MOJA ENCYKLOPEDIA THE BEATLES
Brytyjska grupa z Birmingham, której największym przebojem była piosenka 'Tell Me When', zresztą ich pierwszy singiel, który dotarł do 7 miejsca na listach w UK. Drugim przbojem, dzięki zresztą któremu pamięta się ten zespół dzisiaj, była kompozycja spółki Lennon & McCartney, 'Like Dreamers Do' (wydana na singlu przez wytwórnię Decca, tą samą, która 'odpuściła' Beatlesów). Prawdziwym autorem tej piosenki był sam Paul McCartney, która osiągnęła najwyższe miejsce na listach, tylko 20. Zespół tworzyli Al Jackson (wokal), Martin Baggott (gitara prowadząca), Phil Cash (gitara rytmiczna), Don Gould (organy), Megan Davies (gitara basowa) and Gary Freeman (perkusja). Kobieta na gitarze basowej! To zdecydowanie wyróżniało ten sympatyczny zespół.
Jeden z dwóch roadie, tzw. menadżerów trasy, razem z Malem Evansem. Prawie od samego początku i do samego końca z zespołem oraz kolejnymi przedsięwzięciami zespołu.Dyrektor Apple i zdaniem wieli główny animator powstania w 1996 roku projektu nazwanego ANTOLOGIĄ. Więcej o Aspinallu w sekcji OTOCZENIE, czytaj: tutaj
Powyżej na zdjęciu wyjątkowa chwila w życiu Neila - o czym często wspominał. W czasie prób do pierwszego show zespołu w programie Eda Sullivana (luty 1964) nieobecny był George (został lekko przeziębiony w hotelu). Neil zastępował Beatlesa jako 'sztuka', w próbie kamer, oświetlenia, ustawienia na scenie itd.
___________
- D -
QUARRY MEN
Protoplasta The Beatles. Grupa skifflowa założona przez Johna Lennona jesienią 1956 roku, wkrótce po tym, gdy wychowująca go ciocia Mimi kupiła mu gitarę w sklepie Franka Hessy'ego. Nazwa pochodziła od szkoły Quarry Bank School, do której chodził John i członkowie zespołu: Pete Shotton, grający na tarce do prania oraz Bill Smith na tea chest basie (opis tego 'instrumentu' znajdziecie w blogu). Smith był w zespole do połowy 1958 roku gdy obowiązki gry na tego typu basie dzielone były pomiędzy Ivana Vaughana oraz Lena Garry. W składzie był jeszcze Nigel Whalley, próbujący być menadżerem zespołu. Twierdzi się, że zanim zespół nazwał się Quarry Men, John nazywał zespół the Black Jacks, ale zdecydował się na zmianę nazwy usłyszawszy szkolną piosenkę, w której jeden z wersów brzmiał: 'Quarry Men, old before our birth' (Quarry Men, starzy przed naszymi urodzinami).
Pierwsza część ALFABETU THE BEATLES tutaj.
A,B,C - VOL. 2
A,B,C - VOL. 3
Pomysł umieszczenia wszystkich haseł w jednym tekście tutaj uznałem za nieaktualny. Haseł będzie dochodziło i z pewnością jak na formułę blogu, tekst miałby zbyt dużo 'stron'. Minus takiego rozwiązania, że hasła na daną literę mogą się znajdować w każdej części serii. Bardzo prawdopodobne, że na koniec jakoś je połączę alfabetycznie i będzie wszystko w jednym tekście, ew. podzielone na kilka ale alfabetycznych np A -E, F - K... itd Na tą chwilę przepraszam za takie a nie inne rozwiązanie. Wzorem moich idoli po prostu "wypuszczam z szuflady" (tak jak oni pozbywali się swoich pomysłów, piosenek na początku kariery - np. 'Beatles For Sale' z szuflad by je uwiecznić na płytach) i wpuszczam w sieć (blog).
- A -
APPLEJACKS, THE
Brytyjska grupa z Birmingham, której największym przebojem była piosenka 'Tell Me When', zresztą ich pierwszy singiel, który dotarł do 7 miejsca na listach w UK. Drugim przbojem, dzięki zresztą któremu pamięta się ten zespół dzisiaj, była kompozycja spółki Lennon & McCartney, 'Like Dreamers Do' (wydana na singlu przez wytwórnię Decca, tą samą, która 'odpuściła' Beatlesów). Prawdziwym autorem tej piosenki był sam Paul McCartney, która osiągnęła najwyższe miejsce na listach, tylko 20. Zespół tworzyli Al Jackson (wokal), Martin Baggott (gitara prowadząca), Phil Cash (gitara rytmiczna), Don Gould (organy), Megan Davies (gitara basowa) and Gary Freeman (perkusja). Kobieta na gitarze basowej! To zdecydowanie wyróżniało ten sympatyczny zespół.
ASPINALL NEIL
Jeden z dwóch roadie, tzw. menadżerów trasy, razem z Malem Evansem. Prawie od samego początku i do samego końca z zespołem oraz kolejnymi przedsięwzięciami zespołu.Dyrektor Apple i zdaniem wieli główny animator powstania w 1996 roku projektu nazwanego ANTOLOGIĄ. Więcej o Aspinallu w sekcji OTOCZENIE, czytaj: tutaj
Powyżej na zdjęciu wyjątkowa chwila w życiu Neila - o czym często wspominał. W czasie prób do pierwszego show zespołu w programie Eda Sullivana (luty 1964) nieobecny był George (został lekko przeziębiony w hotelu). Neil zastępował Beatlesa jako 'sztuka', w próbie kamer, oświetlenia, ustawienia na scenie itd.
___________
- D -
DAKOTAS,
THE
Zespół z Manchesteru, znany zawsze jako band towarzyszący Billy'emu
Kramerowi. Na początku The Dakotas występowali jako zespół
towarzyszący piosenkarzowi Pete'owi MacLaine. Grali regularnie w
klubie Cavern w tym samym czasie co Beatlesi: dokładnie 25 lipca, 19
września, 30 listopada 1962. 10 sierpnia 1962 razem z The Beatles
oraz Johnny Kiddem & The Pirates dali koncert w klubie
'Riverboat Shuffle' tuż nad rzeką Mersey. Ostatni ich wspólny
koncert z The Beatles odbył się znowu w Cavern 30 stycznia 1963.
Jako Pete Mac Laine & The Dakotas wystąpili także razem z
Beatlesami na koncercie w Tower Ballroom w New Brighton 12
października 1962, w którym gwiazdą był Little Richard. Gdy Brian
Epstein podpisał kontrakt z Billy Kramerem zaczął dla niego
poszukiwać zespołu wśród liverpoolskich zespołów (proponował
taką posadę zespołowi Remo Four), gdyż dotychczasowy zespół
Kramera The Coasters bał się zaryzykować i przejść na
zawodowstwo. Epstein obiecał The Dakotas, że także będą mogli
nagrywać płyty pod szyldem zespołu, namówił ich także do
porzucenia MacLaine'a (podobny przypadek jak z Bestem? - na zimno, z
kalkulacją?). Wielu fanów Dakotas było za to wściekłych na
zespół. Krzyczeli, że Kramer nie pasuje do nich. Gdy Pete MacLaine
założył własny zespół The Clan, szum wokół awantury z rotacją
w zespole ustał. Epstein opowiadał to samo co w przypadku Besta:
Wszystko zostało załatwione polubownie.
Dakotas tworzyli: Mike
Maxfield (gitara solowa), Robin McDonald (gitara rytmiczna), Ray
Jones (gitara basowa) oraz Tony Mansfield (brat piosenkarki Elkie
Brooks) (perkusja). Pomimo, że zespół został od razu wysłany do
gry w Hamburgu w Star Clubie relacje Kramera i zespołu nigdy nie
ułożyły się poprawnie. Muzycy z zespołu stronili prywatnie od
Billy'ego i szybki sukces tego nie zmienił. Już ich pierwszy
singiel, kompozycja Lennona i McCartney'a 'Do You Want To Know A
Secret?' wspięła się na szczyty brytyjskich list przebojów.
Kolejne przeboje Billy Kramer & The Dakotas to 'Bad To Me', 'I'll
Keep You Satisfied' oraz 'From A Window', wszystkie sygnowane
nazwiskami obu liderów The Beatles. Sporym przebojem była piosenka
'Little Children' (kompozycja J. Leslie McFarland i Morta Shumana).
Singiel znowu był nr 1 w UK, nr 7 w USA - wszystko już w 1964.
Łabędzi śpiew zespołu to ich ostatni singiel, kompozycja Burta
Bacharacha "Trains and Boats
and Planes". W 1964 roku Ray Jones opuścił zespół. Robin
zaczął grać na basie a nowym gitarzystą został Mick Green.
The
Dakotas byli nieodłączną częścią Brytyjskiej Inwazji na USA,
zespół istnieje do dzisiaj. Kto o nich pamięta. Gdy myślimy o
piosence 'Do You Want To Know A Secret?' mamy na myśli oczywiście
wersję autorską The Beatles z George Harrisonem jako głównym
wokalistą.
Indra: Paul, John, George, Stu i Pete. 17 sierpnia 1960. |
INDRA CLUB
Swoje pierwsze 200 godzin koncertowania
w niemieckim Hamburgu, Beatlesi rozpoczęli właśnie od klubu Indra.
Tam się odbył 'chrzest bojowy' młodych Anglików, którzy w tym
klubie zmienili się ze średniej jakości niezorganizowanego,
niezgranego zespołu w prawdziwych zawodowców. Przy okazji szybko
przeskoczyli w męski, dorosły świat; wszystko dzięki alkoholowi,
tabletkom, łatwo dostępnemu sexowi. Wszystko na życzenie głośno
wyrażających swoje opinie marynarzy: 'Mach Schau!' Beatlesi wysłani
do Hamburga przez Allana Williamsa dotarli tam swoim mini vanem w
towarzystwie Williamsa, jego żony Beryl oraz liverpoolskiego
przyjaciela każącego się nazywać Lordem Woodbine'm. Oczywiście
jechali w przekonaniu, że będę grać w klubie Kaiserkeller (
aktualnie występowali w nim Derry & The Seniors), ale na
miejscu właściciel Bruno Koschmider wskazał im inne miejsce, swój
drugi klub położony niedaleko – obskurny, ze streapteasem,
właśnie Indra,z neonem w kształcie słonia. Zakwaterowanie
odbiegało jeszcze bardziej swoim poziomem – kino Bambi z
sypialniami tuż za ekranem koło toalet.
Beatlesi zagrali na scenie Indry
prawie od razu, bez żadnego odpoczynku po 36-godzinnej podróży.
Miało to miejsce 17 sierpnia 1960 roku. Grając właśnie w Indrze Beatlesi rozwinęli się muzycznie, scenicznie, poszerzyli ogromnie swój repertuar. W tym klubie przypominającym spelunę dla pijanych marynarzy i amatorów streapteasu a pewnie i prostytutek, dokonała się transformacja zespołu.
Pierwszy krok w ich wielkiej karierze to Indra.
NEWBY CHARLES
Człowiek, który nie chciał zostać
Beatlesem.
Chas był gitarzystą rytmicznym w
zespole The Blackjacks, w którym na perkusji grał Pete Best. Zespół
ten zaczął grać w klubie Mony Best, matki Pete'a, Casbah pod
koniec 1959. Ponadto zespół obsługiwał lokalne imprezy oraz
wesela. Poza Newby'm i Bestem w zespole byli jeszcze Ken
Brown i Billy'ego Barlow. W sierpniu gdy Beatlesi zaprosili
Best'a by był ich perkusistą, Chas zamierzał pójść na studia. W
grudniu 1960 roku Beatlesi wrócili z Hamburga bez Stuarta, który
został z Astrid. Tak więc nie perkusisty ale tym razem zespół
potrzebował basisty. Best najpierw zasugerował Browna, który w tym
czasie przebywał jednak w Londynie. Przeciwko przyjmowaniu 'nowej
krwi' do zespołu był Paul, który brał pod uwagę grę na basie
gdy Best zasugerował wtedy Chasa Newby, który akurat przyjechał
spędzać święta w rodzinnym Liverpoolu.
Newby studiował wtedy już
chemię i zgodził się dołączyć do zespołu tylko na krótko.
Pożyczył skórzaną kurtkę i zadebiutował w The Beatles 17
grudnia 1960 w klubie Casbah. W tym składzie zagrali tylko cztery
razy. Kolejne koncerty miały być w Grosvenor Ballroom w Birkenhead,
Litherland Town Hall i ponownie w Casbah. John Lennon zaoferował mu
więc kolejne koncerty ale Chas tłumaczył, że musi kontynuować
studia i odrzucił ofertę. Po latach pracował w zarządzie
przemysłowej firmy w Birmingham. Spotkał się z Bestem, który
pisał swoją książkę o The Beatles. Newby wspominał czas
spędzony z The Beatles jako miłe wspomnienie, dodawał także
zawsze, że nigdy nie żałował odrzucenie oferty zostania stałym
członkiem The Beatles. Wierzycie mu ?
___________
QUARRY MEN
Protoplasta The Beatles. Grupa skifflowa założona przez Johna Lennona jesienią 1956 roku, wkrótce po tym, gdy wychowująca go ciocia Mimi kupiła mu gitarę w sklepie Franka Hessy'ego. Nazwa pochodziła od szkoły Quarry Bank School, do której chodził John i członkowie zespołu: Pete Shotton, grający na tarce do prania oraz Bill Smith na tea chest basie (opis tego 'instrumentu' znajdziecie w blogu). Smith był w zespole do połowy 1958 roku gdy obowiązki gry na tego typu basie dzielone były pomiędzy Ivana Vaughana oraz Lena Garry. W składzie był jeszcze Nigel Whalley, próbujący być menadżerem zespołu. Twierdzi się, że zanim zespół nazwał się Quarry Men, John nazywał zespół the Black Jacks, ale zdecydował się na zmianę nazwy usłyszawszy szkolną piosenkę, w której jeden z wersów brzmiał: 'Quarry Men, old before our birth' (Quarry Men, starzy przed naszymi urodzinami).
Skład Quarry Men rozszerzał się.
Pojawili się Rod Davis grający na banjo, Eric Griffiths na gitarze
oraz perkusista Colin Hanton. Ich repertuar to popularne w owym
czasie przeboje skifflowe jak: 'Lost John', 'Railroad Bill',
'Cumberland Gap', 'Freight Train', 'Midnight Special', 'No Other
Baby', 'Rock Island Line', 'Worried Man Blues' ale i znany
liverpoolski szant 'Maggie May'.
22 czerwca 1957, Rosebery Street, Liverpool, Quarry Men: od lewej Hanton, Griffiths, Lennon, Garry, Shotton, and Davis)
„Beatlesologia” odnotowuje
najbardziej znane koncerty Quarry Men: 22 czerwca 1957 roku na
przyjęciu na Rosebury Street, 6 lipca 1957 na festynie w Woolton
Village, kiedy to John po raz pierwszy spotyka Paula, debiut w Cavern
7 sierpnia 1957 (zostali tam zbesztani przez właściciela Cavern
Alana Sytnera - wtedy jazzowego klubu - za wykonanie piosenek rock
and rollowych takich jak 'Hound Dog' i 'Blue Suede Shoes') oraz
nieudane przejęcie przez Paula roli gitarzysty prowadzącego 18
października 1957 w czasie występu w New Clubmoor Hall. Warto
zaznaczyć, ze w czasie wspomnianego wyżej koncertu w Cavern na
scenie nie było Paula. Wykonywany tam repertuar rock and rollowy
dowodzi, że John już wtedy sam chciał odejść od skiffla w stronę
muzyki, którą grał np. Elvis (w niektórych biografiach Paula
McCartney'a sugeruje się, że Johna do ucieczki od skiffla namówił
Paul). W Cavern Paul już zagrał w składzie Quarry Men 24 stycznia
1958 (scenę dzielili wspólnie z zespołem Merseysippi Jazz Band)
WEISS NAT
Nat z Brianem |
Nowojorski prawnik. Z czasem przerzucił
się całkowicie na interesy w branży muzycznej. Gdy promotor
brytyjski Larry Parnes próbował lansować w Stanach swego
podopiecznego Tommy'ego Steele, zwrócił się właśnie do Weissa o
pomoc. W ten sposób jakiś czas później Parnes, gdy Beatlesi
przymierzali się do podboju Ameryki, skontaktował Weissa i
Epsteina. Obaj spotkali się na przyjęciu w hotelu Plaza w Nowym
Jorku. Po krótkiej rozmowie Epstein zatrudnił Weissa do
reprezentowania go i jego podopiecznych na terenie USA i Kanady.
Wtedy to Weiss zrezygnował z innych praktyk prawnych jak np. sprawy
rozwodowe itd. a zajął się reprezentowaniem swoich klientów z
branży rozrywkowej (byli wśród nich z czasem: Miles Davis, James
Taylor czy Cat Stevens).
Epstein i Weiss jako żydowscy
biznesmani szybko się zaprzyjaźnili. Gdy Epstein przylatywał do
Nowego Jorku za każdym razem na lotnisku czekał na niego Nat. W
1965 Epstein zaproponował Weissowi zarządzanie firmą zajmującą
się jego artystami na terenie Ameryki już nie tylko jako prawnikiem
ale po prostu menadżerem, dyrektorem wspólnej spółki (Nemperor
Artists). Weiss oczywiście się zgodził. Weiss odkrył w Atlantic
City grupę zwiącą się the Rondells. Brian zmienił im nazwę na
The Cyrkle. Zespół dołączył do The Beatles w czasie ich trasy w
1966 po Ameryce a firma Nemperor Artists zajęła się wszystkimi
sprawami organizacyjnymi trasy (rezerwacje hotelów itd.) Kilka
miesięcy przed śmiercią Epstein poprosił Weissa by został …
jego menadżerem.
Weiss wspominał, że w San Francisco
w 1966 Brian wspomniał mu, że to ostatni koncert The Beatles i że
obawia się o swoją rolę w zespole, że zespół może nie
przedłużyć z nim kontraktu. Epstein był załamany i żalił się,
że nie wie co ma dalej robić w życiu. Gdy jedna z gazet zacytowała
Epsteina, że ten przewiduje dalszy spadek popularności zespołu,
Brian błagał Weissa by ten wszędzie gdzie tylko się da wysyłał
sprostowania swej wypowiedzi ewentualnie nawet przeprosiny. Weiss
wspominał także, że tuż przed śmiercią Brian dał mu notatkę,
w której sugerował, że stroje Beatlesów na okładkę 'Sierżanta
Peppera' są niewłaściwe, że Beatlesi powinni być w brązowych
kurtkach.
Nat Weiss zmarł 30 lipca 2013.
___________
Pierwsza część ALFABETU THE BEATLES tutaj.
A,B,C - VOL. 2
A,B,C - VOL. 3
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz