NORMAN SMITH

ur. 22 lutego 1923 – 3 marca 2008

Angielski muzyk, muzyczny producent, inżynier dźwiękowy (studyjny). Znany przede wszystkim z tego, że był głównym technikiem (inżynierem technicznym dźwięku) w czasie powstawania większości nagrań The Beatles do 1965. Po 1965 roku awansował na producenta i przestał pracować z Beatlesami. Ostatnim albumem, przy którym Smith pracował z Fab 4 był "Rubber Soul". W sumie uczestniczył w nagraniu ich ok. 100 piosenek.
SMITH: "Zacząłem na samym dole, ale miałem oczy i uszy otwarte, uczyłem się szybko, i nie potrwało długo zanim dotarłem za konsolotę mikserską. W tamtych czasach każdy potencjalny artysta musiał mieć nagrania próbne... Normalnie każdy z producentów w EMI miał swoich asystentów, i oni wypatrywali zdolnych kandydatów na gwiazdy, i właśnie to robiłem gdy pojawiła się w studiu grupa młodych chłopców z zabawnymi fryzurami".
SMITH: "Nazywali mnie 'Normal', a czasami '2dBs Smith', ponieważ kilka razy poprosiłem któregoś z nich o zmniejszenie poziomu decybeli na wzmacniaczu jego gitary..."



SMITH: 'Pisałem piosenki odkąd byłem chłopcem. I w 1965 napisałem jedną, mając Johna w głowie. Chłopcy przyszli do studia dokonczyć 'Help!' Potrzebowali jeszcze jednego numeru. Byłem z George Martinem w kontrolce na górze, czekaliśmy aż będą gotowi. Powiedziałem wtedy do George'a :"Wiem, że oni już to przerabiali ale mam gotową piosenkę". George na to: "Podejdz do mikrofonu (talkback) i powiedz to im". Byłem bardzo zdenerwowany więc George zawołał na dół: "Paul, możesz tu podejść ? Norman ma piosenkę dla Was.... 'Naprawdę, Normal ?' - to był mój pseudonim, nick. Ich dla mnie. 'Tak, naprawdę'.  Więc poszliśmy na dół do studia 3 i usiadłem przy pianinie i zagrałem piosenkę. On powiedział : 'To naprawdę dobre, słyszę już jak John to śpiewa'.  Więc poszliśmy z tym z powrotem do studia 1 i do Johna, usłyszał ją i powiedział: 'Wspaniałe'.  Ok, więc zróbmy to. Paul poprosił mnie o wersję demo dla nich, do nauczenia się piosenki.  Dick James, muzyczny wydawca był tam gdy to się działo i zanim poszliśmy do domu, zaoferował mi 15 000 funtów za tą piosenkę. Nie mogłem wykrztusić słowa, popatrzyłem na George'a ale  jego oczy skierowane były w sufit, mówiące 'zażądaj więcej'. Więc powiedziałem: 'Ok, porozmawiamy o tym jutro Dick'. Zrobiłem demo. Ale na drugi dzień Beatlesi przyszli z lekko zakłopotanymi minami.'Hello Norm'. Zacząłem się zastanawiać o co chodzi.W końcu John i Paul poprosili mnie na dół do studia do nich i powiedzieli:' Słuchaj Norm, naprawdę podoba nam się twoja piosenka, ale zdaliśmy sobie sprawę, że Ringo nie ma na tym LP żadnej swojej piosenki i on ma jedną. Więc może innym razem ok ? '.I tak straciłem swoje 15 000£ w mgnieniu oka. Ale następny album był już tak mocny, że moja piosenka nawet nie była rozważana.'

Norman z Pink Floyd


Na początku 1967 rozpoczął pracę z ... Pink Floyd, produkując ich 1-szy, 2-gi oraz czwarty album: The Piper at the Gates of Dawn, A Saucerful of Secrets,oraz Ummagumma. W 1968 roku Smith wyprodukował jeden z pierwszych w muzyce rockowej tzw. koncept-albumów: "S.F.Sorrow" zespołu Pretty Things.
Później Smith próbował intensywniej wejść w show biznes. Pod pseudonimem Hurricane Smith nagrał "Don't Let It Die" (nr 2 na Wyspach). Wcześniej Smith miał nadzieję, że piosenkę tą nagra sam Lennon, ale producent Mickie Most przekonał go by nagrał ją sam taką jaka jest. W 1972 roku Smith odniósł sukces za oceanem z "Oh Baby What Would You Say?" (nr 3 na liście Billboardu i nr 4 w UK).
W 2004 roku Smith wydał nową CD "From Me To You' ze swoimi największymi hitami "Don't Let It Die" oraz "Oh Babe, What Would You Say?". Płyta to swoisty pamiętnik własnej kariery ale fotka z The Beatles przypomina o jego najważniejszym muzycznie okresie życia. Na albumie zawarto krótkie notki od Sir Paula McCartney'a oraz muzyków z Pink Floyd. Później Smith napisał już klasyczny pamiętnik pod tytułem: "John Lennon nazywał mnie Normal". Książka ukazała się w 2007 roku i zawierała wioele nie publikowanych zdjęć oraz opis nieznanych faktów z okresu współpracy Smitha z The Beatles i Pink Floyd przy Abbey Road. Także wcześniejsze wspomnienia jako pilota RAF-u.



 

Oh, Baby What Would You Say 
Don't Let It Die 



Muzyczny blog  Historia The Beatles  Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz