YES IT IS


Strona B singla: "Ticket To Ride"
Kompozycja: Lennon (80%) & McCartney(20%)
Napisana: styczeń - luty 1965
Nagrana: 16 lutego 1965, Abbey Road

Miks: 18 i 23 luty 1965 (Studio 2)
Wydana: 9 kwietnia 1965 (UK: Parlophone R5265), 19 kwietnia 1965 (US: Capitol 5407) 

Producent: George Martin 
Wytwórnia:  Parlophone (EMI)
Podejścia: 14
Długość: 2'40"
Inżynier nagrania: Norman Smith



Obsada:

JOHN: główny wokal, gitara rytmiczna (1964 Ramirez A-1 Segovia)
PAUL:wokal wspomagający, gitara basowa (1963 Hofner 500/1), talerze perkusji (1964, Ludwig... )
GEORGE:wokal wspomagający, gitara solowa rytmiczna (Gretsch 6119 "Tennessean")
RINGO: perkusja (1964, Ludwig Super Class ic Black Oyster Pearl)
 



Dostępne na:
Past Masters
Anthology 2


JOHN: To moja nieudana próba napisania jeszcze raz 'This Boy' ale to nie zadziałało.
PAUL: Byłem tam (w Weybridge - dom Johna), gdy powstawała ta piosenka. Ale to był jego pomysł a ja tylko pomagałem mu ją skończyć. To bardzo piękna piosenka, tak niezwykła wtedy dla Johna. Pisał piękne ballady a to niby ja miałem być tym od ballad".

Strona B singla "Ticket To Ride", ale George Harrison miał całkiem inne zdanie na ten temat.
GEORGE: Wolę tą na  stronie B. Powinna być na stronie A.
Może dlatego, że to akurat on najbardziej w twórczości zespołu lubił te z harmonią na trzy głosy. To druga piosenka z trzy-częsciową harmonią (po "This Boy"), do podobnej wrócą Beatlesi dopiero w 1968 roku przy "Because". W nagraniu George po raz pierwszy w dyskografii zespołu zastosował gitarę na pedał, której brzmienie tak bardzo wzbogaca ten  - zdaniem Autora bloga - cudowny song. 

Cynthia stwierdziła w owym czasie, że jak dotychczas to jej ulubiona jej piosenka zespołu, nie będąc świadoma, że John niejako żegna się z nią, bo z żalem konstatuje, że tak to czasem bywa, gdy coś się kończy. O jakim romansie myśli John w tekście ? Nie wiemy, możliwe, że to Maureen Cleave lub inna dziewczyna z wielu, z którymi John zdradzał Cynthię w trakcie swego związku z uroczą blondynką z rodzinnego Liverpoolu. Dokładna interpretacja tekstu nie jest dzisiaj możliwa, związek z Cynthią jeszcze będzie trwał, ale w 1965 roku rozpad małżeństwa Lennonów stał się faktem. Tekst, pomijając opis rzeczywistości, jest także dla Johna okazją do zabawy słowami, choć później sam szydził z siebie za użycie zwrotów w stylu:"for red is the color that will make me blue". Na zdjęciu obok John z Cynthią w czasie swego wypadu na narty do St. Moritz w Szwajcarii (ok. 25.01 - 7.02). Para dołączyła tam do George'a Martina (producent był już tam ze swoją przyszłą żoną, Judy Lockhart-Smith). Niewykluczone, że właśnie tam powstały jakieś fragmenty utworu, podobnie jak to było w przypadku "Ticket to Ride", tytułowej piosenki następnego singla zespołu.

PAUL: Zrobiliśmy go rano. Skończyliśmy 'Ticket To Ride' i zajęliśmy się tym numerem. Wieczorem przesłuchaliśmy nagranie i uznaliśmy,że piosenka brzmi dziwnie, bardzo inaczej niż to było w naszym stylu. 

Jak pokazuje cała dokumentacja studyjna mogło być trochę inaczej ale nie jest to tak ważne. 'Ticket To Ride' było zarejestrowane 15 lutego, "Yes It Is" dopiero na drugi dzień i dopiero wieczorem a nie rano,wcześniej kończono piosenkę Harrisona "I Need You" oraz numer McCartney'a "Another Gir". Nad "Yes It Is" pracowano ponownie od 17 do 22.
Gdy nagrywano piosenkę brano pod uwagę włączenie jej do ścieżki dźwiękowej przyszłego filmu "Help!", do którego niebawem miały zacząć się  zdjęcia. Beatlesi właśnie w tym celu mieli niebawem wylecieć na Bahamy. 
George Martin: Jeśli chodzi o śpiewani w harmonii to zawsze eksperymentowali. Niewiele miałem tam do zrobienia, zmieniłem chyba tylko jedną nutę.   
 
By nagrać wokale Norman Smith na życzenie zespołu znowu użył swojego geniuszu. Pamiętajmy, że w tamtym czasie muzycy nagrywając swój śpiew nie mieli jeszcze  w zwyczaju używać słuchawek (zaczęli ich używać dopiero od 1966). John śpiewał do mikrofonu Neumann U48 stojąc oddzielnie, Paul i George twarzami do siebie przy identycznym, oddaleni jednak od Johna, w układzie "ósemkowym", co pozwalało mikrofonom odbierać sygnały z przodu i z tyłu, ignorując dźwięki z boku. Mikrofony były ustawione prostopadle do głośników. Brzmi to skomplikowanie, niemniej warto wiedzieć, że i tutaj w studiu starano się by Beatlesi brzmieli jak najlepiej, co zresztą w omawianym dzisiaj nagraniu doskonale słychać.  Zdaniem krytyków, harmonia w tym utworze to wznosi się, to opada, jak w żadnym innym, dotychczas wydanym utworze Beatlesów. 



Beatlesi pomimo prób skrócenia czasu nagrywania poprzez najpierw nagranie (w miarę szybko) głównej ścieżki rytmicznej, na nagranie "Yes It Is", wydawałoby się wtedy, niespecjalnie ważnej dla nich piosenki, nagraniu jej poświęcili aż 14 podejść, najwięcej ze wszystkich piosenek nagranych w całym 1965.
Ciekawostką odnośnie tej piosenki jest fakt, że w którymś z podejść, Paul uderzał w talerze perkusji, i tak to zostało w nakładkach. Można więc powiedzieć, że w tym utworze gra dwóch perkusistów, choć jego wkład był tak niewielki, że nie każde źródło to podaje. Także z notatek Martina wiemy, że w utworze wykorzystano organy Hammonda, na których prawdopodobnie zagrał on sam. Ich dźwięk jednak wyciszono w gotowej wersji, że fakt istnienia tego instrumentu w nagraniu nie jest odnotowywany. 
The Beatles zdali sobie sprawę że z powodu skomplikowanego i dość kłopotliwego procesu nagrywania piosenki, odtworzenie jej na żywo byłoby niezwykle trudne, więc postanowili nie włączać jej do żadnych koncertów ani nagrań radiowych BBC. Trzykrotnie jednak wykonywali ją z playbacku. Pierwszy raz 28 marca 1965 dla programu Thank Your Lucky Stars 9na zdjęciu obok), następnie 10 kwietnia dla Top Of The Pops i ostatni raz 11 kwietnia w The Eamonn Andrews Show (na zdjęciu niżej, z Brianem Epsteinem).



Przy opisie piosenki "Because" znajdzieci filmik, w którym rozłożono na czynniki pierwsze, czyli szczegółów rozdzielono harmonię głosów Johna, Paula i George'a.  Poniżej znajdziecie to samo w przypadku "Yes It Is". Filmiki te dają nam pojęcie, że harmonia śpiewu trzech Beatlesów to nie tylko zwyczajne odśpiewanie melodii  staranny dobór tonacji, tonów wykonania.





If you wear red tonight
Remember what I said tonight
For red is the color that my baby wore
And what's more it's true
Yes, it is

Scarlet were the clothes she wore
Everybody knows I'm sure
I would remember all the things we planned
Understand, it's true
Yes, it is, it's true
Yes, it is

I could be happy with you by my side
If I could forget her, but it's my pride
Yes, it is, yes, it is
Oh, yes it is, yeah



Please don't wear red tonight
This is what I said tonight
For red is the color that will make me blue
In spite of you, it's true
Yes, it is, it's true
Yes, it is

I could be happy with you by my side
If I could forget her, but it's my pride
Yes, it is, yes, it is
Oh, yes, it is, yeah

Please don't wear red tonight
This is what I said tonight
For red is the color that will make me blue
In spite of you, it's true
Yes, it is, it's true
Yes, it is, it's true




Historia The Beatles
HISTORY of THE BEATLES







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz