YOUR MOTHER SHOULD KNOW


YOUR MOTHER SHOULD KNOW
Album: "MAGICAL MYSTERY TOUR" 
Kompozycja: Lennon & McCartney (100%)
Nagrana: 22-23 sierpnia 1967 28-29 września 1967 (Chappell Recording Studio, Londyn), 16, 29 września 1967 (Studio 2, Abbey Road Studios, Londyn)
Miksowana: 30 września, 2 października, 6 listopada 1967
Producent: George Martin 
Inżynierowie: John Timperley, Geoff Emerick, Ken Scott 
Długość: 2'33” 
Podejścia: 52 
Wydane: 8 grudnia 1967 (UK), 27 listopada 1967 (USA)


Obsada: 
PAUL: wokal wiodący, chórki, gitara basowa (1964, Rickenbauer 4001S), fortepian (nieznany)
JOHN: chórki, organy (Hammond RT-3) 
GEORGE: chórki, tamburyna
RINGO: perkusja (Ludwig),
Reszta obsady przy omówieniu każdej z piosenek na albumie.



Dostępne na:
Magical Mystery Tour (UK: Parlophone MMT1 (mono), SMMT1 (stereo) (EP); Capitol MAL 2835 (mono), Capitol SMAL 2835 (stereo); UK: Parlophone CDP 7 48062 2, US: Capitol C1-48062, remastered: Apple/Parlophone 0946 3 82465 2 7)
(wytłuszczone – CD)
Anthology

Jim McCartney ze swoją siostrą Jinny.

Piosenkę skomponował Paul w swoim domu w Londynie. Tytuł wziął wprost ze scenariusza musicalu 'A Taste Of Honey'  Bobby Scotta i Rica Marlove'a, muzyka wprost nawiązuje do melodii Busby Berkeley'a, amerykańskiego reżysera i choreografa z tzw. Złotej Ery Musicali (umownie to trzecia i czwarta dekada XX wieku).
 Jest wielce prawdopodobne, że piosenka początkowo była brana pod uwagę jako ta piosenka Fab4, która miała być zaprezentowana całemu światu w czasie programu 'Our World' (25 czerwca 1967), transmitowanego na cały świat (prócz Polski!) za pomocą satelitów. Ale ostatecznie uznano, że bardziej czytelnym przekazem jest piosenka Johna "All You Need Is Love". Paul jednak wrócił do utworu przy okazji pracy nad filmem 'Magical Mystery Tour'.


PAUL: Napisałem ją na Cavendish Avenue na harmonium, które stało w jadalni. Mój wujek Harry oraz ciocia Jin i kilku innych krewnych gościli u mnie, byli wszyscy w salonie, więc poszedłem do jadalni i spędziłem tam kilka godzin, ale miałem otwarte drzwi i wszyscy się słyszeliśmy. Przypuszczam, że 'Your Mother Should Know' pojawiła się w wyniku tej rodzinnej atmosfery. Atmosfera tej piosenki, trochę musicalowa, to pewnie wpływ cioci Jin, która była w tym czasie w domu.
 
Finalną sceną filmu, Beatlesów tańczących w białych smokingach nakręcono w starym hangarze, znajdującym się w niedawno zamkniętym lotnisku: Royal Air Force w hrabstwie Kent, w Anglii. Trójka Beatlesów, John, George i Ringo, mają wpięte w smokingi czerwone goździki, tylko Paul ma czarny i jest to kolejny 'dowód- wskazówka' w tzw. teorii 'Paul is Dead', który będzie jeszcze szczegółowo omówiona. W 1967 nikomu ona jeszcze nie wpadła do głowy. Śmierć Epsteina parę dni później nie zaowocowała snuciem idiotycznych teorii co do czarnego kwiatka w butonierce basisty zespołu.




Krytycy pisali, że piosenka Paula, niezależnie od bardzo udanego uchwycenia  klimatu lat 30-tych, pomysłu sprawdzonego już przy piosence 'When I'm Sixty-Four' innymi słowy nawiązaniu do melodii, które grywał ojciec Paula, Jim, idealnie sprawdza się jako piosenka 'choreograficznie schodowa' - czyli idealnie pasująca do śpiewania w czasie schodzenia z góry na dół.
PAUL: Wydawaliśmy sporo pieniędzy na rekwizyty. Ogromnym rekwizytem były np. ogromne schody, kosztowały niezłe pieniądze ale akurat na nie było warto. Powiedziałem, że musimy mieć schody w stylu Busby'ego Berkeley'a i to była dobra sekwencja w filmie. Zwłaszcza ujrzenie tańczącego Johna, co robił bardzo chętnie. Na jego twarzy można dojrzeć tyle zabawy, nie był zmuszany do niczego.



Piosenkę zaczęto nagrywać w studiu Chappell Recording Studios przy Maddox Street, w Londynie. Macierzyste przy Abbey Road pod koniec sierpnia było już zarezerwowane przez innych artystów. Pierwszego dnia nagrano 8 podejść podkładów ścieżki rytmicznej, następnego dnia kolejne nakładki. To była ostatnia sesja na Chappell i ostatnia, którą obserwował Brian Epstein. Kilka dni później już nie żył. Między innymi to spowodowało, że do kontynuowania prac nad piosenką powrócono dopiero 16 września. 29 września John i Paul dograli swoje partie na organach i na basie. Piosenka była gotowa.

PAUL (ok. 1994): Marzyło mi się, żeby 'Your Mother Should Know' był takim mocnym numerem produkcyjnym. No i zawsze nienawidziłem wszelakich podziałów na generacje. Smutno mi było, że rodzice nie rozumieją dzieciaków i na odwrót. Dziecko nigdy nie zrozumie bólu swojej matki, mimo że łączy je niesamowita matczyna więź. Byłem zawsze za zrozumieniem i tolerancją między pokoleniami. W 'Your Mother Should Know' w zasadzie chcę powiedzieć, że twoja mama może wiedzieć  o pewnych rzeczach więcej, niż mógłbyś przypuszczać. Twoja mama jest współautorem tej piosenki.




Let's all get up and dance to a song
That was a hit before your mother was born.
Though she was born a long, long time ago

Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (...know.)
Sing it again.

Let's all get up and dance to a song
That was a hit before your mother was born.
Though she was born a long, long time ago

Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (...know.)

Lift up your hearts and sing me a song
That was a hit before your mother was born.
Though she was born a long, long time ago

Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (Aaaah.)
Your mother should know (Your mother should...)
Your mother should know (Aaaah.)
Sing it again.
Da-da-da-da...


W czasie koncertu warszawskiego - jedynego w Polsce - Paul wrócił do piosenki. W czasie jej wykonywania z zapartym tchem oglądałem występ Beatlesa i na ekranie archiwalne ujęcia z clipu do tej piosenki. Magia!!! To taki jeden z wielu momentów koncertu, ale dla mnie najwyraźniej, gdy na scenie obok Paula byli John, George i Ringo. Najbardziej fascynujące zjawisko XX wieku było w tym samym czasie, w tym samym miejscu razem ze mną.  Obejrzyjcie tutaj.
 
 
Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog 
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz