DRIVE MY CAR


kompozycja: Lennon (30%) - McCartney (70%)
napisana: wrzesień/październik 1965
nagrana: 13 październik 1965
długość: 2'25”
podejścia: 4
producent: George Martin
inżynier: Norman Smith,Ken Scott



Obsada:
JOHN: wokal, wiodący i harmoniczny (zdublowany), fortepian 1905 Steinway Vertegrand „Mrs. Mills”, tamburyna.
PAUL: wokal, wiodący i harmoniczny, gitara basowa (1961 Hofner 500/1), gitara prowadząca (1962 Epiphone Casino)
GEORGE: chórki, rytmiczna gitara (1961 Sonic Blue Fender Startocaster),
RINGO: perkusja (Ludwig), dzwonki (cowbell)

Dostępne na:
Rubber Soul (UK: Parlophone PMC 1267; PCS 3075; Parlophone CDP 7 46440 2)
Yesterday and Today (US: Capitol (S)T 2553)
Nowhere Man (EP) (UK: Parlophone GEP 8952)
The Beatles 1962-1966 (UK: Apple PCSP 717, US: Apple SKBO 3403, Apple CDP 0777 7 97036 2 3)
Love

Pierwszy numer na ostatnim w 1965 roku albumie „Rubber Soul”, z przewrotnym i humorystycznym tekstem, którego inspiracją – podobno – był Alf Bicknell, kierowca zespołu (autor swojej biografii "Beatles Diary”).
 
PAUL („Many Years From Now”): „Słowa były katastrofalne i o tym doskonale wiedziałem... To jedna z tych piosenek, kiedy z Johnem przyszliśmy na sesję bez pomysłów. Przyniosłem tekst z czymś o złotych pierścieniach, co oczywiście zawsze jest fatalne. 'Ring's rymuje się z 'things' i czułem, że to zły pomysł. Powiedziałem:'Słowa są kiepskie ale melodia jest ok.' Napisałem melodię. Więc zaczęliśmy próbować. Nawet John nie mógł na nic wpaść. Chcieliśmy więc to odpuścić, odłożyć na potem, ale nie chciałem się na to zgodzić. Zróbmy to teraz, możemy to zrobić. Więc zrobiliśmy przerwę na papierosa, czy filiżankę herbaty a potem wróciliśmy do pracy i jakoś wpadliśmy na zwrot 'drive my car' w miejsce 'golden rings' i poszło: niezły język, była tam dziewczyna, heroina w tle, trochę ironii i podtekstów jak w 'Norwegian Wood', coś w stylu: 'Nie mam teraz auta, ale gdy będę miał, to ty będziesz wspaniałym moim szoferem”.
 

 

JOHN: „To piosenka Paula”.
Otis Redding
Piosenka zawiera jasne przekaz z podtekstem erotycznym: od 'you can do smoething in between' (w międzyczasie coś możesz zrobić) do jasnej obietnicy na „better time” (lepszy moment).
PAUL: 'Drive My Car' to taki trochę bluesowy eufemizm, zastępstwo sexu, co na końcu zostaje wszystko klarownie ujawnione.”
Aranżację na wzór „Respect” Otisa Reddinga zasugerował George Harrison - basowa i gitarowa linia prawie identyczna.

GEORGE: Pomogłem w bardzo wielu aranżacjach. Na wielu ścieżkach sam grałem na basie. Paul grał na solowej w 'Taxman' i zagrał też partię gitary – bardzo dobrą - w 'Drive My Car'. Zagraliśmy tam tak, ponieważ Paul tak chciał. Gdy on napisał piosenkę, uczył wszystkich swoich partii mówiąc: 'Zrób to tak'. Nigdy nie dał ci okazji byś coś zaproponował swojego. Ale na 'Drive My Car' grałem linię prawie taką samą jak w 'Respect', no wiesz, tej piosence Otisa Reddinga. I Paul grał to samo ze mną na basie. Wyciągnęliśmy to w zgrywaniu na górę”.
PAUL: Zawsze fajnie pisało się nonsensowne teksty, a ta piosenka nadawała się do ' Bip, bip, bip, yeah'. Nagraliśmy to w ścisłej harmonii, aby brzmiało jak klakson. Dwa akordy wystarczyły, może nawet o jeden więcej niż było trzeba".

PAUL: W 1965 roku pisało się nam całkiem dobrze. Przez jakiś czas brakowało nam trochę materiału, ale zaczęliśmy go kompletować w okresie pracy nad 'Rubber Soul'. Większość czasu pracowaliśmy razem. Zamykaliśmy się  i pytaliśmy: 'Ok, no to co mamy?' John miał jakiś zarys pomysłu na "In My Life" - są miejsca które pamiętam... Sądzę, że na początku miał tekst, coś w rodzaju wiersza "Places I Remember". Potem  dopisaliśmy melodię oraz główny temat i po trzech, czterech godzinach prawie zawsze numer był rozgryziony! Nie pamiętam, żebym wracał z którejś z tych sesji z nieskończonym kawałkiem.
  Najbardziej męczyliśmy się z "Drive My Car", bo nie mogliśmy wyjść poza jeden wers - "Możesz mi kupić złote pierścionki". Walczyliśmy z tym godzinami, myślę, że za długo. Zrobiliśmy sobie przerwę i nagle się ułożyło: "Poczekaj, 'drive my car'". Wyobraziliśmy sobie zabawną sytuację: "Oh, możesz prowadzić mój samochód". Coto jest? Co on robi? Czy to jest oferta pracy jako szofer, czy coś innego? Potem, co nam się bardzo spodobało, to stało się bardziej niejasne i zamiast "złotych pierścionków" pojawiło się "beep, beep, yeah". Obaj na to wpadliśmy. Nagle byliśmy w Los Angeles - samochody, szoferzy, odkryte cadillaki i zrobiło się coś zupełnie innego.

Piosenka została skończona w czasie jednej długiej sesji, zakończonej tuż po północy – pierwsza piosenka zespołu skończona o takiej porze. Take 4 był najlepszy, dograno do niej grą Johna fortepianie i tamburynie oraz dzwonki Ringa. Wokale są podzielone pomiędzy Johna i Paula, śpiewających cały czas razem, mimo iż można uznać piosenkę bardziej za numer Paula. Fragment „And maybe I'll love you” śpiewa już sam John. George dołącza się w linii „beep beep beep yeah”.

W 2006 roku Martin zmiksował bardzo udanie 'Drive My car' razem z „The Word” oraz „What You're Doing” razem z gitarowym solo z 'Taxmana' i rogami z 'Savoy Truffle'.
 
 
 
 
 

 
John wreszcie ma swoje prawo jazdy!!!




Asked a girl what she wanted to be
She said baby, can't you see
I wanna be famous, a star on the screen
But you can do something in between

Baby you can drive my car
Yes I'm gonna be a star
Baby you can drive my car
And maybe I'll love you

I told that girl that my prospects were good
she said baby, it's understood
Working for peanuts is all very fine
But I can show you a better time

Baby you can drive my car
Yes I'm gonna be a star
Baby you can drive my car
And maybe I'll love you

Beep beep'm beep beep yeah

Baby you can drive my car
Yes I'm gonna be a star
Baby you can drive my car
And maybe I'll love you

I told that girl I can start right away
When she said listen babe I got something to say
I got no car and it's breaking my heart
But I've found a driver and that's a start

Baby you can drive my car
Yes I'm gonna be a star
Baby you can drive my car
And maybe I'll love you
Beep beep'm beep beep yeah
Beep beep'm beep beep yeah
Beep beep'm beep beep yeah
Beep beep'm beep beep yeah
Beep beep'm beep beep yeah



____________________________________________________________________

Muzyczny blog * Historia The Beatles * Music Blog
Polski blog o najwspanialszym zespole w historii muzyki.
HISTORY THE BEATLES

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz