ROCKY RACOON


Album: The Beatles
Kompozycja: Lennon  & McCartney
(100%)
Roboczy (pierwotny) tytuł: Rocky Sassoon
Napisana:  luty-marzec 1968 
Nagrana:  15 sierpnia 1968 (Studio 2, Abbey Road Studios, Londyn)
Miksowana 16 sierpnia, 10 listopada 1968Producent: George Martin 
Inżynier: Ken Scott
Długość: 3:33
Podejścia: 9
Wydana: 22 listopada 1968 (UK), 25 listopada 1968 (US)




Obsada: 
PAUL: wokal, gitara basowa (19600, Hofner 500/1), gitara akustyczna (1964 Epiphone Texan)
JOHN: chórki, harmonijka, harmonium, 6-str.bas (1968 Fender Bass VI)
GEORGE: chórki 
RINGO:  perkusja
GEORGE MARTIN: fortepian


 
Dostępna na:
The Beatles ("The White Album"); UK: Apple PMC 7067-8; US: Apple SWBO 101; Parlophone CDP 7 46443 2; CDP 7 46444 2)
Anthology 3
__________________________________




Jak większość na 'Białym Albumie' także i ten utwór powstał w czasie pobytu zespołu w Indiach na początku 1968 roku. Paul wymyślił piosenkę w czasie wspólnego grania z Johnem i Donovanem, który w tym czasie uczył Johna gry na gitarze przebierając palcami kolejne struny gitar. Początkowy tytuł w czasie sesji brzmiał trochę inaczej: 'Rocky Sassoon'. Zdaniem Paula Racoon brzmiało bardziej po 'kowbojsku'. Tekst to zabawna opowieść o trójkącie miłosnym.
 

PAUL: 'Rocky Racoon' to piosenka nietypowa ale bardzo moja, w moim stylu. Lubię rozmawiać tak bluesowo, zrobiłem w niej taką trochę swoja parodią takiego westernowego slangu, wrzuciłem tam parę takich linii, przy czym starałem się być zabawny. Naprawdę. Taka jednoaktówka z dialogami. Rocky Racoon jest głównym bohaterem, jest tam także dziewczyna Magill, którą nazywają Lil, ale jest znana jako Nancy.

JOHN: Paul (to napisał). Tak trudno zgadnąć? Czyż to ja mógłbym opisywać problemy Gideona z Biblii i temu podobne rzeczy?


Na dwa dni przed brytyjską premierą 'Białego Albumu', Paul udzielił promującego nowe wydawnictwo wywiadu dla Radia Luksemburg. I został w nim zapytany także o "Rocky Racoon".
PAUL: Siedziałem sobie na ganku w Indiach z gitarą - siadaliśmy sobie z Johnem tam koło siebie, z gitarami, był z nami Donovan (na zdjęciu obok Paula, Jane i Cynthii). I tak siedzieliśmy w kręgu, obok siebie ciesząc się sobą i wtedy ja zacząłem grać akordy 'Rocky Racoon', no wiesz, po prostu improwizowałem.No i to był od razu 'Rocky Sassoon', zaczęliśmy wymyślać jakieś słowa, no wiesz, nasza trójka - i zaczęliśmy je od razu zapisywać. Pojawiały się bardzo szybko. Ostatecznie zmieniłem Sassoon na Racoon, które brzmiało tak bardziej westernowo (po kowbojsku). Tak było. Takie rzeczy - nie można o nich rozmawiać, dopóki się nagle nie pojawią znikąd, wiesz, od razu masz je w głowie. Tak się dzieje. Tak właśnie John pisze swoje książki. Nie wiem, jak to się dzieje... On nie wie, ale po prostu je pisze. Tak samo jest pewnie z innymi pisarzami, Wiesz, że ludzie którzy coś kreują, tworzą mają tendencję do myślenia, 'o, jak on to zrobił?' Ale to po prostu przypływa, pojawia się, w ich głowach, rekach, zapisują to... Nie wiem nic o górach Appalachach czy kowbojach,  indianach czy czymś tam. Ale tak napisałem. Wymyśliłem to. Przyszedł lekarz pachnący ginem i położył się na stole. Tak to jest.
George nie napracował się przy tym utworze (Rocky Racoon).

PAUL: Istnieje kilka imion, których użyłem by bawić, , Vera, Chuck i Dave lub Nancy i Lil, ale i takie na serio, na przykład Eleanor Rigby. Rocky Racoon to facet w kowbojskim kapeluszu, coś jak Dave Crockett. Spodobał mi się też użyty wątek Gideona i Biblii, Gideon jako kolejna postać, kilka znaczeń w tym samym worku. Oczywiście jeszcze doktor pijany, dużo w tym zabawy...  Biblie Gideona widywałem w każdym hotelu w Stanach gdy jeździliśmy w trasy. Gideon, kim jest ten facet? Do dzisiaj nie wiem.. Otwierałeś jakąś szufladę i mogłeś być pewien, że ją tam znajdziesz... Muszę przyznać, że wiele moich utworów to pastisze. Tak też jest w przypadku tej piosenki. Z czasem nauczyłem się, że używając pastiszu można przemycić wiele innych, ukrytych znaczeń.



Piosenka została nagrana w czasie jednej sesji 15 sierpnia 1968. Nagrano 9 podejść ze ścieżkami rytmicznymi, Paul śpiewał, Ringo na perkusji a John na basie. Finalny take, dziewiąty wzbogacono o dodatkowy bas i perkusję. John dodał swoją część na harmonijce (tak na marginesie, 'Rocky Racoon' to ostatni utwór Beatlesów, na którym John zagrał na harmonijce, która na początku kariery miała być ich 'muzycznym znakiem firmowym'), Martin zagrał na pianinie w stylu honky-tonk (specyficzne pomieszanie country, soulu, "staro-westernowe"). George dołączył do Johna i Paula w chórkach. Na Antologii można znaleźć odrzucony take ósmy z innym trochę tekstem niż w znanym z albumu (Rocky Raccoon, he was a fool unto himself, And he would not swallow his foolish pride, Mind you, coming from a little town in Minnesota, It was not the kind of thing that a young guy did, When a fella went and stole his chick away from him).











Now somewhere in the black mountain hills of Dakota
There lived a young boy named Rocky Raccoon
And one day his woman ran off with another guy
He hit young Rocky in the eye
Rocky didn't like that he said I'm gonna get that boy
So one day he walked into town
Booked himself a room in the local saloon
Rocky Raccoon checked into his room
Only to find Gideon's bible
Rocky had come equipped with a gun
To shoot off the legs of his rival
His rival it seems had broken his dreams
By stealing the girl of his fancy
Her name was Magill and she called herself Lil
But everyone knew her as Nancy
Now she and her man, who called himself Dan
Were in the next room at the hoedown
Rocky burst in and grinning a grin
He said, Danny boy this is a showdown
But Daniel was hot he drew first and shot
And Rocky collapsed in the corner
Now the doctor came in stinking of gin
And proceeded to lie on the table
He said, Rocky you met your match
And Rocky said, Doc it's only a scratch
And I'll be better, I'll be better Doc as soon as I am able
And now Rocky Raccoon he fell back in his room
Only to find Gideon's bible
Gideon checked out and he left it no doubt
To help with good Rocky's revival



 
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz