"LET IT BE" '2021 (3) - CO TAM MAMY ?

 

Na nowym albumie w dołączonej do niego książeczce prócz dwóch krótkich wprowadzeń autorstwa Paula McCartney'a i Gilesa martina (oba przetłumaczyłem i zamieściłem w dwóch poprzednich postach) znalazł się ciekawy, bardzo obszerny esej Kevina Howletta zatytułowany "The Beatles with their socks off" (Beatlesi bez skarpetek). To bardzo długi tekst, który opisuje historię powstania albumu, sesje w Twickenham, kręcenie filmu przez Michaela  Lindsay-Hogga, powierzenie przez zespół produkcji Glynowi Johnsowi (wersja albumowa "Get Back"), pojawienie się wśród zespołu Billy'ego Prestona, rolę Phila Spectora w produkcji nowej wersji albumu. Pominę tłumaczenie tego tekstu, gdyż wszystko to jest znane czytelnikowi mojego bloga, niemniej dla kogoś, kto pierwszy raz weźmie nowy album Beatlesów do ręki poznanie genezy jego powstania będzie szalenie interesujące i inspirujące. 

W ostatnim na ten okres poście o albumu dokładna zawartość 2 płytowej zawartości albumu (z czasem pojawi się identyczny opis pozostałych trzech CD z wersji Deluxe). Dlaczego w przypadku tego albumu jestem taki dokładny, a nie umieszczałem tak pełnych w szczegóły postów o innych albumach rocznicowych ? Bo zbliża się premiera filmu "Get Back" i wiele z tych ścieżek audio ujrzymy w wersji video. Ekscytujące, prawda, więc przygotujcie się.

 

Ścieżka po ścieżce. O ile zamieszczone poniżej informacje odnośnie składu muzyków, instrumentarium itd można już znaleźć na moim blogu przy opisie każdej piosenki (wszak ten album to tylko remiksy i cyfrowy remastering), to przypomnienie tutaj w formie zbiorczej kto oraz na czym grał w danym nagraniu oraz ciekawe "detale" odnośnie CD 2 z pewnością usatysfakcjonują wielu czytelników bloga.

CD ONE:
1. TWO OF US
Paul: wokal, gitara akustyczna
John: wokal, gitara akustyczna
George: elektryczna gitara
Ringo: perkusja
Nagrana: 31 stycznia 1969 w Apple, 3 Saville Row

 2. DIG IT
John: wokal prowadzący, elektryczna gitara rytmiczna
Paul: chórki, gitara basowa
George: elektryczna gitara prowadząca
Ringo: perkusja
Billy Preston: elektryczny fortepian
Nagrana: 30 stycznia 1969 na dachu Apple, 3 Saville Row

3. ACROSS THE UNIVERSE
John: wokal, gitary: elektryczna i akustyczna
Paul: fortepian
George: tambura
Ringo: perkusja, marakasy
Nagrana: 4 lutego 1969 w Studio nr 3 oraz 8 lutego 1969 w Studio nr 2: Abbey Road Studio

Nakładki: 1 kwietnia 1970 w Studio nr 1 i 3, Abbey Road Studio: dodana sekcja orkiestrowa 18 skrzypiec, 4 altówki, 4 wiolonczele, 1 harfa, 3 trąbki, 3 puzony oraz chórki (14 chórzystów)



4. I ME MINE
George: wokal prowadzący, chórki, gitary: elektryczna i akustyczna
Paul: chórki, organy, gitary: basowa i akustyczna, elektryczny fortepian
Ringo: perkusja
Nagrana: 3 stycznia 1970 w Studio nr 2 Abbey Road

Nakładki: nagranie 1 kwietnia 1970 w Studio nr 1 i 3 Abbey Road,
sekcja orkiestrowa : 18 skrzypiec, 4 altówki, 4 wiolonczele, 1 harfa, 3 trąbki, 3 puzony oraz chórki (14 chórzystów)

5. DIG IT
John: wokal, 6-strunowa gitara basowa
Paul: fortepian
George: elektryczna gitara (Leslie)
Ringo: perkusja
Billy Preston: organ
y
George Martin: shaker
Nagrana: 26 stycznia 1969 , Apple, 3 Saville Row

6. LET IT BE
Paul: wokal, fortepian
John: chórki, gitara basowa
George: chórki, elektryczna gitara
Ringo: perkusja
Billy Preston: organy
Nagrana: 31 stycznia 1969 w Apple, 3 Saville Ro

Nakładki: nagranie 30 kwietnia 1969 Studio 3, Abbey Road
George: solo na gitarze elektryczne (użyte w wersji singlowej nagrania)
Nagrania: 4 stycznia 1970 Studio 2, Abbey Road
Paul: gitara basowa, marakasy, elektryczny fortepian, chórki
George: solo na gitarze elektrycznej, chórki
Ringo: perkusja
Linda McCartney: chórki
Sekcja orkiestrowa: dwie trąbki, puzon, saksofon barytonowy, dwa saksofony tenorowe, wiolonczela


7. MAGGIE MAE
John: wokal, gitara akustyczna
Paul: wokal, gitara akustyczna
George: elektryczna gitara
Ringo: perkusja
Nagrana: 24 stycznia 1969 w Apple, 3 Saville Row

8. I'VE GOT A FEELING
Paul: wokal, gitara basowa
John: chórki, rytmiczna gitara elektryczna
George: elektryczna gitara prowadząca
Ringo: perkusja
Billy Preston: organy
Nagrana: 30 stycznia 1969 w czasie koncertu na dachu Apple, 3 Saville Ro
 

9. ONE AFTER 909
John: wokal, rytmiczna gitara elektryczna
Paul: wokal, gitara basowa
George: elektryczna gitara prowadząca
Ringo: perkusja
Billy Preston: organy
Nagrana: 30 stycznia 1969 w czasie koncertu na dachu Apple, 3 Saville Ro

10. THE LONG AND WINDING ROAD
Paul: wokal, fortepian
John: gitara basowa
George: elektryczna gitara akustyczna (przetw. Leslie speaker)
Ringo: perkusja
Billy Preston: elektryczny fortepian
Nagrana: 26 stycznia 1969 w Apple, 3 Saville Ro

Nakładki: nagranie 1 kwietnia 1970 Studio 1 i 3, Abbey Road
Ringo: perkusja
sekcja orkiestrowa : 18 skrzypiec, 4 altówki, 4 wiolonczele, 1 harfa, 3 trąbki, 3 puzony oraz chórki (14 chórzystów)

11. FOR YOU BLUE
George: wokal , gitara akustyczna
John: gitara slide lap steel

Paul: fortepian
Ringo: perkusja
Nagrana: 25 stycznia 1969,
3 Saville Ro

Nakładki: nagranie 8 styczna 1970 w Olympic Sound Studio
George: wokal

12. GET BACK
Paul: wokal, gitara basowa
John: chórki, elektryczna gitara prowadząca
George: elektryczna gitara 
Ringo: perkusja
Billy Preston: elektryczny fortepian
Nagrana: 27 stycznia 1969 w Apple, 3 Saville Ro
w (rozmowa na końcu nagrania: nagrana 30 stycznia 1969 w czasie koncertu na dachu Apple, 3 Saville Row) 



 

CD TWO: OUTTAKE HIGLIGHTS 

Przy każdej ścieżce umieszczono na wydawnictwie opis dotyczący szczegółów tego nagrania (mono - stereo) czy wydarzenia w studiu (to w przypadku "tych" nagrań bardzo istotne). Nie będę  przytaczał  wszystkich w całości, tylko pierwsze cztery, które posłużą jako pewien obraz całości (tej płyty w wydaniu 2 CD, oraz tych w wersji kolekcjonerskiej). Warto tutaj zaznaczyć, że płyta nr 2 z opisywanej edycji czyli zatytułowana "Outtake Highlights" różni się od zawartości płytki nr 2 wersji Deluxe (tam "dwójka" zatytułowana jest "Get Back - Apple Sessions" i zawiera inny zestaw utworów.

1. MORNING CAMERA (SPEECH - MONO) / TWO OF US (TAKE 4)

24 stycznia nadarzyła się pierwsza okazja nagrania "Two Of Us" w siedzibie Apple Studio (studio The Beatles, nie mylić z ich "macierzystym") na 8-ścieżkowym, magnetofonie. Grupie udało się podejść do nagrania aż 21 razy, W take 2, które nagrano całe na taśmie słyszymy Johna śpiewającego z amerykańskim akcentem, szczególnie słyszalnym w słowie "home". John żartował z tego: "Tutaj byłem Philem Dylanem". We wszystkich próbach George grał na swoim Fenderze Rosewood Telecasterze, Paul na akustycznej gitarze, imitując na niej partie basu. Paul: "Bardzo lubię takie numery gdzie nie ma basu - (jak) "Follow The Sun. Tracą dużo niskich dołów, ale zyskują taki smukły, gibki wygląd" [Hm... Paul tutaj zdaje się zapomniał, że we wspomnianym numerze z albumu "Beatles For Sale" gra tam co prawda także na gitarze akustycznej, ale i na swoim basie, Hofnerze].

 

2. MAGGIE MAE /FANCY MY CHANCES WITH YOU (MONO)

Po skończonym "zadaniu" z "Two Of Us" 24 stycznia Paul i John niespodziewanie zabawili się, że starą folkową piosenką z rodzinnego Liverpoolu, którą grali w zamierzchłych czasach swojej wczesnej kariery.[Pamiętamy, że wcześniejszych postów, że kolejne lata, półrocza w karierze zespołu, tempie ich życia, przemiany i rozwoju artystycznego oznaczały dla nich prawie jak dekady, "wieki temu"]. "Maggie Mae". 1 lipca 1957 roku, w dniu kiedy Paul poznał Johna, przedstawiony mu przez swego kumpla, Ivana Vaughana, zespół młodego Johna, skifflowa grupka The Quarrymen grała właśnie też i tą piosenkę na miejscowym festynie. Wtedy grali ją jako "Maggie May", na okładce "Let It Be" May zamieniono na Mae. To bardzo nostalgiczny moment na albumie, gdy para Lennon - McCaetney wraca do swego starego numeru. W styczniu 1969!

3. FOR YOU BLUE

Grupa skupiła się na piosence George'a 25 stycznia, w sobotę, tuż po lunchu. Czuł, że aranżacja do tego utworu ma być raczej prosta, stylizowana np w stylu czarnoskórego muzyka bluesowego Sona House.  "Wiecie, tak jak bluesmani, ale w folkowym stylu, tylko akustycznie" - mówił do kolegów. Zasugerował pianino w hoky-tonk stylu, na co Glyn Johns wpadł na pomysł użycia tzw. tack-piano, fortepianu halsowego, w którym młoteczki  zamiast  uderzać w czyste fortepianowe struny, uderzały we włożone pomiędzy nie kartki papieru. Takie rozwiązanie bardzo się spodobało Harrisonowi w podejściu nr 4, niestety później zrezygnowano z użycia  takie brzmienia fortepianu.

4. LET IT BE / PLEASE PLEASE ME / LET IT BE (TAKE 10)

Ponieważ nie było jeszcze Billy'ego Prestona w tym dniu, 26 stycznia 1969 w take 10 (jednym z wielu do utworu "Let It Be" nagrywanych w tym dniu) zagrał na na organach sam George Martin. Producent nazwał tą wersję  jako w stylu "country and western", na co John zripostował, że to wersja bardziej "country and gospel". Billy pojawił się póżniej, ale na ścieśce usłyszymy znowu "powrót do korzeni", tym razem własnych, krótki zaśpiew Paul drugiego singla zespołu z 1963.

5. THE WALK (JAM)
6. I'VE GOT A FEELING (TAKE 10)
7. DIG A PONY (TAKE 14)
8. GET BACK (TAKE 8)
9. LIKE MAKING AND ALBUM? (SPEECH)
10.ONE AFTER 909 (TAKE 3)
11. DON'T LET ME DOWN (FIRST ROOFTOP PERFORMANCE)
12. THE LONG AND WINDING ROAD (TAKE 19)
13. WAKE UP LITTLE SUSIE / I ME MINE (TAKE 11)
14. ACROSS THE UNIVERSE (UNRELEASED GLYN JOHNS 1970 MIX)


 

 

 Historia The Beatles
History of  THE BEATLES




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz