARTIN: harmonium
PAUL: gitara basowa (1964 Rickenbacker 4001S),
GEORGE: gitara solowa (1966 Gibson Les Paul Standard SG
RINGO: perkusja (1963 Ludwig Black Oyster Pearl) , tamburyna
GEORGE MARTIN: harmonium
Dostępna na:
The Beatles
("The White Album"); UK: Apple
PMC 7067-8; US: Apple SWBO 101; Parlophone CDP 7 46443 2; CDP 7 46444
2)
Anthology
3
__________________________________
Zespół rozpoczął nagrywanie nowego utworu Johna w poniedziałek 15 lipca w czasie wieczornej sesji (od 21 do 3 nad ranem).
Zarejestrowano w tym dniu ok. 30-tu nienumerowanych podejść (take). Były to w zasadzie próby, w czasie których John zapoznawał zespół ze swoją kompozycją, choć wcześniej utwór nagrano w czasie 'sesji domowych' w domu George'a Harrisona w Esher, gdzie zespół spotkał się w maju 1968 by wszyscy pokazali 'co mają w zanadrzu na nowy album'. Choć Paul dodaje...
PAUL: Ponieważ John rozwodził się z Cynthią, odchodził do Yoko, oznaczało to, że usłyszę [jego] piosenki po raz pierwszy, kiedy pojawię się w studiu, choć wcześniej sprawdzaliśmy je przed sobą.
Tak więc jak wiele innych , John napisał ją na w czasie pobytu zespołu w Indiach w 1968 roku (w czasie szkoleń w Akademii Transcendentalnej w Rishikesh Mahareshiego, choć - możecie o tym przeczytać w tekście linku zamieszczonego w komentarzu tj. http://www.thebeatlesrarity.com/2011/09/19/beatles-rarity-of-the-week-cry-baby-cry-demo-sequence/ - okazuje się, że pierwsze prace nad tym utworem John rozpoczął pod koniec 1967 roku) w stylu 'Alicji w Krainie Czarów', jego ulubionej w dzieciństwie i młodości książki (podobnie wyraźna budowa składni, rymów, stylów poszczególnych zwrotek - jako "zakręconego wierszyka" w stylu "Sing a Song of Sixpence", znanego wierszyka w Wielkiej Brytanii, pochodzącego z XVIII wieku). W późniejszym okresie John, ani nikt z pozostałych Beatlesów specjalnie nie komentowali tego utworu, choć wypowiedź 'napisaliśmy w Indiach całą masę piosenek, choć wiele z nich to śmieci' może się odnosić i do tej, tak mocno niedocenionej piosenki.
Typowo 'lennonowskiej', pomijając sugerowane przez samego autora podobieństwa do 'Alice In Wonderland' Lewisa Carrolla.
Typowo 'lennonowskiej', pomijając sugerowane przez samego autora podobieństwa do 'Alice In Wonderland' Lewisa Carrolla.
W wypowiedzi dla Huntera Daviesa (uznawanego za oficjalnego biografa zespołu) JOHN powiedział: "Wydaje mi się, że wziąłem to z jakiejś reklamówki telewizyjnej - ‘Cry baby cry, make your mother buy.’ Grałem to na fortepianie, prawie tak jakbym był w transie. Trochę potem to odpuściłem, pozwoliłem by odeszło ale to wróci gdy będę tego naprawdę potrzebował".
Zespół kontynuował nagrywanie piosenki w dniu następnym, rejestrując już numerowane podejścia (1-10) oraz dwa główne 11 i 12. Gdy nagrane już były wszystkie partie Beatlesów, George Martin wieczorem dograł swoją partię harmonium. 17 lipca zespół uczestniczył w premierze filmu 'Yellow Submarine' i dlatego do pracy nad utworem wrócono - ostatni raz - 18 lipca. Nagrano na nowo partie wokalne Johna (główne jak i chórki), harmonium, tamburynę oraz różne efekty dźwiękowe. W drugiej sesji gdy nagrywano ten utwór, nie brał udział George Harrison, choć najlepsze 'beatlesowe' źródło czyli Mark Lewisohn w swoich wydawnictwach o zespole nie zaznacza tego faktu a przecież byłby to fakt bardzo istotny.
Premiera filmu 'Yellow Submarine' 17.07.1968. Od lewej: Neil Aspinall, Patti, George, RIngo, Maureen, Yoko, John oraz Paul. Obok niego to z pewnością nie Jane Asher. Paul przybył na premierę sam. |
Bardzo prawdopodobne, że George nie brał udziału w sesji 16 lipca i ale już wziął w tej z dnia 18 lipca (nagrano podstawowe 10 podejść, z których zmiksowano dwa robocze, ostatecznie 12 take uznano za finalny) a tylko w tej pierwszej 15 lipca. George miał dograć swoje partie na gitarze solowej gdy dodawano efekty dźwiękowe.
Ciekawe jest zakończenie utworu, ukryta coda zatytułowana 'Can You Take Back', nie wyselekcjonowano oddzielnie jako ścieżka, to mały jam Paula McCartnye'a w czasie nagrywania 'I Will'. Czy ten krótki fragment winien być łączony z 'Cry Baby Cry' jako jej zakończenie czy jako odsłonięcie kurtyny przed 'Revolution 9'?
The king of Marigold was in the kitchen
Cooking breakfast for the queen
The queen was in the parlor
Playing piano for the children of the king
Cooking breakfast for the queen
The queen was in the parlor
Playing piano for the children of the king
Cry baby cry
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry
The king was in the garden
Picking flowers for a friend who came to play
The queen was in the playroom
Painting pictures for the children's holiday
Picking flowers for a friend who came to play
The queen was in the playroom
Painting pictures for the children's holiday
Cry baby cry
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry
The Duchess of Kircaldy always smiling
And arriving late for tea
The duke was having problems
With a message at the local bird and bee
And arriving late for tea
The duke was having problems
With a message at the local bird and bee
Cry baby cry
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry
At twelve o'clock a meeting round the table
For a seance in the dark
With voices out of nowhere
Put on specially by the children for a lark
For a seance in the dark
With voices out of nowhere
Put on specially by the children for a lark
Cry baby cry
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry, cry, cry, cry baby
Make your mother sigh
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry, cry, cry, cry baby
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry, cry, cry, cry
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry
So cry baby cry, cry, cry, cry
Make your mother sigh
She's old enough to know better
So cry baby cry
Can you take me back where I came from?
Can you take me back?
Can you take me back where I came from?
Brother can you take me back?
Can you take me back?
Can you take me where I came from?
Can you take me back?
Can you take me where I came from?
Can you take me back?
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Akurat jeśli chodzi o ten utwór , to Lennon pracował nad nim jeszcze w 1967 roku...
OdpowiedzUsuńProszę wskazać źródło, uzupełnię. Dostępne źródła wskazują genezę songu jako pobyt bandu w Indiach. Nie wykluczam informacji, że John mógł rzeczywiście stworzyć utwór we wspomnianym roku ale skąd to wiesz? Będę wdzięczny za info i dodam je do tekstu.
OdpowiedzUsuńhttp://www.thebeatlesrarity.com/2011/09/19/beatles-rarity-of-the-week-cry-baby-cry-demo-sequence/
OdpowiedzUsuńproszę bardzo i serdecznie pozdrawiam :))
Dzięki, odwiedzam regularnie Rarytasy The Beatles, umknęło mi to. Dzięki Anonimowy:) Może jakieś imiona ?
OdpowiedzUsuńJakub z tej strony
OdpowiedzUsuńWitam jak sądzę Fana The Beatles. Zapraszam do grona Obserwatorów.
OdpowiedzUsuń