kompozycja: Lennon - McCartney (100%)
napisana: wrzesień/październik 1965
nagrana: 11 październik 1965
długość: 3'19”
podejścia: 2
producent: George Martin
inżynier: Norman Smith,Ken Scott
Obsada:
John: chórki tamburyna.
Paul: wokal wiodący(zdublowany), gitara basowa (1961 Hofner 500/1), fortepian (1961 Hofner 500/1)
George: chórki, rytmiczna gitara (1961 Sonic Blue Fender Startocaster),
Ringo: perkusja (1964 Ludwig Super Classic Black Oyster Pearl ),
Mal Evans: organy Hammonda (Hammond B-3, RT-3)
Dostępne na:
Rubber Soul (UK: Parlophone PMC 1267; PCS 3075; Parlophone CDP 7 46440 2)
Nowhere Man (EP) (UK: Parlophone GEP 8952)
Rubber Soul (UK: Parlophone PMC 1267; PCS 3075; Parlophone CDP 7 46440 2)
Nowhere Man (EP) (UK: Parlophone GEP 8952)
Ciekawostka:
niespecjalnie przecież popularny utwór, ale do tej pory …
najdłuższa piosenka w dotychczasowym repertuarze grupy.
Jane z kolegami z teatru |
Druga – i jedna z
trzech obok „We Can Work It Out” oraz „I'm Looking Through You”
- piosenka na albumie, w której Paul zagłębia się w analizę
swych – coraz trudniejszych relacji z Jane (więcej w opisie „We
Can Work it Out), które doprowadzą z czasem do rozstania się
popularnej pary. Jane na zachodzie kraju występowała w sztuce „Geat
Expectations” w Royal Theatre w Bristolu (Old Vic). O ile w
pierwszej, singlowym przeboju, słyszymy chęć pojednania,
porozumienia się, już w następnym „I'm Looking Through You”
Paul dostrzega w partnerze zmiany, widzi to co jest ukryte ale nadal
w zgodnym tonie, „Nie zobaczysz mnie” brzmi już bardzo
dramatycznie i wysyła przekaz, że związek doszedł już do
kulminacyjnego punktu, z którego nie ma już odwrotu. Może to było
także tylko ostrzeżenie, napisane zresztą w domu rodziców Jane,
przy Wimpole Street w Londynie.
Jane miała większość
swoich znajomych w środowisku teatralnym, nie brała narkotyków i
nie umiała się odnaleźć w czasie przyjęć gdzie marihuana
krążyła z rąk do rąk. Czy zauważali to oboje czy nie – oboje
się od siebie oddalali.
Maggie McGivern |
Paul i Maggie McGivern |
George i Patti mieli się dobrze. |
Paul skomponował
piosenkę zainspirowany klasycznym hitem wytwórni Motown - The Four
Tops „I Can't Help Myself”. Piosenkę zakończono po dwóch
podejściach w czasie maratonowej, ostatniej sesji do albumu. (po
'You Won't See Me” nagrano jeszcze „Girl” oraz dokończono
„Wait” oraz „I'm Looking Through You”).
Aranżacja była prosta,
gitara George'a wygrywająca a la ska rytmy (tylko na dwóch strunach
E i B), bas, perkusja oraz słodkie (po latach nazywane
„beatlesowskimi”) chórki z 'oooh la-la-la”. No i Mal Evans na
organach Hammonda, który wygrywa tylko prostą nutę A harmonizuje
piosenkę i wyróżnia ją na tle dotychczasowych piosenek zespołu.
Na tylnej okładce unieśmiertelniono Mala tekstem: You Won't See
Me – Paul (with John and George), Mal 'organ' Evans on Hammond.
PAUL: „Dla
mnie ta piosenka była bardzo w stylu tego co nagrywała Motown. Czuć
w niej Jamesa Jamersona. To basista z Motown, bardzo popularny, autor
wszystkich linii basowych na nagraniach tej wytwórni. To był on, ja
oraz Brian Wilson ( lider Beach Boys – RK), który robił wtedy
kompletnie inne wzorce basowe, Los Angeles, Detroit, Londyn ,
wszystko zebrane w tej piosence”.
JOHN: „To Paul.
O ile sobie przypominam to 100% jego song.”.
Paul potwierdza zdanie
kolegi ale dodawał, że chętnie zawsze zgadzał się na dodanie
Johnowi jakiegoś udziału w swoich piosenkach, bo zawsze istniała
szansa, że w czasie nagrywania John coś zmienił i powiedział:
'Tak byłoby lepiej”.
Piosenka nigdy nie
wykonywana przez zespół poza sesją nagraniową, także zdaje się
nigdy nie wykonana na scenie w czasie solowej kariery McCartney'a.
W 1974 własną wersję
tej piosenki nagrała Anne Murray i doszła z nią do miejsca 8 na
liście amerykańskiego Billboardu.
Your line's engaged
I have had enough
So act your age
We have lost the time
That was so hard to find
And I will lose my mind
If you won't see me
You won't see me
I don't know why
You should want to hide
But I can't get through
My hands are tied
I won't want to stay
I don't have much to say
But I can't turn away
And you won't see me
You won't see me
Time after time
You refuse to even listen
I wouldn't mind
If I knew what I was missing
Though the days are few
They're filled with tears
And since I lost you
It feels like years
Yes, it seems so long
Girl, since you've been gone
And I just can't go on
If you won't see me
You won't see me
Time after time
You refuse to even listen
I wouldn't mind
If I knew what I was missing
Though the days are few
They're filled with tears
And since I lost you
It feels like years
Yes, it seems so long
Girl, since you've been gone
And I just can't go on
If you won't see me
You won't see me
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz