ACT NATURALLY

kompozycja: Johnny Russell (podpisane jako Johnny Russell – Voni Morrison)
napisana: styczeń – luty 1961
nagrana: 17 czerwca 1965
długość: 2'127
podejścia: 13
producent: George Martin
inżynier: Norman Smith, Phil McDonald
wydane: 6 sierpnia 1965 (UK), 13 września 1965 (USA)

Obsada:
RINGO: wokal, perkusja (Ludwig),
JOHN: gitara rytmiczna (ibson J160E)
PAUL: wokal harmoniczny, gitara basowa 91961 Hofner 500/1)
GEORGE: gitara rytmiczna (Gretsch 6119 "Tennessean)

Dostępne na:
Help!, (UK: Parlophone PMC 1255; PCS 3071; Parlophone CDP 7 46439 2)
Yesterday and Today, (US: Capitol (S)T 2553)
Yesterday (EP), (UK: Parlophone GEP 8948)

Ostatnia obca kompozycja, cover, nagrana przez zespół do czasu sesji „Get Back” w 1969 roku (nagrywano wtedy raczej dla zabawy „Maggie Mae”).
Główny wokal należy do Ringa, którego wspomaga harmonicznie tylko Paul, choć niektóre opracowania wspominają także o Johnie. Piosenka ulubionego gatunku Starra: country and western, napisana przez Johnny Russella (podpisana wspólnie z Morrisonem) a wydana przez Bucka Owensa w 1963 roku (Ringo wciąż namiętnie kolekcjonował płyty tego gatunku). Owens dotarł z nią na sam szczyt listy Billboardu. 
Johnny Russell

Russell pytany o piosenkę (przeważnie ze względu na wersję The Beatles) opowiadał: „Byłem w Fresno w odwiedzinach u swojej natki. Miałem umówioną randkę. Wezwała mnie w tym czasie do Hollywood wytwórnia płytowa, miałem sesję. Zadzwoniłem do dziewczyny by odwołać spotkanie. Ona była ciekawa, co będę robił w Hollywood. Odpowiedziałem jej, żartując oczywiście, że chcą mnie tam wsadzić do filmu i zrobić ze mnie wielką gwiazdę ('they're gonna put me in the movies; they're gonna make a big star out of me'). Nigdy już nie zadzwoniłem do tej dziewczyny ale miałem song”. 
Buck Owens
Richardowi Starkey'owi aka Ringo Starrowi bardzo spodobał się ten fragment z „big star”, będący swoistą grą słów z jego pseudonimem. 

W 1963 roku Russell rozpoczął współpracę z Voni Morrison: Poznałem ją w Kalifornii, przyszła z mężem obejrzeć mój występ. Chciała pisać piosenki. Uzgodniliśmy, że będziemy wspólnie umieszczać nasze nazwiska pod swoimi piosenkami. Napisałem „Act Naturally” oraz (późniejszy hit) „Making Plans” sam. Żadna z piosenek, które ona napisała nie zostały kiedykolwiek nagrane”.



Gdy rozmawiamy o The Beatles do dzisiaj, rzadko pojawia się w tym kontekście muzyka country, ale trzeba pamiętać, że wszyscy czterej muzycy bardzo lubili ten gatunek. John Lennon wspominał, że znał już country-and-western -music zanim usłyszał po raz pierwszy rock and rolla. „Próbowałem naśladować Hanka Williamsa, gdy miałem 15 lat, i jeszcze nie potrafiłem grać na gitarze”. Zespół nagrywał kilka razy Carla Perkinsa, o którym John mówił, że jest to prawdziwa muzyka country tylko z mocniejszym beatem.

RINGO: „Zaśpiewałem 'Act Naturally' na 'Help!'. Znalazłem ją na płycie Bucka Owensa i oznajmiłem wszystkim: ' To jest ta piosenka, którą chcę zrobić a oni się zgodzili. Wszyscy słuchaliśmy tego typu rzeczy”.
The Beatles wybrali tą piosenkę jako „Ringo's Song” w miejsce nieudanej – ich zdaniem - „If You Got Trouble”. 
PAUL: „Niektórych propozycji „Ringa” nie mogliśmy akceptować. Muszę to przyznać, nie potrafiliśmy podchodzić do tych piosenek jak do swoich. To nie było specjalnie miłe z naszej strony ale tak po prostu było... Myślę, że z Johnem byliśmy bardziej skoncentrowani na własnych: 'Dobra, zrobimy teraz prawdziwą płytę', ale ponieważ oni (George i Ringo) mieli sporo fanów, pisaliśmy też dla nich”.

Act Naturally” jak napisałem wcześniej zamyka okres „coverów” The Beatles. Zespół miał świadomość, że gdy zabraknie mu materiału muzycznego, może posiłkować się zawsze cudzymi kompozycjami. W 1965 roku jednak pewność siebie zespołu ogromnie wzrosła, muzycy (Paul i John) byli już pewni, że nawet najsłabsza ich kompozycja nadaje się na album, że zawsze potrafią stworzyć coś na szybko i będzie to co najmniej nie gorsze od obcych numerów. Niemniej jednak wszystkie covery w ich wykonaniu ( w okresie 1963 – 1965 aż 24), dały nowe życie tym piosenkom, stały się klasykami, a niektóre są znane tylko z ich wykonania i przez mniej wnikliwych fanów traktowane jako całkowicie beatlesowskie kompozycje. „Act Naturally” jest jednak dla mnie piosenką, której spokojnie mogłoby nie być w ich dyskografii a odrzucone „If You Got Trouble” bije ją na głowę swoim urokiem i melodyką.
RINGO & BUCK OWENS
W kraju i Europie piosenka znalazła się na drugiej, niefilmowej stronie albumu „Help!”, w USA wyszła dopiero 13 września tego samego roku na stronie B singla „Yesterday” oraz 20 czerwca 1966 na albumie „Yesterday … And Today”. O albumie tym i dwóch różnych okładkach, które tutaj widzicie w innym miejscu.
The Beatles rzadko wykonywali ją na koncertach ale zaśpiewali 1 sierpnia 1965 w czasie koncertu „Blackpool Night Out”,oraz 14 sierpnia 1965 w programie Eda Sullivana, wyemitowanego 12 września 1965.
Nagrywanie było stosunkowo proste choć zajęło zespołowi aż 13 podejść. Po prostu pierwszych 12 podejść było próbami nieznanej im od strony instrumentalnej (akordy itd.) piosenki, Ringo został nagrany ostatecznie na 13 podejściu i piosenka była zamknięta.


Buck Owens  ponownie nagrał tą piosenkę w 1989 roku, gdy nagrął ją i wydał na singlu (Capitol 44409) w duecie z Ringo Starrem.





ACT N ATURALLY
Act Naturally - live 
RINGO & BUCK OWENS - Act Naturally 






They're gonna put me in the movies
They're gonna make a big star out of me
We'll make a film about a man that's sad and lonely
And all I gotta so is act naturally

Well, I'll bet you I'm gonna be a big star
Might win an Oscar you can never tell
The movies gonna make me a big star
'Cause I can plat the part so well

Well I hope you come and see me in the movies
Then I know that you will plainly see
The biggest fool that ever hit the big time
And all I gotta do is act naturally

We'll make the scene about a man that's sad and lonely
And beggin down upon his bended knee
I'll play the part but I won't need rehearsal
All I gotta do is act naturally

Well, I'll bet you I'm gonna be a big star
Might win an Oscar you can never tell
The movies gonna make me a big star
'Cause I can plat the part so well

Well I hope you come and see me in the movies
Then I know that you will plainly see
The biggest fool that ever hit the big time
And all I gotta do is act naturally


*******
Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz